'bang' voor bedorven eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:38

Hier nog zo'n 1!!
Heb het vooral met brood, dat moet echt vers zijn! als het dag oud is hoef ik het al niet meer.
Dit geld ook voor vlees waren en melk.
En als ik ook maar denk dat het er iets anders uitziet of ruikt of proeft gaat het gelijk de prullebak in!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:39

Ik kijk vaak hoe het eruit ziet of ruikt, vertrouw ik het niet gooi ik het weg, anders eten of drinken we het nog gewoon. Zeker als het niet open is geweest.

Eieren vind ik dan altijd wel wat lastig als ze over de THT datum zijn, maar die kan je dus ook langer eten?
Brood vriezen we ook altijd in, zo zonde om halve broden weg te gooien !

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:01

Volgens mij als je ze in de koelkast bewaart wel ja.
Geen weeeeeeken maar in de koelkast zijn ze tig x langer houdbaar dan erbuiten :j

_MG

Re: 'bang' voor bedorven eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:05

Ik heb er ook last van, alles wat 'niet normaal' uitziet/ruikt of in geschat kan worden gaat er niet in.

Heb last van een hele gevoelige maag en zodra ik ook maar iets eet dat niet helemaal in orde is, hang ik boven de wc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:07

KiWiKo schreef:
ik ken mensen die brood van een dag oud weggooien............ man dat is nog echt wel te eten hoor de komende twee dagen, daarna ernstig lekker in de tostie :)

ik snap dat persoonlijk ook niet, maargoed ik heb ook een heule sterke maag :)

Ik vind (vooral) wit brood na één dag al niet zo lekker meer.
Ik kan ook niet tegen voedsel wat over de datum is maar op de datum doe ik niet moeilijk over, pakken drinken drink ik zo uit omdat ik zelf de dubbel friss (drink ik altijd) open maak dus ik weet hoelang die openstaat ;). Frisdrank wordt hier zoveel gedronken dat die nooit langer dan één dag in de koelkast staat en koekjes en zo is ook altijd met 2/3 dagen op.
Toch kijk ik als ik etenswaren koop in de winkel altijd hoelang het nog houdbaar is en alles en als het me niet lang genoeg is koop ik het niet :o, spul wat over de datum is eet ik ook niet als ik 't weet..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 17:33

Ik controleer eieren altijd voordat ik ze kook of bak :=
Eerst in een beker met water, zakken ze naar de bodem, dan eet ik ze, gaan ze drijven, dan gooi ik ze weg :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:55

Ik heb een keer salmonella gehad, en ik testte ook altijd. Ze leken nog goed, waren over de datum en hupla, salmonellaatje te pakken. Nu gaan ze dus gewoon lekker de vullesbak in :Y)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:58

heeft salmonella met de houdbaarheid te maken dan? dat dacht niet namelijk..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:06

Waar kreeg je salmonella van? Eieren? Het is me niet helemaal duidelijk :+

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:48

Wat een herkenning haha.
Ik heb een overgeeffobie dus ja, ik ben bang voor slechte dingen.

Als naar mijn idee iets te lang open staat gaat het de kliko in en mijn huisgenoot is testpersoon.
Ondertussen heb ik het allemaal al wat beter onder controle gelukkig, maar de voorzorg dat blijft gewoon....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:45

Gelukkig heb ik daar dus echt geen last van.

Bij zuivel is er een heel makkelijk trucje om te kijken of het nog goed is, namelijk het schiften. Gaat het schiften dan is het tijd voor de prullebak, niet eerder. Waarschijnlijk heb ik dan ook een betonnen maag, want alles wat goed eruit ziet gaat naar binnen, máár ik heb vroeger in een poelier gewerkt waar je dus heel erg hygienisch met eten om leert gaan, dus vandaar misschien. Bbq vlees ligt bij ons niet open en bloot (vliegen) maar ondergedekt. Vlees wordt meteen opgegeten vanaf de bbq etc. Alles is afgedekt, maar ik eet bv wel gerust brood van een paar dagen oud, zoals Kiwiko zegt, zaaaalig in de tosti!

En als iets bijna op datum is in de supermarkt, kan je het vaak goedkoper meenemen en invriezen, makkelijk toch?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:01

hier nog 1 met een 'bedorven-zuivel-fobie" :(
heb in de supermarkt gewerkt waar ze beschadigde en bedorven zuivelproducten rustig enkele dagen buiten de koeling lieten staan in kratten gegooid, waarna ik ze moest scannen voor vernietiging.
Als ik er aan denk ruik ik het nog steeds...

sindsdien (inmiddels 3 of 4 jaar) eet en drink ik geen zuivel meer uit pakken/potjes die al open zijn. ik gooi de oude weg en maak een nieuwe open of neem iets anders. Hetzelfde met vleeswaren en kaas. dat eet ik haast niet. bang dat het niet goed meer is...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:02

vinden jullie het niet waanzinnig zonde om zoveel eten weg te gooien? Dat is er bij ons ingeramd, eten gooi je niet weg.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:04

restjes gooi ik weg, anders laats ik het staan.
zo heel veel gooi ik dus niet weg.

