moederschap en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:05

Tja, ik vond het op een gegeven moment gewoon niet leuk meer. Ik was alleen maar bezig met zorgen. Voor m'n kind, voor m'n paard, voor m'n werk. Terwijl gewoon lekker ongecompliceerd rijden er nauwelijks meer in zat omdat ik al zoveel tijd kwijt was met zorgen voor...
Maar goed, ik ben 4 dagen per week blijven werken, misschien dat het anders is als je minder werkt of het zorgen leuker vind dan ik.. :o
Laatst bijgewerkt door kebie op 26-07-10 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:06

Zonnetje81 schreef:
Ik zal trouwens wel elke dag naar stal moeten, maar paard binnen/buiten zetten en even vlug mesten zal toch wel lukken met een kleine?

Dat "even vlug" is niet zo makkelijk meer, maar verder zal het best lukken :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:13

Misschien als pa een kleinkind heeft dat hij ineens een stuk extra zorg van paardlief op zich wil nemen? :D En als het echt niet gaat, tja dan paard eruit maar ik denk dat mijn vader toch die optie niet zo snel zal laten aandienen... Ik raak wel in de stress van EN EN EN EN EN als het niet allemaal goed lukt volgens planning :+.... Het zal ook wel schelen of je je paard thuis/op pension hebt of ergens waar je er zelf nog voor moet zorgen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:41

cathyvans schreef:
Nou; dat gaat in de praktijk gewoon NIET....Ik sprak iets met mijn man af, bepaalde uren dat waren echt mijn 'paarden' uren en daar hield ik vrij stijfkoppig aan vast. In die tijd moest hij er dus voor ze zijn, en als hij niet kon/wilde zelf voor vervangingen zorgen. Voor je het weet komt de klad erin en rij je haast niet meer. Zo zijn wij de jaren dat de kids gingen lopen tot hun vierde jaar (en ze dus naar school gingen) door gekomen. Ik vind dat vrouwen daar best wat strakker in mogen zijn, manlief gaat doorgaans gewoon verder met zijn oude leventje als er een kindje is gekomen en moeder kan zich in vele bochten wringen!

Dat zo wie zo. :(

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:42

kebie schreef:
Zonnetje, dan kan je dus niet rijden of je moet je kind daar te slapen leggen en dan iets regelen met een babyfoon die naar je mobiel belt. Maar dan moet je wel de mogelijkheid heben om je paard tijdens het rijden gelijk even snel op stal te zetten als je je kind hoort. Dus dan kan je niet heel stevig trainen.

Je moet het zo zien qua vuistregel: pakweg de eerste 3 maanden heeft geen enkel kind ritme en kan je dus niets plannen. Daarna slapen ze meestal circa 2 slaapjes op een dag totdat ze ongeveer 1 jaar oud zijn, dan gaan ze over naar 1 slaapje op een dag. Na 3 jaar wordt er overdag eigenlijk niet meer geslapen, maar gaan ze meestal wel naar peuterspeelzaal.

Ik heb gewoon een paar jaar minder gereden, mijn merrie laten dekken en een veulentje gefokt. Je paard wordt er echt niet slechter van, van een poosje alleen weidegang. Alleen jij zal het jezelf financieel moeten kunnen verkopen. Met een heilig: ik MOET elke dag naar MIJN paard loop je jezelf compleet voorbij...

Dat heb je goed opgelost! Maar goed en dan heb je dus twee paarden, of verkoop je een van beiden?

Edit: @zonnetje: tsja, lastig fokken met een ruin! :D

SuperSvala

Re: moederschap en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:47

nou toen mijn paps opa werd wou hij wel een heel stuk van de zorg voor zijn kleinzoon overnemen.
nu past hij vaak op op zondag( tractor of quadrijden met mijn kleine voorop) en dan kan ik dus ff rijden/klussen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:52

Ik heb 2 verzorgsters dus om beurten gaan we naar hem toe,hij staat ook dag en nacht buiten dus ik hoef niet iedere dag naar hem toe te gaan.Het scheelt echt hoor, op stal of buiten staan.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:24

klopt, ik sta nu ook op een stal waar mijn paard iedere dag buitenkomt
Om die reden kan en wil ik nu weleens een dag overslaan

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:32

Ilzas schreef:
Dat heb je goed opgelost! Maar goed en dan heb je dus twee paarden, of verkoop je een van beiden?

