heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:47

Volgens mij ligt autisme aan de hersenen. En dat zit links frontaal/ links frontobasaal. En zo ver ik weet heeft het niks te maken met chromosomen, maar met de ontwikkeling van de hersenen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:49

Volgens mij is het wel degelijk genetisch bepaald.
Citaat:
it onderzoek blijkt nu dat de kans van een willekeurig kind om autistisch te worden 4 op de 10000 is. Als er in een gezin al een autistisch kind is, dan is de herhalingskans bij volgende kinderen 3 op de 100. Dit verhoogde herhalingsrisico duidt erop dat autisme erfelijk is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:08

Beantsje: autisme is wel erfelijk, maar niet automatisch ook genetisch bepaald.
(Wat is het verschil zul je denken, het belangrijkste is dat er ook andere oorzaken mogelijk zijn, of combinaties van genen en omstandigheden, die bepalen of iemand autisme heeft. Voorbeelden van niet-genetische omstandigheden zijn bv zuurstofgebrek bij de geboorte of hersenvliesontsteking op jonge leeftijd. Er wordt aangenomen dat kinderen er gevoelig voor kunnen zijn, 'predispositie' wordt dat genoemd, en dat het in veel gevallen al voor de geboorte aanwezig is. Maar het is niet zo absoluut zoals Downsyndroom - dat heb je of dat heb je niet en het kan niet later nog getriggerd worden door bv zuurstoftekort.)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:57

Laten we zeggen dat er iig een genetische component aanwezig is. Dat het verantwoordelijke gen nog niet gevonden is, is natuurlijk waar, maar gezien de herhalingskans lijkt me het evident dat die er moet zijn. Of het nu rechtstreeks gaat om het 'autisme-gen' of alleen om predispostie.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:01

Shadow0 schreef:
(Wat is het verschil zul je denken, het belangrijkste is dat er ook andere oorzaken mogelijk zijn, of combinaties van genen en omstandigheden, die bepalen of iemand autisme heeft. Voorbeelden van niet-genetische omstandigheden zijn bv zuurstofgebrek bij de geboorte of hersenvliesontsteking op jonge leeftijd. Er wordt aangenomen dat kinderen er gevoelig voor kunnen zijn, 'predispositie' wordt dat genoemd, en dat het in veel gevallen al voor de geboorte aanwezig is. Maar het is niet zo absoluut zoals Downsyndroom - dat heb je of dat heb je niet en het kan niet later nog getriggerd worden door bv zuurstoftekort.)

Als ik je goed begrijp zeg je hier mee dat een vorm van autisme getriggerd kan worden door bijvoorbeeld zuurstofgebrek? Als dat zo is, mag ik dan vragen waar je dat vandaan haalt?

Wat ik ook heb begrepen, maar nog niet wetenschappelijk is vastgesteld of dat ze nog met onderzoeken bezig zijn, dat PDD-NOS in vele gevallen bij de vader vandaan komt en dat meer jongens PDD-NOS hebben dan meisjes.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:04

Wat duidt waar op met taalachterstand of een late taalontwikkeling?
Hoe zit dat in elkaar?

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:14

Mossel schreef:
ADHD is wel degelijk autisme, ADHD en ADD Vallen onder asperge

zo echt niet asperger is ook een vorm van autisme en dat heeft helemaal niks met
ADHD=Attention Deficit Hyperactivity Disorder, oftewel Aandachts-Tekort-Stoornis met Hyperactiviteit

ADD=Attention Deficit Disorder is zonder de hyperactiviteit

Asperger is autisme met een normale spraak en taal ontwikkeling, vaak gebruiken deze mensen ook ouwerlijkr taal (lees taalgebruik van volwassenen bij kinderen)

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:16

MamboBeach schreef:
Shadow0 schreef:

Als ik je goed begrijp zeg je hier mee dat een vorm van autisme getriggerd kan worden door bijvoorbeeld zuurstofgebrek? Als dat zo is, mag ik dan vragen waar je dat vandaan haalt?

