Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:58

Oprtalj schreef:
Francis schreef:
*proest* Hmm. ik denk dat we nog even verder moeten zoeken Oprtalj. (Vrouw zoekt Boer - De Istrië-editie :P )
Een vent van tussen de 40 en 50 die nog op een kamertje bij z'n ouders woont.. Nah.. dat had op zijn leeftijd wel andersom moeten zijn ;) (hoewel een luxe douchecabine natuurlijk wel heel lekker is ;) )

Het is daar heel normaal dat je als familie bij elkaar blijft wonen. Ook zijn getrouwde broer woont met zijn vrouw en kind nog op de boerderij.

Feitelijk IS dat andersom. (Klein)Zoon neemt leiding bedrijf over en ouders/grootouders draaien mee. Drie of vier generaties in het familiebedrijf is een veel menselijker zaak dan allemaal apart in een rijtjeshuis en grootouders in een bejaardenflat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:11

Oprtalj schreef:
Ik denk trouwens dat je een cocktailjurk daar niet vaak nodig gaat hebben.

_O-

Wij gaan zo de bergen af naar Malag om te kijken of ze het goede onderdeel op de plank hebben.
Na de regenavl is hier alleen het voorterras enigzins over te steken zonder modderspatters. De rest is onverhard dus zacht nu.
Ik ga in werkkleding draakje wakker maken en pal voor het terras zetten opdat madame in enigzins toonbare kledij ploep in kan stappen. Zoonlief houdt de deur voor haar open....

Uitgaan met regenachtig weer is nog leuker. Dat gaan we met kaplaarzen (en plu) naar de auto en mikken die in een plastic zak achterin. Dan nog moet je er met de kledij rekening houden dat het er tegen kan dat je er een modderspetter uit kan vegen/wassen in het toilet ergens.
Heel kort rokje is ideaal ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:59

ja wij proberen nu ook gewoon zo zuinig en tegelijk duurzaam te leven. ons huis is zoals gezegd een vroegere fabrieksruimte en we doen on uiterste best om NIET naar winkels enz te kijken. de meeste kleding maak ik zelf; behalve zaken die zeer moeilijk zelf te verwezelijken zijn, maar wel belangrijk zoals een goede regenjas. naden sealen is niet zo makkelijk om zelf te doen... kleding gaat ook pas weg als het uit mekaar valt trouwens...
voor huisraad kijk ik altijd eerst bij de kringwinkels (of het groot huisvuil... mijn vriend duikt zelfs met plezier zo'n grote container in met allerlei brol als hij die ziet staan en dan haalt hij er altijd wel wat keileuke dingen uit die mensen dus echt wilden weggooien :o ).

toch heb ik wel het idee dat het veel moeilijker is om niet mee de toen aan het consumeren als je midden erin zit dan wanneer je ergens rustig op jezelf woont... zo worden ons vaak dingen gevraagd die ik pure geldverspilling vind en telkens moet je voet bij stuk houden om niet mee te doen met zo'n dingen. vrienden die voor 1 dag naar duitsland willen rijden om naar Fantasialand te gaan bv... dat is een uitje dat ons een 200€ kost aan benzine, inkom en misschien een drankje alleen al... terwijl ik gezellig buiten zitten, BBQ aansteken en iedereen zijn eigen vleesje erop gooien veel gezelliger zou vinden. of elke dag de verleiding weerstaan als je na een lange lesdag door het station loopt en er 3 panossen lonken met lekkere geurtjes van koffie of warm gebak... om nog maar te zwijgen van de nieuwe mode elk seizoen...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:17

Huertecilla schreef:
Even ter reflecti; je kan het NOG dichterbij zoeken.

Slow consumeert minder, kost minder geld, gaat om kwali-tijd. Makkelijker te realiseren is er niet.

Ja hoor :j

Woon weer even bij mn ouders om rond te kunnen blijven komen zolang als ik nog studeer, en verder heb ik zelf niet zo veel nodig :) Dat inzien, levert zo veel extra op dat ik mn paardje makkelijk kan onderhouden.

