Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:13

Breitling schreef:
Gelukkig heeft iedereen zelf nu nog de keuzen om te beslissen wat er met zijn eigen lichaam gebeurt.
Iemand anders hoeft niet voor mij te beslissen wat er met mijn lichaam gebeurd. Als ik dat zou doen dan wil ik dat dat mijn keuze is en niet iemand anders zijn keuze.

Het punt is dat ADR in het geheel geen inbreuk maakt op je keuze. Als jij KIEST en dit ook vast laat leggen (of dat nou als donor of juist als niet-donor) dan is jouw keuze doorslaggevend.

Het punt is dat de overheid iets moet doen met al die mensen die geen keuze vast laten leggen. Hoe dan ook, het is de overheid die daarin beslist, ook nu al.
Het enige wat er verandert, is dat de overheid een andere keuze maakt voor de grote groep die niet ZELF de beslissing wil nemen en vastleggen, maar het (door slordigheid, gelatenheid?) aan de overheid overlaat.

Wil je dat niet, dan is het vrij simpel: dan moet je je keuze vast laten leggen. Stuur dan gewoon het formulier in dat je geen donor wilt zijn. Dan is het voor iedereen duidelijk en neem je gewoon zelf de beslissing. Maar als je die beslissing NIET neemt, niet wilt nemen op het moment dat het kan (door het formulier in te vullen en je keuze vast te laten leggen), dit blijkbaar niet belangrijk genoeg vindt om jouw eigenste beslissing duidelijk te maken, waarom zou je dan klagen over wat er verder met je lichaam gebeurt?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:18

waarom moet ik iets vastleggen als ik nog helemaal niet zeker weet wat ik wil. Waarom moet ik voor iemand anders vast leggen wat er met mij gaat gebeuren?

ik begrijp het punt wel hoor Knipoog maar ik vind gewoon dat je daarin je eigen keuze moet hebben of je dat wel of niet vast wilt stellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:24

Breitling schreef:
waarom moet ik iets vastleggen als ik nog helemaal niet zeker weet wat ik wil.

Als je het toch niet zeker weet, waarom maakt het je dan uit wat er gebeurt?

Citaat:
Waarom moet ik voor iemand anders vast leggen wat er met mij gaat gebeuren?

Omdat die anderen het uit moeten voeren. Omdat de overheid (en daarmee de artsen) moeten weten wat ze moeten doen. Omdat je op het moment dat je dood bent niet kunt volstaan met 'ik weet het niet;, dan MOET iemand de knoop doorhakken: of je gaat voor orgaandonatie of niet, maar je kunt het niet uitstellen of laten wachten tot iemand het wel weet.
En als jij dan niet laten weten, bij leven, wat je wilt dat er gebeurt, dan moeten anderen daarover beslissen. Ben je het daar niet mee eens, dan is het heel simpel: laat vastleggen wat je wilt (en je kunt die keuze later gewoon weer wijzigen) en jouw keuze wordt gevolgd.
Maar verwachten dat jij niet hoeft te kiezen en dan klagen dat anderen de knoop doorhakken die je zelf niet doorhakt - dat is niet helemaal reeel.

Zo simpel is het.

De overheid maakt ook nu al de keuze voor jou als jij het niet doet. Daar verandert niets aan. Via de wet is precies geregeld hoe dat verloopt. Dus dat is ook nu al gewoon beslist door de overheid.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:30

krak schreef:
volgens mij ben je in België automatisch donor? ik heb het ooit nog eens nagevraagd maar weet het al niet meer Bloos

Inderdaad ja. Je bent automatisch donor, tenzij je naar het gemeentehuis (of stadhuis) gaat om jezelf van de lijst te laten halen.

Mooi initiatief van Nederland overigens.

Ik ben trouwens ook van het prinicipe, dat als ik niet meer gered kan worden, ze alles bruikbaar mogen helpen om er een ander mensenleven wel mee te redden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:31

zeg dan als je niks invult ben je geen donor want dan gebeurt er ook niks ongevraagt met je lichaam. Nu word er van gemaakt als je niks in vult gebruiken ze wel je lichaam. Ik vind dat de omgekeerde wereld.

