Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:27

SusanH schreef:
IMJ schreef:

Ik vrees alleen dat zolang iedereen onder de 18 niet gevaccineerd is dat heel erg moeilijk wordt, gezien dit de grootste groep besmetters is op het moment..

Dat klopt niet, de enige groep waarbij de besmettingen niet af maar toenemen is de groep 18-24 jarigen.

Ik weet dat het afgelopen zomer 20-27 was. In december was het 13 tot 18. Is het nu weer veranderd?

Het maakt in principe niet uit voor wat betreft ik zei. Ze gaan zo weer naar school.. en als opa of oma niet gevaccineerd mag worden kan dat een gevaar opleveren.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 17-01-21 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:29

MissJeanny schreef:
Ik ben er nog geen zombie van geworden geloof ik :+ maar misschien komt dat pas na de tweede spuit -O-

Ik twijfel.. je schrijft raar :+

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:30

Verootjo, wat vind jij dan van de reclamespotjes van de overheid voor het vaccin? Daarin wordt ons een vette worst voorgehouden dat we (stapje voor stapje) onze vrijheid terugkrijgen wanneer we ons laten vaccineren. Dat vind ik 1. een wig drijven (wie zich niet laat vaccineren werkt niet mee) 2. Wie zegt dat het vaccin dit gaat brengen? Dat weten we niet, er is nog niet eens bekend of je het virus nog kunt overdragen eens je gevaccineerd bent en of het werkt tegen mutaties. Het komt op mij propaganda achtig over.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:37

Anna79 schreef:
Verootjo, wat vind jij dan van de reclamespotjes van de overheid voor het vaccin? Daarin wordt ons een vette worst voorgehouden dat we (stapje voor stapje) onze vrijheid terugkrijgen wanneer we ons laten vaccineren. Dat vind ik 1. een wig drijven (wie zich niet laat vaccineren werkt niet mee) 2. Wie zegt dat het vaccin dit gaat brengen? Dat weten we niet, er is nog niet eens bekend of je het virus nog kunt overdragen eens je gevaccineerd bent en of het werkt tegen mutaties. Het komt op mij propaganda achtig over.

Nou je moet toch mensen een beetje enthousiast maken voor iets. Ik heb laatst een opdrachtje gemaakt over medicatie voor hartpatiënten / hoge bloeddruk en als ik daar naar de bijwerkingen keek of gevolgen vond ik dat al vrij pittig. En ook dat kan je hele lijf kapot maken maar slikken ook zoveel mensen. Ook al is dat soort medicatie er al jaren toch kan dat na lange termijn ook nog nieuwe klachten of gevolgen hebben.

Baarmoederhalskanker hetzelfde. Zijn zoveel mensen die dat namen en toen heb ik er niks over gehoord over mensen die zeiden het is onveilig. En dat onderzoek loopt ook nog steeds.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:42

Anna79 schreef:

Zelfs als de besmettelijkheid niet aangepakt kan worden dmv het vaccin en men er alleen “maar” niet meer ziek van wordt, betekend een grote groep gevaccineerden minder druk op de gezondheidszorg en is er dus versoepeling mogelijk zonder dat de ziekenhuizen overspoeld worden.
Je nummer 1 vind ik geen wig, maar pure realiteit. Als niemand zich laat vaccineren, dan blijven we dus in deze situatie zitten als we de ziekenhuizen willen blijven sparen. Als het grote gros daar voor kiest dan is dat zo, maar meer smaken hebben we ook niet nee.

Overigens hoort in de defintie van propaganda dat informatie eenzijdig of verzonnen is. Dat zie ik niet in de commercials terug. Wel bij veel antivaxx filmpjes. Dat zou ik liever propaganda noemen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-01-21 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:47

Anna79 schreef:
Verootjo, wat vind jij dan van de reclamespotjes van de overheid voor het vaccin?

Een zeer goede zaak

Citaat:
Daarin wordt ons een vette worst voorgehouden dat we (stapje voor stapje) onze vrijheid terugkrijgen wanneer we ons laten vaccineren. Dat vind ik 1. een wig drijven (wie zich niet laat vaccineren werkt niet mee)

Dat is toch ook gewoon hoe het is? We kunnen niet van de maatregelen af als het virus nog zo wild om zich heen grijpt en de zorg overbelast.
Een vaccin kan daar tegen helpen, want met een vaccin heb je 90-95% minder kans om ernstig ziek te worden, dus komt er minder druk op de zorg.

