Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lynn_Nikita schreef:lique schreef:maar hoe weet jij dat het geen normaal leven kan lijden?
en ja wat is normaal..?
als een dokter al in vroeg stadium kan vertellen dat het kindje nooit zelfstandig leven en spelen kan, geen kans heeft om te kunnen rennen en spelen, vind ik dat niet "normaal"
mocht ik zwanger zijn, en het kindje geboren is, zal ik vast en zeker met heel veel liefde van het kindje houden.
Maar als ik te horen krijg dat het kindje niet gezond is, lichamelijk of psychisch ernstig gehandicapt is, laat ik het weghalen
Lijkt me ontzettend moeilijk, een kind heeft het al moeilijk genoeg om op te groeien in deze harde maatschappij, een gehandicapt kindje al helemaal
Ik heb in een zorginstelling stage gelopen en vakantie werk gedaan, en met mensen met een lichte beperking tot zwaar gehandicapte mensen die als een kastplantje leefden gewerkt
lique schreef:chevax schreef:De definitie van gehandicapt is nogal breed in dit topic; de één heeft het over een kindje waarvan op voorhand al bekend is dat het nauwelijks levensvatbaar is, de ander heeft het over autistische kinderen... (wat ik persoonlijk overigens heel erg stigmatiserend vind, maar dat terzijde). Wat wordt tegenwoordig als acceptabel gezien? Want laten we eerlijk zijn: er zijn ook genoeg mensen die een "designer-baby" willen. Een kind moet mooi, (hoog-)begaafd en later ook succesvol zijn. Is dat een wereld die we willen? Er wordt vaak gesproken over gehandicapten alsof ze niks voorstellen of minder "waard" zouden zijn dan een ander die dan zogezegd "normaal" is. Wat is "normaal" en wie zijn wij om daar een bepaalde standaard voor te hanteren? Normaal is voor mij misschien weer een heel ander begrip dan voor een ander. En je kunt ook niet vanuit jezelf redeneren; iemand die iets niet ként, kan het ook niet missen (zo bedoel ik bijv. iemand die doof is geboren, die persoon weet niet beter en zal het horen dus veel minder missen dan wij allemaal vaak denken). Maar een kindje met het syndroom van Down, dat zou ik zéker houden. En natuurlijk ben je je hele leven verantwoordelijk voor zó'n kind, maar voor welk kind ben je dat niet? Als je geen verstandelijk of lichamelijk gehandicapt kind hebt, houdt dan de ouderlijke verantwoording op bij een bepaalde leeftijd (en dan bedoel ik emotioneel, niet juridisch). Natuurlijk, als je wéét dat je kindje nooit iets zal kunnen en dat de zintuigen niet werken, dan is er nauwelijks sprake van een menswaardig bestaan. Maar kiezen voor abortus omdat je kind ánders zal zijn dan anderen, nagekeken zal worden of altijd hulp nodig zal hebben? Nee, dat nooit...
dat is pas tekst!!!
en dit geld bv voor mij....mijn dochter heeft dus een open ruggetje...en raad es...
ja ja mevrouw is dus hoogbegaafd he...
moniekk schreef:Gehandicapt is voor mij als er een diagnose is gesteld dat het kind niet gezond is en dus een handicap heeft, of dat nu ligt of zwaar is. ik wil geen kind met een handicap punt.
Als ik het zou horen zou ik de zwangerschap direct laten afbreken.

moniekk schreef:Gehandicapt is voor mij als er een diagnose is gesteld dat het kind niet gezond is en dus een handicap heeft, of dat nu ligt of zwaar is. ik wil geen kind met een handicap punt.
auk schreef:moniekk: zoals hier ook al eerder is gezegd, je kind kan ook een verworven handicap krijgen, door bijvoorbeeld een ongeluk. En dan? (of is dat dan weer wat anders?)
NiNa_14 schreef:als het heel erg is dan zou ik het aflaten breken vind het dan etisch gezien niet goed.
je kunt afhankelijk van de handicap het kind bijna nooit een fijn leven geven.
in mijn omgeving is er een tijd terug ook iemand zwanger geraakt. dit kindtje is veelste vroeg geboren.
had al 2 herseninfarten gehad en zou waarschijnlijk niks kunnen later. de artsen hebben het toen opgegeven.
de ouders hebben toen ook gekozen om de beademing stop te zetten ze hebben het hier heel moeilijk mee gehad maar in dit geval was het de juiste keuze..
denk dus ook dat het echt ligt aan de handicap.
