WhiteRose schreef:... Europdonor benoemt dat zij afnameteams hebben opgeleid, terwijl er door de stamcelbank een afnamekit wordt toegestuurd, en dat kan de arts/verloskundige wel even doen. Ergens zit daar iets niet helemaal recht, geloof ik
Ik zal volgende week even naar het hoofd van onze afdeling Haematologie lopen, eens vragen wat de redenatie achter beperkte afname is. Dat ie niet voor commerciële opslag is, is me inmiddels wel duidelijk
Wat ik had gelezen op de site van de stamcellenbank is, dat er het liefst iets van 250 cc bloed moet worden afgenomen en eenmaal bij die firma aangekomen, worden dan de bruikbare cellen er uit gefilterd; ik zou trouwens niet weten waarom een arts en/of verloskundige niet zou kunnen weten (of leren) hoe ze dit bloed op de juiste manier moeten afnemen.
Misschien willen ze zoveel bloed, omdat de kans dat daar de juiste hoeveelheid cellen in zitten, dan ook groot genoeg is?!
Ik ben idd wel benieuwd wat het hoofd van jullie afd. er over zegt

Commerciele opslag ... tja.... mocht je kind (of jijzelf/ andere ouder/broertje/zusje/....) die cellen later ooit nodig hebben, ben je blij dat je "toendertijd" de beslissing tot afname en opslag genomen hebt

Maar goed, het risico dat je die cellen ook daadwerkelijk nodig zult hebben, is denk ik te verwaarlozen en werken zulke commerciele firma´s alleen maar op het gevoel van de (a.s.) ouders

(Ieder jaar 100 € overmaken voor iets wat je misschien nooit nodig zult hebben, is natuurlijk geen kattepis