Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:07

WhiteRose schreef:
... Europdonor benoemt dat zij afnameteams hebben opgeleid, terwijl er door de stamcelbank een afnamekit wordt toegestuurd, en dat kan de arts/verloskundige wel even doen. Ergens zit daar iets niet helemaal recht, geloof ik ;)

Ik zal volgende week even naar het hoofd van onze afdeling Haematologie lopen, eens vragen wat de redenatie achter beperkte afname is. Dat ie niet voor commerciële opslag is, is me inmiddels wel duidelijk ;)

Wat ik had gelezen op de site van de stamcellenbank is, dat er het liefst iets van 250 cc bloed moet worden afgenomen en eenmaal bij die firma aangekomen, worden dan de bruikbare cellen er uit gefilterd; ik zou trouwens niet weten waarom een arts en/of verloskundige niet zou kunnen weten (of leren) hoe ze dit bloed op de juiste manier moeten afnemen.
Misschien willen ze zoveel bloed, omdat de kans dat daar de juiste hoeveelheid cellen in zitten, dan ook groot genoeg is?!

Ik ben idd wel benieuwd wat het hoofd van jullie afd. er over zegt :j !
Commerciele opslag ... tja.... mocht je kind (of jijzelf/ andere ouder/broertje/zusje/....) die cellen later ooit nodig hebben, ben je blij dat je "toendertijd" de beslissing tot afname en opslag genomen hebt ;) .
Maar goed, het risico dat je die cellen ook daadwerkelijk nodig zult hebben, is denk ik te verwaarlozen en werken zulke commerciele firma´s alleen maar op het gevoel van de (a.s.) ouders :\ ...
(Ieder jaar 100 € overmaken voor iets wat je misschien nooit nodig zult hebben, is natuurlijk geen kattepis := ...)

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:20

Wat een goed topic!

Arabesk schreef:
Ik ben bezig bloeddonor te worden, ben wel heeeeel bang voor naalden :\

Haha...dat ben ik ook. Ben sinds een jaar bloeddonor. Achteraf valt het me altijd weer mee, maar die angst gaat niet helemaal weg. Zit elke keer weer met natte handen in die stoel. Bij de controle vantevoren is mijn hartslag altijd aan de hoge kant.... :P
Sinds kort heb ik me ook laten registeren als beenmergdonor. Waarom niet? Mijn lichaam zal er niet onder lijden. Weet wel dat als het er ooit van komt dat ik kies voor de traditionele manier van een beenmerg afname.
Ik vind het een mooie gedachten, dat je met je eigen beenmergcellen mogelijk het leven van een ander kunt redden.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:54

Sterre: die 250cc klopt, terwijl je bij donorafname maar 50cc afneemt, ongeveer.. Voor een fatsoenlijke transplantatie zijn dan ook zo'n 5 kinderen nodig.
Ik bedoel ook niet dat je een verloskundige of arts niet kunt leren prikken, maar dat er wellicht gescreend moet worden op welke bevallingen hiervoor geschikt zijn. Het zou mij ook niet verbazen als er een aardig protocol vastzit :)

Volgende week is er een meeting waarbij de afdeling Hematologie haar experts op een rijtje om ons intelligente vragen te laten stellen - ben benieuwd hoe scherp ze de discussie over commerciële afname voeren :)

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:54

Ik heb gister m'n intake gehad bij de bloedbank. Als mijn bloed er goed uit ziet, word ik plasma donor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:57

flyfly schreef:
Rebeccaa schreef:
Voor m'n vrienden en gezin, ja. Zeker weten..

Maar voor vreemde? Nee. Waarom.. 't klinkt heel grof, maar ik ken ze toch niet..

Als je dan zelf een keer in de situatie terecht komt dat jij afhankelijk bent van een vreemde zeg je dan ook NEE, ik ken je niet?!! Het is dan kiezen of delen hoor. Je kunt dan verder met je leven dankzij een ander of sterven omdat je iemand bent van princiepes. Ik denk dat je dan graag gaat voor iets van een vreemde.