LaFunkyJazz schreef:moniekk schreef:Gehandicapt is voor mij als er een diagnose is gesteld dat het kind niet gezond is en dus een handicap heeft, of dat nu ligt of zwaar is. ik wil geen kind met een handicap punt.
Wil jij je eerst misschien gaan verdiepen in wat een handicap is, wat voor soorten je hebt, hoe ze de testen doen, wat de gevaren zijn, voordat je ditsoort dingen roept. Want ik wil een gezond kind .punt.
Is onmogelijk.
Weetje dat een schisis zelfs al een beperking/handicap is?
dus weet waar ik over praatNiNa_14 schreef:als het heel erg is dan zou ik het aflaten breken vind het dan etisch gezien niet goed.
je kunt afhankelijk van de handicap het kind bijna nooit een fijn leven geven.
in mijn omgeving is er een tijd terug ook iemand zwanger geraakt. dit kindtje is veelste vroeg geboren.
had al 2 herseninfarten gehad en zou waarschijnlijk niks kunnen later. de artsen hebben het toen opgegeven.
de ouders hebben toen ook gekozen om de beademing stop te zetten ze hebben het hier heel moeilijk mee gehad maar in dit geval was het de juiste keuze..
denk dus ook dat het echt ligt aan de handicap.
moniekk schreef:auk schreef:moniekk: zoals hier ook al eerder is gezegd, je kind kan ook een verworven handicap krijgen, door bijvoorbeeld een ongeluk. En dan? (of is dat dan weer wat anders?)
Dan is het kind niet met een handicap geboren, als ik/ mijn kind nu de straatop loop en iemand rijd mij aan en ik word gehandicapt dan is t gewoon sneu en jammer en er 't beste van maken.
En bij sommige kinderen merk je pas ook na de geboorte dat ze gehandicapt zijn zoals kinderen met het RETT Syndroom... dat is heel erg, maar dan is het kind er al en zal er daarom dan ook het beste van maken.
chevax schreef:moniekk schreef:Gehandicapt is voor mij als er een diagnose is gesteld dat het kind niet gezond is en dus een handicap heeft, of dat nu ligt of zwaar is. ik wil geen kind met een handicap punt.
moniekk, ondanks dat ik vind dat iedereen recht heeft op een eigen mening en waarschijnlijk ga ik nu wel een OW aan mijn broek krijgen, maar wat ben jij ontzettend, ongelooflijk egoïstisch! Ik heb er werkelijk geen woorden voor. Voor jou is een mens gewoonweg afgeschreven als het ongezond is. Weet jij, jij behoort dan juist waarschijnlijk tot die groep mensen die mensen die anders zijn op straat nakijken. Ik vind het wérkelijk een groot schandaal dat je dit durft te schrijven, zéker als je hebt kunnen lezen dat er hier in dit topic een aantal moeders zijn met een gehandicapt kind en daar zielsveel van houden.
BAH!
moniekk schreef:LaFunkyJazz schreef:
Wil jij je eerst misschien gaan verdiepen in wat een handicap is, wat voor soorten je hebt, hoe ze de testen doen, wat de gevaren zijn, voordat je ditsoort dingen roept. Want ik wil een gezond kind .punt.
Is onmogelijk.
Weetje dat een schisis zelfs al een beperking/handicap is?
ik werk in de gehandicaptenzorg![]()
dus weet waar ik over praat
Jullie moeten gewoon accepteren dat het mijn mening is en mijn eigen keuze is dat als de diagnose tijdens de zwangerschap word gesteld dat mijn kind gehandicapt is dat ik dan direct de zwangerschap laat afbreken. Omdat ik geen kind met een handicap wil.
krijg ik een kind, het kind is geboren komt er dan pas uit dat i een handicap heeft dan zal ik goed voor het kind zorgen en er het beste van maken.
chevax schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel van de mensen die hier hard roepen een kindje weg te laten halen zelf al moeder zijn? Volgens mij zit er namelijk een groot gat in perceptie (en levenservaring) tussen de moeders en de niet-moeders.
lique schreef:maar hoe weet jij dat het geen normaal leven kan lijden?
en ja wat is normaal..?
Dat is het moeilijke eraan. De dokter kan je dat (vaak) niet vertellen. Hij kan alleen zeggen, het is (WAARSCHIJNLIJK, aangezien je syndromen kan vaststellen, en bij de meeste syndromen bestaat er kans op geen verstandelijke beperking) verstandelijk gehandicapt. Welke mate? Tja dat valt alleen maar af te wachten