Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Re: Mexico gangers opgelet!!-->dodelijk griepvirus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:18

Maargoed dat er in Nederland met de vogelgriep voor een groot deel van de bevolking al virusremmers zijn ingekocht.. :)
Ik zie het allemaal wel.. ;)
Maar is het ook zo dat er bepaalde mensen juist vatbaar zijn?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:21

Dit zou volgens mij ook vooral weer de groep tussen 20 en 40 jaar het zwaarst treffen maar volgens mij is het veel te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:46

Mondkapjes kopen? Nu al? Vind ik erg voorbarig hoor.

Het verschil met de Spaanse griep van 1918 is dat er toen een oorlog woedde, er werd verzwegen dat er een ziekte heerste onder de soldaten door propaganda en dat er dus gewoonweg niet gecommuniceerd werd over dit virus.
Spanje was neutraal en had wel persvrijheid en daar werd uiteindelijk wel in de kranten geschreven over het virus. Het virus kwam uit de VS maar omdat er voor het eerst geschreven werd in Spanje werd het de Spaanse griep genoemd.

Nu kunnen we met alle communicatiemiddelen tussen alle landen van de wereld alles nauwgezet in de gaten houden en voorzorgsmaatregelen nemen.

Ik maak mij geen zorgen...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:16

Ik maak me er ook nog niet zo'n zorgen over. Volgens mij zijn alleen in Mexico mensen overleden en in de VS zijn op een school heel veel mensen ziek geworden en die zijn allemaal weer hestellende, net zoals de gevallen in andere landen. Dus als er goede medische zorg om handen is, dan denk ik niet dat het voor mensen in Nederland zo dodelijk is.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:41

Mensen met een gewone griep die kunnen nu wel panisch gaan doen, maar ik ben wel een beetje skeptisch hoor!!! Zal het u dan echt zo'n vaart lopen?
Ze weten nikks van het virus, het is een nieuw virus? Iemand ooit erover nagedacht waar het vandaan komt?? Gewoon alles aannemen wat ze in de media vertellen?
Ik wacht wel eerst af.
Als het zo dodelijk was dan waren we allang gewaarschuwd...
Ramen en deuren dicht, en profiant voor een jaar!!! :Y)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:45

In Amerika is net de eerste dode buiten Mexico gemeld.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:51

Katja schreef:
In Amerika is net de eerste dode buiten Mexico gemeld.

Ik lees het ook net. Een 2 jarig meisje.
In Europa zijn nu 13 gevallen bekend en dit zijn allemaal milde gevallen, net zoals de meeste van de 64 besmette in de VS.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:41

is het ook al in nederland :$ ?? GEWOON VRAAGJE

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:42

Pummer, nee nog niet. In duitsland wel.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:50

Er word wel verwacht na koninginnendag dat hier de eerste gevallen zullen uitbreken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:51

Waarom na koninginnedag? Komt iedereen dan massaal terug uit besmette gebieden?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:56

Sieppus schreef:
Mensen met een gewone griep die kunnen nu wel panisch gaan doen, maar ik ben wel een beetje skeptisch hoor!!! Zal het u dan echt zo'n vaart lopen?
Ze weten nikks van het virus, het is een nieuw virus? Iemand ooit erover nagedacht waar het vandaan komt?? Gewoon alles aannemen wat ze in de media vertellen?
Ik wacht wel eerst af.
Als het zo dodelijk was dan waren we allang gewaarschuwd...
Ramen en deuren dicht, en profiant voor een jaar!!! :Y)

Het is een kruising tussen mensengriep, varkensgriep en vogelgriep heb ik begrepen van het journaal van gisteren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:59

Yessy schreef:
Waarom na koninginnedag? Komt iedereen dan massaal terug uit besmette gebieden?

nee ik denk dat iedereen nu te druk is met planningen en feesten, pas daarna kunnen ze zichzelf gek gaan maken 8-)

Ik vind het altijd weer knap van de media, ze weten elke keer met een wassen neus de hele bevolking in rep en roer te krijgen! Sars zou een pandemie worden, vogelgriep werd een pandemie... en dan heb je het enkel maar over afgelopen tijd! Influenza is er altijd, in vele vormen en lang niet allen bekend. Elk jaar gaan er duizenden mensen aan dood maar daar hoor je niemand over. Er bestaan allerlei ziektes, sommigen maken meer kans om een pandemie te worden dan deze "varkensgriep", maar ook daar hoor je niemand over. Waarom niet? Omdat het niet "hot" is. Niemand maakt zich bijvoorbeeld meer druk over BSE, maar ojee toen de eerste mensen daar ziek van werden. Wereldwijde ramp zou het worden! Niet dus.... We hebben in NL en de EU meerdere instanties die zich dagelijks met deze problematiek bezig houden. Als er echt wat aan de hand is worden er echt wel maatregelen genomen. Ik zou zeggen: laat het aan de experts over en maak je pas druk als je je werkelijk druk moet gaan maken. Maakt het leven een stuk prettiger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:02

Tsjongejonge.... hebben ze weer iets om panisch om te doen? :roll: We hebben er al medicijnen voor, dus ik denk dat de enige waar het écht gevaarlijk voor is hier in NL, de ouderen of juist jongere kinderen zijn, of gewoon de mensen met een wat lagere weerstand...

