ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:32

Mmmm ik geloof dat niet zo. Dan zou je toch helemaal flippen op t moment dat je "levend" geopereerd wordt? Nee ik denk daar niet teveel over na en hoop dat ze iemand kunnen redden met een orgaan van mij.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:39

Als 2 mensen hun nier niet hadden afgestaan had ik nu geen tante meer gehad..

1e nier sloeg niet aan, werd afgestoten, 2e werd geaccepteerd. Mijn tante zit nu wel zwaar aan medicatie, maar ze is blij dat ze er is.

Tijdens het falen van de nieren (reden weet ik niet precies) heeft ze ongewild haar kind af moeten staan. mijn oom stond voor de zware keuze van zijn vrouw of het kind (wat dan 4 weken te vroeg zou komen)

ze had ook een zwangerschapsvergiftiging.

Als mijn tante geen niet had gehad was ze er nu niet meer..

Mijn oom was ook donor, maar omdat hij door kanker gewoon gesloopt werd van binnen (en medicatie) had dat geen zin meer..

Ik wil zelf geen bloed donor worden, omdat ik dat niet aan kan. Ik ga flauw vallen. Overigs heb ik nu q-koorts en ik weet niet of dat toegestaan is.

Verder ben ik 100% donor..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:57

Ik vind het zo mooi om te horen dat mensen er echt ervaring mee hebben.

Niet leuk asl jij degene bent die een orgaan nodig heeft, maar wel mooi dat het zo kan en mag.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:10

Wat betreft xenotransplantaties, ik geloof wel dat dat de toekomst is en niet iets is wat je tegen kan houden. Ik zou dolblij zijn met een hartklep van een varken als dat betekend dat de mijne weer normaal functioneerd. De leefomstandigheden van die dieren zijn zeker niet slecht, want ondanks dat ze vrij steriel zullen moeten leven, het is van belang dat die dieren gezond blijven. Varkens zijn erg stressgevoelig en moeten dus optimaal mogelijk leven. Mensen die het hier niet mee eens zijn, ala, maar, die omstandigheden waar hier commetaar op word gegeven die komen doordat mensen zo goedkoop mogelijk hun vlees willen eten en niet meer willen betalen voor betere omstandigheden.

En over het wegnemen van de organen, wat een stom horrorverhaal. Het lichaam kan bepaalde bewegingen maken zonder dat de hersenen nog werken. Misschien verstandig iets te verdiepen voordat je mensen onnodig bang maakt. Zonde.

Nu wou ik nog wat zeggen, maar was het kwijt ;)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:46

Vroeger ben ik jarenlang bloeddonor geweest, soms riepen ze mij vaak op. Het is goed als mensen donor zijn, bloeddonor en orgaandonor, dit is heel belangrijk voor onze samenleving en voor je medemens.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:44

Dit heb ik van arsten in het ziekenhuis gehoord en dit is dus geen horrorverhaal. Er wordt onderzoek gedaan hoe het kan dat de ledematen nog gaan slaan, maar ik maak helemaal niemand bang hoor.
Ik vertel wat ik hoor, wil niet zeggen dat je hierom geen donor moet worden. Dood is dood, hersendood is dood en dan maak je dat echt niet meer mee is mijn mening. Dat dit gebeurt is nou eenmaal een feit.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:00

Ik ben ook donor, zelf dankzij een andere donor ook geholpen. Het was maar een kleinigheidje maar ik ben er nog steeds blij mee, anders had ik met een vinger minder rondgelopen.
Maar goed de beslissing om donor te worden heb ik al jaren terug genomen voor ik mijn vriend leerde kennen, toen het een tijd terug ter sprake kwam zei hij dat hij het een raar idee zou vinden dat als ik overlijd leeggeplukt zou worden. Ik ben van mening dat het allemaal netjes gedaan zou worden en de nabestaanden er niks van hoeven te zien.
Zag trouwens ook ergens voorbij komen dat de keuze open staat voor de nabestaanden, dit lijkt me werkelijk waar verschrikkelijk, die mensen hebben het dan al moeilijk met het verlies en moeten dan ook nog een keuze maken. Een keuze die al te vaak in nee eindigd.
Het liefst zou ik wel zien dat mensen die absoluut geen donor willen zijn ook niks mogen ontvangen (verdacht vaak gelovigen) tenzij ze zich op zo'n moment toch alsnog inschrijven als donor. Deze zijn vaak degene die wel het eerste in de rij staan om wat te ontvangen.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:09

ja ik ben zeker weten donor!
van mij mogen ze echt alles hebben!!
ik hoop echt ook wat levens te kunnen "redden"of verbeteren als ik er niet meer ben.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:14

