Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:24

maar wat doet men dan ..als hun perfecte kind een ongeluk krijgt of 1 of ander virus of kanker?
brengen ze het dan ook weg?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:24

moniekk: zoals hier ook al eerder is gezegd, je kind kan ook een verworven handicap krijgen, door bijvoorbeeld een ongeluk. En dan? (of is dat dan weer wat anders?)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:25

Lynn_Nikita schreef:
lique schreef:
maar hoe weet jij dat het geen normaal leven kan lijden?
en ja wat is normaal..?

als een dokter al in vroeg stadium kan vertellen dat het kindje nooit zelfstandig leven en spelen kan, geen kans heeft om te kunnen rennen en spelen, vind ik dat niet "normaal"
mocht ik zwanger zijn, en het kindje geboren is, zal ik vast en zeker met heel veel liefde van het kindje houden.
Maar als ik te horen krijg dat het kindje niet gezond is, lichamelijk of psychisch ernstig gehandicapt is, laat ik het weghalen

Lijkt me ontzettend moeilijk, een kind heeft het al moeilijk genoeg om op te groeien in deze harde maatschappij, een gehandicapt kindje al helemaal
Ik heb in een zorginstelling stage gelopen en vakantie werk gedaan, en met mensen met een lichte beperking tot zwaar gehandicapte mensen die als een kastplantje leefden gewerkt

Dat is het moeilijke eraan. De dokter kan je dat (vaak) niet vertellen. Hij kan alleen zeggen, het is (WAARSCHIJNLIJK, aangezien je syndromen kan vaststellen, en bij de meeste syndromen bestaat er kans op geen verstandelijke beperking) verstandelijk gehandicapt. Welke mate? Tja dat valt alleen maar af te wachten

moniekk

Gehandicapt is voor mij als er een diagnose is gesteld dat het kind niet gezond is en dus een handicap heeft, of dat nu ligt of zwaar is. ik wil geen kind met een handicap punt.
Als ik het zou horen zou ik de zwangerschap direct laten afbreken.

chevax

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel van de mensen die hier hard roepen een kindje weg te laten halen zelf al moeder zijn? Volgens mij zit er namelijk een groot gat in perceptie (en levenservaring) tussen de moeders en de niet-moeders.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:26

lique schreef:
chevax schreef:
De definitie van gehandicapt is nogal breed in dit topic; de één heeft het over een kindje waarvan op voorhand al bekend is dat het nauwelijks levensvatbaar is, de ander heeft het over autistische kinderen... (wat ik persoonlijk overigens heel erg stigmatiserend vind, maar dat terzijde). Wat wordt tegenwoordig als acceptabel gezien? Want laten we eerlijk zijn: er zijn ook genoeg mensen die een "designer-baby" willen. Een kind moet mooi, (hoog-)begaafd en later ook succesvol zijn. Is dat een wereld die we willen? Er wordt vaak gesproken over gehandicapten alsof ze niks voorstellen of minder "waard" zouden zijn dan een ander die dan zogezegd "normaal" is. Wat is "normaal" en wie zijn wij om daar een bepaalde standaard voor te hanteren? Normaal is voor mij misschien weer een heel ander begrip dan voor een ander. En je kunt ook niet vanuit jezelf redeneren; iemand die iets niet ként, kan het ook niet missen (zo bedoel ik bijv. iemand die doof is geboren, die persoon weet niet beter en zal het horen dus veel minder missen dan wij allemaal vaak denken). Maar een kindje met het syndroom van Down, dat zou ik zéker houden. En natuurlijk ben je je hele leven verantwoordelijk voor zó'n kind, maar voor welk kind ben je dat niet? Als je geen verstandelijk of lichamelijk gehandicapt kind hebt, houdt dan de ouderlijke verantwoording op bij een bepaalde leeftijd (en dan bedoel ik emotioneel, niet juridisch). Natuurlijk, als je wéét dat je kindje nooit iets zal kunnen en dat de zintuigen niet werken, dan is er nauwelijks sprake van een menswaardig bestaan. Maar kiezen voor abortus omdat je kind ánders zal zijn dan anderen, nagekeken zal worden of altijd hulp nodig zal hebben? Nee, dat nooit...

dat is pas tekst!!!
en dit geld bv voor mij....mijn dochter heeft dus een open ruggetje...en raad es...

ja ja mevrouw is dus hoogbegaafd he...

