Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:17

Omdat er zelfs op bokt helaas meiden rondlopen die kanker hebben gekregen van de pil, maar iedereen zn ogen sluit omdat dit toch echt de makkelijkste manier is?
Natuurlijk is zo'n situatie niet op iedereen maar van toepassing, maar om daarom maar de risico's te negeren.. Tja ik vind het prima als het alleen jezelf aangaat (zoals bijvoorbeeld roken op zich) maar wanneer je er mee anderen in gevaar brengt (roken tijdens zwangerschap) vind ik eigenlijk dat je het niet waard bent. In ieder geval als het gaat om een geplande zwangerschap he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:28

BrittKitt schreef:
Omdat er zelfs op bokt helaas meiden rondlopen die kanker hebben gekregen van de pil, maar iedereen zn ogen sluit omdat dit toch echt de makkelijkste manier is?

Laat jij je daar ook bang door maken :oo
Nou ik leef liever hoor, dan me door allerlei verhaaltjes bang te laten maken.
Mijn moeder heeft stevig doorgerookt tijdens de geboorte van mij en mn zusjes (Met wist niet beter in die tijd) en of je het geloven wilt of niet, drie kerngezonde kinderen met een voorbeeldige bevalling.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:36

Nee ik laat me daar zeker niet bang door maken, maar wel alert.
Nou vond ik de pil toch al een vreselijk ding en kon er niet mee overweg dus ben er sowieso mee gestopt. Maar dat het vooral door langdurig pilgebruik ontstaat geeft wel aan dat gewoon rotzooi is. Net als alle verhalen over aspartaam, laat ook niemand zich bang door maken en daar zijn toch echt minder gevallen over bekend. Maar goed, ook dat vind ik smerig dus drink ik toch al niet :')
Natuurlijk moet je leven en kan je niet lekker leven als je overal bang voor bent, dat moet ook zeker niet. Maar ik zie gewoon écht niet in waarom iemand bewust de risico's op wil zoeken. Maar het zal wel aan mij liggen :')

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:44

Nou ga ik toch echt geloven dat roken tijdens de zwangerschap geen kwaad kan en dat pilgebruik heel gezond is...Het is immers wel bewezen, maar dat wordt straks toch weer een keer ontkracht, er zijn heel veel gezonde mensen geboren die toch moeders hebben die rookten tijdens de zwangerschap en de hele anti-rook campagne is alleen maar angstpropanganda..

PFFFFF..dat scheelt, nu voel ik me een stuk beter.. %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:48

BrittKitt schreef:
Natuurlijk moet je leven en kan je niet lekker leven als je overal bang voor bent, dat moet ook zeker niet. Maar ik zie gewoon écht niet in waarom iemand bewust de risico's op wil zoeken. :')

Loop je op straat? Drink je wel eens een colaatje? Haal je je boodschappen bij de supermarkt? Controleer je alle E nummers??? Rijdt je auto? Durf je te ademen?
Je neemt de hele dag risico's, je dr gek door laten maken betekend dat je nauwelijks leven kan.
Ben blij dat ik durf te leven :) En me niet bang laat maken door alle gevaren waar we dagelijks aan bloot worden gesteld.
Angst voor iets hebben kan je namelijk ook ziek maken, en dat risico durven mensen wel te nemen? :\

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:51

Zijn dat dan niet de uitzonderingen die de regel bevestigen?
Natuurlijk zijn er ook moeders die stug doorroken (tegen beter weten in) en die gezonde kinderen op de wereld zetten. Maar daar tegenover staan ook al die niet-gezonde kinderen met rokende moeders...
Je weet de risico's, die ga je toch niet met je volle verstand lopen? Ik kan daar niet bij, je hebt de verantwoordelijkheid voor een nog ongeboren levend wezentje, dan ga je niet bewust dingen doen waarvan je weet dat het slecht is.
Dat heeft niets met bangmakerij te maken, maar met je gezond verstand gebruiken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:53

Chiqa schreef:
BrittKitt schreef:
Natuurlijk moet je leven en kan je niet lekker leven als je overal bang voor bent, dat moet ook zeker niet. Maar ik zie gewoon écht niet in waarom iemand bewust de risico's op wil zoeken. :')