Citaat:

:') Niet een beetje koud?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:24

kynshiri schreef:
als je na een lange lesdag door het station loopt en er 3 panossen lonken met lekkere geurtjes van koffie of warm gebak...

Zonet de oven aan gezet.. ruikt heerlijk! Daar gaan twee broden in, en een berg kleine broodjes, er staan nl. hamburgers op het menu deze namiddag. De gezonde versie, met zelfgemaakte tomatensaus, sla, zelfgemaakte mayonaise en gehakt van de 'boucherie à la ferme' hier wat verderop. Vriend, zijn paard en twee kids die hier op vakantie zijn, zijn net vertrokken, uit wandelen/rijden in de sneeuw.. die komen straks uitgehongerd weer binnen vallen.
Deze namiddag zijn de rollen omgekeerd, ik ga me wat met mijn paarden bezig houden, en zij gaan hout stapelen en koken (11 en 12 j :Y) )

kynshiri

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:53

klinkt lekker... en 1000 keer liever dat eigenlijk hoor, maar toch loop je er elke dag tussen en op de duur wordt je bijna knorrig van alles waar je je telkens met je ogen (en neus) toe moet langs reppen...
maar ik geef wel toe dat ik tegenwoordig eerder trots en tevreden ben als ik dingen niet gekocht heb dan wanneer ik toch iets gekocht heb... goed dat ik me niet laten verleiden heb denk ik dan, want zooooo geweldig was het toch eigenlijk niet he en zo hard heb ik het precies toch niet nodig... ik kan dus nu ook gewoon koopjes gaan doen en exact met hetgene op mijn lijstje terugkomen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:03

Oh mag ik ook meedoen in dit topic.

Ik woon sinds twee jaar in Duitsland, aan de rand van het dorp.
Heb een groententuintje, houtkachel, doe veel met onze eigen kruiden uit het tuintje en ben heel bewust huisvrouw.
Daar krijg ik regelmatig commentaar op, 32 , geen kids en dan bij de deur lopen.

Wij hebben hier 3 bejaarde knollen lopen. Waar ik behalve voeren, uitmesten, verwennen en poetsen niets mee doe. 2 honden, 4 katten, 3 kippen (eigen eitjes) en 2 konijnen.

Ik probeer ook zoveel mogelijk uit eigen tuin te halen. Wij bakken regelmatig ons eigen brood. Maken onze eigen pizza, alles vers.....veel lekkerder.
Ik hoor jullie over slowlive......maar eh.....ik heb het er maar druk mee. Moet je me toch eens uitleggen hoe je dat slow doet?

Ik begin s'morgens vroeg rond 7 uur met de paarden, dan zijn de honden aan de beurt, daarna is het koffietijd en ontbijt, huis schoonmaken, stallen uitmesten, paarden weer een voerbeurt etc etc.....hout halen voor de kachel enfin je kent het wel.

En voordat je het weet is het weer 23 uur en bedtijd.

Maar......ik vind het heerlijk. Ik heb de wezel weer gezien toen ik hout zocht. De buizerd die dagelijks zijn snavel laat zien als ik de paarden buiten zet. De sporen van de wilde konijnen in de sneeuw.....

Ik wil niet ruilen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:09

slowlife moet je eerder als duurzamer zien ipv je gaan afjakkeren voor een baas en amper nog je kinderen (als je die hebt) te zien of nog geen tijd te hebben om je paard eens in het daglicht te zien in de winter...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:17

Ik heb dat jaren gedaan. Me laten opjagen etc door de baas.
En op een dag was ik er klaar mee. Nu had ik ook het geluk dat ik met werken kon stoppen. Ben mijn lief achterna gegaan richting Singapore. Ik heb een jaar lang Singapore mogen ontdekken, dat was heerlijk. Azie is zowiezo heerlijk.

Toen we weer terug mochten gaan naar Europa wilde ik perse de paarden bij huis hebben en veel ruimte om het huis.

Nou het is gelukt!

Ook wij zijn geen verspillers. Ik heb nu eindelijk meubels in de keuken staan. Het huis hier was een beetje groter dan we dachten. :D
Maar goed, al mijn meubeltjes zijn tweedehands. Je moet wat geduld hebben om op wat leuks te wachten, maar al zeg ik het zelf. Het ziet er deftig uit. 4 leren eetkamer-kuipstoelen en een prachtige antieke tafel voor nog geen 135 euro samen.

