De ziekte van lyme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: De ziekte van lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:24

nou zo ver ik weet gaat dat niet zo snel, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb dan wel ziekte van lym (of gehad, is het maar hoe je het bekijkt :P ) en daarna ook gewoon wel teken gehad (tja het zit er vol mee hier) en ik reageer ook heftig als je hem er toch hebt uigedraaid en de teek heeft gebeten dus dat raakt gewoon geïrriteerd waar je huid en je lichaam dus op reageert. dus ik denk dat je je nog geen zorgen hoeft te maken. Gewoon altijd opschrijven wanneer je een teek hebt gehad en dan kan je als er nog een kring verschijnt of de klachten houden aan, aan de dokter vertellen dat je een tekenbeet hebt gehad :)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:35

ohh nu dat ik die site lees met al die symtomen, moet ik zeggen dat ik de laatste 2 jaar 3/4de ervan gehad heb...
35 regels die ik in de 2 jaar zeker gehad heb, waaronder 10 vorig jaar vrij fel. onverklaarbaar hoesten wat ze nu nog niet weten met smorgens drijfnat wakker worden... zowat van de maand maart tot juli, en weer weg

sommige dingen zoals tintellingen, hoofdpijn komen om de paar maanden eens tevoorschijn, maar spierpijnen constant week in en week uit, net zoals het slapen en moe zijn..

en 2 jaar geleden een teek gehad in mijn knieholte, maar nooit een circel ofzo
maar in het laatste jaar verschrikkelijk veel van deze symtomen die hier opgelijst staan zijn mij toch verschillende keren voorbij gekomen...

en vorig jaar bloed laten trekken zonder resultaat

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:25

Citaat:
Issy schreef:
Ik denk dat Juud juist kan beamen dat ik vaak met websites en artikels kom zodat mensen zich zelf kunnen inlezen. Want ik vind ook dat het goed is om zoveel mogelijk info te verzamelen, het maakt je inderdaad mondig. DE manier van behandelen bestaat helaas nog niet. Ieder lijf is anders, ieder reageert anders, daarvoor moet je eerst goed naar de oorzaken kijken. Een dieet volgen en enzymen slikken vind ik overigens niet alternatief, mijn oom is regulier huisarts, en die consulteer ik telefonisch om met hem te overleggen (hij woont namelijk te ver weg). Hij zegt dat een aangepast dieet om vooral de candida buiten je lijf te houden, erg goed is. Ik heb in mijn ziekte periode juist gemerkt dat ik erg bevattelijk was voor allerleis schimmels en virusjes. Nu gaat dat 10 keer beter. Het moeiliejk van lyme is dat je artsen hebt met verschillende opvattingen, dus krijg je ook patienten met andere opvattingen. darom moeten mensen zich verdiepen erin, om een eigen opvatting te creeeren en zo je weg te vinden in het dolhof van behandelaars en helaas ook kwakzalvers.

:j Issy is wel erg goed op de hoogte van alles.. leest veel en hoort veel. Vind het wel handig!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:27

petroushka schreef:
Issy schreef:
ik smeer mezelf dagelijks in met tea tree oil als ik weet dat ik de natuur in ga. want ik ben nu als de dood dat ik teken op me heb. En ik kijk mezelf idd beter na nu.

de huisarts test is vaak de ELISAtest, die scoor je alleen positief als je binnen 8 weken geleden gebeten bent via een besmette teek, na 9 weken scoor je al negatief. Een andere test krijg je meestal niet, want het is te duur, dus moet je dat zelf regelen. Alleen vergeet de huisarts dat erbij te vertellen. Die zegt gewoon je Elisatest is negatief dus je hebt geen lyme. Tja wel banketstaaf dat ik een jaar later toch lyme bleek te hebben, en een jaar lang dus niet behandeld was ervoor.

Issy, wat jij dus hierboven zegt daar had ik het over. De ELISA test is dus juist pas na 6-8 weken positief en niet andersom. Het speciale dieet zonder gist en teveel suikers, etc. is erg goed om ervoor te zorgen dat de schimmels en gisten minder kans hebben om je afweersysteem nog meer te verzwakken. Door de antibiotica word namelijk de goede en slechte bacterien in je systeem, dus ingewanden etc, gedood en zodoende dat gisten en schimmels de kans hebben om te gaan groeien aangezien ze niet meer worden bestreden door de goede bacterien die normaal aanwezig zijn in een gezond lichaam.