Loop je op straat? Drink je wel eens een colaatje? Haal je je boodschappen bij de supermarkt? Controleer je alle E nummers??? Rijdt je auto? Durf je te ademen?
Je neemt de hele dag risico's, je dr gek door laten maken betekend dat je nauwelijks leven kan.
Ben blij dat ik durf te leven :) En me niet bang laat maken door alle gevaren waar we dagelijks aan bloot worden gesteld.
Angst voor iets hebben kan je namelijk ook ziek maken, en dat risico durven mensen wel te nemen? :\

Het leven zit vol met risico's en je kan zelf bepalen in hoeverre je je door iets laat beinvloeden. Een kindje is echter iets dat je mijns inziens gewoon niet in de waagschaal kunt en mag leggen..Dat is volgens mij de discussie en daar kan ik heel duidelijk in zijn. Ik vind het ook altijd heel bijzonder dat mensen wel de moeite doen om B11 (foliumzuur) te slikken, maar dan wel gewoon roken en zelfs drinken tijdens de zwangerschap. Als je dan toch wilt gokken, laat dan ook die foliumzuur staan zou ik zeggen!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:58

Precies, je kunt niet bewust 'spelen' met de gezondheid van een baby. Ik vind het eigenlijk behoorlijk asociaal als je het wel doet (en geen heeeele goede redenen hebt om niet te stoppen) en niet goed te praten met verhalen over de risico's die we sowieso dagelijks lopen. Beetje een dooddoener en niet relevant in mijn ogen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:00

tja...oke...ik ben een stugge roker...heel vervelend vind ik dat zelf, ook omdat ik met 2 kinderen nu buiten staat te paffen..en niet in hun bijzijn wil roken.....ik werd zwanger en, het is geen excuus, ik heb echt een rotzwangerschap gehad omdat de vader van de kids er niet zo gelukkig mee was(nu wel..maar is nu wel mn ex)...ik ben toen heel veel gaan minderen, rookte na het eten een sigaretje.....drinken heb ik sowieso niet gedaan en heb alles erbij gehaald om mn kids gezond op de wereld te zetten(tweeling)...het is gelukt!..heb mn zwangerschap uitgelopen en ze zijn zelfs gehaald!..en heb twee prachtige 6 ponders op de wereld gezet en dat is best wel wat met een tweeling ;) ..ondanks de stress van mn ex en ondanks mn drie sigaretjes..Ik had liever willen stoppen maar het was voor mij in die situatie niet mogelijk...iedereen kan een hard oordeel geven...maar soms lukt het gewoon niet

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:04

Jasmijn76 schreef:
tja...oke...ik ben een stugge roker...heel vervelend vind ik dat zelf, ook omdat ik met 2 kinderen nu buiten staat te paffen..en niet in hun bijzijn wil roken.....ik werd zwanger en, het is geen excuus, ik heb echt een rotzwangerschap gehad omdat de vader van de kids er niet zo gelukkig mee was(nu wel..maar is nu wel mn ex)...ik ben toen heel veel gaan minderen, rookte na het eten een sigaretje.....drinken heb ik sowieso niet gedaan en heb alles erbij gehaald om mn kids gezond op de wereld te zetten(tweeling)...het is gelukt!..heb mn zwangerschap uitgelopen en ze zijn zelfs gehaald!..en heb twee prachtige 6 ponders op de wereld gezet en dat is best wel wat met een tweeling ;) ..ondanks de stress van mn ex en ondanks mn drie sigaretjes..Ik had liever willen stoppen maar het was voor mij in die situatie niet mogelijk...iedereen kan een hard oordeel geven...maar soms lukt het gewoon niet

Wow, 2 6 ponders in een keer, ga er maar naast staan... 8-)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:13

Chiqa, ik begrijpelijk werkelijk niet hoe je iets wat krom is toch persé recht wilt praten. Het zijn geen vijf onderzoeken die aangetoond hebben dat roken slecht is hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:19

