hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:33

Wat een goed filmpje is dat zeg!! Van die belg!! Hij legt het echt duidelijk uit!

Ik heb tijdens mijn stage (WO psychologie) een aantal cliënten behandeld met een paniekstoornis. Vaak zag je na 3 sessies al forse verbetering! Maar ik heb duidelijk gezien wat een heftige, slopende stoornis dit is..
Sterkte iedereen!!

(p.s. ik sta ook altijd open voor PB/MSN mocht het nodig zijn!!)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:16

Xindy schreef:
Wat een goed filmpje is dat zeg!! Van die belg!! Hij legt het echt duidelijk uit!

Ik heb tijdens mijn stage (WO psychologie) een aantal cliënten behandeld met een paniekstoornis. Vaak zag je na 3 sessies al forse verbetering! Maar ik heb duidelijk gezien wat een heftige, slopende stoornis dit is..
Sterkte iedereen!!

(p.s. ik sta ook altijd open voor PB/MSN mocht het nodig zijn!!)

Wat voor behandeling gaf je dan ?

Kippesoep

Re: hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:43

ben ik ook wel benieuwd naar :)

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:51

De huidige protocollaire behandeling, dwz dat hij onderzocht is in de wetenschap en dus effectief is gebleken. Best beschreven als cognitieve gedragstherapie.

De behandeling bestaat uit:
- psychoeducatie; uitleg/informatie over paniekstoornis
- exposure in vivo; angstige situaties weer op gaan zoeken, via aan angst-hierarchie, dus kleine stapjes te beginnen met de minst moeilijke situaties
- cognitieve therapie; disfunctionele gedachtes als "ik ga dood" "ik kan het niet aan" "dit gaat helemaal mis" uitdagen en vervangen door meer functionele gedachtes als "als ik hier rustig wacht gaat mijn paniek vanzelf over" en "ik kan niet doodgaan van een paniekaanval".
- interoceptieve exposure, dwz het 'oproepen' van angstige sensaties, om op die manier te leren dat er niets gebeurt als je hart wat sneller gaat kloppen of als je even duizelig bent. Voorbeelden: door een rietje ademen (gevoel alsof je geen adem krijgt), hyperventileren (2 minuten expres hyperventileren), rondjes draaien op een stoel (duizeligheid). Deze oefeningen worden samen met de therapeut gedaan omdat in de praktijk blijkt dat het vaak veel angst opwekt.

EDIT: en natuurlijk is er gedurende de gesprekken ruimte voor je eigen verhaal! Het is dus niet zo dat er lukraak wat technieken op je worden afgevuurd, alles gaan in overleg met de cliënt en op het tempo van de cliënt! De therapeut vormt ook een luisterend oor en steunt je bij alle stappen die neemt en genomen hebt.
Laatst bijgewerkt door Xindy op 16-12-09 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:54

Helaas herken ik je verhaal ook, ik ben mijn hele leven al een beetje een hypochonder en dan vooral bang voor dingen met mn hart en mn hoofd.. 4 jaar geleden is het helemaal doorgeslagen, kreeg last van hyperventilatie, durfde niet meer auto te rijden enz.. het begin van een langdurende angststoornis en paniekaanvallen.
later kreeg ik er ook nog agorafobie bij, dat ik dus niet meer naar buiten durfde. wilde alleen maar steeds bij mijn ouders zijn durfde niet eens alleen meer te douchen en naar de wc te gaan. ben gelijk in therapie (cognitieve gedragstherapie) gegaan maar het ging echt heel slecht, alles wat ik at kwam er gelijk weer uit door de spanning. na een half jaar ben ik aan de medicijnen gegaan (seroxat) en vanaf toen is het langzamerhand beter gegaan.. en nu 4 jaar later gaat het super! ik ga wel nog steeds elke 2 weken naar mijn therapeut.

ik denk zeker niet dat je gelijk naar de medcijnen moet grijpen, dat is alleen iets waar je over na moet denken als het je niet lukt op eigen kracht en hulp van anderen en een therapeut of psycholoog.

ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen, weet heel goed hoe moeilijk dit voor je is!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:17

Xindy bedankt voor je uitleg!

Helaas al bekend met al deze dingen, en helpt niet echt. Maar waarschijnlijk is het bij mij ook iets lichamelijks. Ik krijg in elk geval geen paniekaanval omdat ik ergens bang voor ben of dat ik wat mankeer.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:59

2misty2 schreef:
Xindy bedankt voor je uitleg!

Helaas al bekend met al deze dingen, en helpt niet echt. Maar waarschijnlijk is het bij mij ook iets lichamelijks. Ik krijg in elk geval geen paniekaanval omdat ik ergens bang voor ben of dat ik wat mankeer.

Ik heb het zelfde idee voor mezelf, maar toch misty, altijd als ik goed nadenk zijn er wel angst gedachtens aan vooraf gegaan. Denk je niet dat het een klein beetje met elkaar in verband staat.

Ben gewoon nieuwschierig hoor, dusse, als je zegt, nee geen angst gedachtens voor afgaande aan een aanval geloof ik je ;):D

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:05

JantineS, nee meestal niet. Komt zo ineens opzetten ook al ben ik aan het computeren, paardrijden of andere dingen aan het doen. Voornamelijk als ik te laat eet of iets moet eten. Vandaag weer net zo. Als ik dan wat eet dan is het weg en is er niks meer aan de hand.( half uur later dan he, eten werkt niet direct in je lijf ) Heel vreemd, maar we zullen zien wat er uit de onderzoeken komt :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:29

@ 2misty2: dat klinkt idd wel vreemd... Hopelijk komt er wat nuttigs uit de onderzoeken!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:14

Vind wel echt nuttig topic. Ben gister ook weer ingeklapt niks helpt dan ook meer zakje ofzo ook niet. Baal der best van want ga steeds meer drukke situaties ontwijken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:49

Ik lees heel veel over mensen die in een zakje ademen, dat heb ik echt noooit gedaan! Mn huisarts heeft me gezegd dat het geen zin heeft, hij heeft me toen doorverwezen naar een psycholoog en gezegd dat ik beter lang uit kan blazen en kort in kan ademen, dan in zo'n zakje blazen. Het schijnt achterhaald en ouderwets te zijn. Ik vraag me dus ook af of jullie er wel baat hebben om in een zakje te blazen. Misschien heb ik wel een heel handig hulpmiddel gemist, gezien ik het ook nooit geprobeerd heb ;)

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:03

Ik heb van het ziekenhuis een hyperfree gekregen,dat werkt wel als gewoon hyperventileer. Maar ik ben meestal echt van de wereld en dan helpt dat ook niet

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:31

laatste tijd komt het ook vaak voor in mijn slaap, of ten misnte word ik wakker doodsbang. Of met wild kloppend hart, of met het idee dat ik dood ben...heel raar. jullie ook?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 22:50

heey allemaal,

Ik meld me weer even. Het gaat nog steeds met ups en downs maar ze zijn iets minder heftig gelukkig.
Ik heb een heel goed forum voor de mensen die nog heel erg actief last hebben van hun hv. Hier is ook chatbox en kan je heel goed terecht! Bij interesse kan ik de link wel geven per pb!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:27

Nou ik ben vandaag bij de endocrinologie geweest en krijg een zeer uitgebreid bloedonderzoek. Tevens moet ik 2 keer 24 uur me urine opvangen. Uitslag van de bloedtest duurt erg lang. 16 Februari moet ik weer terug voor de uitslagen. Als er iets schokkends is dan wordt ik gebeld uiteraard.