Donor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donor, ja of nee?

Ja, want..
119 (65%)
Nee, want..
27 (14%)
Ik ben er nog niet over uit
36 (19%)

Totaal aantal stemmen: 182

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:40

Mas schreef:
xKatleentjex schreef:
Maar als je het geen fijn idee vind om je organen in een ander lichaam te hebben nadat je dood bent, geloof je dan eigenlijk in (of dat er een mogelijkheid is van) een hiernamaals waar je niet binnenkomt als er nog organen in tact zijn?

Om hier even op terug te komen. Ik ben een zogenaamde 'ietsist', ik geloof dat er 'iets' is na de dood, ik kan me namelijk niet voorstellen dat het na dit leven allemaal afgelopen is. Wat datgene precies is weet ik natuurlijk niet, maar ik denk niet dat ik mijn organen nog nodig heb na mijn dood en ik denk ook niet dat je niet 'toegelaten' wordt tot die andere wereld als je niet compleet bent.

Ik maak de keuze om geen donor te zijn puur voor het hier en nu en heel bewust. Het gaat hierbij om mijn eigen gevoel en ideen hierover. Mijn grote angst voor de dood speelt wel een rol natuurlijk, maar dat ik eventueel niet in het hiernamaals kan komen als ik niet compleet ben is geen overweging in deze :)

Even een kleine toelichting waarom ik geen donor ben en ook geen orgaan wil ontvangen.

Ik leef volgens de indiaanse filisofie, en ik geloof in het hierna, als mijn taken hier vervuld zijn dan ga ik over naar de volgende plek.
Als mijn organen bij een ander zijn, blijft mijn ziel vast aan diegene. En kan ik niet weg. De reden waarom ik geen orgaan wil is dat de ziel van diegene bij mij blijft!

beestenfreak

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:44

ben nog geen 18 maar wordt wel donor. als je dood bent heb je er toch niks meer aan :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:47

daijano schreef:
Even een kleine toelichting waarom ik geen donor ben en ook geen orgaan wil ontvangen.

Ik leef volgens de indiaanse filisofie, en ik geloof in het hierna, als mijn taken hier vervuld zijn dan ga ik over naar de volgende plek.
Als mijn organen bij een ander zijn, blijft mijn ziel vast aan diegene. En kan ik niet weg. De reden waarom ik geen orgaan wil is dat de ziel van diegene bij mij blijft!

Interessant :j
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben altijd erg geinteresseerd in de beweegredenen van mensen:

Mag ik vragen hoe je bent begonnen met het leven volgens de indiaanse filosofie? Is volgens mij niet iets dat heel veel voorkomt in NL, tenminste voorzover ik zelf om mij heen heb gezien :)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:50

ik ben het niet... meer omdat ik heb gehoord/gelezen dat 40% van de organen naar het buitenland gaan en daar als nog weg worden gegooid en hier in nederland eigenlijk gewoon te weinig is.. als hier zo krom mee word omgegaan hoeft het van mij niet...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:51

Hoe kom je aan die info dan Hindafree?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:52

SAKKIA schreef:
Hoe kom je aan die info dan Hindafree?

Daar ben ik ook benieuwd naar,
ik dacht dat hier in NL juist heel zorgvuldig mee om werd gegaan :\

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:53

kennis van ons werkt op de ambulace

en die gaf die reden waarom hij het niet doet

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:57

Mas schreef:
Ew_love schreef:
Ik ben geen donor, ik weet niet vanaf welke leeftijd dat mag.
Een jongen die ik ken was het al vanaf zijn twaalfde.
Ik wil het later ook wel worden denk ik ;).

Je krijgt een brief als je 18 wordt waarin je aan kunt geven wel of geen donor te willen zijn. Eventueel kun je je al eerder laten registreren, mits je toestemming hebt van je ouders :)

Oke ;). Snap het.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:57

Nou even op Nl te komen ik ben opgegroeid in Duitsland en ben een Belg die nu hier woont, :o
Ik ben thuis al opgegroeid met deze filisofie, Het begon echt allemaal met de dromenvanger die ik kreeg toen ik 5 was, heb me in de loop van tijd heel erg in verdiept en vond het steeds rustiger , om zo meer ik te weten kwam om zo mooier werd alles om me heen, en om zo erger soms!
Ik leef zo goed ik kan volgens deze filisofie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:59

Met alle respect HindaFree, maar ik vind het niet zo heel erg betrouwbaar klinken, en denk dat je voorzichtig moet zijn om dat soort dingen aan te halen als je het slechts hebt gehoord. Er zijn al erg veel fabels in omloop, daar hoeven wij niet aan bij te dragen.

(Ik zou me trouwens heel best kunnen voorstellen dat er een internationaal uitwisselprogramma is, en het is een feit dat veel organen uiteindelijk alsnog niet gebruikt kunnen worden, maar geen van beide zijn voorbeelden van onzorgvuldig of 'krom' handelen. Daarom denk ik dat het belangrijk is om te weten over welke cijfers je het hebt en wat de achtergrond daarvan is, voor je er allerlei conclusies aan verbindt die niet juist zijn.)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:03

daijano: interessant en wat fijn dat jij hier zoveel rust in vind :j

Verder ben ik het met shadow eens dat de info niet zo heel betrouwbaar klinkt HF, ik zou persoonlijk niet te snel af gaan op iets dat je van een kennis gehoord hebt :)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:26

nee maja dat er wel goed mee omgegaan word is ook niet vast gesteld dat kan je ook alleen maar even horen ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:46

Ik denk dat je je er beter in moet verdiepen HindaFree :j
Mijn vader heeft een lever uit Duitsland omdat er op dat moment ook geen lever in Nederland beschikbaar was.

Als jij heel dringend een orgaan nodig hebt, kom je op de lijst van Eurotransplant, de naam zegt het al, die organen komen uit verschillende europese landen, maar net waar een orgaan beschikbaar is of juist nodig is. Er gaan idd ook organen naar het buitenland, net zo goed als dat er organen uit het buitenland hier komen. Meestal worden die organen ingevlogen, in het geval van mijn vader, waarvan zijn lever uit de beurt van Keulen komt, is het gewoon met de auto gekomen. Dat wij weten dat het uit Keulen komt, is omdat wij hebben gezien dat de lever aankwam, we hebben hier zelfs foto;s van.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 22:49

Ik heb me net aangemeld bij Sanquin, ben zowiezo benieuwd wat mijn bloedgroep is en wil graag bloed geven :P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:02

Ik zou 'over-de-grenzen-geknoei' geen argument vinden om dan maar geen donor te zijn. Ten eerste ken ik geen grenzen, dus al wordt er een Belg of een bij wijze van spreke een Nigeriaan gelukkig met mijn orgaan, zal mij een worst wezen.
En als het orgaan verspild wordt, heel erg voor de mensen die het nodig hebben maar ik heb het tenminste geprobeerd. Als ik kies voor donor, dan is er misschien een kans dat het ergens in het buitenland wordt weggeooid, maar ook een grote kans dat het wel voor iemand gebruikt wordt.
Kies ik voor geen donor, dan is het sowieso altijd weggegooid en maak ik zeker geen kans dat er toch iemand is die ze kan gebruiken. Misschien dat donorwetten nog beter gemaakt kunnen worden, maar tot die tijd zal ik evengoed mijn organen willen afstaan :) .

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:03

mairead schreef:
Shadow0 schreef:
Mairead: zou jij een orgaan willen ontvangen als je ziek zou worden?

Nee, ik denk het toch niet. Daar zou ik best wel moeite mee hebben. Al is het niet in de eerste plaats omdat, zoals Mas al schreef, een dergelijke transplantatie enorm ingrijpend is en ik mijzelf zoiets niet wil aan doen. Het voelt ook een beetje als het uitstellen van het onvermijdelijke. Als ik dan moest kiezen tussen 'langzaam aftakelen' (dus alsnog oud worden) of 'sterven in de strijd', dan maar het laatste. Misschien een vreemde omschrijving, maar dat is mijn denkwijze. Daarbij ben ik trouwens niet specifiek gelovig of iets dergelijks.

ligt er een beetje aan watvoor transplantatie je nodig heb hoe ingrijpend dit is......en wil ook niet zeggen dat je op korte termijn dood gaat....vind het nogal kort door de bocht.

ik heb trouwens wel een codicil....aangegeven dat mn nabestaanden mogen beslissen, omdat ik op mn 18 niet wist wat ik wilde, maar zit er nu toch mer over te denken te wijzigen in donor voor alles worden....mede omdat ik nu zelf met transplantaties wordt geconfronteerd. ( weliswaar bloed)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:05

Soms worden er idd weleens fouten gemaakt hoor :j en daardoor organen verspild.
Mijn vader zijn eerste donor was ook een foute donor. Die heeft ook nog nieren en een hart afgestaan en dat is allemaal fout gegaan, incl. de lever van mijn vader dus.
Het kan niet altijd goed gaan, jammer maar helaas waar

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:07

Mensen zijn veel te egoïstisch. Als jij nou een nieuw hart, nieuwe nier of long nodig hebt, dan wil je wel van een ander ontvangen. Maar als je toch de grond in gaat, waarom dan niet geven? Ik ben wel donor, ze mogen mijn hele lichaam leeghalen als ik dood ben. Ik ben dan toch al dood en er zijn genoeg mensen die nog een heel leven voor zich hebben en dan nog door míjn organen dat leven kunnen voortzetten. Opzich is dat toch een mooi idee?