Das nou leuk inrichten.....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 15:02

Huertecilla schreef:

_O- Het zal ook niet hé ;)

Wat dat 'andersom' betereft. Ik bedoel ook niet wat dat inwonen hoor, dat dat normaal is weet ik en is ook prima, ik bedoel alleen dat zoonlief dan 't grote huis moest hebben en z'n ouders in't appartementje d'r bij. Zo gaat het hier op de Veluwe. Zoon neem bedrijf en grote huis over, ouders gaan naar een kleiner deel van't huis, aanbouw of groot bakhuis. Speciaal voor die regeling is Gemeente Barneveld heel coulant als het gaat om bouwvergunningen om boerderijen dubbel bewoonbaar te maken of aanbouwen te zetten voor dit doel. Scheelt weer plekken in't bejaardentehuis, dus 't is economisch gezien dubbel handig.

HB Visser, wat die meubels betreft, ik shop al járen (noodgedwongen, dat wel) kringloop en Marktplaats en ik krijg toch altijd weer complimenten over de gezelligheid in m'n huis. Ik begon met een bij elkaar geraapt zooitje maar inmiddels na eea te hebben vervangen, past het ook nog es leuk bij elkaar. 't Enige wat nieuw is is de Ikea boekenkast... en da's een miskoop gebleken, de planken trekken nu alweer krom :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:16

Bandida schreef:
Zonet de oven aan gezet..

Ik ook *\o/*
Ziet er weer als nieuw uit, want is helemaal uit elkaar geweest.
Ovenstenen erin en er kan brood gebakken worden.
De kerstbestelingen kunnen gewoon de deur uit _/-\o_

Om het te vieren zijn we in Cortijuelo gaan lunchen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:21

laura1986 schreef:
Huertecilla schreef:

Dat is juist hartverwarmend :+:

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:33

Heet dat het hart????

Ik krijg ineens hele rare visioenen als ik aan hartmassage etc denk.

Wij hebben net weer een pot zelfgemaakte knoflooksaus in de koelkast gezet, zelf pesto gemaakt met uiteraard kruiden uit eigen tuin.

Ik kan niet wachten tot het gaat dooien, ik moet mijn kastanjes nog knotten, was een beetje laat dit jaar.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:02

Huertecilla schreef:
laura1986 schreef:

Dat is juist hartverwarmend :+:

_O-
Dat lukt met warme chocolademelk, een wollen deken en vuur ook nog wel, non? ;)

HBVisser schreef:
Heet dat het hart????

Ik krijg ineens hele rare visioenen als ik aan hartmassage etc denk.

:= :')

Hee Lengerich is in de buurt van waar mn oma woont :) (Milte, klein dorpje wat bij Warendorf hoort, vanaf jou gezien ligt het in het zuiden) Vind het daar ook altijd al een heel stuk rustiger dan hier in NL :j.

Hebben er hier trouwens meer mensen last van vervuilde stinklucht?
Vooral in de winter kan ik me echte mateloos irriteren aan de diesel en bezinewalmen die je al fietsend in kunt ademen hier. Of het raam open willen doen voor frisse lucht, maar dan zo´n stank krijgen.. Op zulke momenten denk ik echt wegwezen hier.. Maar waar moet je zijn voor frisse lucht. Zou het echt schelen om ergens in een land met veel bos te gaan wonen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:12

HBVisser schreef:
Heet dat het hart????

