Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:45

pharagirlke schreef:
Cyntje schreef:
Nee... dat het geen ziekte is weet ik, vandaar ook mijn vraag :)

Nee, het is niet in een diagnose vast te leggen. Vandaar dat de psycholoog heel bewust "zou kunnen zijn" gebruikte waarschijnlijk. Voor HSP zijn geen officiële testen noch officiële kenmerken. :)

Ok, daarom vroeg ik het me ook af aangezien je psycholoog :)

Ayasha
Blogger

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:46

even een foutje bij het quoten denk ik. Hoewel ik wel klaar ben voor eentje ben ik er nog nooit geweest :D (al denk ik dat ik een hopeloos geval ben :') )

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:47

"interne gevoeligheid. Een persoon met een interne gevoeligheid heeft een rijke gedachtenwereld. Hij of zij kan snel ontroerd raken, bijvoorbeeld door kunst en muziek. Als iemand bv boos kijkt, denken ze na: is die persoon boos op mij, of heeft hij zijn dag niet etc. Men kan niet tegen drukke menigten. Ze merken zaken op die een ander misschien niet ziet: dat iemand liegt bijvoorbeeld. Ze merken verschil in gezichtsuitdrukkingen of stemintonatie op."

Ik herken mezelf vooral in dit stukje heel erg goed. Ik ben overgevoelig voor van alles. Ik kan van een simpel liedje een huilbui krijgen. Als er ruzie is ergens voel ik me aangesproken en ik zie dingen ook altijd voor me. Als iemand anders een rotdag heeft voel ik me ook rot, zelfs als het niet eens een vriend van me is.
Vroeger op school werd ik al gepest en kon ik al weinig hebben, nu nog steeds betrek ik veel dingen op mij persoonlijk. Ik ben bij de dokter geweest maar volgens hem moest ik maar gewoon leren om dingen te relativeren.
Geen idee of ik hier dus ook onder val maar het klinkt me allemaal wel heel bekend in de oren!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:47

pharagirlke schreef:
Cyntje schreef:

Nee, het is niet in een diagnose vast te leggen. Vandaar dat de psycholoog heel bewust "zou kunnen zijn" gebruikte waarschijnlijk. Voor HSP's zijn geen officiële testen noch officiële kenmerken. :) Zoals het op dit moment gebruikt kan worden, kan iedereen een HSP zijn.

Klopt... Maar het zijn wel vaak dezelfde types mensen, die dezelfde soort problemen hebben met zichzelf. Bij mij viel in ieder geval alles op zijn plek toen ze mij uitlegde dat ik wel eens hypersensitief kon zijn. En ben nu eigenlijk nauwelijks ziek meer. En als ik toch zonder reden ziek wordt, moet overgeven of me ineens extreem moe voel, weet ik nu waardoor het komt, en hoe ik mezelf weer tot een normaal prikkelniveau breng. Dat is voor mij ook het belangrijkst, omdat ik er anders serieus last van krijg. Dat stempeltje HSP interesseert me niet zoveel :P

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:49

hi hi dat heb je van de website van hooggevoelig :D

Herken het ook hoor, kan gewoon al gaan janken van een mooi sportmoment (hou niet zo van sport maar ja). Gewoon van de emotie van een ander positief en negatief
en dat gepest worden, vertel mij wat wat een poedersuiker jeugd heb ik gehad zeg!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:50

pharagirlke schreef:
Cyntje schreef:

Nee, het is niet in een diagnose vast te leggen. Vandaar dat de psycholoog heel bewust "zou kunnen zijn" gebruikte waarschijnlijk. Voor HSP's zijn geen officiële testen noch officiële kenmerken. :) Zoals het op dit moment gebruikt kan worden, kan iedereen een HSP zijn.

Er zijn idd geen echte testen maar wel dingen waaraan het is te herkennen..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:51

Heb jij ergens hulp gehad dan om met die prikkels om te gaan?
Gister na het zien van de beelden van koninginnedag ben ik ook helemaal ontregeld geweest.
Beelden vliegen terwijl ik proberen te slapen telkens door mijn hoofd, krijg geen rust en kom zo niet in slaap...

