verslaafd familielid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:21

Nikka schreef:
Ik heb ook iemand in mijn omgeving gehad die verslaafd was aan alcohol en tranquilizers. Diegene is uiteindelijk eraan overleden.
Na 15 jaar met de hulpverlening te hebben geworsteld, kan ik niet zeggen er erg positief over te zijn. Je hebt er gewoon weinig van te verwachten. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en allerlei beloftes die ze nooit nakomen. Dan hoor je nadat degene overleden is in de buurt zeggen: dat de omgeving er niks aan gedaan heeft! Nee je wil wel, maar waar kan je terecht?

@ Valine: ik zou duidelijk je grenzen stellen, want tussen de regels door lees ik dat het voor jou belangrijker is dan voor je vriend. Hij speelt nog te veel mooi weer. Hij kan zich wel langdurig ziekmelden om opgenomen te worden, maar wil hij dit wel?

De hulpverlening t.a.v. verslaafden is ook nog lang niet optimaal, daar heb je gelijk aan. ... Maar ook doordat mensen met een verslaving moeilijk te 'vangen' zijn is het erg lastig voor hulpverleners.
Vervelend dat je er iemand aan hebt zien overlijden!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:38

@_Anouck: Ik vind ook dat de hulpverlening veel te veel afgaat op het verhaal van de verslaafde. Ik herken dat ook in het verhaal van Valine.
Citaat:
Doordat hij zich netjes kleed, zijn eigen koopwoning heeft, een goeie full-time baan heeft, geen schulden en geen strafblad heeft en tegen de Brijder heeft verteld dat ie alleen maar gebruikt als ie een biertje teveel op heeft, dus vonden ze het daar dat hij maar 4 gesprekken nodig heeft en dat ie dan wel weet dat ie niet meer moet gebruiken.

Tja en dan staat iemand weer buiten. Degene waar ik het over had, gaf aan dat ze dronk omdat ze zo verdrietig werd door haar huwelijk want haar man was zooooo onaardig. Tja dan moest ze maar gaan scheiden en hoppa ze kon gaan. Terwijl een gesprek met de omgeving een heel ander verhaal had opgeleverd. Ik ben overal geweest voor hulp CAD, RIAGG, huisarts, ziekenhuis als degene weer eens opgenomen was na een val en zelfs de politie. Vals beloftes en weer naar een volgend loketje sturen. Tja en de huisarts maar pillen blijven voorschrijven, terwijl ze eraan verslaafd was.

_Anouck

Re: verslaafd familielid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:04

Ja erg is dat...
Ik blijf erbij dat je gewoon moet blijven aandringen, totdat ze je zat zijn en je helpen..

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 12:21

ja idd niet alleen bij hem moet je pushen en pushen, maar ook bij de brijder. Hij kan zich idd ziek melden om zich op te laten nemen, maar waak ervoor dat hij dat ook echt doet, zijn werk houdt hem nu van de straat, gaat hij thuis zitten is het hek echt van de dam, dan heeft hij helemaal geen reden meer om zich in te houden.

Wist je trouwens dat je ook zelf bij de brijder terecht kan? Het kan echt heerlijk zijn om met andere zijlijners te praten over je gevoelens. Ik heb er best wat aan gehad. Ook krijg je meer inzicht in de ziekte die verslaving heet (hoewel jij dat wel bent imo)

Nu hier heel voorzichtig het verhaal van mijn zusje, ik zeg heel voorzichtig omdat ze momenteel in een hele goede periode zit, maar ook dat heb ik vaker mee gemaakt.
Nadat ze een half jaar geleden weer eens uit haar huis gezet was, is ze ingetrokken bij een vriend van een vriend. Na enkele weken zijn zij verliefd op elkaar geworden. Haar vriend is een normale verslavingsvrije jongen, met een fulltime baan en een eigen huis. Leuke vrienden en anti drugs. Mijn zusje is echt hevig verliefd dit keer en dat helpt haar om van de troep af te blijven, ze weet nl dat het over is, wanneer ze weer zou gaan gebruiken. Ik merk dat deze stabiele situatie haar een hoop rust geeft. Voorheen was ze altijd maar druk druk druk, een soort van vluchten. Ze wilde nl heel graag van de troep afblijven, dus liep er voor weg (zoveel mogelijk) Nu kan het zomaar gebeuren dat ik haar bel om mee naar stal te gaan en dat ze gezellig een filmpje aan het kijken is. Voor haar heel bijzonder om die rust te hebben daarvoor.
Ik hoop met heel mijn hart dat deze relatie stand houdt en dat niet de coke het gaat winnen wanneer de relatie wat minder heftig wordt. Mijn zusje haar beste vriendin is ook verslaafd, dat is wel heel erg moelijk, ze komt dus nog steeds met die zooi in aanraking. Zowel haar vriend als ik, proberen haar duidelijk te maken dat een beste vriendin niet eens een vage kennis mag heten wanneer ze mijn zusje belt om gezellig samen te gaan gebruiken. Een echte vriendin zou je moeten steunen in het afblijven.
Aan 1 kant ben ik dus heel optimistisch, maar aan de andere kant juist sceptisch. Heb dit vaker mee gemaakt met haar. Ze kan liegen als de beste, dus het zal me niet verbazen wanneer ze achter de rug van haar vriend om nog steeds gebruikt. Hij is overdag immers aan het werk!

