Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:11

De kortademigheid lijkt toch herkenbaar dus :D Ik zal het ook eens aan de verloskundige vragen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 08:35

Weer een nacht buikpijn...slecht geslapen..veel druk en onrust.
Verloskundige heeft gisteren gezegd dat ik mn werkzaamheden moet gaan aanpassen/verminderen. Dus we gaan er straks maar een telefoontje aan wagen.

En toch eens contact opnemen met de bekkenfysio voor die pijn in mn heupen en bekken.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:03

@hagelslag, in heb mijn man ook een nieiwe winterjas aangesmeerd, alleen mag hij m pas volgend jaar dragen van mij }:) . Kan ik m nu heel mooi aan! :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:05

_O- _O- _O- Ik heb mijn vriend 4 week terug ingehaald qua buik _O-
Dus naja... als ik hem nu pas, past hij hem volgend jaar met dikke trui perfect _O-

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:38

Ik ben hier niet zo actief geweest en loop een beetje tegen hetzelfde aan als Iris; ik heb moeite om het topic bij te houden. Ik lees wel, maar ben niet zo actief met posten hier. In ieder geval wel goed om te lezen dat iedereen - in meer of mindere mate - lekker doorwaggelt richting derde trimester en verder.

Hier ook de 24-weken mijlpaal voorbij. Ik heb wel duidelijk een meer naar-voren-buik dan bij mijn dochter. Die zat meer rond m'n hele middel, maar deze kleine man steekt duidelijk naar voren. Hierdoor zit ie wel wat meer 'in de weg' soms en voelt het alsof de boel meer moet oprekken, maar al met al is het prima vol te houden. Er wordt al flink op los bewogen, wat ik van de buitenkant al soms kan zien.

Kortademigheid herken ik wel; het is niet dramatisch, maar je merkt wel dat je gewoon sneller buiten adem bent en minder inhoud hebt. Komt wel weer als die skippybal uit de weg is; je longen zitten gewoon wat in de verdrukking dat laatste stuk. Net als je blaas en maag.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:52

Ik lees ook nog steeds mee maar lukt me niet om mee te praten. Hier nu 30 weken, dinsdag een groeiecho. Kleine man loopt 2 week voor.

Fijn om te lezen dat het met iedereen goed gaat (met ups en downs). Veel meisjes maar vooral zoals het nu lijkt allemaal gezonde baby's. Is en blijft zo bijzonder dat er een mensje in je beweegt en groeit. Nou ik blijf mee lezen en ben benieuwd wie hier hun eerste bevallingverhaal mag delen *\o/*

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 16:18

Hier weer een stap moeten maken waarvan ik gehoopt was dat het niet nodig was:

Afbeelding

Helaas gaan die bekken met een rotgang achter uit. Door de pijnlijke steken links in het SI gewricht veel opstart pijn dus voor kleine stukjes nu ondersteuning geregeld. Ik hoop zo dat de kleine snel indaalt en lekker diep in het bekken gaat liggen. Dan haal ik daar weer wat stabiliteit uit.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:14

Ah oliebol zeg...gelukkig is het 'maar' tijdelijk, maar leuk is anders.

Voor wie geïnteresseerd is (en ik zag al eerder wat voorbij komen), Independer heeft voor 2025 al een en ander op een rijtje gezet qua verzekeringen en vergoedingen:

https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... lling.aspx

In de basisverzekering ontvang je geen kraampakket en betaal je de eigen bijdrage bij poliklinische bevalling (in ziekenhuis zonder medische noodzaak) a 545 euro.

Citaat:
Het landelijke maximumtarief voor een poliklinische bevalling is € 806,89. Dat betekent dat je na de vergoeding uit de basisverzekering van € 261,- (2 x € 130,50) bij een gecontracteerde zorgaanbieder nog maximaal € 545,89 eigen bijdrage betaalt voor de bevalling zelf.

Let op: deze eigen bijdrage betaal je alleen als je bevallen bent in een instelling, maar dit medisch gezien niet noodzakelijk was.

Er zijn een aantal verzekeraars die via de aanvullende verzekering dekking hiervoor bieden. Snel uitgerekend ben je met een aanvullende verzekering welke goedkoper is dan zo'n 45 euro 'goedkoper' uit. Het kan dus de moeite waard zijn.

Ik zit zelf bij ASR, waar zowel bij m'n huidige basis en aanvullende pakket geen kraampakket en geen vergoeding voor poliklinische bevalling zit, dus ik ga even kijken wat voor mij interessant is. Op het eerste gezicht lijkt de CZ plus het voordeligst te zijn, maar ik moet even kijken hoe de voorwaarden zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:30

Het topic gaat soms inderdaad best wel snel! :Y)

Bijhouden lukt gewoon af en toe niet!

