Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:41

Ik ken een EPTE behandeling niet, dus heb er even over gelezen. Maar dan zie ik ook dit:
Citaat:
De klachten worden meestal in 4-6 behandelingen minder en u kunt meestal in ongeveer 3 maanden activiteiten weer volledig gaan hervatten.

Dus ik zou bijna energie steken in je vragen of het niet verstandig is om de behandeling ook de tijd te gunnen en om je pees herstel te gunnen, maar dat is weggegooide energie, dus dat doe ik dan maar niet ...
Een medaille is natuurlijk belangrijk, dus veel plezier morgen.

Tiggs, lekker bezig.
Ik loop vaak routes die ik ken en voeg daar nieuwe lussen aan toe ofzo. Of ik kijk op google maps en ga eens een leuke route bedenken.
Ik heb Komoot, maar ik heb nog nooit op gpx gelopen en ik roep al heel erg lang dat ik dat een keer moet doen (al is het maar om eens te kijken hoe het werkt), maar ik doe het niet :+

Suliko

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:54

Sherivey, zeker waar, voorbereiden op warmte terwijl je in een winterperiode traint en de marathon opeens op een absurd warme lentedag valt, is ook heel ingewikkeld natuurlijk. Je lichaam is er dan gewoon niet aan gewend en waarschijnlijk door alleen het vaker te ervaren weet je wat je moet doen in zulke onvoorziene omstandigheden. Dus dat hoeft inderdaad niet aan een matige voorbereiding te liggen, maar eerder aan gebrek aan kunnen voorbereiden of simpelweg de ervaring nog niet hebben.

Muurp, ik heb die fout ook eens gemaakt van plots meer kilometers op verhard maken. Ik loop regelmatig verhard, maar eigenlijk altijd tot een afstand van 8 km en de langere runs doe ik onverhard. Toen ging ik opeens 16 km verhard lopen en dat hebben mijn kuiten me laten weten. :') Nu loop ik wel eens vaker rond de 10-12 km verhard, maar als ik langer train, gaat mijn voorkeur wel echt naar een trailrun. Laatst een 18 km voornamelijk verhard of grind, en weer flink spierpijn in mijn kuiten die ik niet eens van hoogtemeters krijg na een trailrun. Los van het gebrek aan demping dat asfalt geeft, loop je ook veel monotoner op asfalt. Onverhard is technischer en kost daardoor meer energie en aanpassing van je lichaam, maar het dynamischer lopen, bespaard op een bepaalde manier ook je lichaam.
Goed dat je er op tijd bij was in ieder geval!

Lekker bezig Danseresje!

Samantha, wanneer heb je een marathon gepland staan?

Goof, he bah :') Wel lekker gelopen, ik vind het heel knap dat jij in het begin je hartslag zo bizar laag hebt en dan opeens hoger en niet meer lager.

Supervixen, ik moet ook zo'n 8 min/km lopen om zone 2 te bereiken, vreselijk. Maar, je hebt het weer gedaan!

Ninus, groot gelijk, lekker genieten! Dat is ook mijn plan. Ik hoop dat het zaterdag niet te warm wordt.

Eef_Bam, fijn dat je goed geholpen bent! Loop je op steunzolen? Ik heb ook flink x-benen en heb nu minimale zooltjes op maat gemaakt die voorkomen dat ik naar binnen val met mijn knie, zonder raken mijn enkels en knieën makkelijk overbelast door de kracht die dan te veel naar binnen toe werkt in plaats van verticaal naar beneden. Je kan ook schoenen met anti-pronatie kopen, maar ik heb begrepen dat dit minimaal steun bied. Ik koop dus zelf neutrale schoenen en doe daar mijn eigen zool in.

Tiggs, ik teken routes in garmin, pak gpx routes van komoot of van iets anders (ns wandelingen of trails), ik volg de route op mijn horloge en dat gaat eigenlijk altijd goed. Voor echt langere routes zet ik ze voor de zekerheid in de app topo gps, zodat ik op mijn mobiel een goede kaart met de route paraat heb als ik echt twijfel of een alternatieve route ergens moet nemen.
Wat fijn dat het zo goed gaat!

