en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:43

zap schreef:
Lynn_Nikita schreef:
nee, maar wat als niks duidelijks uit het onderzoek komt, en het over paar weken/maanden/jaren nog zo is??
Moet hij dan maar thuis blijven zitten?

Draai het eens om... als het nog jaren zo is, dan laat je het de school maar uit zoeken hoe op te lossen? Is ook
wel erg makkelijk ofniet?

Het probleem speelt zich op school af en voor de school is het gewoon tot hier en niet verder. Dan is het aan de mamma
om ook op zoek te gaan naar een oplossing.

Ergens heb je gelijk, maar ik blijf erbij dat school èn ouders samen naar een oplossing zoeken... Dat lijkt me voor beide partijen de gezondste oplossing. Uiteraard weet ik ook niet of en hoe dat in dit verhaal is gegaan.

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:48

Wat een moeilijk probleem, ik hoop dat je er uit komt met de school samen.

Brainless

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:50

Het zijn grote mensen die kleine kinderen aanpraten dat ze een baby zijn als ze nog in hun broek plassen of als ze nog een luier om moeten hebben...........

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:53

Shadow0 schreef:
Lante schreef:
Natuurlijk hoort opvoeden erbij als je met kinderen werkt, maar de ouders mogen gerust ook nog een aandeel houden, dat bedoel ik met die zin.

Dan moet je dat schrijven. De communicatie tussen ouders en leerkrachten is niet altijd optimaal, dus het is extra belangrijk om te zeggen wat je bedoelt. Als ik jouw reacties lees komt het eerder over alsof je het onderwijs (zowel het contact met ouders als met de kinderen) ervaart als strijd en het straalt op deze manier niet echt uit dat je veel van de kinderen in je klas houdt en ze graag wilt helpen ontwikkelen. Ik kan me voorstellen dat ouders op die houding reageren. Ik weet natuurlijk niet of je dat in praktijk ook uitstraalt of dat het vooral is hoe je in deze berichten overkomt, maar het komt tamelijk defensief over en dat is meestal niet de manier om samen met ouders te werken naar een oplossing.

Dat lijkt me het gevolg van een aantal reacties. je bent juf, dus voedt je de kinderen in de schoolsituatie mee op. maar basisdingen horen bij de ouders: beleefdheid, zindelijkheid, uitgestelde aandacht (een hele moeilijke!) en dat bouw je op school in de klas uit. Rekening houdende uiteraard met hun leeftijd.

Door alle rugzakjes in de klas is er eigenlijk nog veel minder tijd voor kinderen die niet zindelijk zijn. Ik blijf erbij dat, als de moeder niet werkt, ze wellicht het binnen de school samen kunnen oplossen. Nu verwijt ze de school de vraag om een luier maar wat moeten ze dan? Elk half uur een wekker is leuk maar vraagt ook dat je elk half uur je bezigheden stoort voor dat kind, kortom, dat 1 kind het dagritme van de hele klas beinvloedt. Mag je alles van vinden, op 32 kinderen vind ik dat niet wenselijk. :) (ja ik ben ook juf geweest, en ook nog es bij kleuters). Neem als moeder je eigen verantwoordelijkheid en blijf in gesprek met de juf.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:57

Djinnie, ik ben het met je eens dat de ouders en de school samen best naar een oplossing kunnen zoeken, absoluut. Maar je kan imo niet verwachten van de school de problemen op te lossen en imo wordt dat nu wel van de school verwacht. Ik lees dit meer in de zin van: ja mijn kind moet elk half uur naar de wc, soms wel vaker en plast elke dag 2x in zijn broek.... en de school mag verder uitzoeken hoe of wat. Of het zo gegaan is weten we natuurlijk niet, maar het komt wel zo over. Ik weet wel dat als mijn kind dit had, dat ik het kind never niet naar school had gebracht. Ik kan me niet voorstellen dat dit probleem pas speelt sinds het kind naar school gaat en imo had het dus allang opgelost kunnen worden (iig een 'diagnose') en vandaar uit kan je verder bekijken of het hoe of wat.