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:04

Erg lastig ja...
Ik hoop voor jou en ook voor je zusje, dat ze echt clean is en hoop dat haar vriend een goede invloed op haar kan blijven uitoefenen. Soms helpt een vriend/vriendin uiteindelijk... Vooral wanneer de relatie op het spel gezet wordt.
Vrijetijdsbesteding is inderdaad ook erg belangrijk om van een verslaving af te komen...

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:15

Zo, hier ben ik weer....
@Essie73: Als ik jouw verhaal zo lees is het gewoon het zelfde als mijn verhaal, alleen dan gaat het over jouw zus en bij mij over mijn vriend, verder is het gewoon bijna het zelfde.
Ik heb bij de Brijder aangedrongen voor een gesprek voor mijzelf omdat ik ook het gevoel heb dat ik tegen muren aanloop en ook wel eens mijn hart wil luchten.
Ik heb alleen nooit een echt antwoord op gehad, meer alleen dat we SAMEN moesten blijven praten (iets wat mijn vriend niet doet/kan)... ook ik loop dus tegen een muur op bij de Brijder, niet alleen mijn vriend.

@_Anouck: Ik heb al zo vaak schreeuwend,huilend,krijsend, en weet ik het allemaal op de bank gezeten, dreigen dat ik bij hem wegga maar het doet hem vrij weinig. (tenminste, zo komt het op mij over )
Het probleem is dat ik eigenlijk nergens heen kan, we hebben hier 2 honden lopen die ik wel met mij mee moet nemen, hij werkt de hele dag en heeft er simpelweg geen tijd voor. En om nou met 2 honden bij iemand op de stoep te staan.... Mijn vader weet wat er speelt hier in huis, maar ook daar kan ik maar voor een tijdje terecht.
En mocht ik weggaan en hij besluit dat ik dan ook maar weg moet blijven, dan heb ik wel een heel groot probleem. Ik ben toendertijd bij hem ingetrokken en heb mijn huis opgezegt. Ik begin over 2 weken bij mijn nieuwe baan en zit nu werkeloos thuis dus de centjes om een andere woning te betrekken heb ik nu gewoon niet.
Het is niet zo dat ik de relatie wil verbreken, maar zo trek ik het ook niet veel langer meer....

Ik heb het er met hem over gehad, over een opname in een kliniek maar hij wil dat niet... hij blijft het maar op zijn werk gooien.
Ik wacht eerst de gesprekken met de psygoloog maar af en dan kijken we (iig ik) verder.

Verder wil ik iedereen met een verslaafde in zijn/haar omgeving nog even een hart onder de riem steken, het is allemaal niet zo makkelijk als de buitenwereld kan denken.....

Liefs

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:18

@ Valine.. Maar wil je ook bij hem blijven om hem? Zoals ik lees, zit je er eigenlijk echt wel helemaal doorheen.. Echt respect dat je voor hem knokt. Ik weet niet hoe je hem er nog van kunt overtuigen om te stoppen met die troep, ik hoop voor je dat die gesprekken met de psycholoog wat gaan opleveren. Stap 1 is in ieder geval gezet, er is hulp ingeschakeld. (En dat is al heel wat)

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:29

@_Anouck... De enige rede dat ik nog bij hem blijf is omdat ik weet hoe hij werkelijk is, zonder die troep. En omdat ik het me wel besef dat zijn verslaving een ziekte is die te behandelen is.
Het is alleen zo frustrerend dat hij wel zegt dat ie mee wil werken, maar dat ik daar zeer weinig van merk...
En je hebt gelijk hoor, ik zit er ook goed doorheen, ik heb gisterenavond ook alleen maar kunnen huilen van ellende terwijl meneer op de bank lag te kwijlen.
Gelukkig kan ik bij een aantal vriendinnen mijn verhaaal kwijt en kan ik hier ook mijn verhaal doen.. zo kan ik het gelukig vol houden zonder helemaal knettergek te worden. ;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:31

verslaafd aan ?