Ik zou dan willen dat ik een knopje had en het om kon zetten!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:51

spinet schreef:

Herken het ook hoor, kan gewoon al gaan janken van een mooi sportmoment (hou niet zo van sport maar ja). Gewoon van de emotie van een ander positief en negatief
en dat gepest worden, vertel mij wat wat een poedersuiker jeugd heb ik gehad zeg!

Oeh, dat met sport herken ik ook _O-. Vooral in tijden van het EK. Ik heb echt helemaal niks met voetbal, maar ik word dan echt zó zenuwachtig tijdens een wedstrijd. Puur om dat de spanning van alle mensen die er wel om geven duidelijk voelbaar is.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:52

Ja klopt, heb ik van die website af. Ik zag hier het kopje van t topic en toen ineens dacht ik, goh dat zou zomaar eens kunnen.
Ik heb trouwens ook regelmatig echt buikpijn omdat ik me rot voel. Kan soms ook mn gevoelens en gedachtes niet stopzetten. Dan blijft het maar doormalen in mn hoofd, zet ik tv en radio tegelijk aan om maar even niet na te hoeven denken.
Mijn paard is wat dat betreft mijn redding :)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:53

Ik heb hulp gehad bij het leren afsluiten van mezelf en dingen te filteren. Daarnaast heb ik hulp gehad van een psych om te leren niet alles op mezelf te betrekken. Want dacht altijd dat alles aan mij lag. Nu ik dat kan kan ik het ook beter naast me neer leggen.
Ja mijn paard is mijn peut zeg ik altijd :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:54

_Patriciaa schreef:

Er zijn ook testen. Maar geen officiële. Er zijn ook geen officiële kenmerken want dan zou het opgenomen zijn in de wetenschap en dat is het niet. :) Kijk je mag je van mij zo hoogsensitief noemen als je wil, maar ga geen onzin vertellen. Officiëel bestaat hoogsensitiviteit niet en er zijn bijgevolg géén officiële kenmerken. Elke site mag en kan wat anders zeggen over HSP's :) (en ze doen dat ook :') )

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:54

spinet schreef:
Ben benieuwd welk boek, want ik heb er ook wel het een en ander over :D

Het is inderdaad geen ziekte, dus ben ik van mening dat het woord diagnose niet van toepassing is.

Heb het er even bijgepakt :)

Elaine N. Aron - Hoog sensitieve personen

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:55

verootjoo schreef:
spinet schreef:

Oeh, dat met sport herken ik ook _O-. Vooral in tijden van het EK. Ik heb echt helemaal niks met voetbal, maar ik word dan echt zó zenuwachtig tijdens een wedstrijd. Puur om dat de spanning van alle mensen die er wel om geven duidelijk voelbaar is.

omg, dat heb ik ook!!
gewoon om iets wat me niet intereseerd gewoon echt meegaan in de spanning..

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:55

Ik kan ook maar op 2 van de 20 vragen 'Nee' antwoorden. Heb het zelf alleen nooit bij HSP neergelegd. Heb altijd gedacht in termen van faalangst, caffeïne-allergie, wol- en linnenallergie, claustrofobie, emotioneel persoon zijn etc.

Blij dat ik er meer over te weten kan komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:56

Cyntje schreef:
Heb jij ergens hulp gehad dan om met die prikkels om te gaan?
Gister na het zien van de beelden van koninginnedag ben ik ook helemaal ontregeld geweest.
Beelden vliegen terwijl ik proberen te slapen telkens door mijn hoofd, krijg geen rust en kom zo niet in slaap...

Ik zou dan willen dat ik een knopje had en het om kon zetten!

Ja, van een psychologe :) Ik kan idd heel ziek worden van overprikkeling. En ik heb de beelden van koninginnedag gister overdag bewust niet opgezocht omdat ik weet dat ik daar overstuur van ga.