Maargoed, dit is hoe ik erover denk :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:15

pmarena schreef:
Breghje : helemaal mee eens :j

Moeders / ouders en school zouden ook samen moeten werken.
Maar het verhaal verteld niet echt of moeders dat geprobeerd heeft , de school in ieder geval wel maar die hebben nu aangegeven dat het niet langer haalbaar is voor ze. En daar is moeders pissig over. Op die manier kom je niet tot een oplossing , dus die instelling zal al moeten veranderen van : de school regelt het maar" naar : "we regelen het samen".

Als hij nu in een luier o.i.d naar school is dan is moeder dus wel bereid om mee werken en dat is een begin , nu eerst maar met de medische molen bepalen wat het handigst is , daarbij niet voorbij gaant aan de beperkte mogelijkheden die de school heeft :)

Hartstikke mooi hoe jouw juf het oploste +:)+ Dat is ook een super aanpak , maar ik denk niet dat je kunt eisen dat dat overal zo gaat maar dat dit gewoon een school is met een hoger service-niveau zeg maar :P Blijkbaar ziet de ene school het wel zitten , en de andere niet. En er reageren nog heel wat mensen van scholen waar ze echt geen zindelijke kinderen accepteren of de ouders gebeld worden bij ongelukjes (dat vind ik wel apart , maar als iedereen dat een acceptabele oplossing vindt , waarom niet :P ).

Ik denk ook wel dat een school die het accepteert , wel verbetering verwacht en als die na maanden nog niet intreedt en men merkt dat het teveel impact heeft op de tijd van de juf , of wat dan ook , dat ze dan toch willen zoeken naar een oplossing om de juf weer wat meer vrijheid te geven om zich met andere dingen bezig te houden.

Dan kun je als moeder in plaats van boos worden en het probleem van de school niet serieus nemen , ook een andere oplossing aandragen zodat voor alle partijen een mooie middenweg gevonden wordt en het probleem niet alleen bij de school gedropt wordt

Het lijkt alsof het samen zoeken naar een fijne oplossing niet echt uit de verf is gekomen , waardoor de school die luier als laatste optie ziet blijkbaar , jammer genoeg.

O defenitie van "te erg" , zie eerdere post :P

Citaat:
En hiermee geef ik helemaal geen oordeel over wat nu wel of niet "normaal" is , dat is aan de school om die bandbreedte te bepalen.

Ben het ook helemaal met je eens hoor, dat samenwerking dé manier is om tot een oplossing te komen. Maar van beide kanten zien we het verhaal uiteraard niet volledig, en dat is ergens jammer. Vanuit school bezien is het ook niet handig een kind dat panisch wordt van een luier er persé in te willen hijsen. Moeders zou met de oplossing van meer zelfredzaamheid kunnen komen, en school heeft dan meer de handen vrij, want hoeft niet de klas uit. En als het moet, en het alleen een plas is, kan er volgens mij zelfs een klein hoekje ofzo gemaakt worden zodat het in de klas kan? Denk ik dan? De ander kids hoeven er idd niet onder te lijden. Ik zit even terug te denken hoe dat bij ons ging, maar mijn kind moest gewoon alleen naar de wc, zíjn probleem, dus híj mag het oplossen. Zo deed ik het thuis in elk geval wel, en ipv te benadrukken dat ie geplast had, beloonde ik hem voor het zelfstandig omkleden.

Ik denk dat je wel een bepaald niveau van een school kan "eisen" als ouder zijnde. Scholen doen namelijk stinkend hun best om jou blaag binnen te halen, wetende dat er tegenwoordig nog maar weinig kinderen zijn zónder weeffoutje die geen extra aandacht nodig hebben. Als dan blijkt dat er iets is met je kind, moet school niet zijn handen ervan aftrekken maar (idd daar komt ie weer :D ) samen naar een oplossing zoeken. En ik denk niet dat de school waar mijn kind opzit zo'n hoog service niveau heeft hoor, hij staat als gemiddeld aangeschreven geloof ik. Wat ik wel heel erg jammer vind, is de grootte van de klassen tegenwoordig waardóór de druk op de juffen al behoorlijk groot is.

