Vitamine B12 tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:54

Ik prik 's avonds voor het slapen en merk de volgende dag verschil.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:21

Ibonn schreef:
Heb net de HA aan de lijn gehad, mijn B12 was nu 306 (rond augustus 2008 was dit 136). Zij vond ook dat hij laag was, ook al was het van begin oktober geleden dat ik mijn laatste prik gehad had. HB, B1, B6 waren goed, foliumzuur was te laag.

Zij stelde voor om nu 1 maand foliumzuur te slikken om te kijken of dit iets zou oplossen van de klachten. Over ± 1 maand prikken en dan B12 weer controleren.

Zij is grotendeels overtuigd dat het een opnameprobleem is en geeft het een grote kans dat ik moet blijven spuiten. Ze wil nu alleen even controleren of het nog verder zakt en hoe snel. Ze staat iig niet negatief tegenover mijn klachten en toekomstig spuiten.

Heb dus nu foliumzuur gehaald en dat gaan we dan maar even proberen. Ben iig blij dat de uitslag slecht was :o dubbel gevoel dus. Er is ernstigs aan de hand dat mijn hele leven lang gaat spelen maar toch ben ik blij dat het nu ook echt duidelijk is dat er iets mis is en nu kan ik er iets aan doen ipv te blijven sukkelen. Ook heb ik nu weer meer vertrouwen in mijn eigen lijf, jarenlang werd er gezegd dat ik teveel hooi op mijn vork nam of dat mezelf maar gewoon bijelkaar moest rapen omdat iedereen wel een keertje moe is,...

Wees wel voorzichtig met de folium. B12 moet eerst op peil zijn, voor je met folium mag starten.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:44

Ik kon me ook zoiets herinneren en heb het even nagekeken op de site en voorzover ik het begrijp, kan je wel foliumzuur nemen als al duidelijk is dat B12 laag is. Het wordt zelfs aangeraden om samen te doen omdat deze samenwerken.
Mijn HA gaf duidelijk aan dat de B12 toch wel erg laag was na deze korte periode en wil alleen uitsluiten dat de symptomen door het gebrek aan foliumzuur veroorzaakt werden.

Ik denk niet dat ze moeilijk gaat doen als de B12 wat verhoogd zou zijn maar ik nog steeds klachten heb.
En als dat wel zo zou zijn, sta ik binnen een maand in Duitsland en haal daar mijn ampullen. Mijn collega's zijn ervaren in het injecteren van dieren dus dan zal zo'n prikje per maand geen probleem zijn ;)

Denk alleen dat ik niet lang dat foliumzuur ga slikken, binnen 2 minuten na het slikken kreeg ik barstende koppijn en zo'n licht gevoel in mijn hoofd :? Lijkt wel alsof ik heftig op dat kleine pilletje reageer :o Nog enkele dagen proberen om te controleren en anders maar een ander merk proberen of stoppen ...

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:23

na aanleiding van mijn topic
[MW] Vaak moe, en geen pfeiffer..

ben ik eens op de site gaan kijken van vitamine b12 tekort
en ik heb bijna alle symptomen. Ik ga maandag een afspraak maken
bij de dokter, en dan hoop ik dat zij me er wel op gaat testen.
Maar nu had ik een vraag. Ik zei het aan me moeder over b12 te kort enzo,
en toen zei ze dat ze het vroeger rond haar 16de ook had, maar dat ze daar
tabletjes voor kreeg. Hier stopte ze na een tijdje mee omdat het niet werkte..
Maar eigenlijk al zo lang ik me kan herinner komt me moeder na haar werk
thuis, helemaal kapot en moe (werkt nu ook halve dagen 4x per week) en
heeft ze het snel koud enz. enz. Kan zij dan nu nog last hebben van vitamine b12 te kort?
en is het erfelijk? dat er een kans bestaat dat ik het ook heb?

alvast bedankt :)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:19

Het kan erfelijk zijn ja :)
Hoeft niet, maar het kan wel.