Zo zijn veel autisten ook hoogbegaafd. Het is bijna onmogelijk om een hoog EQ en IQ te hebben

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:26

moniekk: nogmaals, wat zou je dan doen als je kind een ongeluk krijgt een verlamd raakt?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:27

Heel hard gillen: ik wil het niet?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:28

als het heel erg is dan zou ik het aflaten breken vind het dan etisch gezien niet goed.
je kunt afhankelijk van de handicap het kind bijna nooit een fijn leven geven.

in mijn omgeving is er een tijd terug ook iemand zwanger geraakt. dit kindtje is veelste vroeg geboren.
had al 2 herseninfarten gehad en zou waarschijnlijk niks kunnen later. de artsen hebben het toen opgegeven.
de ouders hebben toen ook gekozen om de beademing stop te zetten ze hebben het hier heel moeilijk mee gehad maar in dit geval was het de juiste keuze..
denk dus ook dat het echt ligt aan de handicap.

chevax

moniekk schreef:
Gehandicapt is voor mij als er een diagnose is gesteld dat het kind niet gezond is en dus een handicap heeft, of dat nu ligt of zwaar is. ik wil geen kind met een handicap punt.

moniekk, ondanks dat ik vind dat iedereen recht heeft op een eigen mening en waarschijnlijk ga ik nu wel een OW aan mijn broek krijgen, maar wat ben jij ontzettend, ongelooflijk egoïstisch! Ik heb er werkelijk geen woorden voor. Voor jou is een mens gewoonweg afgeschreven als het ongezond is. Weet jij, jij behoort dan juist waarschijnlijk tot die groep mensen die mensen die anders zijn op straat nakijken. Ik vind het wérkelijk een groot schandaal dat je dit durft te schrijven, zéker als je hebt kunnen lezen dat er hier in dit topic een aantal moeders zijn met een gehandicapt kind en daar zielsveel van houden.

BAH!
Laatst bijgewerkt door chevax op 05-10-08 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Dat is wel een heel moeilijk onderwerp.
Aan de ene kant wil je je kind een leven vol pijn en ongemak besparen maar aan de andere kant weet je vaak niet in welke mate dit aanwezig zal zijn.
Wat heeft een kind aan een leven waarin het nooit verder zal komen tot het niveau van een baby? En wat doet het met de reest van het gezin? Het lijkt me een hele zware opgave om dit kind dat te blijven verzorgen. Deze kinderen komen dan vaak in een tehuis terecht, wat op zich niet erg is, maar sommige ouders bezoeken de kinderen dan nooit meer.

Ook ken ik verhalen van mensen die dus bewust hebben gekozen om hun "gehandicapte" kind geboren te laten worden waarvan dan achteraf blijkt dat het kind gezond is of in lichte mate een handicap heeft.

Gelukkig hebben wij nooit voor deze keuze gestaan. Toen we bij onze eerst dochter een pretecho hebben laten maken, bedachten we pas in de wachtkamer dat er misschien wel een afwijking geconstateerd kon worden. Alles was gelukkig goed en we hebben 2 prachtige meiden.

Ik zou niet weten wat we zouden doen als de echo niet positief was uitgevallen. Toen niet en als het ons nu zou overkomen nog niet...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:29

moniekk schreef:

Wil jij je eerst misschien gaan verdiepen in wat een handicap is, wat voor soorten je hebt, hoe ze de testen doen, wat de gevaren zijn, voordat je ditsoort dingen roept. Want ik wil een gezond kind .punt.
Is onmogelijk.

Weetje dat een schisis zelfs al een beperking/handicap is?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:29

auk schreef:
moniekk: zoals hier ook al eerder is gezegd, je kind kan ook een verworven handicap krijgen, door bijvoorbeeld een ongeluk. En dan? (of is dat dan weer wat anders?)