Ik heb nu dus 2 paarden :+ Veulen scheelt 6 weken met mijn dochtertje en heb ik dit jaar in laten rijden. Ik googel nu met een betalende bijrijdster en mijn vent (die zelf geen paard meer wil) om beide circa 3 a 4x per week te laten lopen.
Ik heb wel met mijzelf afgesproken dat als ik het niet meer rond kan breien (tijd, geld, interesse) het jonge ding dan wordt verkocht.

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:02

ja maar die van mij staan dus ook 24/7 buiten,
dat houd dus ook in dat je het gewicht niet kan beinvloeden.
aangezien koudbloedjes veel kans hebben op zomereczeem, hoefbevangenheid en andere welvaartziekten, moet ik dus wel veel rijden om ze in conditie te houden.
en om ze dus een paar uur even van het gras af te hebben, want die blijven maar eten he.
+ al het extra werk zoals omheiningen in orde houden, JKK steken, zuring weghalen, drollen scheppen...

en hier in de stad is het vaak toch makkelijker iemand te vinden die het paard van stal haalt om te rijden dan mensen die naar een verre wei willen om een modderkruipertje eruit te halen, die te fatsoeneren, om daarna te kunnen rijden, en dan dus lang uitstappen met die lange vachten enz.
die meiden die het gewelidg vinden om wat op een boerderij rond te struinen zijn er ook wel hoor, maar het is altijd wel even zoeken...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:48

Zonnetje: heel begrijpelijk dat je partner zijn voetbal ook niet wil opgeven maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat je samen wat inlevert op je hobby. Het kan inderdaad zo zijn dat jij niet vaker dan 3 x per week toekomt aan paardrijden en hij dan waarschijnlijk ook niet vaker dan 2-3 x per week aan voetballen toekomt.
Het is vantevoren niet goed vast te stellen of de theorie gaat werken, die moet je gewoon eerst uitvoeren. Blijkt die in de praktijk niet te werken, dan zul je inderdaad een andere oplossing moeten treffen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:53

karijn schreef:
Zonnetje: heel begrijpelijk dat je partner zijn voetbal ook niet wil opgeven maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat je samen wat inlevert op je hobby. Het kan inderdaad zo zijn dat jij niet vaker dan 3 x per week toekomt aan paardrijden en hij dan waarschijnlijk ook niet vaker dan 2-3 x per week aan voetballen toekomt.
Het is vantevoren niet goed vast te stellen of de theorie gaat werken, die moet je gewoon eerst uitvoeren. Blijkt die in de praktijk niet te werken, dan zul je inderdaad een andere oplossing moeten treffen.

Ja dat is logisch maar het betekend niet per definitie dat ik dan mijn hobby helemaal in de koelkast moet zetten en alle leuke dingen en hij bijv wel gewoon met vrienden van alles zou gaan doen. Het is twee kanten op. Vaak is dat in de praktijk niet, maar dan hoor je daar en tegen wel mannen klagen van: waarom heeft de moeder meer rechten (bijv bij scheiding). Maar anderzijds, vaak zijn het wel de moeders die meer op moeten geven van hun oude leventje en zich meer aanpassen en het kind hebben gedragen. Als mannen het zo gelijk willen hebben...moeten ook zij dingen aanpassen/inleveren :D

