B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:01

Ik heb al een anatal jaren b12 tekort. had al heeeeel lang telkens het gevoel dat ik aan elastiek liep, zo zwaar voelde bewegen. ook moe moe moe en kribbig. Spuit nu al een aantal jaren en het gata heel goed, weinig klachten meer. Krijg ze iedere maand en daar hou ik het maar bij, dan gaat het goed. begon met een waard evan 80 ug, beetje laag dus..ik heb 2 jaar terug een jaar niet gespoten in de hoop dat het goed zou gaan, maar was binnen dat jaar van ruim 750ug weer terug gevallen naar 110, dus ben maar weer begonnen en ik stop nooit meer! foliumzuur slik ik ook standaard extra erbij.
Het heeft wel een hele tijd geduurd voordat ze erachter waren. mijn oude huisarst heeft me ook eerst practisch voor gek verklaard, maar hij ging met pensioen en kreeg toen een jongere arts die als eerste dit liet testen en meteen raak!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:06

supersambo schreef:
Hoe merk je dat het zenuwstelsel beschadigd is ? Hebben ze een MRI gemaakt ofzo ?

Zal ik aan haar vragen,ik weet dat ze op een gegeven moment gewoon door haar benen zakte en gruwelijke pijn had.De neuroloog concludeerde dat ze veel schade had aan dat gedeelte van haar zenuwstelsel en dat ze eerst maar eens moest kijken wat er zou gebeuren als ze meer dan een jaar B12 zou prikken om de 3 á 4 dagen.Daarna kijken wat zich zou herstellen en wat de "rest"schade is...

Wat de foliumzuur betreft,als daar een tekort aan is,mag je daar pas mee beginnen als de B12 weer op pijl is.Anders werkt het averechts...

Te weinig B12 in je lichaam kan ook zorgen voor problemen op geestelijk vlak,meestal wordt er alleen naar de psygische problemen gekeken en niet naar de oorzaak ervan.

Voor degene die het interessant vinden,hier kun je enorm veel info vinden,hoe werkt B12...wat zijn de symptomen van een tekort enzenz. Het is een medische literatuur studie :)

http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/index.htm

marianne18

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:15

heb ook even wat site's bekeken op internet.
hebben jullie ook last van uitblijvende menstruatie, moeilijk tot niet zwanger worden.
last van de rug en noem maar op.
het erg moe zijn en geen zin in dingen te gaan doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:19

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:21

dat snap ik ook wel dat er een hele waslijst is kwa symptomen maar was benieuwd naar degene die ook b12 tekort hebben waar zij allemaal last van hebben.
staat er misschien niet zo heel erg duidelijk maar dat bedoelde ik wel hihi ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:32

:D tsja....mijn "brainfog" wordt niet beter van dit weer...begreep je vraagstelling verkeerd :P solly

Toen mijn B12 laag was had ik met menstruatie wel wat last...verschoof wel eens een dag of "feest" tussendoor.Wat zwanger worden betreft kan ik je niets vertellen,doe alle mogelijke moeite om niet zwager te worden :P

Ik kan je mijn symptomenlijst wel geven maar ik weet niet in hoeverre dat nog te maken heeft met een B12 tekort aangezien ik inmiddels B12 injecties voor een andere reden neem.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:42

marianne18 schreef:
dat snap ik ook wel dat er een hele waslijst is kwa symptomen maar was benieuwd naar degene die ook b12 tekort hebben waar zij allemaal last van hebben.

Concentratie problemen
last in benen en armen(zwaar gevoel of tintellingen)
zak soms gwn door men benen.
snel moe.
Agressie problemen :o ik stoor me daar heel erg aan, soms word ik ineens boos.
altijd hoofdpijn,
snel misselijk en draaierig.
kan niet lang zelfde houding hebben,

zijn nog wel meer dingen maar kan er eventjes niet opkomen

ik ben nu 17 en heb het al vanaf mijn geboorte,en de klachten worden iets minder maar nooit helemaal weg.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:28

marianne18 schreef:

Ik had:
extreme vermoeidheid
zere benen
krampen in de spieren
tintelingen in voeten en vingers
vergeetachtigheid
me heel down voelen

Maar heb nu al jarenlang geen klachten meer, sinds ik met B12 gebruik (eerst spuiten en nu zuigtabletten) begonnen ben en het dus steeds op peil blijft.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:32

Tinky12 schreef:
Jezzi...na injecties zullen je bloedwaarden hoog zijn...niet te snel afbouwen al zijn je waardes goed.Luister naar je lichaam ;)

Dat klopt, de eerste keer was mijn waarde 1040, maar dat had de huisarts al verteld(die had toevallig ook net een studie er naar gedaan, dus ik zit helemaal goed :Y) ) en de twee keer daarna was de waarde 240.