Ik vraag me trouwens af of een school kan "eisen" dat een kind zindelijk is ergens. Ze kunnen toch altijd een terugval krijgt, Sinterklaas ed superspannend vinden en dan alsnog weer gaan plassen, of bij gezinsuitbreiding en dan zou je al een probleem hebben want school accepteerd het niet.... Voor mij persoonlijk zou het echt een reden zijn om mijn kind daar acuut weg te halen....

En over die bandbreedte van acceptatie van kinderen, dan zou dat toch ergens beschreven moeten staan denk ik? Ik heb er net de schoolgids van mijn kind op nageslagen (was heel erg nieuwsgierig of ik dat erin kon vinden) maar er staat niets over in. Waar zou je dat terug kunnen vinden weet je dat misschien, anders heb je kans op willekeur lijkt me?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:18

pmarena schreef:
Ha , daar hebben we de dooddoener "zelf geen kinderen zeker" weer , als iemand een realistische reactie geeft in plaats van een kind & ouders doodknuffelende reactie
Ik zeg alleen maar hoe het is hoor , kun je leuk vinden of niet (blijkbaar niet :P ) maar een kind dat in bepaalde opzichten teveel afwijkt van "normaal" (en daar zit al een flinke bandbreedte in !!) is gewoon niet op elke school op zijn plek.

Als een kind om 1 of andere reden bijzonder veel aandacht nodig heeft vergeleken met "normaal" dan is het logisch dat een "normale" school met een "normale" bezetting en "normale" voorzieningen , toch ergens een keer een grens trekt.

En hiermee geef ik helemaal geen oordeel over wat nu wel of niet "normaal" is , dat is aan de school om die bandbreedte te bepalen.

Wordt je woest (???) van het idee dat je kind niet in die bandbreedte van "normaal" past , dan vind ik dat een hele stomme reactie eigenlijk

Zelf blijk je dan "niet normaal" als een belediging te zien , terwijl ik dat helemaal niet zo zie en dus je eigen vooroordelen blijkbaar groter zijn dan die van mij

Overal wordt er gewoon gewerkt met ondergrenzen en bovengrenzen van wat acceptabel is. Val je daarbuiten dan geeft dat helemaal geen waarde-oordeel , maar wijk je voor die instantie of wat het dan ook is , teveel af om er goed mee te kunnen werken.

Als dat op een school nu is dat een kind niet goed zindelijk is , dan IS dat gewoon zo. De school heeft die regel niet voor niets. Dan doen ze een keer hun best en komen ze een moeder tegemoet door een niet goed zindelijk kind toch intensief te begeleiden in de hoop dat het beter zal worden , het werkt niet afdoende waardoor ze toch een keer aan de bel moeten trekken , en moeders reageert meteen nogal bot , zie dit topic hier.

Logisch dat het pijnlijk is voor de moeder om te moeten aanvaarden dat haar kind "anders" is dan veel leeftijdsgenootjes , maar de reactie naar de school is eigenlijk heel onredelijk.

En we horen maar 1 kant van het verhaal.

De feiten die we hebben (school die al maandenlang bezig is met een jongen die veel andere scholen al hadden geweigerd (???)) en moeders die echt pissig is op de school nu ze hebben aangegeven dat ze zo echt niet langer verder willen , geven mij eerlijk gezegd het vermoeden dat het absoluut niet onmogelijk is dat de school al wel eerder naar een oplossing heeft willen zoeken maar dat moeder gewoon echt heel erg verontwaardigd is en bij haar standpunt blijft dat ze hem gewoon mee moeten laten draaien. Dit ook omdat het na het bezoek aan de dokter ineens op magische wijze opgelost zal zijn volgens moeders , dat is gewoon niet realistisch :)

Moeders klinkt gewoon niet echt redelijk vind ik. En daarom denk ik ook dat het verhaal van de andere kant best eens heel anders zou kunnen zijn , en dat ze nu als laatste redmiddel maar hebben voorgesteld om hem dan met een luier o.i.d. naar school te sturen OF thuis te houden , omdat ze er anders samen niet uitkomen.