Dat ding wat sneller gaat kloppen :P

Als je daar hartritme-storingen van krijgt, ben je wel HEEL hart (bb) aan slow leven toe :D

Ik moet net ´Zzzzzzzzennnnnnnnn...´ bij een horlogereparatie.
Ik wil de deksel van een russiche duikershorloge openen omdat de rotor van het automatische opwinden waarschijnlijk los zit. Heb een prachtig stuk profie gereedschap en het PAST NIET!! Zijn mallotig speciale bitjes voor nodig! De deksel heeft een niet afgeronde rand waardoor de normale bitjes niet in de sleufjes van de sluitring vallen.
http://ceasuridemana.ro/pictures/vostok ... _87916.jpg
Dat heeft natuurlijk alleen Igor in Vlodnovskorodtigheid want het is een tot 1967 exemplaren gelimiteerd herdenkingshorloge van het origineel uit ..... 1967.
http://farm3.static.flickr.com/2651/377 ... 47de_o.jpg en net als het origineel heel solide maar wat onderhoudsbehoeftig mechaniek. Niet zo verwonderlijk want exact datzelfde uurwerk zit erin :wow:

Soviet techniek en slow? Jep, perfect voorbeeld. Ruggedski low-tech in het veld repareerbaar dus door de slow-lever zelf. Voorbeeld de Lada Niva :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:19

laura1986 schreef:
Hebben er hier trouwens meer mensen last van vervuilde stinklucht?

Dat hangt er van af wat ik met draakje verstook. Als er in het buurtrestaurant vis gefrituurd is in de afgewerkte olie die ik erbij heb gemikt is dat... ruikbaar :o

De berglucht is hier doorgaans zalig fris. Zeker als je´s nachts sterren gaat kijken. Dat is lekker als bronwater.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:05

Huertecilla schreef:
Ik ook *\o/*
Ziet er weer als nieuw uit, want is helemaal uit elkaar geweest.
Ovenstenen erin en er kan brood gebakken worden.

Goed zeg, ook weer een probleem minder als je daar straks alleen zit :(:)

Hier zijn alle bakplannen een paar uur verschoven, want dat rondje bos met het paard waar ik het over had, heeft geresulteerd in een rondje spoedgevallen om een gebroken vinger in te gipsen. Vriend heeft 'schuivertje' gemaakt O:) Dat gaat hier even taai slow-lifen worden, want met de rechterarm in de gips tot de elleboog zijn alle klussen nu voor mij.

@laura: heerlijk frisse boslucht hier :z

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:58

Is het jullie ook al opgevallen dat de paarden verbazend 'fris' zijn bij deze temperaturen? :D
Ze hossen wat af... Behoorlijk pittig!

Citaat:
Dat gaat hier even taai slow-lifen worden

Idd, dat kan mijn ega beamen... maar dat verhaal ken je. ;)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:37

Huertecilla schreef:
Oprtalj schreef:
Ik denk trouwens dat je een cocktailjurk daar niet vaak nodig gaat hebben.

_O-

Wij gaan zo de bergen af naar Malag om te kijken of ze het goede onderdeel op de plank hebben.
Na de regenavl is hier alleen het voorterras enigzins over te steken zonder modderspatters. De rest is onverhard dus zacht nu.
Ik ga in werkkleding draakje wakker maken en pal voor het terras zetten opdat madame in enigzins toonbare kledij ploep in kan stappen. Zoonlief houdt de deur voor haar open....

Uitgaan met regenachtig weer is nog leuker. Dat gaan we met kaplaarzen (en plu) naar de auto en mikken die in een plastic zak achterin. Dan nog moet je er met de kledij rekening houden dat het er tegen kan dat je er een modderspetter uit kan vegen/wassen in het toilet ergens.

Klinkt heel bekend. Wij zitten op van die rode aarde. Dus mijn favoriete kleur kleding en schoeisel is inmiddels roodbruin. Dan vallen modderspetters of stof minder op. De tegels op de keukenvloer hebben we qua kleur ook maar wat aangepast aan de omgeving. Valt het wat minder op dat dweilen niet mijn hobby is.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:44

Francis schreef:
Wat dat 'andersom' betereft. Ik bedoel ook niet wat dat inwonen hoor, dat dat normaal is weet ik en is ook prima, ik bedoel alleen dat zoonlief dan 't grote huis moest hebben en z'n ouders in't appartementje d'r bij. Zo gaat het hier op de Veluwe. Zoon neem bedrijf en grote huis over, ouders gaan naar een kleiner deel van't huis, aanbouw of groot bakhuis. Speciaal voor die regeling is Gemeente Barneveld heel coulant als het gaat om bouwvergunningen om boerderijen dubbel bewoonbaar te maken of aanbouwen te zetten voor dit doel. Scheelt weer plekken in't bejaardentehuis, dus 't is economisch gezien dubbel handig.

