Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:57

welkom bonaire, join the junkies hiero

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:58

Ik dacht dat ze met deze nieuwe 'alvleesklier' wilde proberen dat het ook niet meer nodig zou zijn om te prikken..

Junkies :0

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:09

Ook welkom Bonaire!
Ja het zou wel een verbetering zijn, wie weet ooit in de toekomst..!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 17:41

het gaat goed met mijn nieuwe pomp :)
is nog niet zoveel veranderd omdat ik nog geen sensor erbij heb(moet 7april voor controle)
maar ik prik nu veel meer en ik hou beter mijn koolhydraten bij

@ Kentaro:
Fijn dat het laseren goed gegaan is!!

@Meikemarieke:
ja klopt heb ik ook gehoord! hoop echt dat er ooit een genezing ervoor komt, maar dat zou vast zijn als ik bejaard ben

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:53

fijn dat het goed gaat met je nieuwe pomp! Hopen dat het allemaal beter mag gaan :)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:17

ik ben nieuw hier in het topic. bij mij is suiker een bloedsuiker dagcurver geprikt vandaag en die was veel te hoog. ik ben duizelig, droge mond en slaap veel. ook bonkt mijn hart heel hard als ik me maar heel kort inspan. morgen krijg ik een gesprek met de arts hierover en dan zie ik wel wat eruit komt. vanochtend was mijn spiegel 11,3 nuchter. vanavond was ie 11,5. ben benieuwd hoe het af gaat lopen. kan iemand mij vertellen wat er meestal gebeurt als ie te hoog is. lees meer over te laag als over te hoge spiegel.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:24

hey Lonneke, wel;ke arts ben je geweest en waar? ik heb jaren int rode kruis in den haag gelopen bij dr valentijn, die heeft mij goed wakker geschudt.

met te hoge suikers heb je duidelijk te kort aan insuline in je lijf die dat eigenlijk in goede bannen hoort te leiden, de oorzaak hiervan kan vberschillend zijn, soms wordt t opgelost met dieet en pilletje, mensen waar dat niet bij helpt moeten over stappen op de insuline injecties, ik ga niet op de feiten vooruit lopen, je arts kan jou dat veel beter duidelijk maken, sterkte en hou ons op d ehoogte (waar ken ik jou ook al weer van vraag ik me nu af..........)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:42

MoniqueT schreef:
Met dat eten komt het wel goed, het is voor het ziekenhuis nu vooral van belang om te ontdekken hoeveel insuline hij nodig heeft voor het aantal koolhydraten in zijn voeding. Als je dat eenmaal weet, kan je daar zelf mee leren rekenen en kan je eigenlijk gewoon blijven eten, zolang dat niet te extreem is.

Vandaag is de diëtiste geweest. En is redelijk duidelijk geworden. :)
Ik ben er al goed mee weg samen met vriendlief, maar zijn moeder snapt er niets van. Hij had bij de diëtiste een Hypo aanval gekregen. Zijn eerste, ze waren meteen cola gaan halen, was toch gek maar nu weet ik tenminste hoe het eruit ziet en hij hoe het voelt. Zodat ik in de toekomst ook kan helpen natuurlijk. Morgen mag hij voor het eerst alles uitrekenen :D Zijn spuitjes zetten lukt ook goed. Nu hadden we een olijven potje met fetakaas gekocht voor 'tussendoor'.
Want hij had zo'n honger :)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:23

super dat je jouw vriend zo steunt, diabetes heb je als patieent ook niet alleen, veel succes met het uitrekenen voor vriendlief

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:28

Hoihoi!

Ik meld mij even omdat ze mij aan het testen zijn op diabetes, ik vind dit allemaal wel intessant omdat er eigenlijk nog niemand wat over heeft vertelt aan mij alleen dat mijn suiker waardes te hoogzijn. ik heb nu zo een apparaat dat ik moet prikken en dan het op moet meten k moet het dan opschrijven en dan gaan we later de cijvers bespreken. het is nog niet zo erg nu waarschijnlijk gaat het nog opgelost worden met medicijnen.
ik baal wel want k vind die prikjes echt een ***** gevoel.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:34

Carolinef schreef:
super dat je jouw vriend zo steunt, diabetes heb je als patieent ook niet alleen, veel succes met het uitrekenen voor vriendlief

Dankje. Ben ook wel erg leergierig. :)

Wat is dat met die pomp eigenlijk? Ook voor type 1 ?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:00

Pomp is er voor iedereen die insuline gebruikt, als vervanging voor spuiten. Dus zowel type 1 als type 2.

Wat doet een pomp? Bron: Ypsomed.nl

Citaat:
Stel je eens voor, dat je elke drie minuten insuline zou moeten injecteren. Optimaal voor je stofwisseling, maar niet echt praktisch! Dat is precies wat een insulinepomp doet. Deze bevat een insuline-ampul met kortwerkende insuline of snelwerkende insuline-analoog en geeft deze insuline via een katheter die is verbonden met een naald onder de huid, regelmatig af aan het lichaam. Net als bij ICT wordt er onderscheid gemaakt tussen bolus- en basale insulinetoevoer. Echter in beide gevallen wordt bij insulinepomptherapie in de insulinebehoefte van het lichaam voorzien door één enkel type insuline, kortwerkende insuline of snelwerkende insuline-analoog.

De basale hoeveelheid voorziet in de basisbehoefte aan insuline van het lichaam, waarbij maaltijden buiten beschouwing worden gelaten. Vóór elke maaltijd druk je op een knop voor afgifte van een extra bolus insuline om je bloedglucosewaarden na een maaltijd snel te verlagen. Deze flexibele insulinetoevoer geeft mensen met diabetes meer vrijheid om te kiezen wanneer en wat zij eten.

Bij lichamelijke activiteit kan de geprogrammeerde basale hoeveelheid eenvoudig met een druk op een knop worden verminderd voor aanpassing aan de verlaagde insulinebehoefte. Net zo gemakkelijk kan een verhoogde insulinebehoefte, b.v. vanwege een infectie, worden gecompenseerd.

Samenvatting:
Behandeling met een insulinepomp levert de hoeveelheid kortwerkende insuline of snelwerkende insuline-analoog die het lichaam op elk moment van de dag of nacht nodig heeft, als bolusinsuline (toevoer van een hoeveelheid insuline vóór een maaltijd) of met een automatische basale hoeveelheid die individueel is aangepast aan het ritme van het dagelijks leven. Insulinepomptherapie lijkt qua werking heel veel op de insuline-afgifte bij gezonde mensen en is zodoende de natuurlijkste vorm van insulinebehandeling die momenteel beschikbaar is. Door een fijne instelling kunnen hiermee bijna normale bloedglucosewaarden worden verkregen zonder het nadeel van vele hypo's, deze brengt vrijheid en flexibiliteit terug in je dagelijks leven en zorgt voor een aanzienlijk betere kwaliteit van leven.

En pompen zien?

http://www.medtronic-diabetes.nl/produc ... index.html
http://www.accu-chek.nl/nl/producten/in ... index.html

Ik ben zelf al dik 7 jaar een erg tevreden pompgebruiker! Ik heb 9 maanden gespoten, maar was dat snel zat.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:53

Monique: jij hebt ook een cozmo pomp gehad, toch? Die van mij is in 2011 aan vervanging toe, maar nou zit er een scheurtje in het scherm. Opzich niet zo'n ramp natuurlijk, ik douche en zwem er toch niet mee. Ik denk niet dat 'ie het nog een jaar uithoudt. Maar zouden ze mij nou nog een nieuwe cozmo 'geven' (voor weer 5 jaar) of zou ik een nieuwe pomp uit moeten zoeken? Hoef pas in de zomer weer naar de dvk, dus dacht: misschien weet iemand hier het ;)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:53

Je krijgt geen nieuwe Cozmo, om de simpele reden dat ze niet meer gemaakt gaan worden. Een scheurtje in de behuizing is geen probleem: bellen en vragen of ze het kunnen maken. Je krijgt dan een leenpomp en jouw eigen pomp krijgt een nieuwe behuizing erom en komt na een week of zes weer terug. Die van mij is al zeker vier keer weggeweest.

Ik baal als een stekker dat er geen nieuwe Cozmo meer gemaakt wordt. De fabriek is al in maart 2009 gestopt met de produktie en ook de service stopt op een gegeven moment. Je mag trouwens nu al een nieuwe pomp, zowel Roche (Accu-Chek) als Medtronic (Veo) verstrekken nieuwe pompen aan Cozmoklanten, ook als je periode van vier/vijf jaar nog niet om is.

Persoonlijk zou ik dat nu zeker overwegen, omdat de Cozmo er helemaal uit gaat. Eerst even deze laten repareren (Farmadomo bellen!) en dan je DVK bellen dat je een nieuwe pomp wil.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:58

Hoi allemaal, ik meld me ook hier ! ik ben 38 en heb al 36 jaar suiker.. ik ben sinds twee jaar aan de pomp en ben er helemaal happy mee !

Ik kan van allles en nog wat schrijven over mijzelf maar dat zal best vanzelf komen als ik mij meer op dit forum begeef.

Groetjes !

Oja ik heb de cozmo pomp.. ;)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:18

zo een hoop nieuwe mensen hier! Welkom allemaal! :)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:35

ja ineens loopt t storm, welkom allemaal

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:32

MoniqueT schreef:
Je krijgt geen nieuwe Cozmo, om de simpele reden dat ze niet meer gemaakt gaan worden. Een scheurtje in de behuizing is geen probleem: bellen en vragen of ze het kunnen maken. Je krijgt dan een leenpomp en jouw eigen pomp krijgt een nieuwe behuizing erom en komt na een week of zes weer terug. Die van mij is al zeker vier keer weggeweest.

Ik baal als een stekker dat er geen nieuwe Cozmo meer gemaakt wordt. De fabriek is al in maart 2009 gestopt met de produktie en ook de service stopt op een gegeven moment. Je mag trouwens nu al een nieuwe pomp, zowel Roche (Accu-Chek) als Medtronic (Veo) verstrekken nieuwe pompen aan Cozmoklanten, ook als je periode van vier/vijf jaar nog niet om is.

Persoonlijk zou ik dat nu zeker overwegen, omdat de Cozmo er helemaal uit gaat. Eerst even deze laten repareren (Farmadomo bellen!) en dan je DVK bellen dat je een nieuwe pomp wil.

Oke, dank voor de info! Ik vind het ook jammer dat ze ermee gestopt zijn. Ik vind dit een erg fijne pomp namelijk. Maar ik zal inderdaad even contact opnemen en de dvk even melden dat ik binnenkort graag een nieuwe wil. Een roze Veo, eenmaal, dank u! :D ;)

Ja, mijn pomp(en :D ) zijn ook al vaker weggeweest (eentje wilde geen nieuwe reservoirs laden, eentje blééf alarmen afgeven en bij een deed de bolusknop het niet meer). Maar ze komen ze gewoon meteen ophalen (vanuit Den Bosch naar Groningen) op wat voor tijdstip je ook belt. Da's echt geweldig.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:35

Whahah lente kriebels hier denk ik.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:58

Ik baal er ook van hoor, dat ik niet gewoon een nieuwe Cozmo kon nemen. Ik vind het nog steeds een toppomp!

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:21

is er ook iemand hier die alleen nog maar tabletten hoeft te slikken?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:22

Ik zelf niet, mijn man wel ;-)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:41

hoef je dan niet meer te prikken om te controleren enzo?

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:17

Oh hij heeft nu zo een nano metertje uitgekozen. :)
Ik zal morgen eens info vragen over zo'n pomp.
Ik stel echt superveel vragen daar, maar ze zijn super vriendelijk daar en antwoorden altijd heel goed op alles.
Ze vonden dat mijn vriend en ik het snel door hadden.
Wij natuurlijk trots :o

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:19

tootje71 schreef:
Hoi allemaal, ik meld me ook hier ! ik ben 38 en heb al 36 jaar suiker.. ik ben sinds twee jaar aan de pomp en ben er helemaal happy mee !
Ik kan van allles en nog wat schrijven over mijzelf maar dat zal best vanzelf komen als ik mij meer op dit forum begeef.
Groetjes !
Oja ik heb de cozmo pomp.. ;)

Wauw al zolang? en was zeker vervelend toen je zo jong was. Of had je het rond een leeftijd al door?
Was het erfelijk bij je? En had je kans het te geven aan je kinderen?
Oke veel vragen weer, sorry :)