Bijsluiter : het is ook ergens wel logisch dat je als moeder een beetje onredelijk ervan wordt omdat het wel om je kind gaat !
En wellicht is de communicatie tussen school en moeders ook niet zo goed , dat school vindt dat ze al redelijke voorstellen hebben gedaan en al goed hun best hebben gedaan maar er niet uit komen met moeders dus dan na maandenlang aantobben nu maar een ultimatum hebben gesteld.

En moeders die vooral dat laatste heeft gehoord en daar dan vanuit haar beleving terecht boos om wordt....

Maargoed , eerst maar eens afwachten wat die dokter zegt , lijkt me sterk dat die meteen een oplossing heeft , maargoed. Zodra er wat meer duidelijkheid is dan lijkt het me het beste om goed met school en de juf op 1 lijn te komen en als volwassenen die allebei het beste willen voor de kids , tot een goed plan te komen.

De juf zal ongetwijfeld ook het beste willen voor het ventje , maar het verschil met moeders is dat de juf het belang van de hele klas heeft om aan te denken , en moeders voornamelijk het belang haar eigen ventje verdedigd :)

:x :x :x :x

Ik ga heel verstandig mijn mond hier dicht houden en er geen reltopic van maken aangezien ik hoop dat TS hier wat tips uit kan halen zodat haar zoon lekker fijn naar school kan blijven gaan danwel lekker thuis mag blijven tot duidelijk is wat hem mankeert en hij alsnog een fijne schoolperiode tegemoet gaat net zoals mijn bovengemiddelde kind...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:23

Belachelijk van de school!
Ik ben zelf kleuterjuf en tuurlijk ben ik ook niet blij met broekplassers, maar van luiers wordt ik ook niet vrolijk.
Daarbij zou het van de school uit netjes zijn dat ze het onderzoek afwachten.

Trouwens 2 keer op een dag plast hij in zijn broek ongeveer? Heb er wel gehad die het 4 keer deden.
Ze moeten hem gewoon op tijd naar de wc sturen.

Als je nou je kind leert zich zelf aan te kleden. Zodat hij als hij dan in zijn broek heeft geplast het zelf kan verschonen.
Misschien vindt de school dat een oplossing?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:26

Lante schreef:
Dat is bijna nergens zo en heel erg luxe. Meestal zijn dit stagiares die geen kinderen met ongelukjes mogen verschonen (wel een keer maar niet steeds) en ook niet zelfstandig de verantwoording voor de overige kinderen kunnen dragen als de leerkracht het kind moet verschonen. Ik ben zelf onderwijsassistent en zit er echt niet op te wachten om een paar keer per dag kinderen te moeten verschonen maanden lang. Daar ben ik ook niet voor aangenomen. ;)
maikeltje schreef:
En wat voor oplossing is er dan voor kinderen met een darmaandoening? Mogen die geen onderwijs genieten omdat ze "lastig" zijn en de onderwijzers daar "niet voor aangenomen" zijn? Dat vind ik nou niet echt een fijne instelling. Alles wat afwijkt van het normale hoeft dus niet want daar ben je niet voor aangenomen??? Je werkt met kinderen van allerlei kaliber, zoiets kun je toch voorzien?

Daar kun je via PGB ALS OUDER hulp voor inschakelen en er zijn speciale scholen voor.
Rare mentaliteit is dat tegenwoordig, dat gewone, regulier basisscholen behalve goed onderwijs ook op moeten voeden, zindelijkheidstraining moeten geven, kinderopvang moeten zijn, speciaal onderwijs moeten geven, medische zorg moeten geven wat nogal wat verder gaat dan een pleister etc etc etc. Je kunt heel veel, maar niet alles. Als ouder heb je het er vaak al zwaar mee en dan heb je niet eens dertig anderen erbij, hoe moet de juf dat er dan bij doen in haar eentje..?[/quote]

Ik ben jouw vooroordelen meer dan zat en ben blij dat jij niet bij mijn kind voor de klas staat! Mijn kind IS zindelijk en omdat er zulke types als jij op school rond lopen die te beroerd zijn om in te willen zien dat er individuele verschillen zitten in kinderen en ze soms een probleem kunnen hebben moeten ze maar met een PGB naar een speciale school omdat jij bang bent dat je iets moet doen wat je niet aanstaat? Nou, dacht het niet! De enige speciale zorg die mijn kind nodig had was zo nu en dan een schone onderbroek en een billendoekje om zich schoon te maken en een aai over d'r bol. Het zijn die types zoals jij waardoor kinderen niets meer aan durven te geven omdat alles wat afwijkt in jouw ogen maar ergens anders gedumpd moet worden met een PGB. Daar kweek je structurele broekplassers mee! Ooit weleens gehoord van creativiteit gebruiken voor oplossingen en psychologisch inzicht? Ik heb zo mijn twijfels.......