Hier in Nederland komt het niet vaak voor dat artsen voor de tuchtraad moeten verschijnen ivm een hoge dosering antibiotica en dit zal dus hier niet zo snel gebeuren als bijvoorbeeld in Amerika waar iedereen bijna iedereen voor de rechter sleept als er ook maar iets is mis gegaan. Hier in Nederland is het meer het probleem dat we uberhaupt niet zo guitig zijn met het verstrekken van antibiotica en dan heb ik het over andere ziekteverschijnselen, dit is niet zo zeer alleen het probleem bij lyme maar meer de algehele antibiotica gedachte van onze media en politiek. Op de site over borreliose kan je de onderzoeken nalezen over het aantal recidiven en op de Duitse sites over hun recidiven.

Alle essentiele olien hebben bepaalde geneeskrachtige en ook een aantal een antibacteriele werking, hier moet je je goed op inlezen voordat je eraan begint om het te smeren of iets dergelijks. Bijvoorbeeld tea tree oil heeft een antibacteriele werking en remt de groei van bacterien zodoende, dit is dus erg positief, maar er is een maar en dat is dat dit ook de antibiotica resistentie in de hand werkt volgens onderzoek uit Ierland! Voor MRSA zijn er nog wel een paar zware antibiotica die gebruikt worden om het tegen te gaan maar met tea tree oil kunnen ze juist meer resistent worden voor antibiotica's wat dus zeker niet gewenst is. Dit gebeurde in het laboratorium ook met andere bacterien dus kan het grote gevolgen hebben als in een lichaam de aanwezige bacterien meer resistent worden tegen antibiotica. Dus goed inlezen voordat je dingen gebruikt, want niets is zo onschuldig als het lijkt. Ze willen graag dat er een algeheel verbod op tea tree oil komt voor dit soort nare bijwerkingen trouwens, want dat kunnen we natuurlijk niet hebben en vooral niet voor Lyme patienten natuurlijk.

dus tea tree om op te smeren kan dus wel helpen bijv als je naar het bos gaat..
Heb jij lyme? of lyme gehad? En wat krijg jij er tegen??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:15

Het probleem is en blijft dat wat voor de één werkt niet persé voor de ander werkt.

Ook m.b.t. dieten (bv vanwege schimmelinfecties) lopen de meningen uiteen. Mijn huisarts (zelf diabetes, dus ook last van deze infecties) geeft aan dat dit soort dieten dus helemaal niet werken. Anderen geven dus aan van wel. Zelf proberen werkt het beste.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 23:23

Hallo allemaal ik ben weer terug van vakantie, ik zie dat het topic goed doorloopt bij mijn vriendin komt de uitslag vrijdag en dan gaat ze weer naar Duitsland, ze heeft afgelopen week veel pijn gehad vanwege ontsteking na de borstoperatie. ze mocht haar gewone pijn stillers niet gebruiken vanwege andere medicijnen voor de onsteking en ab. nu mag zeze weer gebruiken. ze heeft weinig geslapen afgelopen week niet zoals het zou moeten, dus ik hoop dat het nu weer beter gaat met de medicijnen. morgen heeft ze ook nog onderzoeken voor die ontsteking en krijgt ze een mammo met die ontsteking. dus dat is echt niet fijn. ben blij dat jullie elkaar kunnen helpen op deze manier.
Mijn vraag is welke dieren kunnen nog meer lyme veroorzaken? las iets over een mug.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:05

klinkt niet prettig nee.

teek, mug, horzel, daas als ik het goed heb!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:01

o fijn dat wist ik niet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:21

Volgens mij is het bewezen dat de teek lyme over kan brengen maar van andere stekebeesten staat het niet vast, van bloedzuigende dieren kan ik het met wel voorstellen zoals een mug maar eerlijk gezegd dan zou iedereen in Nederland lyme hebben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 22:59

Ja inderdaad al heb ik wel eens hier met mensen om me heen gepraat in de grote stad en het blijkt dat er wel degelijk mensen zijn die lyme hebben die zij weer kennen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:19

Als er alleen vorig jaar al 22.000 mensen besmet zijn met lyme en tel daar alle gevalleen van de jaren ervoor erbij op dan kent iedereen wel iemand die weer iemand kent met lyme, dat wil niet zeggen dat deze mensen allemaal ziek zijn, doordat er, gelukkig, steeds meer aandacht voor is gaan mensen eerder naar de huisarts om eventueel behandelt te worden.
Daarnaast zijn er ook veel mensen die geen last krijgen van een besmetting omdat het afweersysteem er zelf mee afwerkt, erger is dat veel mensen die gebeten worden pas jaren later ziek worden, op het moment dat je afweer niet goed werkt kan de borrelia toeslaan en kun je soms zelfs 10 jaar na een beet nog ziek worden en dan heb je wel een probleem.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 00:31

Aha ok dat wist ik niet

bigone schreef:
Als er alleen vorig jaar al 22.000 mensen besmet zijn met lyme en tel daar alle gevalleen van de jaren ervoor erbij op dan kent iedereen wel iemand die weer iemand kent met lyme, dat wil niet zeggen dat deze mensen allemaal ziek zijn, doordat er, gelukkig, steeds meer aandacht voor is gaan mensen eerder naar de huisarts om eventueel behandelt te worden.
Daarnaast zijn er ook veel mensen die geen last krijgen van een besmetting omdat het afweersysteem er zelf mee afwerkt, erger is dat veel mensen die gebeten worden pas jaren later ziek worden, op het moment dat je afweer niet goed werkt kan de borrelia toeslaan en kun je soms zelfs 10 jaar na een beet nog ziek worden en dan heb je wel een probleem.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:02

bigone schreef:

Je hebt het over mij Bigone, ik loop waarschijnlijk al 10 jaar ermee mee rond, en ben er pas in deember achter gekomen. Mijn lichaam maakt niet eens meer antistoffen aan, want vind het al normaal dat de spirocheten in mijn lichaam zitten. En ik heb er ook nog een Babesia co-infectie bij en toxoplasmose. De Babesia is wel bijna verdwenen dus dat gaat de goede kant op. Nu de rest nog.

Er zijn wel onderzoeken in het buitenland dat muggen en vlooien de ziekte kunnen overbrengen maar dat is vaak een andere Borrelia vorm (waar ik de naam niet van uit mijn hoofd weet) dan de Borrelia Burgdorfi. Echter in NL zijn er nog geen onderzoeken naar gedaan, dus of de muggen in NL ons kunnen besmetten is nog niet zeker. Maar voor de zekerheid slaap ik onder een klamboe.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:04

wat kan je doen tegen een tekenbeet die echt heel erg jeukt, ben een paar dagen geleden door 1 gebeten, en die is er uitgedraaid (ook goed) maar het blijft jeuken...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:06

Ik heb het even opgezocht, de stam Borrelia Gondorfii kan overgebracht worden door vlooien op de mens.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:08

lenaa_tje schreef:
wat kan je doen tegen een tekenbeet die echt heel erg jeukt, ben een paar dagen geleden door 1 gebeten, en die is er uitgedraaid (ook goed) maar het blijft jeuken...

Toch proberen eraf te blijven, je kan er azeron of nestozyl op smeren zodat de jeuk wat verzacht word, of andere midddeltjes die je opsmeert tegen de jeuk. Hou het wel goed in de gaten. (rode vlek, of andere lichamelijke klachten).

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:02

Gelukkig maar dat er geen Borrelia gondorfii bestaat uberhaupt!! De "kenners" op het Lyme forum zeggen dat het niet bestaat en waarempel op internet is er ook niets over te vinden over deze stam, dus kan niet geloven dat deze stam bestaat, anyway het is hier na te lezen: http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=5292 . In Europa zijn de meest voorkomende stammen de volgende: Borrelia burgdorferi, B. garinii, B. afzelii, en B. valaisiana en die worden allemaal onder de paraplu van de ziekte van Lyme gerekend. Het zou best kunnen dat het door vlooien en andere steekinsecten overgebracht kan worden, het is moeilijk te zeggen en er is weinig tot geen wetenschappelijk bewijs (voornamelijk voor de vlooien heb ik nog geen bewijs op overbrenging op mensen gelezen, maar het is wel bekend dat deze de bacterie bij zich kunnen dragen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:05

De moeder van een van mijn beste vriendinnen heeft de ziekte van Lyme. Het is bij haar jarenlang onontdekt gebleven en ze heeft altijd te horen gekregen dat haar klachten tussen haar oren zaten. Inmiddels komt ze nauwelijks meer buiten de deur, heeft ze een rolstoel en kan een klein griepje voor haar fataal zijn.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:16

even een vraag voor de mensen bij wie lyme is vastgesteld:
ik heb 2/3 jaar geleden iets gehad waarvan ik dacht dat het lyme was, 3 maanden op bed gelegen, spierpijn, gewrichtspijn, kon niet mn bed uit komen want dan viel ik om.