Gister heb ik twee keer gelopen, dat ging verrassend goed! In de ochtend een ontspannen 5 km en in de avond 8 km heuveltraining bij Beekhuizen met 229 hoogtemeters. Één steile heuvel in het begin heb ik gelopen (voelde het avondeten nog iets te veel zitten), de rest allemaal steady opgerend. Ik vond het behoorlijk zwaar voelen, ik dacht dat ik wel vaak in zone 5 zou zitten, maar garmin vond het allemaal wel mee vallen. Het bleek totaal geen anaërobe training. :') Aan de ene kant ben ik blij dat ik makkelijker een lage hartslag behou, maar het voelt wel alsof ik steeds meer mijn best moet doen om anaëroob te trainen. :+ Gister is mijn VO2Max ook weer gestegen, naar 52.
Wel enorm genoten, het was echt prachtig met de lage zon en kwam de kudde IJslandse pony's bovenop een heuvel tegen. <3 Ook nog een reetje en meerdere buizerds die van vlakbij opvlogen uit een boom. En de afdalingen waren heerlijk technisch met honderden boomwortels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:36

Goof schreef:
Ik ken een EPTE behandeling niet, dus heb er even over gelezen. Maar dan zie ik ook dit:
Citaat:
De klachten worden meestal in 4-6 behandelingen minder en u kunt meestal in ongeveer 3 maanden activiteiten weer volledig gaan hervatten.

Dus ik zou bijna energie steken in je vragen of het niet verstandig is om de behandeling ook de tijd te gunnen en om je pees herstel te gunnen, maar dat is weggegooide energie, dus dat doe ik dan maar niet ...
Een medaille is natuurlijk belangrijk, dus veel plezier morgen.

Tiggs, lekker bezig.
Ik loop vaak routes die ik ken en voeg daar nieuwe lussen aan toe ofzo. Of ik kijk op google maps en ga eens een leuke route bedenken.
Ik heb Komoot, maar ik heb nog nooit op gpx gelopen en ik roep al heel erg lang dat ik dat een keer moet doen (al is het maar om eens te kijken hoe het werkt), maar ik doe het niet :+

Ik heb het EXPLICIET gevraagd, en RUST IS NIET NODIG. Anders begin ik er niet aan en dat ook aangegeven. Dus wat jij leest geldt niet voor wat ik nu ga doen. En er staat volledig hervatten, dat heeft te maken met de blessure, niet met rust tijdens een behandeling. Dus wat er staat is dat ik theoretisch binnen 3 maanden van mijn peesprobleem af ben. (en dat geloof ik niet, want dat schrijven ze ook over shockwave en helaas werkt dat bij mij niet (ook niet bij een hielspoor eerder)).

De fysio kwam zelf met EPTE omdat shockwave niets of niet genoeg lijkt te doen. Er blijft 1 plekje dik en gevoelig. Dat is een minimaal plekje, kan het exact aanwijzen. Maar er is me gezegd dat ik net EPTE gewoon hetzelfde kan doen als na shockwave, dus gewoon sporten, maar dat het dus mogelijk een halve dag gevoeliger is.

Ik vind onverhard lopen lastiger. Ga wel eens door m'n enkel of verstap me dan. Dat natuurlijk op de echt hobbelige paadjes. Ik neem er wel altijd 1 mee in het bos met lopen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:00

Maar door je enkel gaan hoeft helemaal niet gek te zijn! Ik was dus heel lang overtuigd dat als je vaak door je enkels gaat, je zwakke enkels hebt. Maar het plots inbuigen van je enkel (met even een korte pijnsteek die erna weg is, dus niet het daadwerkelijk verzwikken van je enkel natuurlijk met blijvende pijn) is ook gewoon het aanpassingsvermogen van je enkel in ruiger terrein. Je zet nu eenmaal vaak je voet scheef neer bij hoogteverschillen, boomwortels en stenen en het is aan je enkel om ervoor te zorgen dat die vreemde hoek naar je been toe wordt opgevangen. En ja, dat gaat wel eens gepaard met 'door je enkel gaan', maar dat doorklappen is niet gelijk schadelijk. Zo ben ik gister tweemaal door mijn enkel gegaan bij een afdaling, voelt eventjes auw, maar ik kan gelijk weer doorrennen zonder last. De pijn is even een signaal van je enkel, die zegt "hallo, dat was wel erg scheef en veel inspanning, iets voorzichtiger graag". :+
Daadwerkelijk verzwikken, waarbij je echt door de eindstand van je enkelbanden klapt, kan je niet doorheen lopen en het kost natuurlijk wel tijd en opbouw om ervoor te zorgen dat je enkels flexibel vaker kunnen doorbuigen zonder dat het te belastend wordt. Sinds ik dit weet ben ik het 'door mijn enkel gaan' anders gaan zien en besef ik me vooral hoe adaptief en sterker mijn enkels zijn geworden, door te rennen op divers terrein.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:04

Routes, ik doe altijd maar wat. En heb totaal geen richtingsgevoel haha. Ik loop thuis vaak hetzelfde rondje, maar nu ik steeds langere afstanden moet is dat soms nog een uitdaging.