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:40

zap schreef:
Lynn_Nikita schreef:
nee, maar wat als niks duidelijks uit het onderzoek komt, en het over paar weken/maanden/jaren nog zo is??

Draai het eens om... als het nog jaren zo is, dan laat je het de school maar uit zoeken hoe op te lossen? Is ook

Het probleem speelt zich op school af en voor de school is het gewoon tot hier en niet verder. Dan is het aan de mamma

Geeft dat ook niet te denken? Ik bedoel, dat het probleem zich enkel op school afspeelt en het manneke blijkbaar thuis wel veel moet plassen maar het daar wel droog houdt?

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:42

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 04-07-22 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:55

Maikeltje nee, een veelgehoord probleem is dat jonge kleuters broekplassen en iedere kleuterjuf verschoont zo'n kleintje zonder morren. :) Bij spanning (verjaardag, scheiding, baby, sinterklaas..) idem. Hier gaat het om een medisch probleem dat langer speelt. Tuurlijk wil je dan het liefste dat kind helpen iedere dag, maar dat gáát gewoon niet. Andere kinderen hebben ook rechten. Dus hebben ze dit als oplossing bedacht.

Kinderen vinden het vaak eng om op school naar de wc te gaan, en soms schamen ze zich tov de anderen. Steeds verschonen is ook voor dat mannetje heel vervelend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:59

Mijn dochter had een stapeltje kleren liggen in het speelhok.
Als ze nat was kleedde ze zichzelf om in het hok en deed haar natte broek en onderbroek in een plastictas. Deze ging dan weer mee naar huis en ik zorgde dat het weer gewassen op school kwam. Duurde net zolang als dat een "gewoon" kind naar de wc ging.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:00

Dat is precies wat ik ook bedoelde Brainless.

Mooie oplossing.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:02

Pauline schreef:
Maikeltje nee, een veelgehoord probleem is dat jonge kleuters broekplassen en iedere kleuterjuf verschoont zo'n kleintje zonder morren. :) Bij spanning (verjaardag, scheiding, baby, sinterklaas..) idem. Hier gaat het om een medisch probleem dat langer speelt. Tuurlijk wil je dan het liefste dat kind helpen iedere dag, maar dat gáát gewoon niet. Andere kinderen hebben ook rechten. Dus hebben ze dit als oplossing bedacht.

Kinderen vinden het vaak eng om op school naar de wc te gaan, en soms schamen ze zich tov de anderen. Steeds verschonen is ook voor dat mannetje heel vervelend.

Misschien is het dan een idee om iets te bedenken waardoor die kinderen de wc op school niet meer eng vinden en zich beter op hun gemak voelen. Daar moet toch, samen met de ouders, wel iets op te verzinnen zijn? In TS haar geval eerst maar eens kijken waar het probleem 'm in zit, dan kan ze daarna samen met school naar een oplossing toewerken (hoop ik voor hen)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:07

Is een kwestie van wennen denk ik. :) Ik liep mee, of liep halfweg mee, zeker de eerste dagen voor nieuwelingen. Of ik vroeg een ervaren kleuter mee te lopen. Dat om te voorkomen dat ze het ophouden. In dit geval is er een medisch probleem en zal zeker als het langer aanhoudt echt gekeken moeten worden naar een structurele oplossing.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:17

Breghje schreef:
Lante schreef:
Daar kun je via PGB ALS OUDER hulp voor inschakelen en er zijn speciale scholen voor.
Rare mentaliteit is dat tegenwoordig, dat gewone, regulier basisscholen behalve goed onderwijs ook op moeten voeden, zindelijkheidstraining moeten geven, kinderopvang moeten zijn, speciaal onderwijs moeten geven, medische zorg moeten geven wat nogal wat verder gaat dan een pleister etc etc etc. Je kunt heel veel, maar niet alles. Als ouder heb je het er vaak al zwaar mee en dan heb je niet eens dertig anderen erbij, hoe moet de juf dat er dan bij doen in haar eentje..?

