Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MoniqueT schreef:Met dat eten komt het wel goed, het is voor het ziekenhuis nu vooral van belang om te ontdekken hoeveel insuline hij nodig heeft voor het aantal koolhydraten in zijn voeding. Als je dat eenmaal weet, kan je daar zelf mee leren rekenen en kan je eigenlijk gewoon blijven eten, zolang dat niet te extreem is.
Citaat:Stel je eens voor, dat je elke drie minuten insuline zou moeten injecteren. Optimaal voor je stofwisseling, maar niet echt praktisch! Dat is precies wat een insulinepomp doet. Deze bevat een insuline-ampul met kortwerkende insuline of snelwerkende insuline-analoog en geeft deze insuline via een katheter die is verbonden met een naald onder de huid, regelmatig af aan het lichaam. Net als bij ICT wordt er onderscheid gemaakt tussen bolus- en basale insulinetoevoer. Echter in beide gevallen wordt bij insulinepomptherapie in de insulinebehoefte van het lichaam voorzien door één enkel type insuline, kortwerkende insuline of snelwerkende insuline-analoog.
De basale hoeveelheid voorziet in de basisbehoefte aan insuline van het lichaam, waarbij maaltijden buiten beschouwing worden gelaten. Vóór elke maaltijd druk je op een knop voor afgifte van een extra bolus insuline om je bloedglucosewaarden na een maaltijd snel te verlagen. Deze flexibele insulinetoevoer geeft mensen met diabetes meer vrijheid om te kiezen wanneer en wat zij eten.
Bij lichamelijke activiteit kan de geprogrammeerde basale hoeveelheid eenvoudig met een druk op een knop worden verminderd voor aanpassing aan de verlaagde insulinebehoefte. Net zo gemakkelijk kan een verhoogde insulinebehoefte, b.v. vanwege een infectie, worden gecompenseerd.
Samenvatting:
Behandeling met een insulinepomp levert de hoeveelheid kortwerkende insuline of snelwerkende insuline-analoog die het lichaam op elk moment van de dag of nacht nodig heeft, als bolusinsuline (toevoer van een hoeveelheid insuline vóór een maaltijd) of met een automatische basale hoeveelheid die individueel is aangepast aan het ritme van het dagelijks leven. Insulinepomptherapie lijkt qua werking heel veel op de insuline-afgifte bij gezonde mensen en is zodoende de natuurlijkste vorm van insulinebehandeling die momenteel beschikbaar is. Door een fijne instelling kunnen hiermee bijna normale bloedglucosewaarden worden verkregen zonder het nadeel van vele hypo's, deze brengt vrijheid en flexibiliteit terug in je dagelijks leven en zorgt voor een aanzienlijk betere kwaliteit van leven.
MoniqueT schreef:Je krijgt geen nieuwe Cozmo, om de simpele reden dat ze niet meer gemaakt gaan worden. Een scheurtje in de behuizing is geen probleem: bellen en vragen of ze het kunnen maken. Je krijgt dan een leenpomp en jouw eigen pomp krijgt een nieuwe behuizing erom en komt na een week of zes weer terug. Die van mij is al zeker vier keer weggeweest.
Ik baal als een stekker dat er geen nieuwe Cozmo meer gemaakt wordt. De fabriek is al in maart 2009 gestopt met de produktie en ook de service stopt op een gegeven moment. Je mag trouwens nu al een nieuwe pomp, zowel Roche (Accu-Chek) als Medtronic (Veo) verstrekken nieuwe pompen aan Cozmoklanten, ook als je periode van vier/vijf jaar nog niet om is.
Persoonlijk zou ik dat nu zeker overwegen, omdat de Cozmo er helemaal uit gaat. Eerst even deze laten repareren (Farmadomo bellen!) en dan je DVK bellen dat je een nieuwe pomp wil.
tootje71 schreef:Hoi allemaal, ik meld me ook hier ! ik ben 38 en heb al 36 jaar suiker.. ik ben sinds twee jaar aan de pomp en ben er helemaal happy mee !
Ik kan van allles en nog wat schrijven over mijzelf maar dat zal best vanzelf komen als ik mij meer op dit forum begeef.
Groetjes !
Oja ik heb de cozmo pomp..