Waarom, waarom krijg ik nou gelijk zo'n uitbrander?
Het is míjn lichaam. Mijn leven. Als ik zelf het nodig zou hebben? Ja, weet ik veel.. Dat zie ik dan wel weer, maar ík ga geen donor worden voor mensen die ik niet ken, klaar =)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:58

Rebecaa, fair enough, jouw keus. Wel de manier van redeneren die onze wereld zo onrechtvaardig verdeeld maakt, maar een keus waar jij voor moet gaan staan :)

Anoniem

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:29

Ja, precies. Maar beetje jammer dat mensen dan gelijk zo reageren.. Ik bedoel. Het is nogal wat hoor, voor iemand die je niet kent.. :=

Bloeddonor wil ik later mss wel worden, ondanks dat ik doods bang voor naalden ben. Maar beenmerg niet, enkel voor mensen waar ik om geef.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:42

WillemYntJee schreef:
AnnemiekvM schreef:
Ik ben nogal een schijtbak, dus ik ben geen donor. Maar als iemand in mijn omgeving ziek zou zijn, zou ik het wel doen. Voor een vreemde weet ik niet. Als het iemands leven red?
Dus daar zou ik nog goed over moeten nadenken.

Waarom niet voor een vreemde en wel voor iemand in je omgeving? Die vreemde heeft ook mensen die om hem/haar geven.

Dat probeer ik ook telkens uit te leggen. De behandeling is hetzelfde. Het is zo makkelijk gezegd dat ze het wel voor een bekende doen. De kans dat ze dan iets kunnen doen is maar ohzo klein, nog minder dan ietjes.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:47

Het is geen uitbrander hoor Rebecca, maar een reactie op jou eigen, wat jezelf al zegt, grove reactie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:03

Ik zou mij over mijn eigen angst heen zetten voor een geliefde (niet zomaar een bekende, maar echt een hele naaste zoals mijn broer, zus, vriend, moeder, vader en natuurlijk ook de kids van mijn zus en nou vooruit: grootste deel van de familie) niet alleen voor hun, maar ook voor mijzelf. Want het is ook in mijn eigen belang dat ik die mensen wil helpen. Als ik met mijn beenmerg ervoor kan zorgen dat mijn zus nog wat jaren langer mee gaat, doe ik dat ook absoluut voor mijzelf :) Want ik wil nog langer een zus hebben :)
Dus vandaar dat de stap van een bekende ook kleiner is: daar speelt het eigen belang veel meer mee.
(helemaal als je zoals ik schijtsbenauwd bent voor alles wat met naalden te maken heeft).
Eerlijk en rechtvaardig? Ja, wel voor mij. Omdat de stap gewoon simpelweg te groot voor mij is nu. Ik hoop dat ik in de toekomst daar verandering in kan brengen. Maar voor nu, ben ik al trots genoeg op mijzelf op wie ik ben en wat ik overwonnen heb :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:04

Deze keus is een persoonlijk iets, en de daarbij behorende argumentatie natuurlijk ook. Voor mij persoonlijk geldt dat de woorden "Ik ken hem niet" iets heel anders is dan "ik heb een naaldenfobie". De uitkomst blijft min of meer dezelfde.
De belasting van de behandeling is een stuk zwaarder bij de laatste keuze, plus er zit een vorm van redelijkheid in, een afweging. De eerste keuze geeft mij het gevoel van individualisme in deze wereld - en daarmee het "recht van de mazzelaar".

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:20

WhiteRose schreef:
Met alle plezier. Ook een nier afstaan of, mochten we met antistoftypering ooit zover komen dat een stukje lever afknippen en aan een vreemde geven gaat werken: geen probleem. Dat het een vreemde is, doet er voor mij niet zoveel aan af - juist omdat ook zij mensen met een verhaal, een leven, verdriet, geluk, dromen, hoop, wanhoop en een laatste kans zijn... :)

Als ik in de collegezaal zit, en er zit daar beneden een dame of heer te vertellen over hun leven met chemo's en wachten op een donor, of de transplantatie via broer of zus, etc - waarom zou ik dan geen "surrogaatzus" willen zijn? En het doet pijn, zekers.. Dus? Die paar dagen - je denkt dat je dat niet vergeet ten opzichte van het gevoel dat iemand een laatste kans kreeg?