Citaat:
2. Wie zegt dat het vaccin dit gaat brengen? Dat weten we niet, er is nog niet eens bekend of je het virus nog kunt overdragen eens je gevaccineerd bent en of het werkt tegen mutaties.

Als iedereen zich laat vaccineren worden er zo’n 90% minder mensen erg ziek. Dat geeft verlichting in de ziekenhuizen.
Het virus kan idd nog overgedragen worden (dat wordt nu onderzocht in hoeverre dat zo is) maar als minder mensen daarvoor naar het zkh moeten, blijven de ziekenhuizen toegankelijk en is code zwart weer een ver van ons bed show. En kunnen we dus de maatregelen afbouwen.
Persoonlijk ben ik die wel zat, dus ben blij als dat weer kan.

Citaat:
Het komt op mij propaganda achtig over.

Dat mag. Ik zie niet hoe het propaganda is, het is van groot belang dat zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:49

Anna79 waar komt jouw angst vandaan? Ben ik oprecht benieuwd naar.
Waarom ben je bang en waar ben je precies bang voor?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:59

Propaganda is het volgende:

Citaat:
Propaganda is een vorm van communicatie waarbij door de belanghebbende partij wordt getracht aanhangers voor haar gedachtegoed te winnen door het bespelen van de publieke opinie. Dit wordt bewerkstelligd door het bewust verspreiden van eenzijdige en/of verzonnen informatie.

Ik kan me voorstellen dat je het op het randje van propaganda vindt zitten.
Zo zie ik het niet.

Het voldoet voor een heel klein deeltje maar zeker niet volledig aan het eerste dikgedrukte deel.
Het tweede deel: onjuiste info niet.

Het dóel is niet een gedachtegoed of ideologie overbrengen.
Het dóel is mensen overhalen om zich te laten enten.

(Je zou in zekere zin iedere vorm van reclame propaganda kunnen noemen, als je 'gedachtegoed of ideologie' weg haalt. Daar is het doel iemand overhalen om iets te kopen.)

Ik sta achter campagnes om mensen over te halen zich te laten enten, omdat ik oprecht denk dat het ons als maatschappij (en in veel gevallen ook als individu) gaat helpen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:00

Anna79 schreef:

Volledig met je eens. Ik irriteer me ook mateloos aan de corona-helden die iedereen afbranden die een vraag heeft of het niet eens is met een maatregel. We moeten eigenlijk allemaal juichen voor langere lockdowns, avondklokken en vaccins. Doe je dat niet? Dan ben je een wappie.

Ik ben absoluut niet tegen vaccineren maar twijfel ook. En juist al dat reclame voeren en die propaganda zorgt ervoor dat ik meer naar nee dan naar ja begin te neigen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:09

Dat ervaar ik helemaal niet zo, ik kan ook wel janken dat de kinderen nog steeds niet naar school mogen, en sta echt niet te juichen voor nog meer maatregelen.

Wappies zijn mensen die achter foutieve informatie aanlopen en deze voor waar aannemen en gaan verspreiden.

En ik snap dat het moeilijk is om de juiste info van de foute te onderscheiden, maar juist daarom zouden we blij moeten zijn met mensen die daarvoor opgeleid zijn.
Het vereist studie om bronnen op waarde te kunnen schatten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:11

Jildau schreef:
Anna79 schreef:

Volledig met je eens. Ik irriteer me ook mateloos aan de corona-helden die iedereen afbranden die een vraag heeft of het niet eens is met een maatregel. We moeten eigenlijk allemaal juichen voor langere lockdowns, avondklokken en vaccins. Doe je dat niet? Dan ben je een wappie.

Ik ben absoluut niet tegen vaccineren maar twijfel ook. En juist al dat reclame voeren en die propaganda zorgt ervoor dat ik meer naar nee dan naar ja begin te neigen.

Maar wat als ik zeg dat ik mij niet alleen voor mijzelf laat vaccineren maar ook voor jou? Natuurlijk vindt ik het ook heel spannend maar als ik anderen kan helpen ja dan doe ik dat. En misschien zijn er gevolgen maar goed sinds mijn vader een infarct geeft gehad ben ik behoorlijk onder de indruk geweest, van de medische hulp en hoe ver dat is. Ik heb daardoor veel meer vertrouwen gekregen in medicatie en ziekenhuizen. Maar dat heeft ook puur meer met angst te maken.