Ik ben ook donor! Uitgezonderd hoornvliezen en huid.
Omdat ik dat beide niet levensbedreigend vind.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:43

@Tooske voor iemand die voor 45% verbrand is is donorhuid toch echt van levensbelang :)
spreek uit ervaring ;)
Vriend van ons is zo erg verbrand dat ie in coma werd gebracht omdat een mens die pijn niet kan verdragen en daarbij was het belang dat wonden zo snel mogelijk afgedekt werden en ook zo snel mogelijk weer huid over kwam en de genezing kon beginnen!
Zelf had ie niet voldoende huid over om alles te kunnen bedekken ;) elk stukje goede huid wat ie nog had is "geschraapt" om te kunnen gebruiken maar hij heeft daarnaast ook 2 transplantaties nodig gehad :j
Ondertussen een jaar verder ligt (zitten/ staan is ie nog aan t leren) ie nog te revalideren om maar even de ernst aan te geven ;)

Ik ben donor :) wat ze kunnen gebruiken mogen ze gebruiken :j
maar soms vraag ik me wel af of ik mijn lever aan iemand af zou willen geven, die de zijne/ hare Kapot heeft gezopen of longen kapot heeft gerookt :o

en idd soms gaan ze wel heel ver met "in leven houden van" :o

en wat ook al gezegd wordt dat sommigen bewust geen donor zijn maar wel willen ontvangen :n dat vind ik iets hypocriets hebben :o

maarja daar grenzen voor verzinnen is ook niet makkelijk denk ik %)

@ bo0tje een kip rent ook nog door zonder kop ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:44

Grid, ik zeg ook niet dat je dit wat ik zei meemaakt, vertel alleen wat ik van die artsen gehoord heb :)
Ik geloof dat er echt onwijs respectvol met een overledene wordt omgegaan en ik geloof er niet in dat het zogenaamde "onderbewustzijn" dit nog "meemaakt".
Zullen toch echt spieren zijn die samentrekken o.i.d.

Een kat rent ook door als 'ie wordt aangereden en eigenlijk al dood is. Dit komt door de adrenaline.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:48

Ja idd dat wilde ik zeggen met het voorbeeld zijn hooguit spiercontracties :j daar zou ik me echt niet druk om maken :)

simoneehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:34

ik ben ook donor,,
nu heb ik niet mijn longen gedaan aangezien ik rook.. zou beetje
banketstaaf zijn als iemand longen krijgt waar astma, hooikoorts, bronchites en rook doorheen is gekomen XD
maar voor de rest
ach pluk heel mn lichaam maar kaal denk ik dan.

als ik zometeen iets vreselijks krijg en ik kan worden gered door een ander orgaan.. nou graag!!
alleen vind ik het leeftijd en situatie verbondig...
want stel ik ben 80?! noujaa mooi leven gehad dan is het gewoon klaar...!!

er zijn altijd de grootste discussies over maar ik denk ach weet je MIJN keus is dat ze het mogen hebben en ik hoop dat iemand er nog veel plezier van kan hebben! :o

trouwens ik las eerder in dit topic dat iemand zei: als ik 18 ben schrijf ik me ook als donor in..?! ik ben 17 en sta toch echt ingeschreven als donor!!
weet iemand hier iets van?

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:21

Ik ben ook donor. Gewoon omdat ik op die manier mensen kan helpen, en ik heb er dan toch niets meer aan (denk en hoop ik...). Ik ben al enige tijd moed aan het verzamelen om bloeddonor te worden, ik moet maar een keer met een vriendin mee... Ik heb alleen de irritante gewoonte om heel licht in mijn hoofd te worden bij het zien van bloed, dus dat wordt nog wat!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:28

ook ik ben donor. Pluk er maar uit wat je nodig hebt, de rest mag naar de wetenschap. Als anderen iets aan mij hebben na mijn dood is dat alleen mooi meegenomen.

Wat vinden jullie van de mensen die zeggen "je mag alles hebben behalve mijn hoornvlies"?
Ik probeer de redenering hierachter te zien, maar ik zie hem dus ECHT niet. Anyone?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:32

Zoals er al eerder is gepost, je kan donor worden vanaf je 12 levensjaar.
Dit kan je allemaal nakijken op de site van donorregister.nl

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:34

Ik ben welk donor. Maak er graag andere mensen blij mee ipv het weg te laten rotten onder de grond of in as te leggen.