Dan is het kind niet met een handicap geboren, als ik/ mijn kind nu de straatop loop en iemand rijd mij aan en ik word gehandicapt dan is t gewoon sneu en jammer en er 't beste van maken.
En bij sommige kinderen merk je pas ook na de geboorte dat ze gehandicapt zijn zoals kinderen met het RETT Syndroom... dat is heel erg, maar dan is het kind er al en zal er daarom dan ook het beste van maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:30

ofe je draait het gewoon om. Knipoog

mijn moeder heeft vroeger polio gehad, en zit volledig in een rolstoel.

maar mijn moeder weg doen?

echt niet Haha!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:30

NiNa_14 schreef:
als het heel erg is dan zou ik het aflaten breken vind het dan etisch gezien niet goed.

in mijn omgeving is er een tijd terug ook iemand zwanger geraakt. dit kindtje is veelste vroeg geboren.
had al 2 herseninfarten gehad en zou waarschijnlijk niks kunnen later. de artsen hebben het toen opgegeven.
de ouders hebben toen ook gekozen om de beademing stop te zetten ze hebben het hier heel moeilijk mee gehad maar in dit geval was het de juiste keuze..

Dat is anders he. Trauma na de geboorte. Als artsen het opgeven, wat wil je dan nog doen? je kan dan niets.
Wel heel erg pittig om dit mee te maken

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:32

LaFunkyJazz schreef:
moniekk schreef:

Wil jij je eerst misschien gaan verdiepen in wat een handicap is, wat voor soorten je hebt, hoe ze de testen doen, wat de gevaren zijn, voordat je ditsoort dingen roept. Want ik wil een gezond kind .punt.
Is onmogelijk.

ik werk in de gehandicaptenzorg Knipoog Clown dus weet waar ik over praat
Jullie moeten gewoon accepteren dat het mijn mening is en mijn eigen keuze is dat als de diagnose tijdens de zwangerschap word gesteld dat mijn kind gehandicapt is dat ik dan direct de zwangerschap laat afbreken. Omdat ik geen kind met een handicap wil.
krijg ik een kind, het kind is geboren komt er dan pas uit dat i een handicap heeft dan zal ik goed voor het kind zorgen en er het beste van maken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:33

NiNa_14 schreef:

Dat was inderdaad de beste beslissing die die mensen hebben genomen. In het belang van hun kindje. Voor zulke mensen heb ik enorm veel respect, want zij baseren hun keuze op wat er op dat moment aan de hand is en durven hun eigen gevoelens weg te cijferen.

Maar bij velen in dit topic gaan de eigen gevoelens voor en dan praat je over een heel andere beslissing.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:34

moniekk schreef:
auk schreef:

Dan is het kind niet met een handicap geboren, als ik/ mijn kind nu de straatop loop en iemand rijd mij aan en ik word gehandicapt dan is t gewoon sneu en jammer en er 't beste van maken.
En bij sommige kinderen merk je pas ook na de geboorte dat ze gehandicapt zijn zoals kinderen met het RETT Syndroom... dat is heel erg, maar dan is het kind er al en zal er daarom dan ook het beste van maken.

Rett is maar één van deze syndromen, waarbij het bij een aantal trouwens ook zo kan zijn dat er GEEN verstandelijke beperking is
Klein aantal syndromen die zich pas later duidelijk maken:
- Syndroom van Wolf-Hirschhorn
- Syndroom van Cornelia De Lange
- Fragiele X Syndroom
- Syndroom van Turner
- Syndroom van Prader Willi

Even een aantal zo uit me hoofd, als je wil kan ik er nog meer dan een dozijn opnoemen.

Daarom doet deze discussie me zoveel. Het ik wil een gezond kind gaat helemaal niet op. Je hebt niets te kiezen !

