Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:45

Ik was dit weekend voor het eerst sinds lange tijd in 2 verschillende steden voor verschillende redenen en vond het op zaterdag erg druk, gewoon normaal druk zou ik zeggen.
Op zondag moest ik 1,5 uur buiten wachten dus heb ik een rondje gelopen. Winkels zijn op zondag dicht maar er waren wel kleine kerstmarktjes, echter goed over nagedacht leek het. Ik heb me verbaasd dat het bij de burger king echt heel druk was toen ik daar langs liep, dat is nou niet echt wat ik perse als eerste zou willen :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:04

Mijn contract eindigt ook wegens geen werk voor mij in de beveiliging. Wat dus betekenen dat ik mijn auto kan inleveren die kan ik niet meer betalen. En zonder auto wordt de kans om een baan nog te vinden in de beveiliging zeer klein.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:08

lenaa_tje schreef:
Blussem schreef:
Het is toch logisch dat het net zo druk is met auto's dan anders. En wat is het probleem, je wordt echt niet ziek van in de auto zitten.

Het suggereert meer contact momenten met anderen die juist voorkomen moesten worden.
Reisbewegingen willen ze beperken. Dat was ook het idee van die korte sluiting van de pretparken.

Voor 1 a 2 maanden zou dat kunnen, maar daarna zal men toch weer het gewone leven op pakken.

Voor rest blijft bijzonder met Corona.
Meer dan 30 mensen mag je niet meer samen komen, maar ondertussen zijn wij hier op het werk met veel meer mensen dan 30 :+

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:09

Marcella schreef:
Mijn contract eindigt ook wegens geen werk voor mij in de beveiliging. Wat dus betekenen dat ik mijn auto kan inleveren die kan ik niet meer betalen. En zonder auto wordt de kans om een baan nog te vinden in de beveiliging zeer klein.

Zou jij niet bij handhaving ergens terecht kunnen? Je zou denken dat werk genoeg moet zijn met al die corona maatregelen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:10

Marcella schreef:

Kijken naar een klein goedkoop autotje?

Ik ben voor mijn Fiat Panda €46 per maand aan verzekering kwijt, dat is een WA+ verzekering.

En €20 per maand aan wegenbelasting.

Verder dan nog de benzine. Maar als je de auto alleen gebruikt voor solliciteren zolang je geen werk hebt, zijn de kosten dus zo rond de €66 per maand.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:16

Goedkope auto is niet de oplossing. Probleem is dat 9 van de 10 auto's koppeling te ver weg hebben zitten. Heb daarbij helaas nog een paar duizend euro aan terug betalen aan belastingdienst en Uwv, omdat hun fouten gemaakt hebben (vraag mij nog steeds af hoe dan, maar is niet anders).

Handhaving moet je BOA voor hebben. Heb ik niet en ook geen ruimte voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:16

Marcella schreef:

Jeetje wat kak zeg :(:)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:20

Marcella schreef:

Ipv auto te verkopen, kun je hem ook schorsen voor wegenbelasting, ik weet eerlijk gezegd niet of je verzekering van de auto ook tijdelijk kunt schorsen.
Maar daar kan verzekering en rdw je wel advies over geven.
Het schorsen kost wel wat, meen rond € 70,- en je mag de auto dan niet langs de openbare weg of openbare parkeerplek zetten.
Je moet voor jezelf bepalen of de kosten niet voor de baten uitgaan.
Als je zo weer werk hebt en de schorsingsperiode is kort, dan is het weggegooid geld.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:22

Ach ga denk ik maar genieten van mijn katten, kippen en kuikens. Leef trouwens al goedkoop met groenten van de moestuin en een oom die de zaden betaal. Dus hoef alleen dingen te kopen die ik zelf niet verbouw (melk, boter, meel, schoonmaak artikelen, enz.

Gisteren nog 3 zakjes verse bieten met uien en 4 zakjes met rode kool met appel ingevroren. Beide vers geoogst nog van de moestuin. :9

Auto is afbetaling.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:23

Schorsen ligt het bedrag aan hoe oud je auto is. Vervelende is inderdaad dat die niet aan de openbare weg mag. Ook niet zichtbaar zijn, eigen oprit mag dus ook niet. :+ Buurman heeft hier een bekeuring voor gekregen.
Er bestaan ook goedkopere verzekeringen als je bijv. Veel minder kilometers rijdt (dus als je auto bijv. Periode geschorst is)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:29

Suzanne F. schreef:
Pien: mooie foto’s, is dat onderste stadje bewoond? Het lijkt net Oradour sur Glane.