Mocht ik onverhoopt overlijden en in als donor kunnen fungeren, dan doe ik dat ook met alle plezier. Laat staan hoeveel voldoening het geeft om bij leven een bijzondere bijdrage te kunnen leveren aan het gevecht dat iemand levert, het gevecht voor zijn of haar bestaan.. Het lijkt me een bijzonder voorrecht om een medemens op die manier uitzicht te geven op hoop op genezing. :j

Sluit ik me bij aan ! +:)+
Vreemde of niet, als ik iemands leven kan redden of iemand weer gezond kan maken doe ik dat graag.
Ik wil graag bloed gaan doneren, maar mag op dit moment niet omdat ik 2 weken terug een piercing heb laten zetten. Jaartje wachten dus. :j

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:25

Ik begrijp de argumentatie 'ik ken deze persoon dan niet' op zich wel, want het is voor jezelf toch heel intensief om zoiets te doen, het is echt geen eitje voor je lichaam, dus is de vraag of je dat zomaar wilt/kunt doen. Voor mij is dat echt nog de reden om geen beenmergdonor te worden, omdat ik geen idee heb wat de impact op je lichaam is en het is toch een procedure die, zoals alle andere ingrepen, niet zonder risico is.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:26

Ik weet niet wat het doneren van beenmerg precies in houdt.
Maar opzich sta ik er wel positief tegenover. En zou wel graag iemand helpen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:29

Reactie op een forum, vraag van iemand die op zoek is naar mensen die wel eens beenmerg hebben gedoneerd aan een vreemde:

Member op een zorgforum schreef:
Ook ik had me ooit eens opgegeven als beenmergdonor, ook ik ging er niet vanuit dat ik daar ooit voor opgeroepen zou worden.
Tot die ene dag een aantal jaren geleden, het was de beenmergbank in nijmegen, of ik bereid was om....
Toen heb ik in korte tijd de route nijmegen eindhoven meerdere malen gemaakt om in nijmegen onderzoeken te ondergaan, gesprekken te hebben, nog meer onderzoeken enz enz.
Op het gegeven moment was daar het moment dat ik mijn woord moest geven zodat men bij de patient de voorbereidingen kon beginnen, vanaf dat moment hing het leven van die patient letterlijk in mijn handen, als ik gedurende zijn voorbereiding alsnog nee zou zeggen zou dat bij die patient zijn leven hebben gekost.
Uiteraard zei ik geen nee en heb ik dus iets gedaan waar ik wel eens van gehoord had maar waarvan ik totaal niet gedacht had dat ik het ooit zou doen. de kans om een grote prijs in de lotto te winnen is velen malen groter volgens mij.
Ik heb dus het hele circus van het begin tot het einde mee mogen maken en ik kan zeggen dat het toch in de top vijf van de mooiste momenten uit mijn leven staat en zal blijven staan. De patient waar ik aan gedoneert heb leeft nu nog als 't goed is. Zonder mij was die dood gegaan, conclusie; ik heb een leven gered. Je kunt je niet voorstellen wat voor een gevoel je dat geeft. Tegenwoordig ben ik daar eigenlijk niet zoveel meer me bezig maar af en toe denk ik er wel eens aan en dat is een heeeeeeel moooooi gevoel.
Enfin...het is een onderwerp waar ik doordat ik hetzelf heb meegemaakt niet over uit raak gepraat en waar ik best meer over wil vertellen als je er vragen over hebt.
Mijn mail adres zal best ergens bij deze post staan dus als er vragen zijnmerk ik het wel...

Prachtig, dat zulke mensen nog bestaan. :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:30

Mirr, wat zijn de grote risico's waar ze jou over verteld hebben?