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:02

Egypte gaat alle varkenslachten 300 000 dieren in totaal! was net op het journaal

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:04

Wat heeft dat voor nut? Willen ze in de toekomst verhinderen dat andere varkensvirussen op mensen overgaan? Sommige beslissingen snap ik echt niet!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:05

Bizzybijtje schreef:
Tsjongejonge.... hebben ze weer iets om panisch om te doen? :roll: We hebben er al medicijnen voor, dus ik denk dat de enige waar het écht gevaarlijk voor is hier in NL, de ouderen of juist jongere kinderen zijn, of gewoon de mensen met een wat lagere weerstand...

Dat is niet waar deze variant is waarschijnlijk juist gevaarlijk voor mensen met een goede weerstand omdat die in overdrive gaat op een totaal onbekend virus.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:06

Dagie schreef:
Egypte gaat alle varkenslachten 300 000 dieren in totaal! was net op het journaal

en Egypte is NL niet... mensen vergeten in de paniek altijd gelijk dat er in veel landen gewoon minder goede hygiene e.d. is. Net zoals de vogelgriep, ojee mensen gingen er aan dood! Ja, ooit die markten daar gezien? honderden vogeltjes in kooitjes en mensen lopen vrolijk door alle mest en stof heen. Met een minder goede gezondheidszorg erbij en tjakka het is raak. Geeft een flink hoger risico dan de mensen hier, waarvan sommgen zelfs nog nooit een kip hebben gezien....

Was het trouwens ook niet de vraag of het wel een varkensgriep was? Ik heb me er nog zeer weinig mee bezig gehouden maar zoiets stond me bij. Zulke ruimingen kunnen namelijk ook gedaan worden om de bevolking rustig te krijgen...

Edit: het is idd GEEN varkensgriep. Voor de liefhebbers van meer betrouwbare, minder paniekmakende informatie: http://www.rivm.nl/cib/themas/Mexicaansegriep/index.jsp

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:16

Zwerte, ik vind het wel prettig dat je zo nuchter bent. Op een of andere manier was ik ook al helemaal in paniek-modus, wat ook niet zo raar is als je de berichten in de media leest. Maar door jouw berichten kom ik wel weer wat meer met beide beentjes op de grond!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:17

Katja schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dat is niet waar deze variant is waarschijnlijk juist gevaarlijk voor mensen met een goede weerstand omdat die in overdrive gaat op een totaal onbekend virus.

Geloof je alles wat ze je in het nieuws vertellen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:28

sifra01 schreef:
Zwerte, ik vind het wel prettig dat je zo nuchter bent. Op een of andere manier was ik ook al helemaal in paniek-modus, wat ook niet zo raar is als je de berichten in de media leest. Maar door jouw berichten kom ik wel weer wat meer met beide beentjes op de grond!

Gelukkig :D Met dit soort dingen hou ik altijd de officiele sites in de gaten en negeer het nieuws en kranten. Die zijn echt op paniektour en berichten echt alles wat er maar over te zeggen is. Door al deze aandacht gaat men snel denken dat het echt ernstig is. Als er echt reden tot zorg is, zie je het direct op de juiste sites zoals het RIVM en de WHO (http://www.who.int/csr/disease/swineflu/en/index.html)
Een beetje relativering kan nooit kwaad dus hier komt er nog eentje: denk je dat ze al deze griepgevallen hadden ontdekt (met name die in de EU, tot nu toe alleen milde gevallen...) als deze heisa er niet was? Dan had men gewoon griep en dat is het dan. Juist omdat het ontdekt is, het is een nieuw virus dus ze gaan massaal iedereen testen die symptomen vertoond. Ik zag net ergens een tabel die dat heel mooi laat zien. Kan em alleen nu even niet meer vinden ;(

Edit: gevonden! http://www.ecdc.europa.eu/, daar kan je dit vinden: http://ecdc.europa.eu/en/files/pdf/Heal ... 9-0830.pdf
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 29-04-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:29

je hebt altijd 2 kampen in dit soort gevallen.
Volgensmij is het enigste wat we kunnen doen afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.

In dit geval overheid, RIVM, Ab Osterhaus etc v.s Johan van Dongen (interessant om op te googlen trouwens) en zijn velen medestanders.
Tsjah en wie er gelijk heeft dat zal de tijd leren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:41

Sieppus schreef:

Nee hoor maar het is een vaststaand feit dat mensen met een goede weerstand bij een virus wat van dieren afkomstig is juist het kwetsbaarst zijn.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:42

Het virus is een variant van de Spaanse griep. Het heeft sinds die tijd een uitstapje gemaakt naar vogels (zoals de meeste virussen) en daarna naar varkens. De varkensgriep is weer veranderd en is nu dus ook besmettelijk voor mensen en deze variant wordt nu de Mexicaanse griep genoemd. Het zijn allemaal varianten van H1N1.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:46

Katja schreef:
Sieppus schreef:

Nee hoor maar het is een vaststaand feit dat mensen met een goede weerstand bij een virus wat van dieren afkomstig is juist het kwetsbaarst zijn.

en waarschijnlijk is dit dus een humaan virus... wel deeltjes van varkensvirus maar niet van varkens afkomstig (waarschijnlijk)