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:35

chevax schreef:
moniekk schreef:

moniekk, ondanks dat ik vind dat iedereen recht heeft op een eigen mening en waarschijnlijk ga ik nu wel een OW aan mijn broek krijgen, maar wat ben jij ontzettend, ongelooflijk egoïstisch! Ik heb er werkelijk geen woorden voor. Voor jou is een mens gewoonweg afgeschreven als het ongezond is. Weet jij, jij behoort dan juist waarschijnlijk tot die groep mensen die mensen die anders zijn op straat nakijken. Ik vind het wérkelijk een groot schandaal dat je dit durft te schrijven, zéker als je hebt kunnen lezen dat er hier in dit topic een aantal moeders zijn met een gehandicapt kind en daar zielsveel van houden.

BAH!

Dan mogen ze mij die OW ook geven, ik sluit me hier volledig bij aan.
Laatst bijgewerkt door Vala op 05-10-08 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:35

het is ook echt de juiste keuzen geweest voor hun ze hadden het er wel echt zwaar mee.
er kwam ook nog is bij dat het kind in eerste instantie ongewenst was.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:36

moniekk schreef:
LaFunkyJazz schreef:

Is onmogelijk.

ik werk in de gehandicaptenzorg Knipoog Clown dus weet waar ik over praat
Jullie moeten gewoon accepteren dat het mijn mening is en mijn eigen keuze is dat als de diagnose tijdens de zwangerschap word gesteld dat mijn kind gehandicapt is dat ik dan direct de zwangerschap laat afbreken. Omdat ik geen kind met een handicap wil.
krijg ik een kind, het kind is geboren komt er dan pas uit dat i een handicap heeft dan zal ik goed voor het kind zorgen en er het beste van maken.

Dan vind ik dat je je er alsnog in kan gaan verdiepen. Je komt erg kortzichtig, egoistisch over.
En ik moet helemaal niets. Ik heb respect voor ieders mening, wat ik al heb gezegd. Maar dan moet er wel over na gedacht zijn. Dit is kortzichtig, egoistisch en gevoelloos

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:37

chevax schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel van de mensen die hier hard roepen een kindje weg te laten halen zelf al moeder zijn? Volgens mij zit er namelijk een groot gat in perceptie (en levenservaring) tussen de moeders en de niet-moeders.

Ik heb ervaring met beide Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:38

lique schreef:
maar hoe weet jij dat het geen normaal leven kan lijden?
en ja wat is normaal..?

Dat is het moeilijke eraan. De dokter kan je dat (vaak) niet vertellen. Hij kan alleen zeggen, het is (WAARSCHIJNLIJK, aangezien je syndromen kan vaststellen, en bij de meeste syndromen bestaat er kans op geen verstandelijke beperking) verstandelijk gehandicapt. Welke mate? Tja dat valt alleen maar af te wachten

dat die keuze moeilijk is, kan ik me helemaal voorstellen
Maar als de dokter met zekerheid kan vaststellen dat het kindje een ernstige afwijking heeft, kies ik ervoor om het kindje niet op de wereld te zetten.
Mocht het kind na de geboorte een afwijking blijken te hebben, of bv door zuurstof tekort ( zoals mijn neefje) een beschadiging opgelopen te hebben, ga ik er het beste van maken
Uit eigen ervaring weet ik dat ook mensen met een beperking niet ongelukkig hoeven te zijn
maar hun leven is wel een stuk zwaarder voor hun en hun omgevind.
Zorginstellingen zitten al vol met mensen met een beperking, omdat de ouders er niet voor kunnen/ willen zorgen
Ik heb zelf ontzettend last van mijn rug en meerdere beperkingen, ik zou een zwaar lichamelijk kindje bv al niet zelf kunnen tillen ed
Mocht ik dus van te voren kunnen weten dat mijn kindje ( zwaar) gehandicapt zou zijn, is de keuze voor mij en mijn vriend al duidelijk, in mijn ogen is dit het beste voor het kindje en heeft dit niet met egoisme te maken
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 05-10-08 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:39

Ik vind de zin: dan zal ik er het beste van maken al schokkend, bah! We hebben het over een kind, een levend wezen met gevoel!!!!!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:39

Misschien erg brutaal dat ik het vraag, maar bedoel je dat je kind hebt, maar ook een kind hebt laten weghalen? Bedoel het niet onbeleefd, hoor, maar snap niet precies wat je bedoelt (donkerblond als ik ben...)