Ik vind het ook recht praten.... Met andere woorden, ach, als je op straat loopt, loop je gevaar :+ , dus waarom niet lekker stug door zuipen, door roken, wat maakt het uit. 8)7

De pil heb ik allang afgezworen. Mijn lichaam kreeg er last van na zoveel jaar pilgebruik. Had ik veel eerder moeten doen!! Er zijn inmiddels andere alternatieven met heel wat minder hormoongebruik, hoor. ;)

E-nummers, ja, ik let daar al jaren op. Helaas ontkom je er niet helemaal aan, maar ik let er zeker op. Niet alle e-nummers veroorzaken kanker trouwens. ;)
Cola lust ik niet en autorijden, tja, er zijn risico's, maar je hebt nog aardig wat zelf in de hand. En rijdt een ander roekeloos, dan heb je gewoon pech, even l.ullig gezegd. Ik rijd ook paard, misschien loop ik daar wel meer risico mee. ;)

Ik vind het geen vergelijkingen met zaken als roken. Sommige dingen daar ontkom je niet aan met zoveel mensen om je heen en je moet ook kunnen functioneren in de maatschappij. Maar roken is toch echt een keuze.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:21

Ik snap ook niet wat er allemaal verteld wordt. Allemaal irrelevant want je zet alleen je éigen leven op het spel en dat is voorbij zodra je zorg draagt voor een ander leven.

Ik vraag me elke keer af, hoe de vrouwen die hier, bijna trots, vertellen dat ze de volledige zwangerschap stug door hebben gerookt zich zouden voelen als ze een gehandicapt kindje op de wereld zetten, wetende dat ze dat zelf veroorzaakt hebben.
Zeg je dan; 'het is mijn eigen schuld dus ik zorg er voor' (weer dat egoisme door het op jezelf te betrekken), of zeg je dan; 'ik schaam me dood dat ik mijn sigaretje boven een levend wezen heb gesteld en ik zijn/haar leven nu verwoest heb.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:25

Heino schreef:
Chiqa, ik begrijpelijk werkelijk niet hoe je iets wat krom is toch persé recht wilt praten. Het zijn geen vijf onderzoeken die aangetoond hebben dat roken slecht is hoor.

Ik spreek alleen uit mijn eigen ervaring, en daar zit geen slechte bij :)
Een troost, er komen hier geen kinderen dus an sich is dit niet eens van toepassing

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:28

Chiqa, gelukkig wil je geen kinderen. ;)

Even een vraagje; kan het zijn dat jij zo aan de sigaretten verslaafd bent door het doorroken van je moeder? Ik bedoel, het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen van rokende ouders meer kans hebben op het ook gaan roken. Zou het verband kunnen hebben met de rookverslaving van je moeder van destijds?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:29

snap niet waar jij je druk om maakt, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of die wel of niet roken tijdens de zwangerschap.

er zijn zoveel dingen slecht, als je volgens de boekjes je zwangerschap moet voldragen dan moet je je zelf opsluiten in een klein kamertje en elk contact met de buitenwereld vermijden.
Overigens zijn er genoeg mensen die advieseren als stoppen veel stress opleverd door te roken, stress is veel slechter voor je baby als roken.

Leven en laten leven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:31

Chiqa schreef:
Ik spreek alleen uit mijn eigen ervaring, en daar zit geen slechte bij :)

Een van de weinige verschillen tussen mens en dier is het feit dat mensen doen aan complexe kennisoverdracht en daarmee leren van de ervaringen van andere mensen...

De medische onderzoeken die zijn gedaan zijn empirisch gezien natuurlijk veel correcter dan een 'onderzoek' binnen je eigen netwerk. Niemand zegt dat je een kind krijgt met een afwijking (of slechte start) door het doorroken tijdens de zwangerschap, maar de kans dat je een kind krijgt met een afwijking (of een slechte start) is absoluut wel groter. Ik snap niet dat daar uberhaupt discussie over is.

vanitymay schreef:
Als je dan toch wilt gokken, laat dan ook die foliumzuur staan zou ik zeggen!!

Precies!