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:21

Oh nee hoor, als je er bijvoorbeeld mee kan leven om bijvoorbeeld wedstrijdrijden (als je dat doet) op een lager pitje te zetten of inderdaad je paard "tijdelijk" als frutselpony in te zetten, waarom niet. Ik zou het zeker niet zo snel opgeven, dan maar eerst wat schuiven met prioriteiten. Maar...zo ook je man.
Mijn man nam 3 weken vrij na de bevalling van de eerste om mij ook te helpen, uiteindelijk was hij alleen maar druk bezig met klussen in de garage, sleutelen aan zijn fiets, de buitenboel schilderen en weet ik wat nog meer. Ik heb toen ook menig maal gedacht dat ik er helemaal alleen voor stond met een baby van 3 weken maar uiteindelijk heb ik mijn mond open getrokken en gezegd dat ik het heel fijn zou vinden als hij eens een half uurtje of een uurtje met de kleine op de bank ging zitten en dan eens helemaal alles alleen te doen. Ik zei er eerst ook niets van tot ik het echt niet meer trok. Sinds ik mijn emoties even heb laten zien, let hij er veel meer op.
Ja en soms lopen je agenda's ook langs elkaar heen. Dat gaf ook frustraties, want dan had ik net weer een avondje les ingepland, vertelt manlief de dag ervoor dat hij net die avond later thuis is ivm vergadering. Standaard opmerking was dan ook: "dat had ik je vorige week nog gezegd..." Nee, dat werkte ook niet. Dus: agenda aangeschaft, die hangt aan het prikbord in de keuken en daar worden alle afspraken en eventuele werkavonden op genoteerd. Aan ieder de verantwoordelijkheid om het bij te houden en te lezen. En het werkt...
Onlangs ook weer zo'n akkefietje. Mijn man is nu al 5 weken thuis, herstellende van een hernia operatie. Het gaat goed maar zijn schuldgevoel richting zijn werkgever is erg groot. In principe zou hij 3 weken vakantie opnemen na de bevalling. Zegt hij ineens dat hij het niet kan maken richting zijn werkgever omdat hij er al zo lang uit ligt. Ik vraag hem dus of hij dat al heeft besproken met zijn werkgever of dat zijn werkgever zoiets heeft laten vallen? Nee, hij heeft nog niets met zijn werkgever besproken. Mijn reactie: zolang jij niets bespreekt met je werkgever, ga ik er vanuit dat jij gewoon 3 weken vakantie opneemt, zoals gepland. Je hebt recht op vakantie ten eerste en ten tweede heb ik je hard nodig die eerste weken na de bevalling. Ten derde heb je zelf toch niet om die hernia gevraagd. banketstaaf dat het juist nu is gebeurd maar ik kan niets veranderen aan de bevallingsdatum.

Mijn motto is dan ook: samen afspraken maken, erover praten en geen aannames doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:45

Oh maar ik heb met dat rijden de wedstrijden al niet eens meer ingecalculeerd :+ Dan heb ik het gewoon over 3x per week leuk hobbelen van 20/30 minuten. Als je het theoretisch pakt kan ik op maandag/woensdag/vrijdag rijden savonds en hij op dinsdag/donderdag/zondag voetballen alleen zie je elkaar dan nooit en je vrienden ook niet :+ Of als ouders op willen passen bijv op zaterdagochtend als ik training heb.

Die zogenaamde voetbalwedstrijden op zondag kan je nooit skippen...dat is het nadeel van teamsport en keeper zijn :+. Maar goed het is lang niet zo ver en mijn vriend als ik ergens iets van zeg dan pakt hij het vaak wel op en is niet te lamlendig om iets in huis te doen :).

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:57

Zonnetje81 schreef:
... en is niet te lamlendig om iets in huis te doen :).

Eh, het is toch net zo goed zijn huishouden ???

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:59

Dat laatste was voor mij ook een reden om mijn andere sport, hockey niet meer op te pakken na mijn studie. Inderdaad de verplichting van een teamsport. Zoals je het hierboven beschrijft, zou je in ieder geval op zaterdagavond toch nog met vrienden iets kunnen afspreken?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:59

Ilzas schreef:
Zonnetje81 schreef:
... en is niet te lamlendig om iets in huis te doen :).