Ben eigenlijk wel van mening dat mijn organen alleen naar mensen gaan die ook als donor geregistreerd staan.
Een korting op zorgverzekeringen zouden misschien ook meer mensen overstag laten gaan.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:38

Hier nog een donor die zich meldt. Ze mogen alles van mij hebben, alhoewel er sommige dingen niet meer voorradig zijn (galblaas is eruit gehaald) ;) En heb eczeem dus huid zal niet bruikbaar zijn, geen idee eigenlijk. Maar dat mogen de mensen die daarvoor geleerd hebben allemaal uitzoeken als ik er niet ben.

Had geen schoonvader meer gehad als er geen nierdonoren waren geweest en mijn vader stond op de wachtlijst maar helaas is hij eerder komen te overlijden. Niet door zijn nieren maar door een gesprongen aorta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:40

Ik ben donor.
Heb daar nooit lang over na hoeven te denken.
Voor mij was het een logische keus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:10

vanLotje schreef:
ook ik ben donor. Pluk er maar uit wat je nodig hebt, de rest mag naar de wetenschap. Als anderen iets aan mij hebben na mijn dood is dat alleen mooi meegenomen.

Wat vinden jullie van de mensen die zeggen "je mag alles hebben behalve mijn hoornvlies"?
Ik probeer de redenering hierachter te zien, maar ik zie hem dus ECHT niet. Anyone?

Ik heb ook inderdaad niet mijn hoornvlies aangekruist. Ten eerste is dat niet iets levensreddends, ten tweede heb ik een raar gevoel erbij als iemand een stukje van mijn ogen zou krijgen... Uitleggen kan ik het niet...

Overigens is struisvogelhoornvlies een heel goed alternatief.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:54

Rock schreef:
vanLotje schreef:

Ik heb ook inderdaad niet mijn hoornvlies aangekruist. Ten eerste is dat niet iets levensreddends, ten tweede heb ik een raar gevoel erbij als iemand een stukje van mijn ogen zou krijgen... Uitleggen kan ik het niet...

Overigens is struisvogelhoornvlies een heel goed alternatief.

Grappig, dat je een nier wel zou uitlenen, maar je oog niet.
Ik bedoel het niet naar hoor, ik ben alleen mateloos gefascineerd hierdoor. Kan me erg moeilijk verplaatsen in anderen, vandaar dat ik altijd maar vraag :)
Wat mij betreft maken ze nog een pruik van mijn haar....ook niet levensreddend, maar ik doe er toch niets meer mee, denk ik dan.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:19

Ik ben ook donor maar ben ook iemand die zijn hoornvliezen uitgezonderd heeft. Waarom? Ik ga mee met Rock. Echt heel duidelijk uitleggen kan ik het niet, maar ik zou het heel naar vinden als mensen door een deel kijken waar ik tijdens mijn leven ook doorheen gekeken heb...

Bloeddonor ben ik niet. Noem me maar een mietje, maar ik kan echt niet tegen die naalden!

Mijn vriend is geen donor, maar die wil behalve van familie niets ontvangen (hij zou dus aan familie wel geven) Ik heb het hier vaak met hem over omdat ik zijn standpunt hierover niet 100% kan begrijpen maar het is zijn keuze en die respecteer ik. Op zijn beurt vind hij het moeilijk dat ik wel donor ben.
Laatst bijgewerkt door __danielle__ op 12-07-10 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:21

vanLotje, zo denk ik er ook over.
Van mij mogen ze alles hebben als ik dood ben, als ik voor m'n nabestaande er maar netjes uit zie.
Maar met je huid en ogen kunnen ze genoeg. Ogen doen ze heel netjes en je ziet het amper.
En je huid, dit halen ze van de niet-zichtbare-plekken weg. Dus niet je gezicht, handen enzo.

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:21

Ik ben ook donor vind het erg belangrijk!
ze mogen (bijna) alles van mij hebben behalve mijn huid niet...

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:22

Mijn vriend is ook geen donor. En vind het eigenlijk stom. Respecteer die keuze wel, maar ik ben zo opgevoed dat je het eigenlijk vanzelfsprekend bent.
Je bent dood en doet er niets meer mee, maar kan er nog een ander mens mee helpen of zelfs redden.