Mooie plaatjes Suliko!

Ik ga 20 okt marathon Amsterdam lopen.

Ja klopt, door ongelijke ondergrond en beetje door je enkel gaan train je juist je enkels. Ik vind onverhard om plassen en boomstronken heen zwieren juist erg leuk. Ik ben ook heel benieuwd naar de trail run zaterdag, ik loop daar regelmatig in het bos, maar dit is een andere route gok ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 16:10

Wij lopen vaak op gpx, vandaag nog. We moesten wat ophalen in Breda van marktplaats. Toen heeft mijn vriend dus een gpx van internet getrokken en die hebben we gelopen. Hij was wat verouderd, dus we moesten af en toe wat improviseren, maar een prachtige route gelopen van 21km. Ik had het er zwaar mee de laatste kms, mede door de warmte.
Nu op de terugweg naar huis.

Als we een onbekend gebied op internet bekijken, kijken we op google maps vaan naar parkeerplaatsen en daar staan regelmatig reviews bij van mensen die dan iets zeggen over wandelroutes in dat gebied of het bord met wandelroutes hebben gefotografeerd. Of je zoekt gewoon op wandelroutes in... (naam van het gebied). Daar staan dan ook vaak paaltjesroutes.

Iemand had een vraag over die rondjes, die krijg je als je een activiteit deelt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De beloning:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 08-08-24 16:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:11

Ah bekend gebied, die smokkelroute ia leuk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 16:13

Erg leuk ja!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:22

Wat leuk zeg!

O ik voel me nu heel dom maar zal eens zoeken hoe je zo’n route dan vind of maakt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 16:30

Op afstandmeten bijvoorbeeld. Of zoeken op gpx routes .... (gebied waar je heen wilt).
Of ik vraag mede trailrunners op instagram waarvan ik weet dat ze ergens in de buurt wonen of ze nog een leuke route hebben of weten.
Berichtje in je stories zetten helpt ook.
En van je garmin vrienden kun je andermans route eraf halen, van garmin connect en opslaan in jouw garmin connect app.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:47

Ziet er mooi uit. Dan is het hier maar saai waar ik woon. ;)

Ik heb de fysio overleefd. Eerst is een echo van de pees gemaakt en die zag er een stuk beter uit dan een paar maanden terug. En daarna hebben we dus die EPTE geprobeerd. Ik kan je vertellen dat shockwave prettiger voelt, hoewel dat langer duurt. EPTE duurt maar een paar minuten, maar dan heb je een venijnige steek. Vanavond kan ik er mogelijk meer last van hebben, maar morgen zou het weer 'normaal' moeten voelen. Ik heb nog expliciet nagevraagd over rust houden, maar dat was dus niet nodig. Die 3 maanden wat je op internet leest is dus inderdaad de periode dat het gemiddeld duurt voor iets weer genezen is. Maar hier is het gewoon anders dan anders en geen blessure zoals ze meestal ontstaan.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:34

Samantha ik gebruik runnermaps, maar dat is vooral om een ruimte met aantal km uit te rekenen

https://runnermaps.nl/home#google_vignette

Ik heb m’n zone 2 run gedaan, ging beter dan verwacht
Al kwam ik er na 1,5 /2 km achter dat ik in zone 1 zat (kon het zonder leesbril niet zo goed zien B-) := _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 17:40

Hahaha Sall, lekker bezig. Volgende keer de bril op doen :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:43

Thanks allemaal voor tips over de routes!
Ik doe op zondagochtenden mee aan een looptraining en zie daardoor ook al wat andere gebieden, maar wil dat dus nog wat meer uitbreiden naar andere mooie delen van Nederland.

Ah taart is altijd extra lekker na zo'n activiteit he?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:52

Gisteren fysio behandeling gehad mbt mijn hoofdpijn
Hij drukte mij op
Het hart om minimaal 3x per week minimaal een half uur te sporten met zweet op de bovenlip
Vanmorgen was het nog ruk, maar het herstelde langzaam maar zeker, dus was erg blij dat ik die training heb kunnen doen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:13

Tiggs, ik teken wel eens routes uit in Garmin. Maar ik had dus bij de Loonse en Drunense duinen eens een route die alleen maar over mulle zand-/ruiterpaden ginf hierdoor. Was dat grafzand na een poosje wel beu. En mn medelopers ook geloof ik :+

Suliko, ahh wat leuk, die IJslanders! <3

Door mn enkel gaan doe ik zo vaak. Ik heb daadwerkelijk vrij slappe/ flexibele banden. Daadwerkelijk verzwikken dat het ook echt dik en pijnlijk wordt gebeurt me gelukkig niet vaak meer.

SV, gave fotos weer en heerlijk getraild :D

Sall, je liep iig lekker rustig dan :))

Wie hebben hier allemaal een (hardloopgerelateerde) insta? Ik volg graag (als ik dat nog niet doe :)) ).

Vanochtend een rondje gelopen. Rustig begonnen, na 5 km iets vlotter tempo en de laatste 2 km weer rustig.

Geen vos gezien vandaag. Wel reeën. Die blijven toch ook leuk. <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 21:15

Sherivey ik herinner me dat rondje nog wel ja :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:05

Samantha_ schreef:
Wat leuk zeg!

O ik voel me nu heel dom maar zal eens zoeken hoe je zo’n route dan vind of maakt

Je kan heel simpel een route tekenen in garmin! Hij geeft paarse lijntjes, dat zijn veel gebruikte paden en kunnen een goede indicatie geven van mooie paden. Het enige is dat als je bijv een trailrun rondje tekent, de MTB paden ook paars oplichten, maar, als je probeert je route daar overheen te laten gaan, zal hij proberen niet die route te pakken. Dus dan weet je dat het eigenlijk geen looppad is. Een route in de connect app teken je zo: meer --> training & planning --> koersen --> maak koers/+ --> kies type training --> aangepast.
Ik volg dus meestal de paarse lijntjes en tot nu toe zo al hele leuke routes getekend voor onbekende gebieden, ook voor in het buitenland zoals de Eifel waar ik laatst was. Maar je kan ook de paarse lijntjes uitzetten en de paden volgen. Ik verander de kaart regelmatig van 'terrein' naar 'satelliet' om stukken bos, heide en hoogtemeters mee te pakken (en heel veel stukken zand kan je dan bijv vermijden om te voorkomen wat Sherivey overkwam :') ).

Soms kijk ik op komoot naar routes voor inspiratie, ik vind tekenen in komoot niet fijn namelijk, vooral niet als je in de buurt van je route een punt plaatst (bijv als je een 8je wil lopen), dan pakt hij opeens vanuit die kant van de route de punt.

Maar je kan dus ook GPX-bestanden heel simpel in je connect app openen en zo opslaan en op je horloge zetten. GPX bestanden haal ik van komoot, ns wandelingen, ns trails (verdere afstanden), soms ook klompenpaden en andere bekende routes zoals de N70 bij Nijmegen of de Zeven Heuvelen bij de Steeg.
En sinds jij bij Soesterberg woont, vanuit daar kan je echt alle kanten op fantastische routes tekenen! Over de vliegbasis naar de Soesterduinen en het Heideveldje bij Den Dolder, vanaf daar kan je zelfs doorsteken richting Lage Vuursche. Of naar onder naar Austerlitz, Bornia. Je zou zelfs naar de Leersume plassen en Amerongse berg kunnen lopen. :D

Supervixen, wat een heerlijke omgeving en leuke paden! En taart blijft toch wel de beste afsluiting!

Hahaha Sall, wel goed je best gedaan!

Sherivey, je mag mij wel volgen op insta @zozowie, ik post niet megaveel, maar vooral mooie natuurplaatjes van trailruns, vakanties, dieren en soms een goed boek. :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:24

Thanks, ik zal even kijken!
Het is me nu wel gelukt om de route van Austerlitz trail in m’n horloge te zetten.

Ja klopt over vliegbasis naar den dolder loop ik vaak, en dan terug via Zeist en zo bos nog door.

Als je de route in je horloge hebt, geeft ie dan ook aan als je verkeerd loopt?

Ik heb ook een running insta, running with Sam

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:30

Supervixen schreef:

_O-

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:39

Mijn horloge zoemt/piept (net anders dan de trilling dat er een bocht aankomt) als ik van de route af ben en hoeveel meter. Verder zie ik op mijn instinct alleen een zwarte lijn en mezelf als pijltje die de lijn volgt. Soms lopen lijnen van een gpx route niet helemaal lekker met de werkelijkheid, en dan wijk je er iets van af, maar dan geeft hij niet gelijk aan dat je fout zit.
Ik zou voor zaterdag gewoon lekker de route aanzetten. (via je horloge, training aanklikken --> options --> courses --> do course --> dan start hij niet direct, maar laad hem en zoekt gps signaal, dus dan moet je nog een keer op start klikken). De route van zaterdag is ook uitgezet, maar dan kan je juist goed wennen aan ook op route lopen, kijken hoe dat gaat, zonder dat je veel hoeft na te denken.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 06:51

Supervixen schreef:

Hier nog één :') daar heeft mijn rechter grote teennagel nog lang last van gehad...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 07:00

Suliko en Samantha ik heb jullie ook even gevolgd. Mijn insta staat in mijn onderschrift.

Bij mij geeft hij na een meter of 20 verkeerd lopen een piep, een trilling en koersfout aan.
Ik heb een kaart op mijn horloge. Ideaal.
Ik heb nog nooit een route met de connect app gemaakt. Toch maar eens proberen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 07:44

Ik heb ook nog nooit mijn horloge gebruikt om een route in te zetten. Dat zou wel moeten kunnen. Ik zet hem soms wel aan als ik ga wandelen, dan kan ik later ook zien waar ik geweest ben.

In Cuba doet de Garminapp overigens heel erg raar, dan krijg je dus niets op de app te zien, en heel veel foutmeldingen. En dat gebeurde bij mij precies na 2 keer een dagovergang op het horloge (dus 2 keer dezelfde datum naar nieuwe datum), en dacht eerst dat het een bug was in de software van Garmin. Totdat ik na een tijd redelijk internet had om de app weg te gooien en opnieuw te installeren. Toen bleek dat Garmin geblokkeerd was in Cuba. En als je dus van buiten Cuba bent ingelogd krijg je dat niet te zien, maar dan doet de app wel heel raar met hele rare fouten. Je horloge geeft dan bijvoorbeeld wel aan dat je goed geslapen hebt, maar de app niet. En als je gefietst hebt, dan kan dat niet naar de app gezet worden. Dat gebeurde overigens allemaal thuis alsnog. Maar op dat moment is dat wel jammer dat het niet werkt.
Dus daar zal een route lopen via het horloge niet werken.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 07:55

Tiggs, fijn om te horen dat je training weer de goede kant op gaat en je je sterker voelt!

SV, dat ziet er leuk uit zeg, mooie foto's! Leuk dat jullie overal samen kunnen lopen.

Sall, baalen van je hoofdpijn, ik had het gister en vandaag ook, precies boven mijn linker oog, alsof iemand er een partij spelden in drukt.
Gaat het al wat beter met je.

Sherivey ook lekker aan het trainen.

Suliko, mooie loopjes heb je gemaakt! En een goed teken dat je hartslag zo laag blijft!
Bedankt voor de uitleg over de route maken, ik ga dat eens proberen!

Ik meen altijd dat het voor mij helemaal niet nodig is om van te voren een route uit te zetten.
Want op de meeste stukken waar ik loop ben ik wel een beetje bekend.
Dat voelt ook al zo als ik er maar een keer geweest ben :o
Ik was met mijn familie naar de Carolinahoeve gewandeld, een leuk restaurantje midden in het bos, ik had mijn trailvest meegenomen, om vandaar naar huis te lopen, zo een 15km ongeveer.
Het was echt prachtig lopen daar, veel heuvels, maar na 6km kwam ik weer het bordje tegen van het restaurant.
Had ik een rondje gemaakt, nou beetje baalen maar kan gebeuren, ik weer verder voor mijn gevoel nu zeker in de juiste richting, liep heerlijk mooi tempo, heuveltje op, heuveltje af, genieten.
Tot ik weeeer het bordje naar het restaurant tegenkwam, had ik verdorie weer een hele ronde gelopen zonder ook maar een kilometer dichterbij huis te komen.
Ik zat inmiddels al op 12km en het was bijna 30graden, zweet droop aan alle kanten van me af.
Weer een poging gewaagd, en toen een heel ander pad genomen die gelukkig naar een vrij saai fietspad leidde met een anwb paddestoel er op _/-\o_
Wat was ik blij mijn woonplaats te zien, helaas nog wel 11 km, maar gelukkig kwam mijn man me eerder oppikken bij de dichtstbijzijnde parkeerplaats.
Uiteindelijk toch nog 21km gemaakt, en ondervonden dat mijn eigen inzicht qwa navigatie toch wat ondermaats is |(

Woensdag een rustig rondje gedaan met loopmaatje Suusje, ze is weer een beetje aan het herstellen van een zware keelontsteking/kinkhoest infectie.
En gister tempo's op de baan getraind.