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:34

@ Valine: Lekker je verhaal hier blijven doen hoor ;)

Hou ons op de hoogte van de 'vorderingen' als je daar zin aan hebt natuurlijk!
Wanneer is de 1e afspraak dan met de psycholoog?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:07

Hij moet nog steeds een afspraak maken.... :roll:

Ik hou jullie zeker op de hoogte.. ben ook wel blij dat ik hier mijn verhaal kan doen, het lucht zeker op

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:47

@ Valine: ik hoop dat ik ongelijk heb maar zoals ik het zie vertoont jouw vriend sociaal wenselijk gedrag. Hij zegt wat hij moet zeggen om jou tevreden te houden. Bescherm jezelf, je kan alleen je grenzen aangeven en steun geven zo nodig. Ik weet dat het een leuke vent is als hij niet gebruikt maar dat geldt voor de meeste verslaafden. Soms moet je loslaten zodat ze misschien het licht zien.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:51

@ Valine: Zijn er nog vorderingen?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:43

Gisteren hebben we de brief voor de psygoloog binnen gekregen en nu moet hij dus nog een afspraak maken...
Hij heeft er weinig over gezegt toen hij de brief las, ik denk dat hij het er moeilijker mee heeft dan dat ie laat merken. (er zal ook een schaamtegevoel mee spelen)
Verder gaat het op dit moment goed, hij lijkt lekker in z'n vel te zitten. Met mij gaat het ook weer iets beter, we hebben vorige week een zeer verhelderend gesprek gehad en dat luchte voor mij heel erg op.
Vanavond heeft hij zijn laatste gesprek bij de Brijder en dan moet ie het "alleen" doen. Ik heb besloten om niet mee te gaan naar de Brijder, ik kan er voor hem niks meer aan toevoegen, puur omdat ze bij de Brijder niet willen inzien hoe erg zijn verslaving in werkelijkheid is.
Ik zal er nog wel druk achter zetten dat ie morgen nog contact opneemt met de psyg, anders weet ik het wel weer.....
Liefs...

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:54

mijn tante is verslaafd aan alcohol
is al vaak geholpen en dan gaat het een jaartje weer goed waarna het weer helemaal misgaat
is gisteren weer opgenomen en gaat dit keer een jaar naar deventer afkicken
haar zoons en man willen haar niet meer in huis hebben
de hulp helpt niet echt
eerst wil ze niet geholpen worden
dan werkt ze heel goed mee en kickt ze helemaal af
mag ze weer naar huis
dan gaat het een jaartje goed en dan weer mis
begint het weer opnieuw

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:56

Helaas maak ik het ook allemaal van redelijk dichtbij mee... En zie hoe het een heel gezin kapot kan maken. Het maakt me kwaad als ik zie dat sommige mensen het nodig hebben voor een avondje plezier... Kwaad hoe lieve jongens/meisjes veranderen in zielige hoopjes zonder toekomst... Kwaad hoe ik familie een last zie dragen en dat dealers en gebruikers er nog ZO hun eigen leven van kunnen maken.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:36

Update vanaf mijn kant; mijn broer word binnen vandaag en 2 weken het huis uitgeplaatst en nu maar hopen dat wij allemaal wat rust kunnen vinden :)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:11

Ik weet niet zeker of hij verslaafd is, maar hij drinkt in ieder geval wel teveel...Mijn vriend....

We zijn nu 2 maanden samen, maar ik heb hem in die 2 maanden al vaak aangeschoten/dronken meegemaakt. Tot weken waarin hij dagelijks in het cafe zat. Vorige zondag was hij ook aardig dronken, om 9 uur 's avonds al. Toen ik zei dat we beter konden gaan zei hij 'Hee, ik bestel d'r nog een, want het lijkt me weer leuk om weer zat te worden' ....Ben vervolgens zonder hem vertrokken... Hij drinkt door de weeks regelmatig, rijd regelmatig met 6/7 bier op naar huis toe..En heeft een tijd geleden zelfs de verjaardag van mijn vader overgeslagen, omdat hij naar het cafe was gegaan, teveel had gedronken en niet meer naar mij kon rijden......