PatriciaB schreef:
Als de baby geboren is zou je dan niet heel boos zijn als er een brandende sigaret in het mondje van de baby word gestoken of als er bewust rook in het gezichtje zou worden geblazen?

Amai, mijn nekharen gaan al overeind staan als ik er alleen al aan denk :D

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:32

BrittKitt schreef:
Ik snap ook niet wat er allemaal verteld wordt. Allemaal irrelevant want je zet alleen je éigen leven op het spel en dat is voorbij zodra je zorg draagt voor een ander leven.

Ik vraag me elke keer af, hoe de vrouwen die hier, bijna trots, vertellen dat ze de volledige zwangerschap stug door hebben gerookt zich zouden voelen als ze een gehandicapt kindje op de wereld zetten, wetende dat ze dat zelf veroorzaakt hebben.
Zeg je dan; 'het is mijn eigen schuld dus ik zorg er voor' (weer dat egoisme door het op jezelf te betrekken), of zeg je dan; 'ik schaam me dood dat ik mijn sigaretje boven een levend wezen heb gesteld en ik zijn/haar leven nu verwoest heb.'

ik zeg helemaal niets trots..ik vertel hoe ik het mee heb gemaakt..en er zijn meerdere afwegingen...ik had geen manlief thuis zitten die me mooi vond met een zwangere buik...ik had er eentje thuiszitten die dacht dat ze alletwee op een ander moment waren bevrucht en dat er eentje van een ander was, dat ik het expres zwanger was geworden...die geen sex meer met me wilde omdat ie dat maar niets vond, dus houden we het knuffelen ook maar weg en dan niet te praten over de ruzies die we hebben gehad.....dat zijn dingen die je er echt niet bij kan hebben..en natuurlijk wil je het beste voor je kindertjes, ik iig wel...maar als je al krom staat van de stess en je wil dan ook nog echt helemaal stoppen met roken, is dat ook echt niet goed!!..dus kan je daarin beter een middenweg pakken en het beste van twee kwaden nemen...je man ontvluchten en minderen met roken..neem van mij aan, mn kids zijn mijn wereld...iemand die geen kinderen heeft weet zelfs niet wat dat houden van inhoud..dat houden van kennen die mensen helemaal niet..dus ga mij niet vertellen dat ik niet altijd het beste heb gedaan voor mijn kinderen, want dat heb ik wel en zal ik altijd blijven doen...maar op dat moment was het wel 3 sigartjes roken(en dagen dat ik het niet nodig had, zelfs minder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:36

Twiggy2008 Zo te lezen heb jij je flink laten innemen door de angstpropaganda je slaat de plank nu even volledig mis.

Twiggy2008 schreef:
Even een vraagje; kan het zijn dat jij zo aan de sigaretten verslaafd bent door het doorroken van je moeder?Ik bedoel, het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen van rokende ouders meer kans hebben op het ook gaan roken. Zou het verband kunnen hebben met de rookverslaving van je moeder van destijds?

A. Ik ben pas gaan roken op mijn 33 jaar dus de verslaving van mijn moeder zal wel meevallen denk je niet?
Bovendien ben ik niet verslaafd, ik ben gaan roken omdat een arts mij dat toen aanraadde (Is ooit 'omstreden' topic over geweest hier op bokt, zou zeggen zoek hem op als je je verveelt)

B. ik ben geen standaard roker. Zo rook ik twee weken niet, en zo rook ik er 6 op een avond.
Dus met die verslaving van mijn moeder zal het wel meevallen, maak je geen zorgen.

Twiggy2008 schreef:
Chiqa, gelukkig wil je geen kinderen. ;)

Oei hier wordt je me iets te persoonlijk, zal even kijken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:37

Pashon schreef:
snap niet waar jij je druk om maakt, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of die wel of niet roken tijdens de zwangerschap.

er zijn zoveel dingen slecht, als je volgens de boekjes je zwangerschap moet voldragen dan moet je je zelf opsluiten in een klein kamertje en elk contact met de buitenwereld vermijden.
Overigens zijn er genoeg mensen die advieseren als stoppen veel stress opleverd door te roken, stress is veel slechter voor je baby als roken.

Leven en laten leven.