En knopje om je gevoeligheid uit te zetten is er niet (had ik ook al gehoopt :+) maar ik heb wel geleerd hoe ik dingen beter los kan laten, en mijn hoofd leeg kan maken als hij vol zit. Ik doe meditatie oefeningen en yoga oefeningen. En als ik mij overdags overprikkelt voel, ga ik even heel bewust met beide benen op de grond zitten/staan en laat ik me even helemaal leeglopen :) Dat heb ik wel moeten leren hoor, maar het is te doen. In het begin herkende ik niet eens wanneer ik overprikkelt was, en werd ik ziek, en ja, dan is het al te laat. Nu merk ik precies wanneer iets teveel gaat worden, en dan maak ik mezelf even leeg :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:56

pharagirlke schreef:
_Patriciaa schreef:

Er zijn ook testen. Maar geen officiële. Er zijn ook geen officiële kenmerken want dan zou het opgenomen zijn in de wetenschap en dat is het niet. :) Kijk je mag je van mij zo hoogsensitief noemen als je wil, maar ga geen onzin vertellen. Officiëel bestaat hoogsensitiviteit niet en er zijn bijgevolg géén officiële kenmerken. Elke site mag en kan wat anders zeggen over HSP's :) (en ze doen dat ook :') )

even voor de duidelijkheid, betrok je dat op mij, dat ik onzin vertel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:57

Ja :) gezien je zegt dat er dingen zijn waaraan het te herkennen is. Die zijn er niet want officiëel bestaat het nl niet. Veel mensen hier schijnen het niet te weten. Maar hooggevoelligheid is begonnen als een paranormaal begrip een paar jaar geleden. Nu is het uitgegroeit tot iets wat jan-en-alleman kan zijn. Kortom: daar is helemaal niets van bewezen en bijgevolg zijn er ook geen kenmerken van. Ondanks dat veel psychologen het meenemen (wat ze niet zouden mogen doen.) is er helemaal niets dat het erkend. En dat "misverstand" dat ik hier vaker terug lees, wil ik heel even de wereld uit helpen.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:58

als het bij mij te druk word, en ik te veel emoties heb binnen gekregen, dan krijg ik last van hyperfentilatie :\
Zo komt het er bij mij uit, heel vervelend..

Gelukkig ben ik daarvoor bij oefentherapie erg geholpen, en kan ik er nu mee omgaan..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:59

Ja... en van die beelden gister weet ik dat ik het niet uit mijn hoofd krijg en toch blijf ik het dan opzoeken :?
Misschien ook omdat ik altijd graag beweegredenen van iemand wil weten.

Zo heb ik dat ook met stemmingen van mensen, dan wil ik er ook graag achter komen waarom iemand niet in the mood is enzo...

Afspraken die plotseling niet doorgaan vind ik ook een ramp!
Zijn jullie ook controlfreaks?

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:00

pharagirlke schreef:
Ja :) gezien je zegt dat er dingen zijn waaraan het te herkennen is. Die zijn er niet want officiëel bestaat het nl niet. Veel mensen hier schijnen het niet te weten. Maar hooggevoelligheid is begonnen als een paranormaal begrip een paar jaar geleden. Nu is het uitgegroeit tot iets wat jan-en-alleman kan zijn. Kortom: daar is helemaal niets van bewezen en bijgevolg zijn er ook geen kenmerken van. Ondanks dat veel psychologen het meenemen (wat ze niet zouden mogen doen.) is er helemaal niets dat het erkend. En dat "misverstand" dat ik hier vaker terug lees, wil ik heel even de wereld uit helpen.

Je opmerking schiet echt helemaal verkeerd, maar ik wou wijselijk maar even mijn mond :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:01

pharagirlke schreef:

Dat is niet helemaal waar. Het is niet begonnen als een paranormaal begrip. En er is wel degelijk goed onderzoek naar gedaan ;) Elaine Aron heeft een mooi onderzoek gedaan. De uitkomst is haar boek :)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:01

ja hier ook een controlfreak!
behoefte aan structuur :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:02

Oh dacht ik al wel... al lijkt me ook wel dat mensen structuur willen hebben aangezien de meeste ook niet kunnen omgaan met een veranderde situatie :)

Ik ben echt té erg, qua controlfreak... mijn bevalling vind ik dan ook best akelig, niet de bevalling zelf maar wel het wanneer :+

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:03

hier ook cyntje :j

ik wil graag precies weten wanneer ik iets ga doen.. Af en toe vind ik dat best lastig en moet ik mezelf echt afremmen als het niet gaat hoe het zou moeten gaan..

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:04

kan ik me iets bij voorstellen :D
Maar komt goed, soms izjn spontane dingenb est goed voor ons