Ik had last van:
heel erge vermoeidheid
stemmingswisselingen(down/heel blij, zomaar opeens huilen, etc.)
kramp of tintelingen in benen, armen en vooral handen, maar ook wel eens in mijn dijen
misselijkheid
en nog wel meer, maar dat weet ik zo even niet meer :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 06:37

De 1e effecten die ik kreeg na de 4e injectie (in 2 weken tijd) was enorm...mijn brainfog verdween,ik kon weer nadenken en concentreren,kreeg een berg energie,trilling in mijn hand verdween,tinteling in armen en benen weg,niet meer misselijk,coördinatie stoornis weg,spraakgebrek weg,niet meer zwart voor mijn ogen/duizelig.
Dacht echt dat ik "genezen" was :D helaas was dit van zeer korte duur,mijn 5e injectie kreeg in pas na een week en ben toen ingestort :\

Schema aangepast naar 1 injectie om de 3 á 4 dagen,dat heb ik zeker een half jaar gedaan daarna elke 4 dagen.Dat enorme "boost"effect is helaas weg gebleven maar ik heb er veel baat bij.Ik probeer af te bouwen maar mijn lichaam beslist regelmatig anders...zo af en toe weer een terugval zodat ik weer een afgebouwde dag moet inleveren.Zat op een gegeven moment op 10 dagen,maar helaas ik kon niet meer lang staan zonder duizelig te worden en zwart voor mijn ogen te zien.Zelfs zitten werd een probleem,ik moest liggen anders had ik het gevoel dat ik over mijn nek ging,enorme tinteling in mijn armen en benen en het gevoel dat ze zo zwaar werden dat ze eraf zouden vallen.Trillen van mijn rechterhand was ook enorm.

Als ik een injectie neem,dan verdwijnt dit alles weer voor het grootste deel.Inmiddels ben ik weer terug naar 4 dagen.

Een B12 tekort is het bij mij dus niet meer,er is iets anders aan de hand maar de B12 houd mij wel op de been :D

Mijn klachtenlijst is trouwens nog veel langer hoor.

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 06:38

ja de stemmingswisselingen dat herken ik ook wel ja.

@polly2 werken de zuigtableten beter dan de injecties?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:16

Hebben jullie ook verdere onderzoeken gehad voordat je injecties kreeg?
Ik las namelijk dat sommige mensen dan een darmonderzoek krijgen om te kijken of er een opname probleem is. Ik heb al een keer zo'n onderzoek gehad en wil dat absoluut niet nog een keer hebben. Daarbij is een B12 tekort veel voorkomend bij Coeliakie dus t lijkt mij niet nodig, maar ben benieuwd of jullie dat onderzoek hebben gehad...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:15

marianne18 schreef:
ja de stemmingswisselingen dat herken ik ook wel ja.

@polly2 werken de zuigtableten beter dan de injecties?

Ja, bij mij wel, maar dat ligt niet aan het materiaal maar aan mij als persoon.
Ik prikte mezelf al jaren in mijn bil (liggend op bed ging dat prima, kun je er redelijk goed bij, met beetje hulp van partner).
Ik sprak met mezelf af, iedere eerste vrijdag van de maand te prikken (ik zat op een schema van 1x per maand prikken). Dat was een handig moment, omdat iedere eerste vrijdag van de maand de hoefsmid ook bij ons over de vloer kwam, dan kon ik het goed onthouden.
Maar de praktijk is weerbarstig. Dan was ik de hele dag druk geweest en vergat ik 's avonds nog te prikken. Of we hadden een feestje 's avonds en dan dacht ik: ik doe het morgen wel. Of ik was moe en ging op tijd naar bed en dacht: ik doe het morgen wel.
En zo gebeurde het dan regelmatig dat ik het toch vergat. Ik was daar een beetje laks in. En dan kwamen de klachten weer....logisch....
En dan ging het weer een tijdje goed, omdat ik dan weer consequenter was, dan voelde ik me weer goed en dan verslapte de aandacht er weer voor.... stom hè. Maar ja, ik ben ook nooit zo met mijn aandoening bezig geweest. Ik ben een sterke vrouw, nooit ziek en dan duurt het soms even voor je de signalen van je lichaam echt opvangt. Toen het bij mij ontdekt was, had ik de laagste waarde die het lab ooit had gemeten... :o

En de zuigtabletten werken goed. Ik heb er een gewoonte van gemaakt om 's ochtends bij het brood smeren een tablet in mijn mond te laten smelten (ik moet er elke dag eentje). Ze staan in het kastje waar ik een beker pak voor melk, dus dat gaat in één beweging. Deze gewoonte zit er in geramd bij mij. En daarom zijn tabletten dus beter voor mij.