De regie is vooralsnog in handen van de ouders. Beide zoons en schoondochter hebben ook nog ander werk en doen het werk op de boerderij er bij. Het bedrijf is dus nog niet overgenomen. Vrijgezelle zoon is tevreden met het appartement dat hij heeft en vindt het prima dat zijn ouders die met z'n tweetjes zijn wat meer ruimte hebben dan hij alleen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 23:54

Slim, Oprtalj, om je kleding en inrichting aan te passen aan de aarde :D Da's een tip die ik moet onthouden voor m'n volgende vloer.

Pff, vanavond boodschappen gedaan voor de komende 4 dagen, meeste doe ik bij de Lidl maar voor sommige dingen moest ik even naar de Plus. Allemachtig wat een overdaad aan eten, hapjes, liflafjes en apartigheden! En maar karren volstouwen. Van wat sommigen voor alleen de kerstdagen in slaan kan ik zowat een maand rond komen zeg. Heb even snel wat ik nodig had gepakt en snel de winkel weer uit gegaan, werd er kriebelig van. Niet dat ik geen lekkers in huis haal, natuurlijk wel, maar ik ga echt geen tig-gangen diner koken, alleen omdat de vrijdag een andere naam heeft. Ik kook gewoon 'normaal', heb hoogstens een lekker toetje en maak iets wat ik niet te vaak maak. Het lijkt wel alleen nog maar om eten te draaien...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:51

yole schreef:
Idd, dat kan mijn ega beamen... maar dat verhaal ken je. ;)

Ja daar kan ik me nu ineens een voorstelling bij maken. Is toch wel even schrikken. Hij kan werkelijk niks meer :Y)
Geen kruiwagen rijden, niet autorijden, de kachel niet aan doen, niet typen of een handtekening zetten (rechterhand..), echt gesukkel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:56

Francis schreef:
Het lijkt wel alleen nog maar om eten te draaien...

En drank niet vergeten!
Ik kan niet ontkennen dat onze familietradities op feestdagen (gelijk wat er te vieren is) gewoonlijk 10 uur tafelen inhouden :+ Dat schijnt typisch Vlaams te zijn, maar de Walen zijn zeker zo bourgondisch :D
Wat niet wil zeggen dat ik daar altijd even veel zin in heb hoor..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:50

Bandida schreef:
Goed zeg, ook weer een probleem minder als je daar straks alleen zit :(:)

Jaja, wrijf het maar in, ik weet het, het grote probleem ben ik zelf; dat is eigenlijk niet verantwoord }>
Ook daarom dus een kwali-tijdsvacature ;)

Het lijkt erop dat ik het ding goed in elkaar gezet heb; bereikt een hogere maximum temp dan ooit.
Het ene baksel na het andere is geproduceerd.
De pasteitjes zijn maar rap in de vriezer gegaan, want die waren TE lekker om af te kunnen blijven.
We vieren morgen kerst omdat we met kerst niet samen zijn, dus feestelijke suikerbrood gebakken. Is ook echt onwijs goed gelukt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 02:17

Op zich heb ik niks tegen lang tafelen en bourgondisch Bandida, in tegendeel zelfs, ik mag ook graag gezellig uit eten en dan lekker lang genieten, of - vroeger - lekker koken en daar samen van genieten (tegenwoordig heb ik niemand om echt voor te kokerellen, voor alleen jezelf doe je dat niet en m'n kind is meer iemand van 'piepers, groenten, stukkie vlees en doe maar gewoon' dus dan ben je vlot uitgekokkereld.
Het was meer de overdaad aan kant en klare dingen en 't een nog luxer en gekker dan het ander en vooral 'veel, meer, meest'.
Samen eten zou om het 'samen' moeten gaan vind ik, niet alleen maar om het 'eten' (wat niet betekent dat het eten niet belangrijk is en niet bijzonder mag zijn, dat bedoel ik dus niet).d