Wat ik ook heb begrepen, maar nog niet wetenschappelijk is vastgesteld of dat ze nog met onderzoeken bezig zijn, dat PDD-NOS in vele gevallen bij de vader vandaan komt en dat meer jongens PDD-NOS hebben dan meisjes.

er word gezegd dat autisme voor 90% ervelijk is ook dyslectie heeft er mee te maken maar er word nog onderzoek naar gedaan.
er zijn zoiezo meer jongens/mannen met autisme dan meisjes/vrouwen de verhouding zou 1 vrouw op 4 manen zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:29

MamboBeach schreef:

Het was een voorbeeld van een van de triggers die wel eens genoemd wordt, bv http://www.autism-pdd.net/what-causes-autism.html
In hoeverre het werkelijk een trigger is, is niet bewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:49

pubelia schreef:
Volgens mij ligt autisme aan de hersenen. En dat zit links frontaal/ links frontobasaal. En zo ver ik weet heeft het niks te maken met chromosomen, maar met de ontwikkeling van de hersenen.

offtopic, maar:
heb je daar meer informatie over? Heb me er gek over gezocht, maar op google kon ik niets vinden over de neurobiologie van een autist.
[edit] link hierboven staat daar dus wel wat over :j , alleen meer informatie is altijd welkom.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:54

Autisme is inderdaad erfelijk(helaas, ik zou eventuele kinderen er neit mee op willen zadelen namelijk). Toen mijn moeder zich ging verdiepen in autisme omdat ik PDD-Nos heb, herkende ze bij zichzelf ook ontzettend veel en als die getest zou worden, dan zou er ook milde vorm van autisme uit gaan komen hoor. Maar als ik dan naar m'n vader kijk, dan zie ik ook heel duidelijk autistische trekjes bij hem. Enige is dat hij denkt dat ik er wel overheen groei en dat het 1 of andere ziekte oid is(hij laat me trouwens wel volledig in me waarde hoor en houd er ook wel rekening mee), terwijl m'n moeder en ik juist zoiets hebben: het blijft altijd, enkel zul je er beter mee om leren gaan.

Verder heeft mijn neefje Asperger(zoon van de zus van mijn moeder) en een ander geadopteerd neefje heeft PDD en een beneden gemiddeld IQ(maargoed biologisch is dat geen familie, dus kan niet van ons geërfd hebben).

Als ik dan naar mijn oma kijk(moeders kant) dan zie ik bij haar ook wel degelijk autistische trekjes en heb ik het vermoeden dat bij ons de autisme uit die kant van de familie komt(om het zo waar te zeggen).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:52

Even mijn boeken erbij gepakt ;)

- Kans dat als de ene helft van een een-eiïge autisme heeft de andere helft het ook heeft is 60%
- Bij twee-eiïge tweelingen is dit 5%
- Bepaalde cellen in de hersenen, de zogenaamde von Economo neuronen, ontwikkelen zich niet normaal bij autisten (en bij apen en andere dieren zijn deze cellen geheel afwezig)
- Volgens bepaalde wetenschappers zijn er afwijkingen in abnormaliteiten in een amygdalaprefrontaal circuit
- 1 op de 3 autisten lijkt zich normaal te ontwikkelen tot het derde levensjaar
- Het komt voor bij ongeveer 1 tot 3.5 van elke 1000 geboortes
- Verhouding jongens-meisjes is 4:1
- Kinderen van vrouwen die rubella (rode hond) gehad hebben in de eerste drie maanden van de zwangerschap hebben een grotere kans op autisme
- Bepaalde kenmerken van autistische kinderen worden gerelateerd aan specifieke afwijkingen in de hersenen
- Autistische kinderen hebben op eenjarige leeftijd een gemiddeld groter hoofd en grotere hersenen
- Men denkt nu dat er mogelijk een mutatie is van het gen HOSA1, dat een rol speelt bij de ontwikkeling van de hersenstam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:56

ijssnuiver schreef:
Autisme is inderdaad erfelijk(helaas, ik zou eventuele kinderen er neit mee op willen zadelen namelijk). Toen mijn moeder zich ging verdiepen in autisme omdat ik PDD-Nos heb, herkende ze bij zichzelf ook ontzettend veel en als die getest zou worden, dan zou er ook milde vorm van autisme uit gaan komen hoor. Maar als ik dan naar m'n vader kijk, dan zie ik ook heel duidelijk autistische trekjes bij hem. Enige is dat hij denkt dat ik er wel overheen groei en dat het 1 of andere ziekte oid is(hij laat me trouwens wel volledig in me waarde hoor en houd er ook wel rekening mee), terwijl m'n moeder en ik juist zoiets hebben: het blijft altijd, enkel zul je er beter mee om leren gaan.

Verder heeft mijn neefje Asperger(zoon van de zus van mijn moeder) en een ander geadopteerd neefje heeft PDD en een beneden gemiddeld IQ(maargoed biologisch is dat geen familie, dus kan niet van ons geërfd hebben).

Als ik dan naar mijn oma kijk(moeders kant) dan zie ik bij haar ook wel degelijk autistische trekjes en heb ik het vermoeden dat bij ons de autisme uit die kant van de familie komt(om het zo waar te zeggen).

ik heb ooit gelezen dat autisme een overdraagbaarheidsfactor van 90% heeft! Het is idd heel erfelijk bepaald dus.

even opgezocht:

Rene Kahn schreef:
Psychiatrische ziekten zijn de meest genetische ziekten,' schrijft u in uw boek.

'Ja, meer dan kanker, hoge bloeddruk, hart- of suikerziekten. De genetische invloed op autisme is tachtig tot negentig procent, bij schizofrenie zestig tot zeventig procent, manische depressiviteit tachtig procent. Maar het is niet zo: je hebt die genen, dus je krijgt een depressie.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:03

Menino schreef:
pubelia schreef:

offtopic, maar:
heb je daar meer informatie over? Heb me er gek over gezocht, maar op google kon ik niets vinden over de neurobiologie van een autist.
[edit] link hierboven staat daar dus wel wat over :j , alleen meer informatie is altijd welkom.

Ik ben bezig met intensieve neuro-revalidatie, en vanuit daar heb ik dat geleerd. Welk stuk hersenen, voor wat voor een functie zijn. En wat dat kan inhouden. Ik leer er ontzettend veel over hoe je hersenen in elkaar zitten. En dus ook over andere soorten ziektes die aan je hersenen voor kunnen komen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:21

@Pubelia: Dat lijkt me ergens nog wel intressant of niet?

Ik heb ook ergens gehoord dat bij iemand met PDD het stresshormoon altijd meer aanwezig is als bij een "normaal" persoon. En dat het stresshormoon bij iemand met PDD daalt wanneer er zich een stresssituatie voordoet. Weet iemand ook hoe dit precies zit en of dit klopt?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:27

ijssnuiver schreef:
@Pubelia: Dat lijkt me ergens nog wel intressant of niet?

Ik heb ook ergens gehoord dat bij iemand met PDD het stresshormoon altijd meer aanwezig is als bij een "normaal" persoon. En dat het stresshormoon bij iemand met PDD daalt wanneer er zich een stresssituatie voordoet. Weet iemand ook hoe dit precies zit en of dit klopt?

Dat is ontzettend interessant! We kunnen ook echt alles vragen wat we willen mbt de hersenen. En op de meeste vragen hebben ze ook antwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:45

ooooh, wat boeiend lijkt me dat zeg, pubelia :j !

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:49

Menino schreef:
ooooh, wat boeiend lijkt me dat zeg, pubelia :j !

Dat is het ook echt! We kunnen echt hun hemd van hun lijf vragen. En het fijne is dat als hun het niet gelijk weten. Dat ze er altijd op terug komen! En zelfs eerlijk zeggen als ze het echt niet weten!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:57

MamboBeach schreef:
Wat duidt waar op met taalachterstand of een late taalontwikkeling?
Hoe zit dat in elkaar?

Autisten hebben meestal een vertraagde taalontwikkeling (maar niet altijd). Kinderen met asperger hebben een normale taalontwikkeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:00

beantsje schreef:
Kinderen met asperger hebben een normale taalontwikkeling.

'normaal'. Er blijken wel degelijk afwijkingen te zitten in woordkeuze, zinsopbouw, spraakritme en begrip. Het is alleen niet een ondubbelzinnig vertraagde taalontwikkeling.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:06

Shadow0 schreef:
beantsje schreef:
Kinderen met asperger hebben een normale taalontwikkeling.

'normaal'. Er blijken wel degelijk afwijkingen te zitten in woordkeuze, zinsopbouw, spraakritme en begrip. Het is alleen niet een ondubbelzinnig vertraagde taalontwikkeling.

Kinderen/volwassenen met Asperger gebruiken toch vaak ook heel ouwelijk taalgebruik?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:06

Even terugkomend op de titel ;) Ik kan me wel voorstellen dat mensen dit linken, heb ervaring in de zorg en heb met veel verschillende mensen met syndroom van down gewerkt. En ook deze mensen hebben baat bij structuur (zoals meerdere mensen met een beperking) en kunnen hun 'koppigheid' uitten als er iets niet zo gaat in hun hoofd.

Voor de rest interessant topic!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:14

wouterpaard schreef:
En ook deze mensen hebben baat bij structuur (zoals meerdere mensen met een beperking) en kunnen hun 'koppigheid' uitten als er iets niet zo gaat in hun hoofd.

:j Ik begeleid ruiters met een handicap en daaronder zeker een flink aandeel van mensen met autisme, en mensen met downsyndroom. Begin dit jaar zijn we naar een andere manege overgegaan, en het opvallende is dat de mensen met autisme die verandering eigenlijk vrijwel probleemloos hebben doorstaan, waar er bij de kinderen met downsyndroom een aantal zijn afgehaakt en de anderen toch erg veel extra zekerheden willen hebben, nog steeds.

Maar, om een of andere manier voelt het heel anders aan. Het soort structuur voelt anders, het soort verzet ook. Zo spelen de kinderen met syndroom van Down nogal eens ongelofelijk in op je gevoel, op een manier die de meesten met autisme neverniet zullen bevatten. (En omgekeerd, door op het gevoel in te spelen kun je ze ook nogal eens zover krijgen om uiteindelijk toch maar op het paard te stappen.)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:20

Helemaal met je eens hoor! Heb ook ruiterkampen gedaan en had iemand met syndroom van Down op me hoede die kon zeker goed op gevoel inspelen! Het is per mens en handicap verschillend. Maar ik kan het me wel voorstellen als mensen het denken, maar idd door ervaring leer je beter ;)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:21

syndroom van down en autisme zijn totaal andere dingen volgens mij..

Kinderen met het syndroom van Down hebben een te veel aan het chromosoom 21. Ze hebben er 3 ipv 2.
De rest is helemaal goed, ze hebben vaak wel een beperking mbt taal en dingen begrijpen e.d.

Autisme betekent dat je heel erg in je eigen wereldje leeft. Deze mensen maken moeilijk vrienden omdt hun communicatie erg slecht is. Dingen komen niet goed aan bij hun en andersom.
Mensen met Autisme kunnen, bij mijn weten, beter zelfstandig functioneren dan mensen met het syndroom van down.

Maar dat is voor zover ik het weet.

Shadow, opvallend dat de kinders met Autisme overstapten, zij willen toch altijd routine en standvastigheid?