Als je een tekort hebt, dan neem je het niet op, tabletjes werken dan vaak ook niet.
De enige oplossing is dan vaak injecties.
Misschien dat het daarom bij je moeder niet werkte :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:34

Wat is het risico van een overdosis?
Ik heb hier pillen met een dosis van 5000 % van de dagelijkse benodigheid! :?
Dan zou er toch wel iets door moeten komen zou je denken? :+

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:37

jodi schreef:
Wat is het risico van een overdosis?
Ik heb hier pillen met een dosis van 5000 % van de dagelijkse benodigheid! :?
Dan zou er toch wel iets door moeten komen zou je denken? :+

Overdosis kan, in ieder geval met prikken (ik weet neit hoe het zit met pillen), geen kwaad.
Wat je met prikken te veel binnen krijgt, plas je gewoon uit.
Hoe het zit met pillen, of dat anders is dan met prikken, weet ik niet..

jodi

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:39

Wat was ook al weer de vitamine die wel kwaad kan bij overdosis?D misschien?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:46

Heb ik even opgezocht, want dat wist ik niet.. ;)

http://www.vitamine-info.nl/:
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine D?
Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam.

Dusja, teveel vitamine D is niet goed.

Vitamine B12 ook nog even gecheckt, voor de zekerheid. Maar wat ik al zei, dat is niet schadelijk..

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine B12?
Het lichaam kan bij een hoge inname zelf de opname van vitamine B12 uit de voeding beperken. Er zijn daarnaast geen nadelige effecten op het lichaam bekend van een hoge vitamine B12-inname.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:50

Bedankt ;)
Had in mijn herinnering B en D door elkaar gehaald.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:20

:D In die vit-link tellen ze wel veel uit in hoeveelheid hamburgers! :+

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:21

jodi schreef:
:D In die vit-link tellen ze wel veel uit in hoeveelheid hamburgers! :+

Oh, haha. Verder heb ik daar niets opgezocht. Had gewoon gegoogled naar teveel aan vitamine D en toen kwam die link ;)!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:25

Weten jullie dat wanneer je naar de h.a gaat vanwege vermoeidheid, ze dan altijd op b12 prikken of niet.Ik ben namelijk al vaak geweest maar weet niet of er getest is op B12? Ik wel weer gaan en vragen of ze na willen kijken maar misschien hij dan dat is al na gekeken.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:27

ik heb nu afgelopen donderdag de 2e prik gehad en voel me langzaam aan wat opknappen. Ben niet meer zo moe. Sta nog niet te springen hoor, maar val niet meer om van de slaap.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:29

marleen_usar schreef:
Weten jullie dat wanneer je naar de h.a gaat vanwege vermoeidheid, ze dan altijd op b12 prikken of niet.Ik ben namelijk al vaak geweest maar weet niet of er getest is op B12? Ik wel weer gaan en vragen of ze na willen kijken maar misschien hij dan dat is al na gekeken.

Nee, deden ze dat maar! Ik heb ook 9 jaar hiermee gelopen..
Je kan wel bellen om te vragen of het al gedaan is..
Maar je kan dan net zo goed even opnieuw prikken (je waarden kan ook zakken..).
Vraag dan gelijk ijzer, B6 en folium mee ;)!
Dan heb je helemaal een goed beeld..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:37

Heb net bloed laten prikken. Hoop vandaag of morgen de uitslag te krijgen. (de uitslag komt bij mammie binnen, dus heb hem lekker snel ;) )
Het klinkt raar, maar ik hoop dat mijn D3 nog lager is. Dat zou een goede verklaring zijn waarom ik iedere keer nog zo'n last heb van mijn spieren en kan daar eindelijk iets aan gedaan worden.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:19

Misschien hebben we wel tegelijk bloed zitten prikken Anke!
Ik heb vanmorgen ook bloedgeprikt ;)!
Wel 12 buisjes deze keer.. hahaha

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:09

IEEEH Maaaike, bloedprikken.... brrr...

Ik slik nu dus ijzer én krijgt B12 spuiten tegelijk, dus het exacte effect van één van de twee is niet te zeggen... maar het gevoel dat ik ''door beton'' liep, is weg. Ik heb gisteren flink veel gelopen en kan eindelijk weer op mijn normale tempo (= lekker doorlopen) wandelen. Ook kan ik EINDELIJK weer echt kracht vanuit de benen zetten als ik wat sneller wil.

Kortom; ik voel me best goed zo.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:17

Ik had al 1,5 week last van mijn gewrichten en koorts.
Gisteren naar de HA geweest en gelijk weer volledig door de medische molen, vandaar al die buisjes bloed ;)!..
Zit voorlopig aan de ontstekingsremmers.
Voel me nu niet oke, erg duizelig enzo.. Waarschijnlijk een bijwerking van de medicatie..

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:47

Jee Maaaike, beterschap... echt vervelend!!!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:44

ik ga vrijdag bloed prikken, na 4 maanden geen injectie te hebben gehad... vorige maand wilde ik al,maar vanwege tentamenperiode geen tijd... en nu heb ik ontzettende spijt want ik ben heel de dag ('s avonds en in het weekend) aan het slapen... Het gaat goed zolang ik bezig ben, maar als ik ga zitten dan val ik al gelijk in slaap... echt een vervelende slaap dat je ook echt heel versuft wakker wordt... hebben jullie dat ook?

Ik hoop echt dat ik eindelijk het antwoord heb gevonden en tekort aan b12 heb... of is dat stom om te denken? Als ik maaaike zo hoor... zijn de bijwerkingen die er zijn niet echt goed! (of is dat niet van de injecties en lees ik nu verkeerd?)

Hebben jullie last van bijwerkingen van de injecties?

(en maaaike beterschap!)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:25

Bedankt!
Nee, dit is (als het goed is) geen reactie op de injecties. Dit staat hier (waarschijnlijk) los van..
Ik herken het ook hoor, zolang ik blijf gaan en rennen, gaat het oke (al voelen m'n benen dan als lood aan).
Zodra ik stilzit, val ik inderdaad snel in slaap.

De enige bijwerking die ik me even kan bedenken is pukkeltjes.. Dat is weer teruggekomen ;(
Denk je dat gehad te hebben, komt het met prikken terug ;)!
Maar liever een pukkeltje en een prik, dan me zo rot te voelen ;)!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:31

Kreeg jij pukkeltjes van de B12...?
Putverdulleme... ik zit er namelijk nu ook onder...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:36

Nakisha schreef:
Kreeg jij pukkeltjes van de B12...?
Putverdulleme... ik zit er namelijk nu ook onder...

Jup, ik krijg er pukkeltjes van.. Helaas pindakaas..
Merkte het ook pas na een paar maanden, tenminste.. legde die link ook pas later en hoorde dat meer mensen er last van hebben. Het is niet dat ik onder zit, maar na het prikken heb ik er altijd wel wat..
Dat kan komen van de kobalt in de injecties, als ik het me goed herinner, maar weet het niet zeker..

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:36

oh nee he ! En heb er gewoon al zo'n last van! Maar goed, beter een leven met pukkels dan geen leven :D

Nou ja, ik hoop echt dat ik eindelijk na bijna 8 jaar weet wat het is! Er is mij eerst verteld; arthrose (? ja echt, een wonderdokter ook nog, die vertelde mijn dokter dat zodra hij vertelde dat ik artrose had, ik weer normaal kon lopen!), fibromyalgie (maar weet dus niet of het een combi is, want die plekken heb ik wel en andere symptomen), na ja nu dit dan... Ik heb hiervoor wel pfeiffer gehad. en ben ook heel vaak op pfeiffer getest, maar dat is het nu dus niet...