Het is een gehuchtje, 5 km lopen vanaf Magnac Laval. HEt is bewoond. Jouw opmerking over oradeur sur Glane is een goede opmerking en ook voor mij een hele waardevolle, want nu heb ik nog beter voor ogen hoe dat dorpje voor de moordpartij van de nazis eruit gezien moet hebben <3 . Oradeur ligt ook in de Limousin net als Magnac laval en ik denk 30 km verder op.

Bij ons is het net als bij HC autoloze zondag. Ik ben gisteren paar uur op pad geweest zowel te voet als met de auto (mocht allemaal) en als ik totaal 10 auto's gezien heb is het erg veel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:31

Kan de afbetaling van de auto zelfs niet betalen. Dus schorsen gaat niet gebeuren. Heb al speciale afspraken met auto bedrijf en bedrag is al naar beneden bij gesteld, maar gaat financieel te krap worden met dat ik dan gewoon achterstand in huur betaling gaat krijgen.

Heb wel een scooter nu gelukkig moet hem alleen nog aan de praat krijgen. En daar kan ik geen grote afstanden mee doen, want dat trek mijn lichaam niet.

Vind het trouwens super lief dat jullie mee proberen te denken. :o

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:15

MyWishMax schreef:
Eleeke schreef:
Ik snap best dat het voor sommigen her dubbel voelt het is ook wel een klein beetje oneerlijk. Al die minder urgente ziektes, of ziektes die niet in het westen plaatsvinden..
allemaal minder geld minder spoed etc.

Dus ik snap dat dat naar kan voelen. Maar Covid ontwricht nu eenmaal een hele samenleving in plaats. van individuele levens.
wet van de grote en urgente getallen.

Ik baal wel eens dat er weinig onderzoek naar mijn ziekte is, maar er zijn maar weinig mensen die het hebben, is niet besmettelijk en legt niet de zorg plat, dus dat is idd echt heel anders. Liever nu alles doen aan /tegen covid.

Herkenbaar hoor :knuffel:
Ik heb Sarcoidose een auto immuun ziekte die vrij zeldzaam is. Er wordt in verhouding best heel veel onderzoek gedan ( Erasmus doet onderzoek ) maar onvergelijkbaar uiteraard met een veel voorkomende ziekte.
Het vreemde oa van deze ziekte is dat de helft geneest, en de andere helft het chronisch is, en sommige mensen het in hun hart krijgen of ogen ( blind ) , en ze hebben geen idee wat de trigger is. En ja na 4 jaar nu lijkt het erop dat ik bij de genezen groep hoor. Beetje longschade maar mag geen naam hebben.

tot zover off-topic, maar even uitgelegd dat ik super veel begrip heb dat je kan balen wat er allemaal kan als de hele wereld het belangrijk vindt.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:17

Marcella schreef:

Wat zal je je naar voelen Marcella.
Ik wens je veel sterkte.
Als je wil dat ik eens met je meedenk, of brainstormen over wat je kan doen, laat het weten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:19

Ineke2 schreef:
Mooie foto’s Pien! Wat fijn genieten zo :)
Purny wat een enorm leuk vooruitzicht +:)+

Ik woon boven een winkelcentrum en ehm het is gewoon druk, zeker in de middag. Iedere dag weer... Dat betekent dat ik mijn boodschappen altijd in de ochtend of max een uur voor sluitingstijd doe.

Ik werk thuis, heb momenteel overigens vrijstelling van werk. Mijn contract eindigt deze maand...
Ik ben in oktober een nieuwe studie begonnen toen ik hoorde dat mijn contract niet verlengd werd. Afgelopen week na heel hard mijn best doen, aangenomen op een stageplaats en ik ga dus vanaf januari 4 dagen in de week stagelopen *\%/*

Dan ga ik wel weer 4 dagen in de week naar kantoor. Het is niet anders, ik ben erg blij met deze kans!