Ik vindt het veel enger om corona te krijgen. Ik heb 1 x een flinke ontsteking gehad aan de bronchiën en zo ziek wil ik echt niet meer worden. En vooral hoe pijn het deed en 4 weken op de bank en daarna ook mijn complete conditie kwijt. En ook toen was ik erg blij met de neusspray die ook niet zo goed is voor je lijf. Dus als corona ook ongeveer zo voelt nee dan pas ik echt liever.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:13

Waarom zou je dan een wappie zijn?
Dat zie ik zeker ook niet, ik zie je dan als iemand die kritisch naar de gegevens van nu kijkt.
Prima toch? Tegengeluid mag en moet er ook zijn.

En betreft vaccineren was ik ook erg in twijfel, heel erg. Tot afgelopen week bijna iedereen op de ic zich wel heeft laten vaccineren. Mensen die er miljoen keer meer verstand van hebben dan ik. Nu ben ik om.
Maar als die mensen dat in de krant zouden zetten zou het ineens weer onder propaganda vallen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:17

Persoonlijk heb ik geen moeite met mensen die zich weloverwogen niet laten vaccineren. Ik vaccineer nu ook niet vanwege zwangerschap en ken mensen die ook het risico te groot vinden. Prima wat mij betreft. Ook kinkhoestvaccin in de zwangerschap heb ik nu bewust geweigerd, en ik ken niemand die daar iets op tegen heeft als ik uitleg waarom, zelfs niet de grootste provaxxer.

Ik heb wel moeite met mensen die obv compleet onjuiste informatie kiezen zich niet te vaccineren of zelfs achter partijen aanlopen die mensen proberen te overtuigen tot niet vaccineren obv (bijna) misdadige acties (hacken en informatie veranderen, angstzaaiierij op priveadressen van professionals enz.) daarmee verlies je wat mij betreft je respect van mij.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:19

IMJ schreef:

Voor mijzelf ben ik niet bang voor Corona. Dus voor mezelf vind ik het niet nodig. Op het moment dat onomstotelijk wordt bewezen dat ik het niet meer kan overdragen als ik gevaccineerd ben sta ik er voor open omdat ik het dan voor de ander doe. Ook zou ik graag keuze hebben in welk vaccin.

Het is mij ook volstrekt onduidelijk waarom het nodig is dat de ganse populatie ingeënt moet worden. Waarom niet alleen de zwakkeren (zoals bij de griepprik) Groepsimmuniteit? Dat krijg je vanzelf als veel mensen Corona krijgen, de zwakkeren zijn dan beschermd want ingeënt, de sterkeren komen niet in grote getale in het ziekenhuis. Waarom dan toch met zoveel onduidelijkheid over de lange termijn bijwerkingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:21

Coronahelden? Dat zijn de mensen in de vitale beroepen die op dit moment hun leven op spel zetten om de maatschappij niet totaal te ontwrichten.
Wat betreft vaccineren, op het moment dat minimaal 70 % gevaccineerd is sterft het virus uit, net als bij mazelen, polio en noem maar op. Iedereen heeft wel bedenkingen bij vaccineren maar de meeste mensen denken redelijk rationeel en zien in dat het de enigste manier is om weer terug naar normaal te gaan. Niet vaccineren, prima maar niet op basis van onderbuikgevoel en is het zo dat over tien, twintig jaar er wel een lijk uit de kast komt dan dealen we daar ook weer mee. Hoe vervelend dat tzt ook mag zijn dan hebben de gevaccineerden in ieder geval weer een normaal leven gehad en met hun diegenen die onder de paraplu meeliften, dat is nu ook al zo.
Mensen zouden eens moeten beseffen dat antivaxxers alleen bestaan in het rijke westen waar door vaccinatie beleid ernstige ziektes zijn uitgeroeid, in andere landen krijgen ze geen poot aan de grond.
Alleen de zwakkeren komen in het ziekenhuis ? Zou toch even de grafieken er op nakijken want dan zit je toch er even naast .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 17-01-21 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:23

Anna79 schreef:
IMJ schreef:

Voor mijzelf ben ik niet bang voor Corona. Dus voor mezelf vind ik het niet nodig. Op het moment dat onomstotelijk wordt bewezen dat ik het niet meer kan overdragen als ik gevaccineerd ben sta ik er voor open omdat ik het dan voor de ander doe. Ook zou ik graag keuze hebben in welk vaccin.

Het is mij ook volstrekt onduidelijk waarom het nodig is dat de ganse populatie ingeënt moet worden. Waarom niet alleen de zwakkeren (zoals bij de griepprik) Groepsimmuniteit? Dat krijg je vanzelf als veel mensen Corona krijgen, de zwakkeren zijn dan beschermd want ingeënt, de sterkeren komen niet in grote getale in het ziekenhuis. Waarom dan toch met zoveel onduidelijkheid over de lange termijn bijwerkingen.

Omdat het niet om de zwakkeren gaat maar om ervoor te zorgen dat we niet in code zwart belanden.
Bovendien is het nog niet precies duidelijk wie er hoog risico heeft op de IC terecht te komen dus daarop screenen is lastig.
Ouderen zijn sowieso risicogroep maar die komen dan weer weinig in het zkh dus daar schiet je niks mee op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:25

Anna79 schreef:
IMJ schreef:

De sterke komen niet met grote getalen in het ziekenhuis, maar die kleine getale voor zo’n grote groep is voldoende om de zorg alsnog te overrompelen.
Op dit moment rekent de WHO dat pas met 70% vaccinatiegraad de druk wegvalt.

Maar ik sluit zelf niet uit dat als straks inderdaad blijkt dat covid-19 gedegradeerd is tot de belasting van een griepje en de groep jongeren nog gevaccineerd moet worden, die urgentie verdwijnt. En andersom, als straks iedereen gevaccineerd is en de vaccinatiegraad is nog zo laag dat we nog steeds maatregelen nodig hebben om de zorg behapbaar te houden dat de urgentie juist omhoog gaat en er aanvullende maatregelen komen om mensen te motiveren of in uiterste nood te dwingen.
Het huidige vaccinatieplan is niet voor niets opgesteld zoals het nu is natuurlijk.

Om diezelfde reden vind ik overigens dat je afweging niet moet zijn of je bang bent voor corona, maar of je angst hebt voor een overspoeling van de gezondheidszorg en de gevolgen die dat voor jou heeft. Want dat is de reden voor massavaccinatie, niet de angst voor individuele ziektegevallen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:28

Daarom vraag ik me af waarom de groep die in het ziekenhuis komt niet als eerste wordt gevaccineerd.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:29

Bigone; maar is Corona een ernstige ziekte? Voor sommigen wel, zeer zeker! Voor de meesten niet. Het is een andere categorie dan de meeste kinderziekten om zomaar te zeggen. Ik vraag me echt af of vaccinatie de enige manier is. Waarom niet uitgebreid onderzoek naar waarom bepaalde mensen het zo ernstig krijgen. Wat hebben die gemeenschappelijk? Volgens mij gebeurt dat nu niet, correct me if i'm wrong.

Ik vind het trouwens wel fijn om zo even te sparren over dit onderwerp mits het met respect gebeurt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:32

verootjoo schreef:
Omdat het niet om de zwakkeren gaat maar om ervoor te zorgen dat we niet in code zwart belanden.
Bovendien is het nog niet precies duidelijk wie er hoog risico heeft op de IC terecht te komen dus daarop screenen is lastig.
Ouderen zijn sowieso risicogroep maar die komen dan weer weinig in het zkh dus daar schiet je niks mee op.

Dat is ondertussen toch best wel duidelijk.
Mensen met al flinke long aandoeningen zoals COPD, hartfalen, obesitas.
Maar inderdaad er glippen ook mensen doorheen waar dat niet is. Maar de meeste hebben toch wel een voorgeschiedenis.

Wat ik zelf "enger" vind zijn de gezonde mensen die na maanden nog moe zijn.
War de longen een flinke optater hebben gehad. Hoe gaat dat verbeteren?
Dat zijn geen van alle IC mensen geweest.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:35

Anna79 schreef:
Bigone; maar is Corona een ernstige ziekte? Voor sommigen wel, zeer zeker! Voor de meesten niet. Het is een andere categorie dan de meeste kinderziekten om zomaar te zeggen. Ik vraag me echt af of vaccinatie de enige manier is. Waarom niet uitgebreid onderzoek naar waarom bepaalde mensen het zo ernstig krijgen. Wat hebben die gemeenschappelijk? Volgens mij gebeurt dat nu niet, correct me if i'm wrong.

Ik vind het trouwens wel fijn om zo even te sparren over dit onderwerp mits het met respect gebeurt!

Corona is een ernstige ziekte, in de zin dat veel mensen het krijgen omdat ze geen antistoffen hebben en het daardoor de zorg lam legt. Het is geen hele ernstige ziekte in de zin dat het extreem besmettelijk is of dat 80% er aan dood gaat (hoewel ik de laatste berichten over de longfotos van ex-patienten vrij schokkend vindt).

sureido schreef:
Daarom vraag ik me af waarom de groep die in het ziekenhuis komt niet als eerste wordt gevaccineerd.

Ik vraag me dat ook af, maar heb begrepen dat het vooral te maken heeft met dat die risicogroep heel groot is en dat je daar dus veel vaccins voor nodig hebt en het dus effectiever is om je nu eerst te focussen op het voorkomen van doden omdat die groep met de kleine hoeveelheid vaccins beter te bestrijden is. Kan even kijken of ik dat artikel terug kan vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:37

Anna79 schreef:
Dan nog kan je iemand in zijn waarde laten, dit gebeurt overigens overal in topics waarin je je anders uitspreekt dan positief over vaccinatie en daar stoor ik me aan. Zelfs mensen met twijfels verontschuldigden zich daar bijna voor als ze vragen hebben, dat vind ik triest en maak ik me zorgen over, de maatschappelijke druk wordt opgevoerd. Ik val onder de optie twijfel, op dit moment laat ik mij niet vaccineren ook al krijg ik binnenkort de kans. Ik heb ernstige twijfels en het voelt voor mij niet goed. Wellicht verandert mijn mening over een tijdje, dat sluit ik niet uit. Ik werk in de zorg.

Met deze post ben ik het eens. We leven in een vrij land gelukkig, dus iedereen maakt eigen keuzes. Respect heb ik voor alle keuzes ook als die lijnrecht tegen over die van mij staan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:38

Anna79 schreef:

Zeker gebeurt dat onderzoek wat jij beschrijft. Maar dat is niet binnen een jaar af, zoiets duurt jaren. En zo lang willen we niet met de maatregelen.
DuoPenotti schreef:
verootjoo schreef:

Dat is ondertussen toch best wel duidelijk.
Mensen met al flinke long aandoeningen zoals COPD, hartfalen, obesitas.
Maar inderdaad er glippen ook mensen doorheen waar dat niet is. Maar de meeste hebben toch wel een voorgeschiedenis.

Wat ik zelf "enger" vind zijn de gezonde mensen die na maanden nog moe zijn.
War de longen een flinke optater hebben gehad. Hoe gaat dat verbeteren?
Dat zijn geen van alle IC mensen geweest.

Dat valt tegen. Met alleen die groepen vaccineren haal je de druk niet van de ziekenhuizen af.

Als ik even in ons revalidatiecentrum kijk zijn de meesten die wij fors moeten revalideren (zeg maar die komen bedlegerig bij ons binnen en kunnen niet op de benen staan) mensen met blanco voorgeschiedenis. En dat is de ervaring van meerdere revalidatiecentra.
Er zijn zeker ook mensen met grote voorgeschiedenis. Dat zijn ook vaak oudere mensen maar die blijven meestal thuis, omdat ze niet naar de IC meer willen vanwege slechte prognose. En sommigen knappen dan alsnog op en sommigen niet.

Het is toch een best wel grillig virus, waardoor we in dit stadium nog niet kunnen screenen wie er wel of geen prik moet. Dat kan later mogelijk wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:43

Besef je dat als er uit de niet-zo-grote risicogroep 0,1% wel ernstig ziek wordt en die groep bestaat uit 70% van de nederlanders, dat je alsnog praat over 12.000 IC bedden.

Op de meeste plekken lees ik dat de risicogroep in NL ongeveer 15-20% is van de bevolking, dus waarschijnlijk is het aantal niet-risicogroep nog een stukje hoger, maar precieze cijfers vind ik zo gauw niet.
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-01-21 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:45

Anna79 schreef:

Anna in maart waren wij in Nederland. We vreesden lock down in Frankrijk dus week eerder naar huis gegaan. Daarom in Breda als afscheid uit eten gegaan met mijn jongste zoon, anders had ik hem niet meer gezien vorig jaar. Belt boze andere zoon of ik ze nog wel goed op een rij had,om notabene in het hart vd besmettingen uit eten te gaan. Ik vond het zwaar overdreven want covid was imo niet ze heftig en ik ben toch gezond en ik was boos dat hij dit deed tijdens ons etentje.

Enfin, nu 10 maanden verder en vanaf begin of aan lees ik dit topic mee vd milde gevallen, jonge mensen die covid hebben
[CV] Corona patiënten op bokt?
Ben ik helemaal omgeslagen. Covid zie ik nu als een zeer nare ziekte, iK heb er veel respect voor en ben super voorzichtig geworden, en zelfs als restaurant open zou zijn, zou ik zoals we daar zaten, niet meer uit eten gaan.
Dit omdat mensen met milde klachten, veelal meer en meer veel niet kunnen, zelfs na lange tijd. Ze zijn te moe, of te benauwd en hebben bizarre nare klachten.