Alleen als we op vakantie gaan vergeet ik ze weer.....zucht.... :o Maar dat is altijd maar een weekje wintersport....dus dat is niet dramatisch....ik merk er niks van tenminste...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:20

wennie schreef:
Hebben jullie ook verdere onderzoeken gehad voordat je injecties kreeg?
Ik las namelijk dat sommige mensen dan een darmonderzoek krijgen om te kijken of er een opname probleem is. Ik heb al een keer zo'n onderzoek gehad en wil dat absoluut niet nog een keer hebben. Daarbij is een B12 tekort veel voorkomend bij Coeliakie dus t lijkt mij niet nodig, maar ben benieuwd of jullie dat onderzoek hebben gehad...

Ik heb in het AMC destijds een hele batterij aan onderzoeken gehad. En ik heb een tijd lang mijn urine op moeten vangen (alles wat ik uitplaste, dus ook op mijn werk....heel lollig, maar niet heus). Bij mij is toen dus dat enzym in mijn maagslijmvlies ontdekt die de opname van B12 blokkeert (dat enzym hecht zich er aan en vervormt de vitamine, waardoor het niet opgenomen wordt).
Toen is er nog geëxperimenteerd met hoe vaak ik moest prikken en na een tijdje kwamen we op de balans uit van 1x per maand.
En dat is later omgezet naar 1 zuigtablet per dag.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:03

Sinds 1,5 half jaar prik ik B12 omdat ik het niet meer opneem uit mijn voedsel. Eerste serie prikken waren 4x weekelijks en 5e na een maand. Meteen na de 1e prik voelde ik verschil, de wereld was ineens roze := Was eigenlijk al zolang ik me kon herinneren winterdepressief en had echt zware nachten waarin ik een simpel probleempje op kon blazen tot een mega-drama. Dat was gelijk in één klap weg na die eerste injectie :oo Het werkt voor mij dus meer op het psychische gebied dan op het lichamelijke ookal heb ik ook de nodig spierproblemen en bijna diabetis-achtige klachten als ik te laag zit.

Na die serie prikken moest ik een half jaar wachten en dan zou er weer bloed geprikt worden om te kijken hoeveel B12 er nog over zou zijn. 1e week van oktober kreeg ik met een waarde van 134 de eerste prik en in de Kerstvakantie voelde ik al dat het op was. Heb het nog tot midden februari gesleept en toen de HA gebeld dat ik eerder wilde laten prikken. Resultaat was 340 en de conclusie dat ik alles verloor en niets meer zelf opnam. De HA stelde toen voor om om de 2 maanden te prikken maar dat red ik net niet. Zit nu op 6 weken en dat is perfect, tenminste als ik het niet vergeet ....

Ben er deze maand door werk en vakantie 3 weken overheen gegaan en dat merk ik dan aan alles. Humeur, pijntjes en een vreselijke verlammende vermoeidhied die heel frustrerend is. Je weet dat je niet moe kan zijn omdat je weinig doet en toch ben je kapot. Domdomdom....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:54

Ik hoor dinsdag de uitslag van de bloedtest en dan hoor ik of alleen B12 de oorzaak is of dat er ook andere dingen spelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:47

Mijn schildklier werkt te traag,dus daar heb ik ook klachten van.Volgende week ga ik de uitslag bespreken.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:48

marleen_usar schreef:
Mijn schildklier werkt te traag,dus daar heb ik ook klachten van.Volgende week ga ik de uitslag bespreken.

Spannend...ik hoop dat het meevalt en dat er eenvoudig iets aan te doen is.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:56

Hallo, mag ik me ook melden?

Na een lange zoektocht uiteindelijk vastgesteld dat mijn B12 waarde nog lager was dan die van een bejaarde.