@renee, Naja als je op die manier nog wel wat in beweging bent
Gewoon doen en accepteren!
Mijn heupen/bekken doen nu ook goed pijn _O- .
Iets met behangen :Y)

Afbeelding
Nu kan mijn vriend de radiator weer ophangen en daarna kan ik de andere muren ook doen.
Maar Jezus wat was dit een langdurig rotstukje....
Maarja rondom het raam etc... dat rooft tijd. Ik denk dat ik ca 4 uur bezig ben geweest(oké tussendoor 10 minuten paarden voeren).
Maarja, de ergste muur is gedaan.... nu de rest nog _O-

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:59

Ohh Renée wat onwijs frustrerend voor je! Ik hoop zo voor je dat je snel wat verlichting krijgt.

Leuk dat er meerdere zijn die aan het verbouwen/herinrichten zijn.

Goed bezig hagelslag!! Knap hoor dat je kan behangen. Je mag hier ook wel langskomen om te behangen als de verbouwing af is :+

Ze hebben hier afgelopen week het dak afgemaakt, zo mooi!

Before
Afbeelding

After <3
Afbeelding

En dan nu beginnen met een bovenverdieping realiseren :Y)
Afbeelding

Het duurt dus nog wel even voordat ik de toekomstige babykamer kan inrichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:15

Behangen is een kwestie van youtube filmjes kijken.
"Makkelijk" behang kiezen. Behangmachine en gaan met die banaan.
Niet te bang zijn.

5 jaar terug voor het eerst zelf behang op de muren gedaan.
Maar volgens mij woon je niet in de buurt. Dus ik kom niet helpen _O- _O-
Maar howly wat wen ruimte hebben jullie boven <3

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:26

Wat vervelend dat je zo'n slechte nacht hebt gehad Jolliegirl. Hopelijk kan je ij goed overleg je werkzaamheden aanpassen en snel bij een fysio terecht.

Mylittlejoy ook de 24 weken mijlpaal voorbij.

He, bah, renee, wat naar dat je mobiliteit zo snel achteruit gaat. Hopelijk gaat de rotator je wel verlichting bieden.

Hagelslag lekker aan het behangen geweest! Tof dat je dat zelf kunt.
Wij hebben voor het foto behang een behanger geregeld. De man van mijn moeder durfde dat niet aan :+

Wauw! Wat een verbetering al, Venthe. Een heel project, maar wel een fantastische woonplek straks <3

Ik had niet zo'n beste nacht vannacht. Veel last van onrustige benen, steeds kramp scheutjes in de kuiten, niet lekker kunnen liggen. Dat soort dingen.
Nu had ik gisteren een erg drukke dag. Wellicht was dat de oorzaak.

Ik heb vandaag het andere deel van de muur van de kinderkamer gesaust. Erg blij met het kleurtje :o
Voor:
Afbeelding
En na:

Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:51

Gave kleur zeg!!

Ik heb echt de beste werkgeefster ever...
Nogmaals mondeling gemeld dat mn contract verlengd zal worden.
En ze vond het super dat ik belde en mag morgen met de planning ( tevens een goede vriendin van me) gaan overleggen hoe we mn uren gaan verdelen.
Werkgeefster vind maximaal 2 cliënten per dag meer dan genoeg ( ik werk 4 dagen, +- 24 uur)
Nu heb ik 3 dagen 3 cliënten en 1 dag 2 cliënten.

Dus voel me opgelucht dat er weer zo fijn gereageerd is.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:54

Wat fijn zeg! Kan me voorstellen dat dat oplucht :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:35

Ohhh nog een mooi kleurtje voor de kinderkamer. Ahhoewel ik hem voortijd ook niet slecht vond!

En fijn Jolliegirl dat je werkgever echt behoorlijk goed ermee omgaat.

Mijn lichaam vervloekt mij op dit moment _O-

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:12

Jolliegirl, wat een fijne leidinggevende!

Simone, goed bezig geweest! En gaaf kleurtje!

Hagelslag, ook lekker bezig geweest zo te zien. Jammer dat je lichaam je er nu om vervloekt.

Venthe, wat een toffe woonplek joh!

Renee, ah, wat klote zeg!

AvHdG, wat leuk, weer even naar de kleine kijken!

Ik heb zelf al een tijdje weinig boeiende dingen te melden hier in het topic. We hebben nog altijd zeer weinig geregeld voor de tweede en ik voel me nog steeds prima. Sterker nog, ik heb mijn sportschoolabonnement weer geactiveerd, zodat ik in ieder geval in beweging blijf tijdens deze wintermaanden. Verder moet ik nog zoeken naar een geschikte winterjas, die ik na de zwangerschap ook nog zou kunnen en willen dragen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:02

Wat vervelend Renee, sterkte :(:)

Fijn dat je werkgever zo meedenkt Jolliegirl!

En ik zie wat hele mooie huizen en kamers voorbij komen :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:57

Renee, helpt de rollator wat?
Hopelijk verminderd het de pijn en klachten ietwat. Je helpt jezelf iig goed door er maar aan toe te geven hem te gebruiken.

Kijken jullie een beetje uit naar kerst?