Natuurlijk moet iedereen het zelf weten. Ik vind het alleen niet bepaald ok. Mijn mening en die mag ik geven. Wat doe je hier anders op bokt? Verder laat ik iedereen leven, hoor. :P

Ben jij wel eens zwanger geweest? Hoe kom je er dan bij dat je jezelf op moet sluiten in een klein kamertje zonder contact met de buitenwereld? :D
Wat een onzin. :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:37

Pashon schreef:

Leven en laten leven.

Ik snap het juist wel. Het gaat hier niet om een halfje brood bij de bakker halen, maar om een ongeboren kind waar je als a.s. moeder zorg voor moet dragen. Ik vind dat je je daar best mee mag bemoeien en iets van mag vinden.
Het gaat hier alleen over roken, niet over deelnemen in het verkeer of wat je verder nog voor gevaarlijke dingen kunt verzinnen en in dit geval niet relevant zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:39

Jasmijn76; niet alles persoonlijk aantrekken ;)
Ik kon echt wel uit je post opmaken dat je absoluut niet trots bent op wat je hebt gedaan en ik bedoel jou dan ook absoluut niet in mijn posts! Je hebt duidelijk gehandeld uit het beste wat je kon en dat vind ik knap van je :j

Twiggy; ik denk dat je door met een verslaving ter wereld te komen je automatisch verslavingsgevoelig wordt. Dus dat je zeker weten makkelijker gaat roken later :j Natuurlijk zijn sommige mensen hier gevoeliger voor dan anderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:40

Chiqa, nee hoor, ik hou me niet zo bezig met angstpropaganda. Ik gebruik gewoon mijn gezonde verstand en denk daarbij aan mijn kind.

Een arts die je aanraadde te gaan roken.... ok.... :+
En je roept toch zelf altijd dat je geen kids wilt? Of ben ik gek? In mijn geheugen sta jij toch bekend als iemand die pertinent geen kinderen wil. Kan me nog een topic van niet zo lang geleden herinneren, dat je je eigen leventje niet op wilt geven voor kinderen. Jouw woorden, hoor, ik herhaalde ze alleen maar. ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:42

Twiggy2008 schreef:
Pashon schreef:

Leven en laten leven.

Natuurlijk moet iedereen het zelf weten. Ik vind het alleen niet bepaald ok. Mijn mening en die mag ik geven. Wat doe je hier anders op bokt? Verder laat ik iedereen leven, hoor. :P

Ben jij wel eens zwanger geweest? Hoe kom je er dan bij dat je jezelf op moet sluiten in een klein kamertje zonder contact met de buitenwereld? :D
Wat een onzin. :D

ja ik ben zelf wel eens zwanger geweest, heb een prachtige dochter en ben momenteel ook zwanger dus zou maar een beetje oppaasen met je uitspraken die je doet.

Je mening geven of mensen veroordelen zit een groot verschil in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:45

BrittKitt schreef:
Jasmijn76; niet alles persoonlijk aantrekken ;)
Ik kon echt wel uit je post opmaken dat je absoluut niet trots bent op wat je hebt gedaan en ik bedoel jou dan ook absoluut niet in mijn posts! Je hebt duidelijk gehandeld uit het beste wat je kon en dat vind ik knap van je :j

Twiggy; ik denk dat je door met een verslaving ter wereld te komen je automatisch verslavingsgevoelig wordt. Dus dat je zeker weten makkelijker gaat roken later :j Natuurlijk zijn sommige mensen hier gevoeliger voor dan anderen.

Ik sluit me aan bij jouw eerste stukje m.b.t. Jasmijn76. Zij gaf mij met haar post ook het idee dat ze er helemaal niet trots op was en gelukkig heeft ze wel twee gezonde kinderen gekregen. Ik vind haar houding en haar prestatie dan ook knap!!

En dat laatste stukje, ja, dat kan heel goed. Ik ben zelf ook verslavingsgevoelig, maar niet doordat mijn ouders rookten. Die waren allang gestopt, toen ik kwam. Ik weet wel dat er in die tijd (1969/1970) er nog niet zoveel bekend was over de gevolgen van roken. ;)