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:33

Ik vind de narcose en het risico op blijvende hoofdpijnen etc wel groot, aangezien ik zelf al migraine heb. Kennis van me is door een verkeerd gevallen ruggeprik nu nog steeds heel vaak uitgeschakeld door vreselijke hoofdpijnen, een jaar na haar knie-operatie. Dus ik ben er gewoon wat huiverig voor. Wil niet betekenen dat het vaak fout gaat ofzo, maar ook niet dat het altijd goed gaat en dus ben ik op dat punt gewoon erg in dubio.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:35

Ik heb een aantal jaren bloed gegeven; door practische redenen lukt dat niet meer.
Wel heb ik me destijds ook laten registreren als beenmergdonor maar dat is zeker 10 jaar geleden en ik heb er nooit iets van gehoord.
Mijn motivatie was mijn zus destijds; zij is aan kanker overleden. Haar kon ik niet helpen, maar als ik een ander dat verdriet zou kunnen besparen doe ik dat graag.
En risico's? ach, die horen bij het leven en je neemt ze niet zomaar maar om een heel belangrijke reden.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:45

Bij een beenmergpunctie is geen sprake van gebruik van een ruggeprik - je gaat onder volledige narcose. Op het moment dat er een match is, wordt je bloed volledig getest (en daarop kan alsnog een afwijzing volgen), en na eventuele toestemming van een optionele donor vindt een volledig pre-operatief onderzoek plaats. Daarmee blijven er inderdaad risico's, maar het is niet zo dat een beenmergtransplantatie invaliderend is. :)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:48

Ik denk dat ik dat best zou willen na goed geinformeerd te zijn over de eventuele risico's en gevolgen.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:50

Ik zei ook niet dat er een ruggeprik aan te pas kwam, maar gaf dat meer als voorbeeld met dingen die mis kunnen gaan. En omdat ik zelf al vaker operaties heb gehad, vind ik narcose etc. ook altijd best eng.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:53

Nogmaals, iedereen die hier zo fel reageert dat het maar stom is dat ik dat niet meteen voor een vreemde over heb.
Ik heb de hele informatie brochure eens goed doorgenomen. Er over gepraat met mijn vriend. En ben toen tot de conclusie gekomen, dat ik de bijwerkingen voor mij als donor ook niet mis vind. En dat ik op dit moment in mijn leven daar niet aan toe ben.
Geen beslissing die ik zomaar even genomen heb, maar een weloverwogen keus.
En tja, voor iemand die me heel nabij is, zou ik niet twijfelen om die onderzoeken/testen te laten doen. En als ik dan niet match, is de kans alsnog groot, dat ik me dan wel laat noteren in de stamcelbank. Omdat dingen dan dichterbij komen.
Het zijn geen principes van... voor een ander doe ik het niet.
Alleen voor een ander doe ik het op dit moment nog niet. Ik geef wel bloed, daarvan vind ik de bijwerkingen acceptabel en vind ik erg prettig om te weten dat ik er een ander (wildvreemde) mee kan helpen.
Maar stamcellen op dit moment dus (nog) niet.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:45

WhiteRose schreef:
Bij een beenmergpunctie is geen sprake van gebruik van een ruggeprik - je gaat onder volledige narcose. Op het moment dat er een match is, wordt je bloed volledig getest (en daarop kan alsnog een afwijzing volgen), en na eventuele toestemming van een optionele donor vindt een volledig pre-operatief onderzoek plaats. Daarmee blijven er inderdaad risico's, maar het is niet zo dat een beenmergtransplantatie invaliderend is. :)

Spinale anesthesie wordt zeker wel gebruikt bij een beenmergdonatie. Kijk maar eens op de site van europdonor nijmegen.
Je mag kiezen tussen algehele anesthesie en spinale anesthesie. Ik persoonlijk zou kiezen voor algehele narcose hoor...brr, hoef die ingreep niet bewust mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:03

flyfly schreef:
Het is geen uitbrander hoor Rebecca, maar een reactie op jou eigen, wat jezelf al zegt, grove reactie.

Oh, dus mijn reactie is grof? :)
Uh, alles behalve vind ik 'm grof hoor.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:06

Rebeccaa schreef:
Ja, precies. Maar beetje jammer dat mensen dan gelijk zo reageren.. Ik bedoel. Het is nogal wat hoor, voor iemand die je niet kent.. :=

Bloeddonor wil ik later mss wel worden, ondanks dat ik doods bang voor naalden ben. Maar beenmerg niet, enkel voor mensen waar ik om geef.

Waarom zou je NIET het leven willen redden van iemand die je niet kent dan ? :)
Hebben die mensen daar minder recht op, of interesseert het je gewoon niet als vreemde mensen doodgaan?