Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:30

Ilzas schreef:
Chrissy_ schreef:
Haha precies, waar is die tijd gebleven vraag ik me soms af :))
Het ging me altijd zo ontzettend gemakkelijk af op de basisschool. Ook in de eerste tot en met derde overigens.
Het was voor mij echt een schok toen ik in de 4e was beland vorig jaar. Toen moest ik ineens gaan werken voor een goed rapport :+

Ja, 4 VWO he?

Klopt :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:35

Ik heb het tot 3 havo gebracht, daarna ben ik naar het mbo gegaan. En ik heb om eerlijk te zijn nog nooit huiswerk gemaakt of geleerd buiten m'n verslagen. Ik kan me ook helemaal niet voorstellen dat ik iets niet vanzelf kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:36

Chrissy_ schreef:
Ja dat heb ik ook, en ik ben ook onwijs perfectionistisch, wat af en toe ook best irritant kan zijn voor andere mensen :+

Perfectionisme is niet zo'n positieve eigenschap, nauwkeurigheid weer wel :).

Ilzas

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:36

4 VWO was ook gewoon alleen veel. 10 vakken, vier talen, 15 boeken per taal, tsja, daar gaat werk in zitten.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:41

Lovely schreef:
Chrissy_ schreef:
Ja dat heb ik ook, en ik ben ook onwijs perfectionistisch, wat af en toe ook best irritant kan zijn voor andere mensen :+

Perfectionisme is niet zo'n positieve eigenschap, nauwkeurigheid weer wel :).

Dat klopt, ik kan ook niet zeggen dat ik er altijd even blij mee ben. Perfectionisme is als het ware de extreme versie van nauwkeurigheid. Aan de ene kant is het erg fijn dat ik alles altijd tot in de puntjes in orde wil hebben, en er naar streef om alles perfect te krijgen. Maar aan de andere kant is dit vaak veel te hoog gegrepen, of gewoon niet nodig, wat nog wel eens tot frustraties van mijzelf of mijn medemens kan leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:43

Chrissy, inderdaad en je hebt alleen jezelf ermee. Fouten maken mag en dingen per ongeluk overslaan of vergeten ook. Daarbij komt dat je anderen niet altijd kunt of wilt controleren en dan moet je dus ook je erbij neerleggen dat er wel eens iets mis kan gaan door een ander zijn toedoen.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:44

Ilzas schreef:
4 VWO was ook gewoon alleen veel. 10 vakken, vier talen, 15 boeken per taal, tsja, daar gaat werk in zitten.

Hmm, ik zit nu ook in 4 VWO [en aangezien ik lui ben moet ik nu dus na 2 slechte cijfers echt eens gaan werken] en ik heb 3 talen [Engels, NL, Duits]. Konden jullie niet kiezen?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:45

Lovely schreef:
Chrissy, inderdaad en je hebt alleen jezelf ermee. Fouten maken mag en dingen per ongeluk overslaan of vergeten ook. Daarbij komt dat je anderen niet altijd kunt of wilt controleren en dan moet je dus ook je erbij neerleggen dat er wel eens iets mis kan gaan door een ander zijn toedoen.

O ja, ik controleer altijd alles en iedereen. En terecht!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:46

Drunksheep schreef:
Ilzas schreef:

Hmm, ik zit nu ook in 4 VWO [en aangezien ik lui ben moet ik nu dus na 2 slechte cijfers echt eens gaan werken] en ik heb 3 talen [Engels, NL, Duits]. Konden jullie niet kiezen?

ja, economie I en II of natuurkunde en scheikunde... Dat was't.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:47

Ilzas, het is wel een stuk rustiger leven als je soms de dingen hun loop laat nemen, minder frustrerend en een oplossing bedenk je toch wel :).

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:47

Lovely schreef:

Perfectionisme is niet iets waar je voor kiest he ;)
Het is iets wat in mij zit, en als het aan mij lag was ik er niet mee geboren. Maar het is nu eenmaal zo, en het kan zo ook best zijn voordelen hebben.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:50

Perfectionisme kun je ook veel last van hebben. Ik zie het bij mij op de deeltijdbehandeling, jonge meiden die zo perfectionistisch zijn dat ze o.a. anorexia ontwikkelen.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:51

Zo extreem is het bij mij gelukkig niet. Maar ik heb er inderdaad wel vaak last van gehad, en nog steeds trouwens.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:13

Ik ben het tegengestelde van perfectionistisch, dat is ook niet handig :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:16

Fiffill schreef:
Ik ben er op jonge leeftijd mee gestopt ze te vertellen omdat de meeste mensen ze zo gruwelijk vonden dat ze er bang van werden en me voor gek uitmaakten.