Wat zou het toch fijn zijn als hij gewoon eens een periode niet zou drinken...Zodat ik kan zien dat hij ook zonder kan...

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:21

@ Amanda;

Ten eerste, een dikke knuffel van mijn kant :(:) !

Wat moet dat moeilijk zijn, met zo iemand samenleven..
Ik persoonlijk zou het niet kunnen, en ook niet willen. :n

Heb je hem wel eens met zijn eigen gedrag geconfronteerd?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:22

Amanda dat klinkt niet goed helaas.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:34

Hoi,
Ik zie dit topic nu pas.. zie ook dat het al heel lang geleden geopend is..
Mijn vader was verslaafd aan drugs. Helaas is dat op 36jarige leeftijd ook zijn dood geworden.
Ik was nog jong toen hij stierf (bijna 6), en neem het hem op een of andere manier wel kwalijk dat hij niet voor mij gekozen heeft, maar voor zijn drugs. (ookal weet ik dat een verslaving heel sterk/heftig is, en dat hij daar geen controle over had) Maar als ik de verhalen van anderen hier lees.. ben ik misschien ook wel een beetje blij dat ik niet heb hoeven opgroeien met een verslaafde vader. Mijn moeder is overigens helemaal niet verslaafd. Niet geweest ook. Gelukkig.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:52

Cluni schreef:
Update vanaf mijn kant; mijn broer word binnen vandaag en 2 weken het huis uitgeplaatst en nu maar hopen dat wij allemaal wat rust kunnen vinden :)

Jammer genoeg word mijn broer sinds vanmiddag vermist, hij heeft te horen gekregen dat die opgenomen zou worden toen is die op de vlucht geslagen...
Niemand weet waar die is ik hoop echt dat die snel gevonden word :(

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:45

Cluni schreef:
Cluni schreef:

Jammer genoeg word mijn broer sinds vanmiddag vermist, hij heeft te horen gekregen dat die opgenomen zou worden toen is die op de vlucht geslagen...
Niemand weet waar die is ik hoop echt dat die snel gevonden word :(

Helaas komt vluchtgedrag erg veel voor..
Erg vervelend dat hij er vandoor is en je niet weet waar hij is, kan me voorstellen dat dat best beangstigend is.
Sterkte en ik hoop dat hij snel weer gevonden wordt!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:27

Wij hebben een zoon die aan de wiet is. Op zich misschien het minst erge van de verslavingen maar leuk vinden we het niet. Hij heeft nu vacantie en zit werkelijk de bijna de hele dag te blowen. Als we er iets van zeggen krijg je een giga grote mond. Gelukkig werkt hij zelf voor de centen maar ze zijn altijd zo snel op. Telken als we zeggen dat het jammer is van zijn geld gooit hij het over een andere boeg en vindt dan dat het fokken van een veulentje of het sparen van mijn oude paardenboeken ook jammer is van het geld. Maar ja, hij blaast het uit en wij hebben iets te verkopen. Dat wil hij niet inzien, Ik hoop dat het met de tijd beter word en dat de kwartjes eens een keer vallen. Leuk is wat anders.
Liegen kan hij ook goed alhoewel ik denk dat het de laatste tijd wel minder is geworden. Verder is hij rap van de tongriem gesneden en dan sta ik met een mond vol tanden omdat ik dan niet weet wat ik zo gauw moet zeggen.

Cluni, ik hoop dat je broer weer snel op zijn plekkie is, succes!!!!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:20

Ik hoop ook dat ze je broer heel snel gevonden hebben! Vanaf hier word er iig geduimd!

@ de rest..

Een prettige relatie is het niet...Gisteravond was het weer raak..Hij gaf toe deze week al 3x bij de friettent/cafe te zijn geweest en het nodige bier gedronken te hebben. Gisteravond heeft hij een avond vrij genomen voor me, maar vervolgens vertrok die rond 11 uur om naar friettent/cafe te gaan...Ik vind het gewoon zo gigantisch kansloos, om door de weeks te drinken..Het probleem is ook dat hij niet in ziet wat het probleem is..Hij vind dat hij gerust kan rijden met bier op, hij vind dat ie al geminderd is door "minder" in de kroeg te zitten...

Ik kom uit een relatie waarin het er niet prettig aan toe ging en nu ben ik bij deze kerel terecht gekomen...Word dus ook een punt achter gezet, ondanks dat ik weet dat het dan met hem fout zal lopen..Ik kan dit gewoon niet...

EDIT: net een sms dat hij in de kantine zit, maar daar zullen ook wel de nodige biertjes gedronken worden..