Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:it onderzoek blijkt nu dat de kans van een willekeurig kind om autistisch te worden 4 op de 10000 is. Als er in een gezin al een autistisch kind is, dan is de herhalingskans bij volgende kinderen 3 op de 100. Dit verhoogde herhalingsrisico duidt erop dat autisme erfelijk is.
Shadow0 schreef:Beantsje: autisme is wel erfelijk, maar niet automatisch ook genetisch bepaald.
(Wat is het verschil zul je denken, het belangrijkste is dat er ook andere oorzaken mogelijk zijn, of combinaties van genen en omstandigheden, die bepalen of iemand autisme heeft. Voorbeelden van niet-genetische omstandigheden zijn bv zuurstofgebrek bij de geboorte of hersenvliesontsteking op jonge leeftijd. Er wordt aangenomen dat kinderen er gevoelig voor kunnen zijn, 'predispositie' wordt dat genoemd, en dat het in veel gevallen al voor de geboorte aanwezig is. Maar het is niet zo absoluut zoals Downsyndroom - dat heb je of dat heb je niet en het kan niet later nog getriggerd worden door bv zuurstoftekort.)
Mossel schreef:ADHD is wel degelijk autisme, ADHD en ADD Vallen onder asperge
MamboBeach schreef:Shadow0 schreef:Beantsje: autisme is wel erfelijk, maar niet automatisch ook genetisch bepaald.
(Wat is het verschil zul je denken, het belangrijkste is dat er ook andere oorzaken mogelijk zijn, of combinaties van genen en omstandigheden, die bepalen of iemand autisme heeft. Voorbeelden van niet-genetische omstandigheden zijn bv zuurstofgebrek bij de geboorte of hersenvliesontsteking op jonge leeftijd. Er wordt aangenomen dat kinderen er gevoelig voor kunnen zijn, 'predispositie' wordt dat genoemd, en dat het in veel gevallen al voor de geboorte aanwezig is. Maar het is niet zo absoluut zoals Downsyndroom - dat heb je of dat heb je niet en het kan niet later nog getriggerd worden door bv zuurstoftekort.)
Als ik je goed begrijp zeg je hier mee dat een vorm van autisme getriggerd kan worden door bijvoorbeeld zuurstofgebrek? Als dat zo is, mag ik dan vragen waar je dat vandaan haalt?
Wat ik ook heb begrepen, maar nog niet wetenschappelijk is vastgesteld of dat ze nog met onderzoeken bezig zijn, dat PDD-NOS in vele gevallen bij de vader vandaan komt en dat meer jongens PDD-NOS hebben dan meisjes.
MamboBeach schreef:Als ik je goed begrijp zeg je hier mee dat een vorm van autisme getriggerd kan worden door bijvoorbeeld zuurstofgebrek? Als dat zo is, mag ik dan vragen waar je dat vandaan haalt?
pubelia schreef:Volgens mij ligt autisme aan de hersenen. En dat zit links frontaal/ links frontobasaal. En zo ver ik weet heeft het niks te maken met chromosomen, maar met de ontwikkeling van de hersenen.
, alleen meer informatie is altijd welkom. 

ijssnuiver schreef:Autisme is inderdaad erfelijk(helaas, ik zou eventuele kinderen er neit mee op willen zadelen namelijk). Toen mijn moeder zich ging verdiepen in autisme omdat ik PDD-Nos heb, herkende ze bij zichzelf ook ontzettend veel en als die getest zou worden, dan zou er ook milde vorm van autisme uit gaan komen hoor. Maar als ik dan naar m'n vader kijk, dan zie ik ook heel duidelijk autistische trekjes bij hem. Enige is dat hij denkt dat ik er wel overheen groei en dat het 1 of andere ziekte oid is(hij laat me trouwens wel volledig in me waarde hoor en houd er ook wel rekening mee), terwijl m'n moeder en ik juist zoiets hebben: het blijft altijd, enkel zul je er beter mee om leren gaan.
Verder heeft mijn neefje Asperger(zoon van de zus van mijn moeder) en een ander geadopteerd neefje heeft PDD en een beneden gemiddeld IQ(maargoed biologisch is dat geen familie, dus kan niet van ons geërfd hebben).
Als ik dan naar mijn oma kijk(moeders kant) dan zie ik bij haar ook wel degelijk autistische trekjes en heb ik het vermoeden dat bij ons de autisme uit die kant van de familie komt(om het zo waar te zeggen).
Rene Kahn schreef:Psychiatrische ziekten zijn de meest genetische ziekten,' schrijft u in uw boek.
'Ja, meer dan kanker, hoge bloeddruk, hart- of suikerziekten. De genetische invloed op autisme is tachtig tot negentig procent, bij schizofrenie zestig tot zeventig procent, manische depressiviteit tachtig procent. Maar het is niet zo: je hebt die genen, dus je krijgt een depressie.
Menino schreef:pubelia schreef:Volgens mij ligt autisme aan de hersenen. En dat zit links frontaal/ links frontobasaal. En zo ver ik weet heeft het niks te maken met chromosomen, maar met de ontwikkeling van de hersenen.
offtopic, maar:
heb je daar meer informatie over? Heb me er gek over gezocht, maar op google kon ik niets vinden over de neurobiologie van een autist.
[edit] link hierboven staat daar dus wel wat over, alleen meer informatie is altijd welkom.

ijssnuiver schreef:@Pubelia: Dat lijkt me ergens nog wel intressant of niet?
Ik heb ook ergens gehoord dat bij iemand met PDD het stresshormoon altijd meer aanwezig is als bij een "normaal" persoon. En dat het stresshormoon bij iemand met PDD daalt wanneer er zich een stresssituatie voordoet. Weet iemand ook hoe dit precies zit en of dit klopt?
! 
Shadow0 schreef:beantsje schreef:Kinderen met asperger hebben een normale taalontwikkeling.
'normaal'. Er blijken wel degelijk afwijkingen te zitten in woordkeuze, zinsopbouw, spraakritme en begrip. Het is alleen niet een ondubbelzinnig vertraagde taalontwikkeling.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen dit linken, heb ervaring in de zorg en heb met veel verschillende mensen met syndroom van down gewerkt. En ook deze mensen hebben baat bij structuur (zoals meerdere mensen met een beperking) en kunnen hun 'koppigheid' uitten als er iets niet zo gaat in hun hoofd.wouterpaard schreef:En ook deze mensen hebben baat bij structuur (zoals meerdere mensen met een beperking) en kunnen hun 'koppigheid' uitten als er iets niet zo gaat in hun hoofd.
Ik begeleid ruiters met een handicap en daaronder zeker een flink aandeel van mensen met autisme, en mensen met downsyndroom. Begin dit jaar zijn we naar een andere manege overgegaan, en het opvallende is dat de mensen met autisme die verandering eigenlijk vrijwel probleemloos hebben doorstaan, waar er bij de kinderen met downsyndroom een aantal zijn afgehaakt en de anderen toch erg veel extra zekerheden willen hebben, nog steeds.