Tot ergens vorig jaar, toen ik besloot dat het toch echt een deel van mij was dat de buitenwereld best mocht zien, of ze me nu gek vinden of niet.

laat eesn wat van je werk zien :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:23

Ilzas schreef:
Chrissy_ schreef:
Haha precies, waar is die tijd gebleven vraag ik me soms af :))
Het ging me altijd zo ontzettend gemakkelijk af op de basisschool. Ook in de eerste tot en met derde overigens.
Het was voor mij echt een schok toen ik in de 4e was beland vorig jaar. Toen moest ik ineens gaan werken voor een goed rapport :+

Ja, 4 VWO he?

hé, die ben ik ook tegen gekomen :+

Lovely schreef:

en dat laatste is erg moeilijk.....

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:26

In mijn familie ook hoogbegaafden met anorexia.

Verschillende mensen hebben een onmeetbaar hoog IQ ( daarbij ben ik zelf echt dom)

Getallen omdraaien doe ik ook.

Kan wel redelijk goed hoofdrekenen en kruiswoordpuzzels enz.
Soduku is ook erg makkelijk.

Op school van VWO naar de HAVO omdat ik slordig en lui was en daarom 10en voor B vakken en 1en voor talen ( pas in 4 HAVO) werd dyslexie geconstateerd.

Daarna op mijn sloffen een HBO afgerond ( weer niks uitgevoerd) en nu een leuke baan.

Maar er zitten dingen in mijn hoof waar ik zo niks aan heb zoals de geboortedata van alle klasgenoten van alle klassen van de basisschool 8)7

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:27

Dat heb ik met songteksten Sies :))

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:27

4 vwo was voor mij ook echt drama. Nooit iets gedaan, maar in 4 vwo merkte ik dat wel flink.. Ook het hele jaar niks gedaan en daardoor blijven zitten. Nu zit ik dan in 5 havo, maar gut, wat zijn de lessen saai :O.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:30

ik ben dus van 4 mavo naar 4 havo gegaan. Ik zit nu weer op 4 havo omdat ik vorig jaar gewoon niks har uitgevoerd. en door mensen die zeide dat ik het niet kon... Nu haal ik toch mooi 7ens

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:38

Citaat:
Ook heel herkenbaar, als ik ook bijvoorbeeld dingen niet georganiseerd kan krijgen vanwege mijn moeite met plannen dan dwaal ik heel snel af naar iets anders. Dan vlucht ik bijvoorbeeld in Bokt of spelletjes online

auch 8-) TE herkenbaar :o

als je hoofd overloopt is een soap serrie die zo heerlijk dom is zodat je rustig week kan missen
en binnen 5 minuten weer bij bent en de komende week minimaal , weer kan voorspellen
heeerlijk zo af en toe :o

soms heb je het zo druk dat je hoofd overloopt en even organiseren
dmv bokken of spelletje is dan echt nodig om niet door te draaien

aan de ene kant kan je weinig aan de drukte doen
aan de andere kant.. als je rustig paar minuten kan nadenken over of je je jas rechts of links vd kapstok hangt en hoe en vooral waarom ... tja :o kan erg moeilijk doen over kleine dingen
doch aan de andere kant de moeilijkere zaken erg snel regelen

ivm ziekte vd athaneum af geknikkerd , zelfs de land en tuinbouw wilde me niet hebben
toen maar mavo gedaan (ivo .. ) slapend ergens halverwege het 4e jr eens begonnen
met het laten vallen van vakken waar ik minder toekomst in zag
of moeite mee had