Ik heb alleen wel mijn huid en hoornvliezen uitgesloten, maar dat zit dan wel weer tussen mijn oren...

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:10

ik ben donor! :Y)
Hallo als ik medisch niet meer geholpen kan worden
laat ze dan alsjeblieft iemand anders helpen!
Ik heb er dan toch niets meer aan!

mijn oog/netvlies heb ik niet aangegeven brr dat vindt ik wel
raar idee. en daarbij draag ik lensen dus of ze daar zoveel aan hebben?
Maargoed misschien dat ik dat nog verander

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:22

veel mensen zeggen hier dat je in het ziekenhuis meteen leeggeroofd word, en dat de nabestaanden er dan verloren bij staan.. Maar de nabestaanden kunnen altijd nog zeggen dat ze niet willen dat de overleden persoon wat afstaat..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:22

ik zal mn vraag nog maar een keer stellen...

waarom willen mensen hun huid niet afstaan?
als ze het wel gebruiken van je lig je echt normaal in je kist. ze halen niks weg wat de nabestaandeen zouden kunnen zien.

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:23

Wat goed dat er zoveel mensen zijn die donor zijn. Ik zit zelf een beetje in een dilemma: aan de ene kant wil ik heel graag donor worden, omdat ik daar levens mee kan redden. Het idee dat mijn lever naar kleine timmy gaat, bij wijze van, maakt me heel gelukkig }:0 . Aan de andere kant wil ik niet dat mijn waardevolle gezonde hart/long/huid/netvlies/ander orgaan naar iemand gaan die bijvoorbeeld een dierenmishandelaar is, of een kinderverkrachter oid. :\

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:25

tja eeuwigzonde, dat snap ik en ben ik met je eens maar goed. die mensen hebben (helaas) ook recht op leven.
mocht er een god zijn, laat hem die dan eerst eruit zoeken...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:38

MiSsY_Me schreef:
Ik weet het nog niet...Aan de ene kant wel, om andere mensen een leven te gunnen, maar aan de andere kant, straks komt jouw lever in een alcoholist, of je longen in een persoon die zichzelf kapotrookt. En dat wil ik dan weer niet, maar dat is dus een risico..

De eisen voor de ontvanger zijn ook streng ;) Mensen die nog roken/drinken krijgen niet zomaar een orgaan. Er zijn natuurlijk altijd mensen die na transplantatie terugvallen, maar het merendeel rookt/drinkt echt niet meer na het ontvangen van een orgaan.

Verder ben ik verbaasd over het aantal jonge mensen dat al vaak meegemaakt heeft dat mensen te snel naar de OK gingen etc. Het gemiddelde ziekenhuis van 800 bedden heeft ongeveer 2 a 3 donorprocedures per jaar dus het is nogal bijzonder als je daar op je 20ste al meerdere keren van dichtbij mee te maken gehad hebt lijkt mij.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:45

HindaFree schreef:
ik ben het niet... meer omdat ik heb gehoord/gelezen dat 40% van de organen naar het buitenland gaan en daar als nog weg worden gegooid en hier in nederland eigenlijk gewoon te weinig is.. als hier zo krom mee word omgegaan hoeft het van mij niet...

Dit wil ik toch even rechtzetten.
Alle orgaandonatieprocedures lopen via Eurotransplant en er komen ongeveer net zoveel organen vanuit Duitsland en België hierheen als andersom (gaat met name om de buurlanden, andere landen zijn te ver reizen).
Organen die uiteindelijk niet geschikt zijn komt voor, maar dat heeft niets met transport naar het buitenland te maken.

Verder las ik nog dat huid niet nodig zou zijn, natuurlijk is de nood voor organen altijd hoger, maar ook weefseldonatie is echt belangrijk. Zeker bij rampen zoals de vuurwerkramp in Enschede of de nieuwjaarsbrand in Volendam is de behoefte aan huidtransplantaten erg groot.