Gezien het beleid blijkbaar op school is dat kids zindelijk afgeleverd dienen te worden wel. Kinderen zijn geen robotjes!! Wat doe jij dan met de rugzakjes in jou klas??? Die hebben ook extra hulp en aandacht nodig, evenals degenen die wegens wat voor reden dan ook nog in hun broek plassen? Fijne school, die alles wat geen standaart is weigert. Juf is ervoor opgeleid, juf houdt als het goed is van kinderen én.... het is juf haar WERK om voor die kinderen te zorgen. En weet je, goed basisonderwijs behoort idd kinderen ook normen en waarden mee te geven, net als de ouders. Vreemd hoor, dat kinderen niet gewoon robotjes kunnen zijn met knopjes die je aan en uit kunt zetten. Alles wat afwijkt gaat geweigerd worden, jaiks wat klinkt me dat eng in de oren......

Ik denk dat jij mij een beetje verkeerd interpreteert...
Leerkrachten willen het wel, maar kunnen het niet. Kinderen met een beperking of een verhaal kunnen niet 'zomaar' naar school worden gebracht en 'de juf red zich er wel mee'. Zo wordt er echter wel vaak gedacht. Sommige leerlingen zijn in het reguliere onderwijs niet op hun plaats, anderen kunnen met een rugzakje op de gewone basisschool blijven, omdat je van het geld extra hulp in de klas in kunt kopen. Zonder deze rugzakjes (die ook meteen een indicatie zijn voor het speciaal onderwijs) zou dat voor veel kinderen en scholen niet haalbaar zijn. Ouders van andere leerlingen en de onderwijsinspectie staan het niet toe dat de andere leerlingen minder aandacht krijgen vanwege kinderen met een beperking (dit gaat overigens niet over de zoon van TS, dit probleem wil ik niet een beperking noemen, maar ik reageer hier eveen op jouw 'rugzakjes' verhaal).
De wil is er wel, maar je kunt en mag het niet, omdat het mogelijk ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs.
Het is de taak van de juf om de kinderen onderwijs te geven, niet om ze zindelijk te maken. Je kunt helpen tot op bepaalde hoogte, maar de hoofdtaak is onderwijzen (en ja, opvoeden hoort daar deels bij, aangezien het één niet mogelijk is zonder het andere).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:25

maikeltje schreef:
zap schreef:

Geeft dat ook niet te denken? Ik bedoel, dat het probleem zich enkel op school afspeelt en het manneke blijkbaar thuis wel veel moet plassen maar het daar wel droog houdt?
'

Het probleem speelt zich thuis niet af, omdat mamma zich maar om 1 kleintje hoeft te bekommeren. Het speelt af op school, omdat de juf nog 20 andere kinderen ook aandacht moet geven en in de gaten moet houden :)* . Je kan toch niet verwachten van een juf dat ze enkel en alleen met 1 kind bezig is? Een juf moet alle kinderen in de gaten houden en met alle kinderen bezig zijn en dat kan imo niet als 1 kind elk half uur of elke 15 minuten de aandacht eist (en soms dus nog wel vaker).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:32

maikeltje schreef:
Ik ben jouw vooroordelen meer dan zat en ben blij dat jij niet bij mijn kind voor de klas staat! Mijn kind IS zindelijk en omdat er zulke types als jij op school rond lopen die te beroerd zijn om in te willen zien dat er individuele verschillen zitten in kinderen en ze soms een probleem kunnen hebben moeten ze maar met een PGB naar een speciale school omdat jij bang bent dat je iets moet doen wat je niet aanstaat? Nou, dacht het niet! De enige speciale zorg die mijn kind nodig had was zo nu en dan een schone onderbroek en een billendoekje om zich schoon te maken en een aai over d'r bol. Het zijn die types zoals jij waardoor kinderen niets meer aan durven te geven omdat alles wat afwijkt in jouw ogen maar ergens anders gedumpd moet worden met een PGB. Daar kweek je structurele broekplassers mee! Ooit weleens gehoord van creativiteit gebruiken voor oplossingen en psychologisch inzicht? Ik heb zo mijn twijfels.......