sinds korte tijd ben ik weer ongelovelijk vaak ziek, ontstekingen volgen elkaar op gevolgd weer door griep wat weer gevolgd word door iets anders. dat gaat gepaart met grote vermoeidheid, duizeligheid(zwart voor de ogen) en vooral het gevoel dat ik reuma heb. de pijn in mijn gewrichten zit zelfs in mijn vingerkootjes.

mijn moeder rijd binnenkort met mij naar keulen, maar het zou alvast fijn zijn als ik jullie kijk er op weet.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:19

Ik ben eens besmet geweest. Toen ik klein (lees : tussen de vier en de 12 jaar oud) was, had ik zowat wekelijks last van teken. Het tekentangetje deed dan ook goed dienst. Op een avond een teek eruit gehaald en jahoor, nog een besmet pootje blijven zitten. Toen ik de volgende dag wakker werd was heel de linkerkant van mijn gezicht weggezakt en half verlamd. Thank god waren we er net op tijd bij.

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:24

Het kan heel goed zijn dat, als ik je klachten zo hoor, dat de Lyme weer zijn kop op heeft gestoken, maar het hoeft natuurlijk niet. Persoonlijk zou ik niet helemaal naar Keulen rijden voor de bloedtest maar gewoon even op internet een pakketje bij hen bestellen om het bloed vanuit nederland op te sturen, dat scheelt je heel wat energie en ik kan het weten. Mijn reis naar Duitsland (Blankenburg) naar de Lyme kliniek aldaar was een complete hel maar ik heb hem gelukkig overleeft en toen moesten we weer 5 uur terug erna. Maar het was een fijne ervaring om in de kliniek te zijn waar ze je serieus nemen, nu maar wachten op de uitslag en het behandelplan.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:26

wat moest je in de lyme kliniek doen dan?? helemaal in duitsland! Is het daar zo goed?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:28

ciska_sando schreef:
even een vraag voor de mensen bij wie lyme is vastgesteld:
ik heb 2/3 jaar geleden iets gehad waarvan ik dacht dat het lyme was, 3 maanden op bed gelegen, spierpijn, gewrichtspijn, kon niet mn bed uit komen want dan viel ik om.

sinds korte tijd ben ik weer ongelovelijk vaak ziek, ontstekingen volgen elkaar op gevolgd weer door griep wat weer gevolgd word door iets anders. dat gaat gepaart met grote vermoeidheid, duizeligheid(zwart voor de ogen) en vooral het gevoel dat ik reuma heb. de pijn in mijn gewrichten zit zelfs in mijn vingerkootjes.

mijn moeder rijd binnenkort met mij naar keulen, maar het zou alvast fijn zijn als ik jullie kijk er op weet.

jij zit ook in het examen havo 5 topic of niet? en je klachten komen me ook zeer bekend voor, heb er zelf ook ontzettend last van, maar je hebt nog wel normaal examen gedaan toch?

ja wat mijn huisarts mij heeft verteld is dat lyme vaak terug komt, dan sluimert het. erg vervelend! ben benieuwd wat ze in keulen zeggen, al zou ik ook eerder voor bloed op sturen gaan

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:17

Paul van Meerendonck is een gerenomeerd huisarts en natuurarts en lid van de ABNG artsen, ook hij heeft het op zijn website over de Borrellia Gondorfii. Ik sta verbaasd dat Petrouska zegt dat het niet bestaat. Er zijn op dit moment zo'n 35 verschillende Borrelia stammen, en er komen er helaas iedere ker weer bij. De kenners waar jij het over hebt zijn leken op een forum, net als wij hier, mijn bronnen komen van artsen. Zie hieronder:
http://www.praktijk-vdmeer.nl/algemeen/ ... difficile1

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:19

je hoeft niet helemaal naar Keulen toe te rijden om daar een bloedtest uit te laten voeren. Je kunt via het internet een aanvraagformulier downloaden, je krijgt het prikmateriaal toegestuurd, en kunt overal in de buurt bloed laten prikken. Vervolgens stuur je het zelf op naar Keulen. Dat scheelt je weer een enorme rit.