Heb diverse spuitkuren gehad en zuigtabletten, helaas door omstandigheden de regelmatige bezoekjes voor bloedcontrole en B12 spuiten verslonst. Binnenkort weer even een bloedje laten nemen en een afspraak maken.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:25

Ik meld me hier ook en ben benieuwd wat jullie mening over mijn verhaal is. Ik heb al 3 jaar klachten, begon met pfeiffer altijd ziek gebleven. Niet kunnen werken, twee jaar over mijn 6VWO moeten doen en gewoon zo moe en pijn in mijn spieren dat er een rolstoel is gekomen voor de langere stukken lopen (denk aan winkelen, dagje uit etc) Dus best wel heftig allemaal. Nu loop ik daarvoor bij het ME centrum, maar ik heb laatst bloed geprikt, puur even voor de zekerheid omdat je op een gegeven moment alles op je ME gooit terwijl er misschien wel iets anders speelt. Daar kwam een B12 uit van 189, deze was precies een jaar geleden nog 293. In een jaar dus met 100 gezakt en gezien de klachten die ik heb vind ik hem erg laag en vind ik het de moeite van het proberen van spuiten waard. De huisarts geeft echter aan dat hij hoger is dan 150 en dat hij dus goed is.. Wat zouden jullie in dit geval doen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:32

Neem eens pillen? Misschien dat het helpt. Zijn vrij verkrijgbaar bij oa de Kruidvat.

Even kleine update van hier: na 4 prikken in 4 weken tijd is mijn B12-waarde bijna verviervoudigd! Nu zit ik aan de pillen, om te kijken of ik het zo kan oplossen. Over twee maanden een checkup.
Heb trouwens vitamine B-100 complex gekocht van de Kruidvat, een voordeelpot. 10.000% ADH B12 :wow: Het teveel plas je uit en ik dacht: hiermee kan ik het vast op peil houden :D Ze hadden ook een pot met 200% ADH, maar dit leek mij goed om het nog iets op te krikken. Als hij leeg is, ga ik wel over op die andere.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:35

Wat was jouw waarde en wat is het nu? Ga ik teveel richting B12 problemen denken met een waarde van 189, is het echt voldoende?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:39

Ik prik nu iedere maand (of eigenlijk, wanneer ik het nodig heb.. prik ik zelf, of als ik niet durf de ha := ), en laatst was mijn waarden 1480. Huisarts blij, ik blij en lekker zo doorgaan. Eerst was ie met regelmatig prikken maar 500, dat mag met veel prikken (toen nog twee keer per week en daarna wekelijks) niet. Eindelijk op peil.. en dat na 2 jaar.. *\o/* *\o/*
1480 klinkt natuurlijk belachelijk hoog en is het ook. Maar met regelmatig prikken moet ie ook hoog zijn, schijnt.. :)
En ik merk nog steeds heel goed als ik m'n injectie nodig heb..

Zit helaas ook nog steeds met een halve dove voet (buitenkant voet).. Nagekeken door neuroloog, spieren en zenuwen inderdaad aangetast..
Vrees dat dat niet meer weggaat.

Marije, mijn waarden was in ieder geval onder de 100, weet het niet meer exact. Lees anders even op http://www.stichtingb12tekort.nl of http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/.. Daar kan je veel info vandaan halen. Er zijn in ieder geval wel mensen, met die waarden die jij hebt, die baat hebben bij injecties!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:43

Ik zat 4 punten boven de ondergrens, dus 156 denk ik? Dat maal 4, is rond de 600. Hoog-normaal geworden dus :)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:00

Ik meld me ook, bij mij was bij een bloedcontrole mijn b12 gehalte onmeetbaar laag, we wisten gelijk wat er aan de hand was dus :Y) zit nu al sinds een jaar of 5 aan de injecties, 1 per maand nu en dit zal waarschijnlijk de rest van mijn leven zo blijven :) Mijn voornaamste klachten waren vermoeidheid, hoofdpijn en ondraaglijke spierpijnen en in het algemeen snel pijn hebben. Psychische klachten had ik ook (zijn we dus daarna pas achter gekomen dat dat ook met die vitamine b12 te maken had), niet kunnen concentreren, nergens zin in, neerslachtig tot het depressieve aan toe, stemmingswisselingen etc... het eerste jaar ongeveer had ik ook elke keer een 'boost' een paar uur na de injectie. het enige wat ik er zelf van merkte was dat ik erg vrolijk was, maar volgens mijn vriend was ik dan telkens hyper en een heel ander mens :Y) wat volgens de dokter ook niet kan, maar het is toch echt zo
Laatst bijgewerkt door Zinn op 20-07-10 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt