Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:21

Laat je het even weten hier? Ik hoop voor je dat er iets bruikbaars uitkomt.. :j

Vanmorgen ben ik bij de dokter geweest.. Ze heeft gevraagd en gevoeld, maar kwam eerst bij maagproblemen uit.. Heb ik nooit gehad, ook geen maagzuur, maar heb nu toch maagzuurremmers gekregen :? Nagoed, als het daar niet aan ligt moet ik terugkomen en dan is het oordeel wel duidelijk denk ik zo :=

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:40

Nou, ik ben heel wat wijzer. Of ik blij of verdrietig ben weet ik nog niet.

Ik krijg aanvullend onderzoek (bloed, mri-scan) omdat de mdl-arts denkt dat ik zeer waarschijnlijk Crohn heb..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:47

sjee.....
daar ben je niet blij mee zeg, mag je best verdrietig om zijn.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:00

Idd :j maar misschien ook wel blij dat je weet wat je hebt...

Ik voel me niet serieus genomen met mijn PDS iig. Mensen zeggen dan al gauw,... oh je hebt maar een spastische darm...

Ja... 'maar' ja... MAAR het beheerst wél mijn hele leven :Z :(

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:06

Buiten alle adviezen die er al bedacht zijn op het gebied van voeding, wil ik ook een heel serieuze tip toevoegen:
gebruik 3x p.d. een capsule pepermuntolie. Je kunt dit gewoon bij de drogist kopen, wel goed opletten dat je de capsules neemt en geen druppels.
Onderzoeken hebben aangetoond dat mensen met IBS/PDS significant resultaat hebben.
Probeer het maar eens.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:11

Cyntje schreef:

Ik voel me niet serieus genomen met mijn PDS iig. Mensen zeggen dan al gauw,... oh je hebt maar een spastische darm...

Snap wat je bedoeld Cyn. Dat stuk heb ik nu ook wel achter de rug, gewoon omdat mijn klachten geen 'hokje' hadden was het allemaal maar mwah-mwah. Ben je al wel eens gezien door een MDL-arts in het ziekenhuis?
Ik heb ook goede verhalen gehoord over dr. Wullink: www.buikpijnwatnu.nl geloof ik.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:36

Hoi Bokkers,

zie nu pas dit topic..

In januari had ik heel veel last van me buik, en dan vooral linksonder. Na huilen van de buikpijn, en hele tijd naar de wc rennen toch maar naar de dokter geweest. Hij zei dat ik een ontsteking in me baarmoeder had. Goed, 3 verschillende tabletten mee gekregen en moest er iedere dag 4. Toen me tabletten op waren ging het eigelijk nog niet veel beter.

Nu zo'n 2 maandjes geleden kreeg ik er weer super veel last van. Ik kon niet eens meer zitten. Dus maar weer langs de dokter (nu de vrouwlijke) en die vertelde dat ik een spastische darm heb. Ik eet veel te weinig vezels (klopt ook wel, ik eet 2 boterhammen op een dag en nooit aardappels of groente).
Dus weer tabletten en ik moest meer fruit/brood/vezels eten en meer drinken.

Ik heb er nu een stuk minder last van moet ik zeggen. Heb niet meer die erge krampen. Maar nog wel regelmatig dat ik echt naar de wc moet rennen :D

Iemand nog lekkere eettips?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:47

@Petulan: Wat heftig zeg! Aan de ene kant fijn dat ze waarschijnlijk weten wat het is, aan de andere kant is het toch wel heel erg vervelend...

succes alvast met de komende onderzoeken en hou ons op de hoogte!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:10

zo petulan, dat is wel even schrikken...crohn is niet niks.
wel fijn dat ze je wel serieus nemen, maar het blijft toch een lastig probleem(en pijnlijk!)

nou, ik kan dus blijkbaar niet tegen lasagne...:? de ene keer gaat het goed, en de andere keer zit ik heel de avond op de wc.

ik ga de pepermuntolie-capsules wel proberen!
alle beetjes helpen, hoop ik...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:58

Petulan; jemig, crohn is niet niks :(:) succes met de verdere onderzoeken!
Ik hoor ook verschillende verhalen over dr. wullink. Zit erover te denken om een afspraak te maken, de laatste weken heb ik zoooveel last :o

Gisteren enorm drukke avond op m'n werk.. een van de bewoners in een flinke plas bloed gevonden met enorme hoofdwond, waar een hechting of 12 in gingen (heel de wangflap hing los :oo maar was ook wel leerzaam om mee te kijken met het hechten :j en moest die man vasthouden want die vond het niet zo leuk.. }> ).. maarja, daardoor liep alles in de soep op de rest van de afdeling, en ik heb dus heel de nacht met enorme buikpijn in bed gelegen en niet kunnen slapen. En niks helpt :( geen duspatal, geen paracetamol en geen deflatine.. nu een warme douche gehad en een paar koppen venkelthee, hopen dat het een beetje afzwakt, is echt zo'n rotpijn ;(

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:05

Petulan schreef:
Cyntje schreef:

Snap wat je bedoeld Cyn. Dat stuk heb ik nu ook wel achter de rug, gewoon omdat mijn klachten geen 'hokje' hadden was het allemaal maar mwah-mwah. Ben je al wel eens gezien door een MDL-arts in het ziekenhuis?
Ik heb ook goede verhalen gehoord over dr. Wullink: http://www.buikpijnwatnu.nl geloof ik.

Ben bij internist geweest. Darmonderzoek - lactosetest - coeliakietest etc...
Niks gevonden, dus PDS. Zodra ik met borstvoeding ben gestopt wil ik weer opnieuw onderzoek doen want het is erger dan ooit.

Die pepermuntolie werkt dat tegen de diarree of de verstoppingsvariant van PDS, voordat ik dadelijk helemaal op die vrolijke 4kante meter woon :+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:06

En ik kan dus juist niet tegen vezels... hoe meer, hoe erger het wordt.
Voordat ik met sonjabakker begon at ik niet super gezond en slikte ik Dusputal, toen werkte het aardig maar toen ik ging lijnen was het een regelrecht drama :=

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:13

Cyntje schreef:
En ik kan dus juist niet tegen vezels... hoe meer, hoe erger het wordt.
Voordat ik met sonjabakker begon at ik niet super gezond en slikte ik Dusputal, toen werkte het aardig maar toen ik ging lijnen was het een regelrecht drama :=

Hier hetzelfde :j
maar die Dr Wullink zegt dus inderdaad dat vezels heel gezond zijn - mits je darmen gezond zijn.
Met een 'zieke' darm is het zo dat vezels als scrub op een kapotte huid werken..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:15

Maar wat kan dat dan betekenen?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:24

Hij zegt dat een spastische darm toch een onstoken darm is, wat hij blijkbaar ook aan kan tonen.. dmv inwendig onderzoek (waarbij je niet eerst moet laxeren e.d.)
en dat je dmv een speciaal dieet + medicijnen van je pds af kan komen..
Het is alleen onwijs duur (135,- per consult) en wordt niks vergoed door de zorgverzekering. :\ vandaar mijn twijfel ook.. ben inmiddels zeker 2000 euro armer door allerlei therapieen, pilletjes en andere troep en heb nog net zo veel last (zo niet erger :\ )

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:30

Ik moet ook niet te veel vezels eten hoor, bevorderd ook de buikpijn. Maarja, dan zou ik eigenlijk helemaal niet meer moeten eten omdat ik na elke maaltijd letterlijk en figuurlijk krom lig..

Cyn: gewoon doordrukken die hap!! Ze kunnen pas zeggen dat het pds is wanneer alle andere dingen zijn uitgesloten! Ik ben ook 4x bij de huisarts geweest die me afwimpelde met pds, tot ik zelf heb gezegd dat ik naar een mdl-arts wilde. En kijk waar ik nu sta.. :(

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:32

Petulan schreef:
Cyn: gewoon doordrukken die hap!! Ze kunnen pas zeggen dat het pds is wanneer alle andere dingen zijn uitgesloten! Ik ben ook 4x bij de huisarts geweest die me afwimpelde met pds, tot ik zelf heb gezegd dat ik naar een mdl-arts wilde. En kijk waar ik nu sta.. :(

Vindt dat eigelijk best slecht van zo'n huisarts..
Ik heb ook nooit inwendig onderzoek (lees; endoscopie) gehad.. alleen bloed/urine/ontlasting/lactose-allergie is onderzocht en daar waren geen afwijkingen bij.. dus dan heb je maar 'gewoon' PDS :\

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:43

Ik heb echt geen 2.000,- liggen voor onderzoekjes enzo hoor :=
Zit een MDL-arts in ieder ziekenhuis dan?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:51

een MDL arts is een maag darm lever arts.
dus ja die zit in ieder ziekenhuis ;)

Ik heb op het moment ook wel last, maar merk dat het leven allemaal wat in rustiger water terrecht gekomen is... dus het is draagzaam :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:53

Afkorting MDL snap ik wel :+

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:02

Ik zie dit topic nu pas.. Mijn gouden tip is SPORTEN!

Als kind had ik altijd al last van m`n darmen. Ik was altijd heel mager en nooit veel gegeten. Nouja bij kinderarts geweest en had spastische darm... ook wel veel plezier ermee. Nouja dit had ik dus nu eenmaal en moest ermee leven, oke. Toen ik een jaar of 16 was heb ik veel blaasontstekingen gehad en uiteindelijk chronische blaasontsteking zo`n 2 jaar en was dus onder behandeling bij een Uroloog. Daar ook m`n darmproblemen besproken en uiteindelijk eens een keer bij de MDL arts uitgekomen. Problemen besproken en die vond het belachelijk dat ik destijds een stempel met PDS op me heb gekregen. Voor m`n blaas al heel veel onderzoeken gehad en nu gingen we dus ook met m`n darmen die molen in. Ik had echt maanden dat ik wekelijks in het ziekenhuis zat dan voor onderzoeken en dan voor uitslagen etc. Ik heb voor m`n blaas 2 jaar lang elke dag antibiotica geslikt.. ik denk van m`n 18e tot m`n 20ste ongeveer. Daarvoor had ik meerdere malen per jaar dus blaasontsteking. Nou is AB natuurlijk ook niet zo fijn voor je darmen. Maargoed even terug bij de MDL arts. Ik heb ook zo`n heel fijn darmonderzoek gehad van onderen, zijn hapjes genomen en op kweek gezet. Daarnaast ook MRI scan gehad. Toen de uitslag... de hapjes leken toch wel op Chron. Dus medicijnen mee gekregen en toen dus kijken of het met die medicijnen minder werd dan had ik zeker weten Chron. Ik was hier helemaal niet blij mee en heb de medicijnen een weekend geslikt en toen dacht ik.. dit voelt niet goed. Puntje bij paaltje m`n hapjes nog een onderzocht door de patholoog en ja hoor daar kwam het: Je heb toch PDS.. Jooooohh dat wist ik nog niet! Pfff...

Ik had toen een erg druk leven waar k toen voor mezelf heb gekozen. Ik ben de Sportschool ingegaan en nu ik dus alweer bijna 2 jaar sport voel ik mij vele malen beter. Heel soms nog aanvallen maar echt zoveel minder!!! Sporten is echt m`n medicijn! Ik ben nu 23 en heb er gelukkig een stuk minder last van ..

Dus ik zou zeggen sporten :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:05

Dat werkt bij mij dus ook niet... hoe meer ik beweeg hoe meer ik er last van heb.
Na het eten wandelen is een drama,... ik moet eigenlijk de hele dag vrijwel niets eten wil ik fatsoenlijk de deur uit kunnen.
Iets eten in de stad kan ook niet want dan red ik het niet totaan de auto en ja das ook bewegen ;)

Toen ik sonjabakkerde sportte ik ook veel en het heeft bij mij dus duidelijk geen respons als dat echt de oplossing was dan liepen mensen niet jarenlang met die klachten :+

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:11

Ieder lichaam is anders... maar bij mij werkt dit echt heel goed. Al moet ik zeggen dat ik ook op m`n eten let. Nu gaat het beter, maar ik kon in de periode dat ik het had bijvoorbeeld echt GEEN frituur eten dan werd ik dood en doodziek. Terwijl ik weer iemand ken met PDS die dus helemaal geen last heeft van frituur die moest juist yakult gaan drinken etc. Nou als ik dat drink kan ik alvast gaan zitten, net zoals witbrood stopt bij iedereen op maar spoelt bij mij door...

Maar sporten is het proberen waard en is een tip. toch?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:28

Sporten is goed voor je algemene gezondheid en de 'normale' werking van je darmen te stimuleren. Maar net als vezels eten: als je darmen niet normaal werken zul je ze alleen maar verder op stang jagen, een beetje zoals Cyn al zegt.

Cyn, echt, hier moet je niet langer mee blijven lopen hoor! Het beinvloed je leven echt te erg als ik het zo lees! Denk dat je ondanks de borstvoeding best al wel aan kan kloppen bij de huisarts en gewoon een keer lelijk doen. Heb je alleen maar buikpijn of ook bijverschijnselen?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:46

Cyntje schreef:
Dat werkt bij mij dus ook niet... hoe meer ik beweeg hoe meer ik er last van heb.
Na het eten wandelen is een drama,... ik moet eigenlijk de hele dag vrijwel niets eten wil ik fatsoenlijk de deur uit kunnen.
Iets eten in de stad kan ook niet want dan red ik het niet totaan de auto en ja das ook bewegen ;)

Hier ook, ik kan 's ochtends nog wel sporten, maar dat gaat ook met pijn gepaard, maar dit is nog enigszins te doen.
's avonds kan ik sowieso niet meer sporten. Dan kan ik enkel nog naar de wc rennen :(

cyntje; jij hebt wel een hele erge vorm hoor.. zou ook eens flink kwaad worden op de HA omdat het jou leven echt compleet beïnvloed.
Hier ook behoorlijk, maar gelukkig zijn er ook periodes dat het ietsje beter gaat.
Laatst bijgewerkt door Kytha op 22-06-10 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt