depressief.. wat is dat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: depressief.. wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:24

ja je hebt ook van die mensen die echt tegen iedereen gaan zitten van ' heeeey ik ben grietje Haha! Haha! ik ben depressief, en wie ben jij?'

niet echt geloofwaardig... Tong uitsteken Maar vaak komt dat aandachttrekken ook wel ergens vandaan... Niet dat ik het goed wil praten.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:36

Menino schreef:
ja je hebt ook van die mensen die echt tegen iedereen gaan zitten van ' heeeey ik ben grietje Haha! Haha! ik ben depressief, en wie ben jij?'

niet echt geloofwaardig... Tong uitsteken Maar vaak komt dat aandachttrekken ook wel ergens vandaan... Niet dat ik het goed wil praten.

Indd, er is vaak een onderliggend probleem bij die mensen. Dat ben ik met je eens...
Alleen is het wel zo dat aandachttrekken niet bepaald begrip opwekt bij anderen. Ja tot een zekere zin, daarna worden mensen het zat.

Toch moet je mensen niet ontmoedigen om over hun problemen te praten, dat helpt vaak al heel veel.
Alleen zou ik dan zeggen, deel het met je vrienden en bekenden, niet met iedereen..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:33

Het begrip depressie wordt denk ik erg vaak verkeerd gebruikt. Zoals ik al eerder in dit topic tegenkwam is een depressie toch echt heel iets anders dan zomaar een dipje. Ik heb genoeg tegenslagen gehad en daardoor echt wel in een dip gezeten. Maar dat was nog geen depressie. Hieronder even een beschrijving van een depressie, om het verschil met een 'normale' dip aan te geven.

(Een depressie kan worden omschreven als een langdurige sombere stemming. Iemand met een depressie voelt zich leeg, moe, somber en verdrietig. Meestal is er ook sprake van een opvallende verandering in het eetpatroon. Dat kan betekenen dat iemand veel minder honger heeft dan anders, maar ook veel méér eten dan anders komt voor. Veel mensen die last hebben van een depressie merken ook verschil in het slaappatroon. Sommigen vallen slecht in slaap of worden uren te vroeg wakker, anderen slapen juist veel te lang en te diep. Als meerdere van deze symptomen zich tegelijk voordoen en langere tijd aanhouden spreken we van een depressie. Vaak wordt een tekort aan serotonine genoemd als oorzaak van een depressie. Serotonine is een stof in de hersenen die er voor zorgt dat we ons goed kunnen voelen. Wie een tekort aan deze stof heeft is niet in staat om plezier te ervaren.)

Inmiddels zit ik wel echt depressief thuis. En ik moet zeggen dat ik dan ook behoorlijk schrik van sommige reacties hier. Ik vind bepaalde reacties erg kort door de bocht, maar ik moet toegeven dat het ook heel lastig is, omdat je aan de buitenkant niet echt iets ziet (ja, mensen uit je naaste omgeving zien misschien dat het niet goed gaat). Het is zoiets ongrijpbaars.

Ik dacht ook altijd dat je het zelf in de hand had of je depressief werd of niet. Ik had er ook überhaupt nooit over de mogelijkheid nagedacht dat ik wel eens depressief zou kunnen worden. Ik vond het zelf onzin. Ik vond dat je jezelf dan gewoon maar even weer moest oppeppen, iedereen heeft wel eens een dipje. Ik werd dan ook heel boos op mezelf omdat ik me nergens meer toe kon zetten. Het voelde als falen, omdat ik altijd geleerd heb om niet te zeuren en door te gaan.

Ik denk dat je pas echt weet hoe heftig het is, als je zelf depressief geweest bent of het in je naaste omgeving van heel dichtbij hebt meegemaakt. Ik weet wel dat ik mijn mening bijgesteld heb en dat ik een jaar geleden ook nog dacht dat je gewoon maar wat moest gaan doen. Ik ben er door een harde leerschool achtergekomen dat het zo simpel niet werkt.

Wel ben ik het met bijvoorbeeld Menino eens dat sommige mensen het wel heel snel zeggen. Ik vertel het ech niet aan jan-en-alleman, ik schaam me er eigenlijk gewoon nog steeds voor. Toen de huisarts zei dat ik eigenlijk gewoon depressief was, werd ik boos. Ik was niet depressief...
Nu ik depressief ben, heb ik juist heel veel moeite met het contact met anderen. Zeker op momenten dat het gesprek over mij gaat of mensen vragen hoe het met me gaat. Dan geef ik zo snel mogelijk het gesprek een andere wending, want niet iedereen hoeft dat te weten.

Ik doe heel hard m'n best om uit mijn depressie te komen. En ik moet zeggen dat het langzaam steeds een beetje beter gaat. Alleen antidepressiva is niet voldoende. Ik zie het als een tijdelijk hulpmiddel waardoor je wat helderder kan denken om dingen voor jezelf op een rij te gaan zetten. Maar ik vind het slechts symptoombestrijding en aan de oorzaak (oplossing) zal je toch echt zelf moeten werken.

Het is waar dat dingen als bewegen (wandelen), contact met anderen enz. goed voor je is. Maar dat is juist datgene wat zo moeizaam gaat als je depressief bent. Toch moet de depressieve persoon er echt zelf aan werken, hoe moeizaam dat ook is. Je kan weet-ik-het-hoeveel therapeuten langs, maar als je jezelf niet inzet om eruit te komen, heeft het volgens mij weinig zin. Therapeuten e.d. kunnen je weer op het juiste pad helpen, je helpen relativeren en je leren om op een positievere manier naar dingen te kijken.

Ik loop momenteel bij een psycholoog en daarnaast ben ik zelf heel erg bewust aan mezelf aan het werken. Ik maak planningen om meer structuur in mijn dag te krijgen en om leuke dingen te gaan doen. Door ze te plannen, doe ik het ook. Het geeft de houvast die ik nu nodig heb. Ook volg ik een internetcursus waarvan ik de huiswerkopdrachten doe, om o.a. inzicht te krijgen in mijn negatieve gedachten (om ze op die manier te kunnen veranderen). Eigenlijk zijn het allemaal dingen die je wel weet, maar waarvan het goed is om er d.m.v. een boek, cursus, therapeut e.d. weer even op gewezen te worden en je bewust van te worden. En vooral: Er wat mee te doen...

Ik heb door boeken te lezen inzicht gekregen hoe het 'piekeren' in z'n werk gaat en hoe je geest eigenlijk gewoon met je gedachten op de loop gaat. Ik zie daardoor in hoe je daar zelf op een vrij simpele manier wat mee aan kan veranderen. Dat was voor mij heel verhelderend en gaf me de moed om er aan te gaan werken om daar invloed op uit te oefenen. Want inderdaad, de hele dag thuis zitten piekeren, daar wordt een depressief iemand niet beter van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:32

Pollewoppy schreef:
Het begrip depressie wordt denk ik erg vaak verkeerd gebruikt. Zoals ik al eerder in dit topic tegenkwam is een depressie toch echt heel iets anders dan zomaar een dipje. Ik heb genoeg tegenslagen gehad en daardoor echt wel in een dip gezeten. Maar dat was nog geen depressie. Hieronder even een beschrijving van een depressie, om het verschil met een 'normale' dip aan te geven.

(Een depressie kan worden omschreven als een langdurige sombere stemming. Iemand met een depressie voelt zich leeg, moe, somber en verdrietig. Meestal is er ook sprake van een opvallende verandering in het eetpatroon. Dat kan betekenen dat iemand veel minder honger heeft dan anders, maar ook veel méér eten dan anders komt voor. Veel mensen die last hebben van een depressie merken ook verschil in het slaappatroon. Sommigen vallen slecht in slaap of worden uren te vroeg wakker, anderen slapen juist veel te lang en te diep. Als meerdere van deze symptomen zich tegelijk voordoen en langere tijd aanhouden spreken we van een depressie. Vaak wordt een tekort aan serotonine genoemd als oorzaak van een depressie. Serotonine is een stof in de hersenen die er voor zorgt dat we ons goed kunnen voelen. Wie een tekort aan deze stof heeft is niet in staat om plezier te ervaren.)

Inmiddels zit ik wel echt depressief thuis. En ik moet zeggen dat ik dan ook behoorlijk schrik van sommige reacties hier. Ik vind bepaalde reacties erg kort door de bocht, maar ik moet toegeven dat het ook heel lastig is, omdat je aan de buitenkant niet echt iets ziet (ja, mensen uit je naaste omgeving zien misschien dat het niet goed gaat). Het is zoiets ongrijpbaars.

Ik dacht ook altijd dat je het zelf in de hand had of je depressief werd of niet. Ik had er ook überhaupt nooit over de mogelijkheid nagedacht dat ik wel eens depressief zou kunnen worden. Ik vond het zelf onzin. Ik vond dat je jezelf dan gewoon maar even weer moest oppeppen, iedereen heeft wel eens een dipje. Ik werd dan ook heel boos op mezelf omdat ik me nergens meer toe kon zetten. Het voelde als falen, omdat ik altijd geleerd heb om niet te zeuren en door te gaan.

Ik denk dat je pas echt weet hoe heftig het is, als je zelf depressief geweest bent of het in je naaste omgeving van heel dichtbij hebt meegemaakt. Ik weet wel dat ik mijn mening bijgesteld heb en dat ik een jaar geleden ook nog dacht dat je gewoon maar wat moest gaan doen. Ik ben er door een harde leerschool achtergekomen dat het zo simpel niet werkt.

Wel ben ik het met bijvoorbeeld Menino eens dat sommige mensen het wel heel snel zeggen. Ik vertel het ech niet aan jan-en-alleman, ik schaam me er eigenlijk gewoon nog steeds voor. Toen de huisarts zei dat ik eigenlijk gewoon depressief was, werd ik boos. Ik was niet depressief...
Nu ik depressief ben, heb ik juist heel veel moeite met het contact met anderen. Zeker op momenten dat het gesprek over mij gaat of mensen vragen hoe het met me gaat. Dan geef ik zo snel mogelijk het gesprek een andere wending, want niet iedereen hoeft dat te weten.

Ik doe heel hard m'n best om uit mijn depressie te komen. En ik moet zeggen dat het langzaam steeds een beetje beter gaat. Alleen antidepressiva is niet voldoende. Ik zie het als een tijdelijk hulpmiddel waardoor je wat helderder kan denken om dingen voor jezelf op een rij te gaan zetten. Maar ik vind het slechts symptoombestrijding en aan de oorzaak (oplossing) zal je toch echt zelf moeten werken.

Het is waar dat dingen als bewegen (wandelen), contact met anderen enz. goed voor je is. Maar dat is juist datgene wat zo moeizaam gaat als je depressief bent. Toch moet de depressieve persoon er echt zelf aan werken, hoe moeizaam dat ook is. Je kan weet-ik-het-hoeveel therapeuten langs, maar als je jezelf niet inzet om eruit te komen, heeft het volgens mij weinig zin. Therapeuten e.d. kunnen je weer op het juiste pad helpen, je helpen relativeren en je leren om op een positievere manier naar dingen te kijken.

Ik loop momenteel bij een psycholoog en daarnaast ben ik zelf heel erg bewust aan mezelf aan het werken. Ik maak planningen om meer structuur in mijn dag te krijgen en om leuke dingen te gaan doen. Door ze te plannen, doe ik het ook. Het geeft de houvast die ik nu nodig heb. Ook volg ik een internetcursus waarvan ik de huiswerkopdrachten doe, om o.a. inzicht te krijgen in mijn negatieve gedachten (om ze op die manier te kunnen veranderen). Eigenlijk zijn het allemaal dingen die je wel weet, maar waarvan het goed is om er d.m.v. een boek, cursus, therapeut e.d. weer even op gewezen te worden en je bewust van te worden. En vooral: Er wat mee te doen...

Ik heb door boeken te lezen inzicht gekregen hoe het 'piekeren' in z'n werk gaat en hoe je geest eigenlijk gewoon met je gedachten op de loop gaat. Ik zie daardoor in hoe je daar zelf op een vrij simpele manier wat mee aan kan veranderen. Dat was voor mij heel verhelderend en gaf me de moed om er aan te gaan werken om daar invloed op uit te oefenen. Want inderdaad, de hele dag thuis zitten piekeren, daar wordt een depressief iemand niet beter van...

idd volledig mee eens,
al merk ik hier dat mensen al snel mensen aanstellers vinden als je over depresiviteit praat of t van de daken schreeuwt? ik dnek dat niemand dat doet?
En als iemand b.v kanker heeft zeg je toch ook niet dat diegene zich aanstelt als ie het er over heeft??
Een geestes ziekte kan net zo erg zijn als een lichamelijke ziekte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:10

is het verschil tussen een dipje en een depressie niet gewoon, dat je als je een dipje hebt er zelf nog wel uit kan komen.. ?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:07

Menino schreef:
is het verschil tussen een dipje en een depressie niet gewoon, dat je als je een dipje hebt er zelf nog wel uit kan komen.. ?

Onder andere denk ik, maar dat is niet het enige verschil.
Een dipje is kan een dag(deel) zijn, een week zijn. De somberheid houdt niet zo lang aan als bij een depressie.
Doordat het bij een depressie veel langer aanhoudt heb je misschien gelijk door te zeggen dat je er bij een depressie zelf niet meer uitkomt. Als je kijkt naar de symptomen van een depressie, denk ik dat je bij een klein dipje meestal niet alle symptomen zult hebben.

Aan de andere kant, als je zelf niet uit je dip kan komen, kan die dip op den duur wel degelijk overgaan in een depressie.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:09

Bij een depressie is het ook wel een beetje zo dat het er in sluipt. Eerst denk je ook : ik zit in een dipje.. en dan zet je je erover heen, dat probeer je en soms denk je dat je het kan en het je lukt maar toch blijft het... en blijkt pas na echt een hele tijd dat het je niet lukt, dat het toch geen dipje was.
Een dip is denk ik ook iets dat 'in eens' plop je zit in een dip. Een depressie... daar zit je niet 'in eens' in.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:11

Helemaal mee eens...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:19

Cinnepin schreef:
idd volledig mee eens,
al merk ik hier dat mensen al snel mensen aanstellers vinden als je over depresiviteit praat of t van de daken schreeuwt? ik dnek dat niemand dat doet?
En als iemand b.v kanker heeft zeg je toch ook niet dat diegene zich aanstelt als ie het er over heeft??
Een geestes ziekte kan net zo erg zijn als een lichamelijke ziekte

Helemaal mee eens Cinnepin! Een geestes ziekte is misschien nog wel erger, juist omdat er vaak zo weinig begrip voor is van de buitenwereld! Mensen snappen het vaak niet en kunnen er niets mee. Ik vind sowieso iemand niet zo snel een aansteller Wie ben ik om te oordelen dat iemand zich zou aanstellen!?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:25

llittlellady schreef:
Bij een depressie is het ook wel een beetje zo dat het er in sluipt. Eerst denk je ook : ik zit in een dipje.. en dan zet je je erover heen, dat probeer je en soms denk je dat je het kan en het je lukt maar toch blijft het... en blijkt pas na echt een hele tijd dat het je niet lukt, dat het toch geen dipje was.
Een dip is denk ik ook iets dat 'in eens' plop je zit in een dip. Een depressie... daar zit je niet 'in eens' in.

Dat denk ik ook. Ik heb ook wel eens op het randje van een depressie gezeten hoor, na de dood van mijn broer. Het voelde echt heel erg beangstigend... Om het minste en geringste kon ik echt volledig flippen en boos worden of in janken uitbarsten... Het gevoel dat je jezelf kwijt raakte... geen grip meer hebben. Het gevoel dat alles en iedereen tegen je is... Ik kon ook op mijn werk niet meer functioneren en heb in totaal wel zo'n 8 maanden naar de muren lopen staren. Ik kon niet meer slapen... daar heb ik wel slaappillen voor gehad, maar die werkten niet dus maar weer mee gestopt. Oh ja kalmeringstabletten heb ik ook op dokters recept gehad. Oxazepan geloof ik? Dat hielp wel, maar ook weer mee gestopt omdat ik niet verslaafd wou raken aan die troep. Maandenlang nachtmerries gehad. Soms ook juist 's ochtends weer niet op willen staan en dan doodmoe zijn en uren willen slapen om je ellende maar niet onder ogen te moeten zien. Vreetbuien en dus aangekomen, ik eet mijn verdriet altijd weg Bloos

Ik kan me dus wel goed inleven in hoe het moet voelen. Maar hoe het echt is weet ik ook niet want ik ben er gelukkig weer uitgekropen en bij mij was de oorzaak een zwaar rouwproces. Ik denk zelfs dat ik er uiteindelijk ook sterker door ben geworden, wel met hulp ook van een psychoog, maar zonder antidepressiva!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:53

ik wou dat ik zonder antidepresiva kon! ( ik slik overegens citalopram ) Maar ze advisren mij na de vorige keeer dat ik probeerde te stoppen het niet meer te doen. mijn depressies zijn hlaas te zwaar. Zolang ik medicijnen slik valt wel mee. Ze duren niet zolang meer en zijn zeker niet zo zwaar! het onderukt het.