Wat mij dwars zit is dat je verplicht op iets moet gaan reageren om er maar voor te zorgen dat er niks met je lichaam gebeurd. Net als wat ik op de vorige pagina zei tegenwoordig moet je je overal voor afmelden anders zit je er aan vast ipv dat ze zeggen de mensen die sturen dat ze donor zijn gebruiken we als donor en de rest niet.

Ik begrijp dat er een donor te kort is. Maar ik vind het belachelijk om dat zo op te lossen. Het in de aandacht brengen ok maar laat mensen zelf kiezen wat ze doen en of ze iets opsturen.
Ontvangen ze niks/geen donor klaar. Tegenwoordig moet je overal maar moeite voor doen terwijl je daar helemaal niet om gevraagt hebt.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:34

ja en dus moet je dat gewoon even invullen, sowieso is het goed als iedereen het invult, ook als je geen donor wilt zijn! dan ligt dat vast en is er duidelijkheid. De nabestaanden hoeven dan niet lastig gevallen te worden in een toch al moeilijke periode!

Ik vind het een beetje egoistisch en lui om te zeggen dat je het teveel moeite vindt om te reageren, om door te geven dat je geen donor wilt zijn....
Het blijft je eigen keuze, je moet die keuze alleen wel doorgeven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:43

Breitling schreef:
zeg dan als je niks invult ben je geen donor want dan gebeurt er ook niks ongevraagt met je lichaam. Nu word er van gemaakt als je niks in vult gebruiken ze wel je lichaam. Ik vind dat de omgekeerde wereld.

Dat ligt er maar aan wat je als belangrijkste ziet: het lichaam van de dode, of het lichaam van de zieke nierpatient of cystic-fibrose patient die gered kan worden met zo'n orgaan. Je kunt het ook als verspilling zien dat de overheid organen weggooit terwijl er talloze patienten die organen meer dan nodig hebben, en de mensen het zelf niet belangrijk genoeg vinden om hun keuze vast te leggen.

't Is maar hoe je het bekijkt. IK denk dat de overheid in het beste belang handelt als het zich richt op het redden van de zieke patienten.

Citaat:
Ik begrijp dat er een donor te kort is. Maar ik vind het belachelijk om dat zo op te lossen. Het in de aandacht brengen ok maar laat mensen zelf kiezen wat ze doen en of ze iets opsturen.

Ze mogen kiezen. Maar als ze dat niet doet, dan doet iemand anders het. Lijkt me toch heel redelijk. Je bent zelfs niet verplicht om je aan te melden: je krijgt geen boete als je het niet doet (of meer). Je hebt het volste recht om helemaal niets te doen, en wat de consequenties dan zijn... dat is heel duidelijk. Ben je het met die consequenties niet eens, tsja, dan weet je wat je te doen staat.

Hoe ik er ook naar kijk, ik kan daar niets vreemds aan ontdekken.

Citaat:
Ontvangen ze niks/geen donor klaar.

En jammer en pech voor de patienten: "sorry, heel vervelend, maar als andere mensen hun papiertje niet insturen, tsja, dan krijgen jullie geen kans. Vervelend hoor maar ja..."

Citaat:
Tegenwoordig moet je overal maar moeite voor doen terwijl je daar helemaal niet om gevraagt hebt.

Dat zullen de patienten die ongeveer zelf hun organen bij elkaar moeten lobbyen omdat wij in Nederland niet in staat zijn dit gezamelijk te regelen ook ongetwijfeld denken Ja

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:50

Shadow0 schreef:
Dat ligt er maar aan wat je als belangrijkste ziet: het lichaam van de dode, of het lichaam van de zieke nierpatient of cystic-fibrose patient die gered kan worden met zo'n orgaan.

dit bedoel ik nou met het is maar wat je als belangrijkste ziet, ik kan dan wel dood zijn maar het blijft wel MIJN lichaam. Ongeacht wat belangrijker is heeft iemand anders niks zomaar even te zeggen over MIJN lichaam.

En daar zou dus absoluur geen wet mogen komen dat je verplicht bent donor te zijn. Het is mijn lichaam en ik bepaal wat daar mee gebeurt niet iemand anders.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:56

Je bent ook niet verplicht om donor te zijn!!!!!!! *zucht*
je moet alleen even invullen dat je geen donor wilt zijn, thats it!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:12

ja dat weet ik Clown ik zei ook al ik begrijp het op de 1 of andere manier wel. Maar ik vind gewoon dat het van de zotte is dat je iets moet op sturen zodat er niks met je lichaam gebeurt. Zeg dan wil je donor zijn dan moet je dat opsturen.

laat verder ook maar hier komen we toch niet uit.

Ik zeg in elk geval tegen!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:26

Quote:Zeg dan wil je donor zijn dan moet je dat opsturen.

En dat gebeurd dus juist niet want mensen zijn LAKS!!! Te laks om op te sturen of ze wel willen, te laks om op te sturen dat ze niet willen. Te laks om uberhaupt na te denken.
Ik snap je punt best wel maar het werkt gewoon niet zo. En denk ipv aan jezelf nou eens aan een ander. Ik zie een mooi kindje op je avatar, daar wil je toch ook hulp voor als het nodig is?
Respect als je echt zelf niet wil doneren om 1 of andere reden maar wat is nou het probleem als je dat officieel aan zou moeten geven? 1 minuut werk?

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:43

moonfish13 schreef:
Tegen.
Het is toch verdorie mijn lijf?
Daar hebben hun niks over te vertellen.

Mee eens. Ik ben ook tegen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 02:19

Het lijkt wel alsof heel veel mensen (dit is niet het enige forum waarop deze discussie loopt) toch wat moeite hebben met lezen (niet rot bedoeld!!!).

Het gaat erom of je de moeite wil nemen over dit probleem na te denken. En dat veel mensen het een griezelig onderwerp vinden begrijp ik heel goed. Mijn vriend vind dat ook, en wil er ook niet over praten.

Wat ik me wel afvraag is hoe iedereen die nu zegt "nee, ik wil niet" of "ik durf niet" of "ik weet het niet" zou reageren als ze zelf in een situatie komen waarin een donororgaan een fundamenteel verschil kan maken, of dat een naaste in zo'n situatie zit.

Heb, doordat ik het met een naaste heb meegemaakt, mijn mening drastisch bijgesteld. Als je dood bent heb je zowiezo niets meer aan je lichaam (mensen die religieus zijn kunnen daar anders over denken, is hun goed recht), dus hoe meer ze eruit kunnen halen hoe beter het is. Als er een persoon is die door mijn overlijden een beter leven kan krijgen is het me meer dan waard geweest. Heb dus het formulier ingevuld en mijn omgeving weet ook hoe ik erover denk zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Ik weet helaas uit mijn nabije omgeving hoe lang en zwaar het wachten is op een donororgaan, hoevaak je niet opgeroepen wordt en het orgaan toch net geen match blijkt te zijn (maar wel voor een ander!!!), hoe zwaar het is om 3 tot 4 keer per week een halve tot hele dag kwijt te zijn aan dialyse en helaas ook dat hoe langer iemand aan bijvoorbeeld de dialyse zit hoe kleiner de kans van slagen is als er een donor wordt gevonden!!!

Als je dood bent heb je zowiezo niets meer te zeggen over je lichaam, het is dan je omgeving die bepaald. Of ze de wensen die je bij leven en gezondheid hebt vastgelegd gevolgd worden. Hoeveel mensen krijgen er niet een uitvaart zoals ze die NIET gewild zouden hebben, alleen om de omgeving tevreden te stellen? Waarom is het dan zo'n ramp om als je er toch niet meer bent een ander (of soms: meerdere mensen) te redden?

Je lijf is van jou zolang je leeft. Zolang je leeft heb je invloed op je lijf en er is niemand die mensen verplicht bij leven bijvoorbeeld een nier af te staan. Zodra je dood bent gelden er andere regels, andere wetten en ik vind het ronduit egoistisch om te stellen dat je lichaam na je dood nog steeds van jou is. Jij bent er niet meer in dat geval, dus je lichaam is een loos iets geworden. Afval feitelijk. Gun een ander een leven met hetgeen wat je achterlaat! Anders wordt je begraven of gecremeerd, en ziet je omgeving je ook niet meer anders dan op foto's en filmpjes. Je lichaam verdwijnt hoe dan ook na verloop van tijd, waarom dan niet een ander een mooi leven gunnen met je restanten!

Ik begrijp dat dit hard kan klinken, maar voor mij is dit de realiteit. Ik moet er niet aan denken mijn overleden naasten nu te bezichtigen (wat er van over is tenminste). Ik heb de herinneringen, die draag ik altijd bij me. Dat is me meer waard dan een lichaam dat "compleet" het graf of de oven in gaat.

Voor de duidelijkheid, als er meer mensen donor waren geweest had mijn oom nu nog een goed leven kunnen hebben!!! Nu is hij helaas overleden door het egoisme van sommige mensen en dat doet pijn!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 02:36

Omdat een mens na zijn/haar dood niets meer aan zijn lijf heeft en je levende medemens wel hebben mijn man en ik heel bewust voor donor zijn gekozen...

Ik omschrijf het bewust op deze manier omdat tussen het moment van keuze en het moment van registratie toch wel een paar jaar heeft gezeten.

Waarom.. Tja een stukje laksheid, een stukje erg druk, een stukje.."ik ben het gewoon vergeten". En dan ben je zo een paar jaar verder.

Daarom ben ik ook voor actieve donorregistratie. Het is toch belachelijk dat als iemand een altruïstische daad wil plegen, daar zelf actie op moet nemen. Laat iedereen die het niet wil maar actie ondernemen.

Inmiddels heb ik al weer een paar jaar netjes een donorcodocil op zak net als mijn man. Pluk me maar helemaal leeg heb er toch niets meer aan.

Het staat me wel tegen dat mijn nier (oid)dan terecht zou kunnen komen bij iemand die geen donor wil zijn. Maar ja..ook daar zal ik niets van merken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:32

Ik ben absoluut voor!!! Ik ben zelf nog niet zo lang donor, puur omdat ik ook te laks was om het papiertje op te sturen.
Ik zag pas hoe belangrijk het was toen mijn vader voor de tweede keer in één week een nieuwe donorlever nodig had.
Ik heb de avond na de tweede operatie mijn papieren ingevuld en opgestuurd en weet je, het was een hele kleine moeite was zo gebeurd en zo is het dus ook een kleine moeite om aan te geven dat je het niet wilt.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:02

zucht, iedereen is vrij om te bepalen of hij al dan niet donor wil zijn. letterlijk lezen wat er staat is moeilijk blijkbaar....
het kost alleen ocharme 5 minuten van je kostbare tijd om een papier in te vullen en op te sturen....

leg dan ook ineens vast of je wil gecremeerd of begraven worden, als je nu al zo op je strepen staat wat er met jou lichaam moet gebeuren...
leg dan ook ineens vast in welke kleren je wil begraven worden en hoe je steen er moet uitzien....

over dat bloed geven, daar ga ik me zeker over informeren. sterker nog, ik sleur gewoon mijn vriend ineens mee Haha! wat is nu 5 minuten van onze tijd als daar iemand zen leven mee kan gered worden? en dat alles voor 1 prikje.... dat is me zeker de moeite waard.
alleen denk ik niet dat ik dat nu al mag, omdat ik nu sinds mijn operatie nog dagelijks medicatie moet krijgen. volgens mij moet al die rommel eerst uit mijn systeem zijn of niet?
wisten jullie trouwens dat er in België zelfs dierenziekenhuizen zijn waar je je hond kan laten bloed doneren? als ik terug te been ben, ga ik met mijn 2 grootste dames dat zeker en vast doen. zelfde principe, als zij daarmee het leven kunnen redden van een andere hond, direct!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:06

ADR houdt helemaal niet in dat je donor MOET zijn.
ADR houdt in dat de regering of de instantie die daar over gaat jou automatisch registeerd als donor. Jij kan dat ALTIJD wijzigen.
Zoveel mensen zijn nu geen donor terwijl ze dat eigenlijk wel willen, simpelweg omdat ze te lui zijn of het vergeten zijn dat formulier op zijn te sturen en dat is gewoon zonde.
Ik heb op dit moment ook keuze 2 staan, ik wil mijn organen helemaal niet afstaan na mijn dood. Maar dan geef ik toch gewoon even een gil aan die instatie dat ik dat niet wil?!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:55

krak schreef:
leg dan ook ineens vast of je wil gecremeerd of begraven worden, als je nu al zo op je strepen staat wat er met jou lichaam moet gebeuren...

Ook dat heb ik al helemaal geregeld. Het enigste wat ontbreekt is de datum.