Wij hebben er niet heel veel mee, maar ik wil volgende week de boom opzetten en overal lampjes enzovoorts..veel kaarsjes...
Nu kan het nog...volgend jaar met een kleine moeten we dat compleet aanpassen natuurlijk.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:08

Ik kijk momenteel uit naar een dierenarts voor iris -O-

God zij dank weten ze bij de dierenarts wel al dat ik zwanger ben.
Ik kon eerst niet uit mijn woorden komen _O-
Lang leve hormonen en een schijtknol die met haar slechte been weer weet ik veel wat heeft gedaan.
Het been is gezwollen en pijnlijk....
Dierenarts zal vandaag ergens langs komen

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 10:34

Het helpt in ieder geval met op starten. Als ik eenmaal in beweging ben dan wordt het langzaam iets beter totdat je het maximale bewegingspunt hebt bereikt. Wel ben ik bijna door de wachtlijst heen voor de andere bekkenfysio in het dorp. De eerste die had het begin van de zwangerschap volledig ver*piept* door behandelingen te spenderen aan anatomie lessen (letterlijk zonder nog maar 1 keer gevoeld te hebben hoe mijn bekken stonden) en zodra ze bij behandeling (niet helemaal het juiste woord, afspraak misschien beter?) 4 heeft ze de verkeerde kant gecorrigeerd. Toen eindigde ik met aan twee kanten pijn en dus ook op een plek die nooit pijn heeft gedaan. Toen ik dit bij haar neergelegde gaf ze mij de schuld omdat ik geen steunzolen had gekocht. Nou goed toen dus op de wachtlijst voor de ander. Hopelijk gaat zij goed luisteren, want ik weet eigenlijk precies wat er moet gebeuren om te verlichten. Ik baal zo dat mijn vorige fysio voor mij niet meer te berijden is met de auto. Daar kreeg ik echt goede hulp was achteraf ook een heel toonaangevende fysio waarvan de methodes door het hele land gebruikt worden.

Wij hebben met onze zoon niet veel hoeven aanpassen met kerst vorig jaar. Grote kans dat je volgend jaar ook een mooie boom kan neerzetten. Zelf heb ik de neiging om niks meer op te tuigen. Dat zal dan weer een taak zijn die mijn man “moet” doen en ik wil het eigenlijk niet meer van hem vragen. Dus dan kijk je er niet helemaal naar uit. Ik hoop wel nog een rondje door de supermarkt(en) te kunnen maken om de lekkere dingen uit te proberen.

Succes met Iris! Sommige dieren zijn draaideur dierenarts gebruikers.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:56

Zo dat is dan wel echt behoorlijk klote dat je zo'n fysio had zeg!!
Helaas verstaat niet iedereen z'n vak.

Het valt gelukkig bij iris opzich mee.
Einschuss been aan het been waar ze vorige jaar ook de draadwond had.
Dus antibiotica erin.
Antibiotica voor komende 3 dagen over het voer en madam aandachtzoeker weer op stal....
Maar dit heeft behoorlijk energie gerooft voor de rest van de dag

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 12:04

Ik vind einschuss altijd maar spannend, gelukkig ziet alles er goed uit voor Iris :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:09

Spannend is het ja
Maar gelukkig zag ik het vanmorgen net voor 8 uur. Dus mocht het in de namiddag niet echt lekker verbeterd zijn.
Kan ik nog altijd weer bellen...

Ze zal helaas altijd een zorgenkind blijven -O-
Maarja... wel mijn lievelings zorgenkind <3

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:48

Jolliegirl schreef:
Kijken jullie een beetje uit naar kerst?

Wij hebben er niet heel veel mee, maar ik wil volgende week de boom opzetten en overal lampjes enzovoorts..veel kaarsjes...
Nu kan het nog...volgend jaar met een kleine moeten we dat compleet aanpassen natuurlijk.

Wij hebben met onze dochter vorig jaar (toen werd ze in december 1) gewoon een traphekje om de boom heen gezet en die leuk versierd. Nu is ze inmiddels in de fase dat ze nee begrijpt, dus durf ik het wel aan om zonder te doen. Maar het is net die fase dat ze wel mobiel zijn, maar nog niet goed snappen dat dingen niet mogen waarin het tricky is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:43

Kerst is echt wat voor m'n vriend en zusje qua versieren O:)
Daar ben ik te lui voor _O- _O- _O-

Ik zit nu alleen echt een beetje te bedenken hoe ik het de komende maanden nog ga doen qua kou.
Normaal heb ik al snel last van koude bovenbenen en daardoor ook last van mijn rug.
Nu had ik net dus 3 laagjes kleding aan.
Maar die wind komt nogsteeds aan mijn benen.
Ik heb zitten kijken online, kon wel een soort van softshellbroek vinden voor zwangeren...
Maar 70 euro is toch net wat zonde.

Dus nu denk ik toch hard erover na om thuis een regenbroek aan te trekken als ik ga uitmesten bij de paarden.
Puur omdat ik dus koude wind echt niet trek.
En inmiddels mijn buik dan ook koud word en de kleine het niet fijn vind