Het verschil in depressie en een dipje wat ik denk. Als je depressief bent kom je een stofje te kort in je hersenen waardoor het dus steeds terug komt, of een langere periode duurt ( ik hebe r nu 8 jaar last van ) Depresief zijn is dus echt een ziekte.

Bij een dipje heb je geen stofje te kort in je hersenen maar zo voel je je op dat moment. meestal kom je daar zelf wel uit en is het niet terug kerend

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:03

Cinnepin, Als je zomaar stopt krijg je ontwenningsverschijnselen en het kan ook zijn dat de medicijnen daarna niet meer werken als je ze weer gaat slikken.

Er zit idd een heel groot verschil tussen depressief en een dipje. In de volksmond wordt alleen snel het woord deprie/depressief gebruikt als je even in een dipje zit. Het woord depressief wordt gewoon verkeerd gebruikt.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:05

Depressie wordt volksziekte nummer 1 en met de huidige maatschpappij wordt dat alleen maar erger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:19

maarja, eigenlijk moet het helemaal niet uitmaken of het 'een dipje' of een 'depressie' heet toch Lachen ?

Als je ongelukkig bent, en het overheerst je leven.. Dan is dat eeuwig zonde, en dan moet daar iets aan gedaan worden Ja. Vind ik..
ongeacht of het nou een dipje of een depressie is...

Lachen

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:51

een dipje overheerst niet je leven, een depressie wel. Een dipje hebben we allemaal wel eens, somberheid treft weer een kleinere groep, een echte depressie is de overtreffende trap.

een dipje is gezond, een depressie niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:31

maar als je een dipje hebt, en het overheerst niet je leven...
Waarom zou je dan tegen iedereen zeggen dat je een depressie hebt Lachen ?
Of zouden anderen tegen je zeggen dat je een depressie hebt..?

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:59

Omdat mensen het met elkaar verwarren. Als je een depressie hebt moet je aan bepaalde symptomen voldoen voor je kan spreken over een depressie. Als je minder symptomen hebt noem je het somberheid. Is het nog korter, en minder heftig dan hebben we het over een dipje. Mensen weten gewoon niet waar ze het over hebben.

daarbij je depressief voelen of depressief zijn is iets anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:09

AnneOmie schreef:
Gast9373, Als je zomaar stopt krijg je ontwenningsverschijnselen en het kan ook zijn dat de medicijnen daarna niet meer werken als je ze weer gaat slikken.

Er zit idd een heel groot verschil tussen depressief en een dipje. In de volksmond wordt alleen snel het woord deprie/depressief gebruikt als je even in een dipje zit. Het woord depressief wordt gewoon verkeerd gebruikt.

Ik ben niet zomaar gestopt, wel onder toeziend oog van de arts en afbouwend. De medcijnen werkte godzijdank daarna wel weer

Overigens heb ik nog vaak zat depresieve periodes, maar als t echt niet te haven is heb ik alprazolam ( of zoiets hahahah ) erbij. Daar mag je er 3 per dag van en werken binnen een half uur.
Maar over t algemeen doet mijn citalopram zijn werk wel goed Knipoog

Lindske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:50

Ik wordt gepest op school al van in het 3de middelbaar ik ben er nu 22 en wordt nu op de hoge school ook gepest. Heb sinds een week pijn in mijn linker borst de dokter zei dat er niets ontstoken was maar dat het komt omdat de linkse kant de emotionele kant is en dat het nu uitwerikg heeft. Ik voel mij al heel lang ellendig heb nu pilletjes gekregen ik dacht om de pijn weg te nemen maar op de bijsluiter ston psychoneurotische aandoeningen enzo (dus anti depressiva) ik dacht dat een depressie iets anders was maar blijkbaar is het dit een depressie kan dus ook uittraaien op een fysieke pijn of klacht zoals. Veel maagklachten bij depressieve mensen