Eh, het is toch net zo goed zijn huishouden ???

Ik doe graag alles zelf O:) maar je hoort toch vaak vrouwen klagen dat de man niks doet/niks zoekt en je het 10x moet vragen blabla. Dat is bij ons niet. Hij mag de afwasmachine uitruimen haha en strijken (heb ik hekel aan en doe ik nooit behalve een blouse, hij strijkt zijn eigen kleding al).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:01

karijn schreef:
Dat laatste was voor mij ook een reden om mijn andere sport, hockey niet meer op te pakken na mijn studie. Inderdaad de verplichting van een teamsport. Zoals je het hierboven beschrijft, zou je in ieder geval op zaterdagavond toch nog met vrienden iets kunnen afspreken?

Ja dat is gewoon een stuk lastiger. Ik sport ook nog 2x in de week zonder kinderopvang, ook zoiets...

Maar zo'n overvolle week als ik beschreef gaat het niet worden, of je zorgt gewoon dat je vriendinnen hebt die ook kids hebben en gaat daar wat leuks mee doen als hij is voetballen haha.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:03

Bijvoorbeeld! De meeste van mijn vrienden zitten al wat langer in de kids dus automatisch spreek je wat makkelijker af met de kids erbij.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:05

Ik heb geen probleem met dat hij wil voetballen maar moet gewoon niet zo zijn dat ik nooit meer kan paardrijden :) en hij lekker zijn leventje kan leiden. Net als dat verjaardagen ook eens geskipt moeten worden, je kan niet alles he? En oppas is wat duur om te gaan knolhobbelen :P

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:20

Mee eens, jij moet ook jouw uitlaatklep hebben. Oppas huren, is ook niet mijn ding. En een bijrijder voor, om te starten, 1x in de week?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:21

Nee ik laat hem liever staan dan een bijrijder, zeker omdat het op prive terrein van mijn ouders is. (mijn moeder is niet zo'n makkelijke, zeker niet als het op prive gebied is van 'vreemden') Ik denk dat ik van een bijrijder ook 'stress' krijg, het moet toch ook op mijn manier en ik ben altijd bang dat er iets gebeurd enz enz :) Voor sommige mensen zal het best een uitkomst zijn hoor!

Edit: ik heb een makkelijk paard wat met 3x per week rijden het goed af kan allemaal en niet zomaar stijf/vervelend wordt. Ik denk dat een ander erop rijden meer schade zal leveren en gezien ik vast veeleisend en zuinig ben op mijn Z paardje wat makkelijk en goed afgericht is :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:31

Weet je, ik denk dat het wel goed komt als ik het zo lees.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:33

Hahaha nu we het er zo over hebben denk ik het ook wel.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:49

SuperSvala schreef:
ja maar die van mij staan dus ook 24/7 buiten,
dat houd dus ook in dat je het gewicht niet kan beinvloeden.
aangezien koudbloedjes veel kans hebben op zomereczeem, hoefbevangenheid en andere welvaartziekten, moet ik dus wel veel rijden om ze in conditie te houden.
en om ze dus een paar uur even van het gras af te hebben, want die blijven maar eten he.
+ al het extra werk zoals omheiningen in orde houden, JKK steken, zuring weghalen, drollen scheppen...

en hier in de stad is het vaak toch makkelijker iemand te vinden die het paard van stal haalt om te rijden dan mensen die naar een verre wei willen om een modderkruipertje eruit te halen, die te fatsoeneren, om daarna te kunnen rijden, en dan dus lang uitstappen met die lange vachten enz.
die meiden die het gewelidg vinden om wat op een boerderij rond te struinen zijn er ook wel hoor, maar het is altijd wel even zoeken...

Ik bedoel dit niet aanvallend hoor, zeker niet maar je hebt er zoveel! Kun je er niet aan denken om een paard weg te doen? Want wat doe je met al die paarden? Je hebt een fjord, je hebt ezels, shetlanders, sportpony's.. en ook nog 2/3? ijslanders.