:D ik woon hier niet alleen dus het komt wel op

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:09

Dingen die hier meer dan een week in de kast liggen eet ik niet meer, ben laatst ook snoepjes uit 2006 tegen gekomen. := maar de koelkast word bij ons wel goed bijgehouden en alles gaat toch redelijk snel op. :j hoewel ik toch elke keer wel naar de houdbaarheidsdatum kijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:12

Lielle schreef:
vinden jullie het niet waanzinnig zonde om zoveel eten weg te gooien? Dat is er bij ons ingeramd, eten gooi je niet weg.

Ik denk dat je als je zo over houdbaarheids data denkt, dat je ook anders inkoopt, en dus minder weggooit.

Maar nee, ik gooi soms wat weg, dat doe k liever dan dat k daarna weer een nacht en een dag buikkrampen heb.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 08:15

Lielle schreef:

Ik gooi bijna geen eten weg hoor. Dingen waar ik 'bang' voor ben vermijd ik, en dingen zoals melk en pap koop ik in kleine verpakkingen, zodat het binnen een dag op is :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:18

Vjestagirl schreef:
Lielle schreef:

Ik denk dat je als je zo over houdbaarheids data denkt, dat je ook anders inkoopt, en dus minder weggooit.

dat hoop ik dan maar. Als ik hier dingen lees als "iets dat een dag open is, eet ik niet meer" krijg ik een ander beeld, misschien onterecht.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:26

woon hier samen met mijn ouders, broertjes en vriend.
Er staan standaard producten in de koelkast zoals melk, kaas, chocomelk e.d. als dat een tijdje open is durf ik het niet te eten.
mijn huisgenoten wel :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:41

_maaike_D schreef:
heb in de supermarkt gewerkt waar ze beschadigde en bedorven zuivelproducten rustig enkele dagen buiten de koeling lieten staan in kratten gegooid, waarna ik ze moest scannen voor vernietiging.

sindsdien (inmiddels 3 of 4 jaar) eet en drink ik geen zuivel meer uit pakken/potjes die al open zijn. ik gooi de oude weg en maak een nieuwe open of neem iets anders. Hetzelfde met vleeswaren en kaas. dat eet ik haast niet. bang dat het niet goed meer is...

Ik heb eens vakantie werk gedaan op een fruitafdeling, waarvan het fruit gesorteerd naar een zeer bekend jammerk toeging. Als ik jou vertel hoe dat fruit eruit zag, en af en toe een eigen leven leidde maar toch gewoon verwerkt werdt.... En ik eet nog steeds jam hoor! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:43

Breghje schreef:
_maaike_D schreef:

Ik heb eens vakantie werk gedaan op een fruitafdeling, waarvan het fruit gesorteerd naar een zeer bekend jammerk toeging. Als ik jou vertel hoe dat fruit eruit zag, en af en toe een eigen leven leidde maar toch gewoon verwerkt werdt.... En ik eet nog steeds jam hoor! :D

oliebol dit had ik ff niet moeten lezen, durf nou nooit meer aardbeien jam te eten op brood. :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:35

Nell_ schreef:
Waar kreeg je salmonella van? Eieren? Het is me niet helemaal duidelijk :+

yep, eieren, maakt me geen donder uit of het met de tht te maken heeft, ben liever een beetje te voorzichtig dan dat ik het weer krijg :)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:48

haha die jam :P
maar je moet ook niet alles willen weten!

maar die meur van zwaar bedorven kwark enzo, juk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:36

phormicola schreef:
Ik heb een keer salmonella gehad, en ik testte ook altijd. Ze leken nog goed, waren over de datum en hupla, salmonellaatje te pakken. Nu gaan ze dus gewoon lekker de vullesbak in :Y)

salmonella heeft niks met de houdbaarheiddatum te maken :') Dat zit in het ei, of het zit er niet in. Je bent sowieso veilig van salmonella door het ei hard te koken, of te bakken met doorgeprikte dooier, dubbelzijdig bakken. :)

Idem dito met kip.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-04-10 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:39

dat dacht ik ook verootje. is toch een bacterie die erin zit. an niet komen als het ei ouder is.