Een menstruatiecup: do or don't?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emytje

Re: Een menstruatiecup: do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:13

Ja, ik heb er een paar mm eraf geknipt. Misschien nog wat meer eraf knippen. Hoeveel mm zit er bij jullie nog aan van het tuitje? Ik ben een beetje bang dat als ik er veel vanaf haal, ik de mooncup er niet meer uit krijg.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:25

Ik had het zelfde.
Eerst een paar mm ingekort maar inmiddels heeft mijn cup helemaal geen steeltje meer. Geen enkel probleem en geen irritatie meer!

Overigens is het vandaag mijn tweede dag van mijn cyclus.
We zijn vandaag de deur uitgegaan en hebben de hele dag gewandeld. Geen wc gezien. Met een tampon had ik dat niet aangedurfd.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:29

Hoe haal je em er dan uit als je het tuitje eraf hebt geknipt?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:33

Ik pak m gewoon onderaan de cup beet. Zo diep zit hij niet hoor! Desnoods even wat meepersen, scheelt weer een halve cm.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:44

Bij mij gaat ie automatisch wel dieper zitten op de een of andere manier (lang niet zo diep als een tampon overigens). Ik zal er de volgende keer nog een stukje afknippen en dan eens testen of ik em er ook uit krijg met alleen aan het cupje te trekken.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:45

Ik ga hem denk ik ook maar bestellen in ieder geval eens proberen. Kun je hem ook bij de drogist halen?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:47

Bij Boots kun je em halen en wat andere vage winkels, maar niet bij de doorsnee Etos of Kruidvat. Mijn zus heeft em voor me meegenomen uit Engeland.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:49

nee, wordt niet mijn ding denk ik....
Godzijdank ben ik gezegend dat ik niet heel erg vloei en maar twee daagjes de vlag heb uithangen ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:34

Zo, ik test de mijne nu sinds twee dagen.

Helaas is het voor mij nog(?) niet echt de super oplossing waar ik op gehoopt had. Gezien mijn zeer sterke bloedingen heb ik het grootste maatje besteld. Dat maak ik nu alle 4-6 uur leeg en dan is het goed halfvol. Dus meer dan 8 uur zal er zeker niet inzitten als mijn periode het hevigste is; dan is het risico op lekkage te groot. Maar goed, dat regelmatige wisselen is het ergste niet (tenminste, zolang ik thuis ben :P ). Veel verveldender is dat het niet echt afsluit. Ik had voor de zekerheid een maandverbandje mee gebruikt en dat was maar goed ook. Een kleine hoeveelheid bloed heb ik er steeds in, ook als ik mezelf goed gewassen heb. Het is dus geen restbloed maar echt bloed dat er langs gaat. Misschien breng ik hem fout in? Ik weet niet waar het aan ligt.

Voort heb ik nog een probleem bij het inbrengen. Volgens de bijsluiter moet je hem wat dubbel vouwen om hem in te brengen. Maar bij mij vouwt hij dan niet altijd uit als ik hem ingebracht heb. En dat krijg ik dan niet gecorrigeerd. Enige oplossing is hem nog eens omspoelen en het van voren over doen. En hopen dat het dan wel lukt.
Uithalen is daarentegen ondanks de waarschuwingen voor mij helemaal geen probleem.

Al met al een goed alternatief voor tampons dus, maar helaas niet de perfekte oplossing waar ik op gehoopt had. ;(

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:51

De grootste maat is wel alleen voor vrouwen boven de 30 en vrouwen die een kind hebben gehad. Ik weet niet of je daar onder valt? (ik heb je profiel niet bekeken) Als je daar niet onder valt, sluit ie inderdaad niet aan.

Hoe ik em inbreng. Ik knijp de bovenkant van de cup dicht en dan vouw ik em dubbel. Dan duw ik em erin en met mijn wijsvinger ga ik dan rondom de cup zelf. Zo vouwt ie helemaal uit. Als ie helemaal uitgevouwen is, hoort ie niet te lekken. Anders heb je of de verkeerde maat of hij is toch niet goed uitgevouwen of je draagt em veel te diep. Het is eventjes goed oefenen. :))

Edit: ik zie dat je boven de 30 bent en twee dochters hebt, dus je hebt de goede maat. Daar kan het dus niet aan liggen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:56

Ik heb hem ook naar aanleiding van dit topic besteld en heb precies hetzelfde als soesita.
Het lukt me niet om hem goed in te brengen, had wat lekkage, en het uitvouwen wil ook niet echt elke keer en draaien lukt op zeker moment ook niet meer dan.
Hoopte op dé perfecte oplossing maar vind het nogal een geklootviool als ik eerlijk ben.
Dat steeltje zit me ook gruwelijk in de weg maar ik heb niet het lef om hem eraf te knippen.
Ik ben bang dat ik hem niet goed inbreng maar snap niet hoe het dan wel moet...
Heb trouwens de Divacup maat 1 besteld, heb erg getwijfeld omdat ik 43 ben, maar ik heb geen kinderen gekregen, ik vind hem erg groot en heb het idee dat het niet uit willen klappen ook met niet genoeg ruimte te maken heeft, maargoed, misschien breng ik hem dus gewoon niet goed in.
Heb hem anderhalve dag gebruikt en toen had ik het er eigenlijk al wel mee gehad.
Voelde hem ook heel erg zitten en toen ik ging wandelen voelde ik enorme aandrang om te plassen de hele tijd, net of hij ergens op drukte wat dat stimuleert.
Dat draaien als hij erin zit lukt ook echt voor geen meter, doe ik hem misschien te diep?
Had als ik ging plassen ook het idee dat ik hem eruit kon persen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:07

Luxx: dan zitten we wat in hetzelfde schuitje, want wat jij schrijft komt me allemaal bekend voor.
Ik ben nog eens gaan googelen en de meest voorkomende redenen voor lekkage zijn foute maat (te groot; dan ontvouwt hij zich niet goed) en een te lang steeltje. Ik heb het steeltje al wat ingekort maar overweeg nu toch om er nog een stukje meer af te doen. Alleen weet ik niet of ik hem er dan goed weer uit krijg. :o

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:20

tip bij het reinigen...

net als babyspenen, en flesjes uitkoken!
- pannetje water en koken
- in een bakje water in de magnetron
- of echte uitkoker

tip koop er 2, heb je altijd een reserve en een schone!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:25

Dat is eigelijk wel een goede tip ja. Hebben jullie de cup online besteld?

Ik heb er toen maar eentje gekocht omdat ik niet wist hoe ik het zou vinden, maar liep toen wel al met die gedachte. Maar ik was een beetje bang dat ik het niets zou vinden en dan een fortuin aan die dingen had uitgegeven.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:27

Hoe is deze cup tijdens het paardrijden?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:31

Die meluna-cup die ik hier in duitsland besteld heb vind ik wel te doen qua prijs. Dus zelfs indien het niet bevalt is het niet zo erg.

Soraya: zo heb ik het ook gedaan; ineens 2 besteld.

Wat het reinigen betreft: als je de cup in zo'n schuimklopper doet tijdens het afkoken blijft hij mooi onder water. :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:33

Biskwie schreef:
Hoe is deze cup tijdens het paardrijden?

Nog niet gedaan daar ik de cup nog maar pas heb en mijn pony momenteel een hoefzweer heeft. Maar volgens de verhalen kan je er alles mee, ook paardrijden, turnen en zwemmen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:36

Soesita, dat is dat weer een goede tip terug :D hahaha

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:37

Tijdens het paardrijden: ik vind het op een of andere manier wel een prettigere gedachten als hij leeg is voor ik erop ga.
Maar mijn paarden staan aan huis, dus voor mij is het gemakkelijk. Ik ga mij toch omkleden voor ik ga rijden, dus dan is dat een kleine moeite.

Maar ik voel het niet zitten. overigens kan ik dit met fietsen wel hebben....

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:09

Dit vind ik een zalige uitvinding, want maandverband en tampons vind ik echt vuil, en openbare toiletten al helemaal!
nu zat ik met een vraag, kan het kwaad als de cup er langer dan 12 u inzit, ik heb nogal een druk leven, bijvoorbeeld op vrijdag sta ik om 7 u op om dan naar school te gaan, na school recht naar men weekendjob (horeca) waar ik dan gemakkelijk tot een u of 4 snachts sta, zou die cup dan mogelijk zijn, of niet? Ik verlies zelf heel weinig bloed dus vol zal het niet zitten
Laatst bijgewerkt door Seltje op 13-06-10 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:13

Seltje schreef:
Dit vind ik een zalige uitvinding, want maandverband en tampons vindk echt vuil, en openbare toiletten al helemaal!
nu zat ik met een vraag, kan het kwaad als de cup er langer dan 12 u inzit, ik heb nogal een druk leven, bijvoorbeeld op vrijdag sta ik om 7 u op om dan naar school te gaan, na school recht naar men weekendjob (horeca) waar ik dan gemakkelijk tot een u of 4 snachts sta, zou die cup dan mogelijk zijn, of niet? Ik gebruik zelf heel weinig bloed dus vol zal het niet zitten

Er staat overal van het niet langer dan 12 uur in te laten maar ik zie nergens de reden ervan. Moet je misschien beter eens bij een producent navragen. Misschien gaat het niet enkel over een volle cup maar zijn er medische redenen om het niet te doen?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:50

:o hele topic in 1 keer uitgelezen incl, linkjes....

Ik ga die ook in Dld bestellen en denk dat ik maar voo rde M ga :Y)
EN 2 stuks is dan ook wel handig, ik hoop zo dat het gaat werken bij mij :))

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:12

Ik heb ook wel intresse, al ben ik maar 1x in de 3 maanden lid van het RODE KRUIS (doorslikken van pil) maar vraag me af welke maat ik in hemelsnaam moet bestellen.

Ik ben 27 en moeder....maar ik ben (zeg maar) niet heel erg opgerekt, sterker nog zelfs een normale tampon krijg ik met moeite in.
Ik zie het nou niet echt zitten om hier gezellig over te kletsen met fabrikant of verkoopster, maar om nou elke maat te proberen :$

Wat ik mij overigens afvroeg, ik lees van meerdere dat het steeltje ingekort kan worden en zelfs iemand die hem volledig had verwijderd, maar wat is dan het nut van het steeltje???

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:03

Kon ze gister niet bestellen, moet met paypal betalen en daar snap ik de bieten niet van :+
Vanaaf maar weer een nieuwe poging doen :o

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:49

waar ga jij bestellen kaatje?