ondanks mijn dislectie stond ik een 6 voor frans en duits moest alleen nog mijn mondeling
en werkstuk , boekverslagen etc haden we al af en schriftelijk ook
en dan laat je dat toch maar vallen
zo zag ik haarnetje niet zitten met mijn toen over mijn billen hangende haar
en dus scheikunde (waarvan ik dacht dat je het alleen in labaratoiums oid nodig had) laten vallen
aardrijkskunde was wel grappig topografie nooit begrepen
waarom je zoveel plaatsen blind moest kunnen aanwijzen
er bestaannamelijk mensen die het heel erg leuk vinden om kaarten te maken..
die ik dan weer kopen kon ..tegenwoordig heb je dan een tom tom (die heb ik nu nog niet eens .. vind kaart makkelijker met al die weg omleggingen :o

daarna maar een hbo gedaan .. hard voor moeten zeuren om toegelaten te worden
met 6 jr school missende .. moest wel eerst een toelatingstestje doen maar kreeg het voor elkaar
het hbo ansich ook door heen gehuppeld .. tijd voor huiswerk had ik amper :o
(wist meestal wel andere preotiteit te stellen :o )

ach ja .. en nu heeft mijn man een webshop waar ik mee help
en als ik 1 ding fout doe of fout gaat door iemand anders ..
kan ik daar rustig paar dagen ziek van zijn .. (daar komt het perfectionisme weer om de hoek kijken)
zeker als het fout is gegaan door anderen kan ik daar erg ziek van zjin ..
terwijl aan de andere kant ik ook zeer realistisch zijn kan
zeker als iemand anders er van baalt dat er iets fout gegaan is door een ander zijn fout 8-)
maar als het je zelf betreft :o

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:42

Dat is idd ook erg herkenbaar Nickyu... Ik laat alles vallen wat me niet lukt of niet aanstaat, ik kan dan ook gewoon niet de concentratie opbrengen om er aan te werken.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:44

nickyu schreef:
aardrijkskunde was wel grappig topografie nooit begrepen
waarom je zoveel plaatsen blind moest kunnen aanwijzen
er bestaannamelijk mensen die het heel erg leuk vinden om kaarten te maken..
die ik dan weer kopen kon ..tegenwoordig heb je dan een tom tom (die heb ik nu nog niet eens .. vind kaart makkelijker met al die weg omleggingen :o

Geweldig. Dat is mijn motto met rekenen: daar zijn toch rekenmachientjes voor?

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:45

Ik weet wel dat ik niet hoogbegaafd ben (ben denk ik wel 'slimmer' dan gemiddeld, pik alles supersnel op, kan hoge cijfers halen zonder het boek open te slaan enzo) maar ook ik ben ontzettend perfectionistisch. Gelukkig niet in alles, maar in veel dingen wel. Als ik ergens goed in wil zijn, maakt het niet uit hoe lang ik er voor moet werken, hoe moe ik er van word, het MOET gewoon van mezelf. Zo kan ik gerust 5 uur lang aan een verslag werken van 4 a4'tjes omdat het in mijn ogen steeds niet goed genoeg is. Ook qua mezelf ben ik erg perfectionistisch, ben nooit compleet tevreden met mezelf, als het kon zou ik duizenden dingen veranderen.

En ik begin me alweer te vervelen op school. Loop nogal voor met Engels, het is zelfs zo erg dat ik ongeveer twee weken voorloop (ongeveer 30 a 40 opdrachten..). Opdrachten waar de rest minimaal 20 minuten over doen in de les, en dan nog de rest als huiswerk heeft, doe ik in 10 minuten. Soms is het best vervelend want per les zit ik soms wel 10 a 20 minuten voor me uit te staren. Verderwerken zou kunnen, maar dan loop ik nog verder op. En ik maak al steeds meer, in plaats van 10 opdrachten maak ik er 15, enzovoort.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:46

bromfiets schreef:
Dat is idd ook erg herkenbaar Nickyu... Ik laat alles vallen wat me niet lukt of niet aanstaat, ik kan dan ook gewoon niet de concentratie opbrengen om er aan te werken.

Ja, ik ook. Zowel vakken op school, als mensen, als banen.
Heb kennelijk nooit geleerd door te zetten/ ergens moeite voor te hoeven doen "en ik ben het zeker niet van plan ook". Die (mijn) instelling leidt echter ook niet tot een bijzonder bevredigend leven heb ik helaas gemerkt...