Kun je even normaal reageren..? Jij hebt geen idee wat ik doe voor de klas. Ik werk juist met leerlingen met een rugzakje in het reguliere basisonderwijs! :D Naar grote tevereden heid van alle kanten gelukkig. Helaas heeft niet elke leerkracht de luxe van extra handen in de klas (bezuinigingen) en helaas zijn sommige ouders vanwege acceptatieproblemen niet bereid om een aanvraag te doen voor het rugzakje of onderzoek, terwijl de school handelingsverlegen is. Dan heb je als leerkracht wel een probleem (en het kind helemaal). Ik heb het niet over een zindelijkheidsprobleem hoor, nu even over rugzakleerlingen (leerlingen met Down of autisme aanverwante stoornissen), voor zindelijkheidsproblemen krijg je geen rugzak, voor bepaalde lichamelijke/medische beperkingen wel weer) Ik heb geen vooroordelen, maar ben gewoon realistisch. Speciaal onderwijs is trouwens ook helemaal niks mis mee, gewoon prima scholen met wat meer mogelijkheden voor kinderen die dat nodig hebben, daar hoef je niet zo negatief over te doen, het is geweldig dat ze er zijn.
Als ik jou daarmee tegen de borst stuit, sorry, maar het is allemaal een algemeen verhaal en ik heb het niet specifiek over jouw situatie.
Laatst bijgewerkt door Lante op 05-02-10 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:33

Zap, dat snap ik ook wel en is ook heel begrijpelijk. Maar niet iedere ouder is communicatief vaardig en van een school mag je verwachten dat die daar mee om kunnen gaan vind ik. De school zou samen met de ouders naar een oplossing kunnen zoeken en als betekent dat je wat dit verhaal betreft een structureel probleem hebt, dan kan de school de ouders toch voldoende handvatten aanreiken aan de ouders om extra hulp aan te vragen? Niet iedere ouder weet welke weg te bewandelen in deze en de school weet dat wel.

Echter moet het ventje maar gewoon een luier aan en dat vind ik nou niet bepaald betrokken overkomen in dit verhaal van die school. Maar dan ga ik puur op het verhaal van de TS af omdat ik het verhaal van de andere kant niet gelezen heb en dus alleen kan reageren op de informatie die we aangereikt krijgen ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:34

zap schreef:
Lynn_Nikita schreef:

volgens mij word mijn post verkeerd begrepen
ik bedoel, dat er word gezegd, hou het kind thuis,hij is nog niet leerplichtig
maar wat als het probleem blijft, er geen medische verklaring gevonden word
je kan niet het kind thuishouden al die tijd toch?
Dan zou er toch door ouders icm school een oplossing gevonden moeten worden, en dat is niet thuishouden

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:38

In een luier naar school is geen oplossing en thuis blijven op den duur ook niet inderdaad, maar wat wel; daar moet je met de school uit zien te komen, maar ik zou inderdaad eerst willen weten of het iets medisch is. Eerder kun je naar mijn idee niet veel meer doen dan je best als ouder en school om je kind met een beloningssysteem zindelijk te krijgen, maar ik neem aan dat dat al wel is geprobeerd...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:47

Helemaal met Lante eens. Maar niet in de zin van het probleem van de ts, maar in het algemeen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:55

@Lante
Een rugzakje wordt door school aangevraagd en niet door de ouders!! Ouders kunnen geen eens een rugzakje aanvragen.
Wel PGB (indien men daar recht op heeft).
Ook is een rugzakje geen indicatie voor speciaal onderwijs.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:58

Volgens mij is dat niet waar. Een rugzak moet door de ouders aangevraagd worden, maar kan alleen op school gebruikt worden.