Yay gefeliciteerd! En dat terwijl stages nu best lastig zijn, knap hoor!

Dit is misschien ook leuk om te delen. Ondanks te tegenslagen komen er (dit op het gebied van stagelopen in de creatieve industrie) toch nog best toffe oplossingen en hulp! Adopt a (remote) intern :))
https://we-are-raw.com/adoptanintern/

Blussem schreef:
lenaa_tje schreef:
Het suggereert meer contact momenten met anderen die juist voorkomen moesten worden.
Reisbewegingen willen ze beperken. Dat was ook het idee van die korte sluiting van de pretparken.

Voor 1 a 2 maanden zou dat kunnen, maar daarna zal men toch weer het gewone leven op pakken.

Voor rest blijft bijzonder met Corona.
Meer dan 30 mensen mag je niet meer samen komen, maar ondertussen zijn wij hier op het werk met veel meer mensen dan 30 :+

Dit is natuurlijk onzin. Meeste kantoorbanen kunnen prima (grotendeels) vanuit thuis werken met alle technologie die we tegenwoordig hebben.

Marcella wat vervelend! Hopelijk vind je snel iets nieuws :knuffel:

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:20

Abiola schreef:
Ik woon in Amsterdam en ik vind het zeker niet rustig. Tijdens de eerste golf was het echt beduidend rustiger op straat. Ik moet door het Amsterdamse Bos fietsen naar mijn paard in Aalsmeer, en in het bos is het veel drukker dan normaal.

In die regio stond mijn paard ook op de grootste stal van Nederland ( tot ze nu net met vervroeg pensioen is).
Maar idd ik sta ook weer in de file als ik mijn zoon naar school breng ( voor zover het lukt laten we hem niet met het ov gaan, dat is een uurtje met de bus en de drukke Noord-zuid lijn ) .
Ik ga 1x per week naar kantoor op de Zuid-As. Ik heb een nieuwe baand , die was ik kwijt door covid.
Daar is het wel veel rustiger dan et was, maar naar mijn idee nog steeds veel te druk

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:24

lenaa_tje schreef:
Jessix schreef:
Maar in maart en april waren veel meer bedrijven dicht dus logisch dat het toen rustiger was. Iedereen die niet thuis kan werken moet dus nu gewoon naar het werk.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die eerder thuis werkten dat nu gewoon minder doen, ondanks de oproep van het kabinet.
Welke reden daar ook achter zit. Dus dat gaat niet alleen om niet kunnen thuiswerken.

Dat zeg ik ook niet. Maar het maakt wel degelijk uit dat alles nu gewoon open is en toen gesloten. Er zaten gewoon veel meer mensen verplicht thuis, denk aan de bouw, contactberoepen, veel winkels die toen wel gesloten waren.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:27

Eleeke schreef:
In die regio stond mijn paard ook op de grootste stal van Nederland ( tot ze nu net met vervroeg pensioen is).
Maar idd ik sta ook weer in de file als ik mijn zoon naar school breng ( voor zover het lukt laten we hem niet met het ov gaan, dat is een uurtje met de bus en de drukke Noord-zuid lijn ) .
Ik ga 1x per week naar kantoor op de Zuid-As. Ik heb een nieuwe baand , die was ik kwijt door covid.
Daar is het wel veel rustiger dan et was, maar naar mijn idee nog steeds veel te druk

Ik sta ook op Stal W. inderdaad, en woon in de buurt van het Olympisch Stadion. Fietsen is 11 kilometer, maar een mooi tochtje door het bos. Kan je zoon niet op de fiets naar school? Fijn dat je een nieuwe baan hebt kunnen vinden in deze tijd!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:41

Thuiswerken is prima, maar dan moet je geen gillende kinderen hebben, kleuters die met een poepluier tussendoor komen en boucende kinderen.
Of huizen die boven je leeg komen te staan waarbij de woningbouw onderhoud moet gaan plegen.

En het moet arbo verantwoord zijn.

Ik heb een aantal keren een zoommeeting gehad. Eerste keer ging het perfect, tweede keer was het bagger.

Dus thuiswerken kan, maar dan moet je wel rust hebben.

Ik heb overigens maar max 30 man binnen als ik baliedienst heb.

@Marcella: Vervelend dat je je baan kwijt bent, kun je niet ergens intern een opleiding volgen?

@Ineke: Gefeliciteerd met je nieuwe werk!
Laatst bijgewerkt door purny op 07-12-20 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:46

Ik werk sinds de eerste golf al thuis en wij gaan als laatste weer naar kantoor ( overheid).
In die tijd begonnen met interne opleiding van een jaar, via online meetings dus. Erg pittig, zeker met kinderen thuis ppfftt.

Maar ik prijs me gelukkig dat ik geen baanverlies of minder inkomen heb.
Sterkte voor degene die in die situatie zit.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:50

Marcella schreef:
Kan de afbetaling van de auto zelfs niet betalen. Dus schorsen gaat niet gebeuren. Heb al speciale afspraken met auto bedrijf en bedrag is al naar beneden bij gesteld, maar gaat financieel te krap worden met dat ik dan gewoon achterstand in huur betaling gaat krijgen.

Heb wel een scooter nu gelukkig moet hem alleen nog aan de praat krijgen. En daar kan ik geen grote afstanden mee doen, want dat trek mijn lichaam niet.

Auto aan het bedrijf terug verkopen geen optie?

En wat betreft de koppeling: mijn Panda is automaat.

Mocht een auto echt nodig zijn, zijn er vast wel oplossingen te vinden.

Zoals een automaat, kleine zuinige auto in de verzekering en wegenbelasting.

Mijn Panda kostte €3000.

Weet niet wat je terug kan krijgen voor je huidige auto en of je na aflossing van de schulden bij de belastingdienst/ UWV daar nog iets van overhoudt....

En anders de scooter gebruiken en/of het ov. Is niet leuk, snap ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:52

opisop_shop schreef:
Ik werk sinds de eerste golf al thuis en wij gaan als laatste weer naar kantoor ( overheid).
In die tijd begonnen met interne opleiding van een jaar, via online meetings dus. Erg pittig, zeker met kinderen thuis ppfftt.

Maar ik prijs me gelukkig dat ik geen baanverlies of minder inkomen heb.
Sterkte voor degene die in die situatie zit.

Zelfde verhaal. Wij mochten net af en toe weer een plek reserveren op kantoor toen het advies weer kwam om zoveel mogelijk thuis te werken dus dat werd direct teruggedraaid.

Ik vind het zeker niet ideaal, maar goed. Ben inderdaad blij dat ik gewoon mijn salaris krijg elke maand. Heb te doen met iedereen voor wie dat niet meer vanzelfsprekend is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:55

Heb ook het idee dat mensen thuis werken maar “stom” en “eenzaam” vinden en toch maar naar kantoor gaan. Snap dat aan de ene kant wel, beter af en toe wat mensen in een kantoor met veel ruimte dan allemaal personeel met mentale problemen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:55

Heerlijke foto's Pien, ik krijg er altijd heimwee naar de Dordogne van.

Je zit nu ook wel in een heel rustige streek hé Pien.

Ik merk hier niets rustigers op straat, al de hele lockdown niet.
Zelfs geen enkele controle gezien (al die attestations voor niets uitgeprint :+ ).

Tijdens de eerste lockdown was dat wel flagrant, toen was er duidelijk minder volk op de baan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:00

mvdende schreef:
Marcella schreef:

Auto aan het bedrijf terug verkopen geen optie?

En wat betreft de koppeling: mijn Panda is automaat.

Mocht een auto echt nodig zijn, zijn er vast wel oplossingen te vinden.

Zoals een automaat, kleine zuinige auto in de verzekering en wegenbelasting.

Mijn Panda kostte €3000.

Weet niet wat je terug kan krijgen voor je huidige auto en of je na aflossing van de schulden bij de belastingdienst/ UWV daar nog iets van overhoudt....

En anders de scooter gebruiken en/of het ov. Is niet leuk, snap ik.

Ik denk dat Marcella dat allemaal heeft uitgezocht en dit ook meermaals aangegeven. Wij hebben het geluk dat we terug kunnen vallen op de regering maar anderen niet.
Een auto hebben kost ook een vermogen. Ik heb hem er 6 jaar geleden uit gedaan.

En automaatjes zijn zeer schaars tegenwoordig.