(Ex)- burnout lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:33

Ik vind het al knap dat je aan hobby's toe kan komen hoor! Onderschat het allemaal niet en luister idd naar je lichaam. Dat je hoofd meer wilt herken ik heel goed maar zat er bij mij ook echt niet in. Ik weet nog dat ik de eerste paar weken (?) echt alleen maar heb liggen slapen en nog steeds áltijd moe was. Nog te moe om te koken zeg maar. Hou vooral die leidraad aan qua werk want je moet echt geen druk op jezelf leggen. :(:) Had je de bedrijfsarts nog gesproken betreft het bellen van je werk?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 23:01

GekOpFjorden, afvallen als je onder stress staan, wil ook nooit zo goed. Frustrerend, maar probeer het de tijd te geven.

Zijn hier meer mensen met een overgevoeligheid voor prikkels sinds hun burnout? Het lijkt of mijn filter compleet verdwenen is. Het lijkt erger te worden, terwijl ik al drie jaar thuis zit. Twee jaar terug zat ik met gemak twee uur in de auto. Nu ben ik kapot na een kwartier. Een gesprek voeren, terwijl ik tussen twee gesprekspartners in zit trek ik niet. Ik zit er over te denken om de huisarts te vragen om een verwijzing voor klimmendaal oid. Ik heb ook ptss sinds een jaar of 12, waardoor het lastig is om erachter te komen wat wat veroorzaakt.
Over twee maanden ga ik op vakantie naar Duitsland, zes uur in de auto. Ik zie daar behoorlijk tegenop. Vroeger vond ik het heerlijk om in de auto te zitten en een beetje uit het raam te kijken. Maar nu niet meer.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:01

@amber15, hoeveel prikkels je kunt hebben hangt ook af van gewenning. Zeker als je al een tijd thuis zit ben je steeds minder prikkels gewend. Je zou dit weer rustig aan moeten opbouwen. Wel met mate natuurlijk!

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:55

naomiiiii schreef:
Ik vind het al knap dat je aan hobby's toe kan komen hoor! Onderschat het allemaal niet en luister idd naar je lichaam. Dat je hoofd meer wilt herken ik heel goed maar zat er bij mij ook echt niet in. Ik weet nog dat ik de eerste paar weken (?) echt alleen maar heb liggen slapen en nog steeds áltijd moe was. Nog te moe om te koken zeg maar. Hou vooral die leidraad aan qua werk want je moet echt geen druk op jezelf leggen. :(:) Had je de bedrijfsarts nog gesproken betreft het bellen van je werk?

BA spreek ik volgende week (ze hebben er eentje gevonden)
Nieuw dus wel wat spanning

Vorige week belde mijn werk weer en weer kreeg ik de vraag of ik in de toekomst nog wel bij het bedrijf pas en aandringen op een gesprek
De boot afgehouden maar helemaal leeg na ik had opgehangen en dat gebeurt dus elke keer.

Ik begin me erbij neer te leggen dat ik nu even niet alles kan wat ik graag wil en leef met de dag
Ik moet niks van mezelf

Amber15
Ik hou alleen niet meer van drukte (bijv supermarkt)
In de auto verder weg vind ik nu ook niks

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:45

Biks2 schreef:
@amber15, hoeveel prikkels je kunt hebben hangt ook af van gewenning. Zeker als je al een tijd thuis zit ben je steeds minder prikkels gewend. Je zou dit weer rustig aan moeten opbouwen. Wel met mate natuurlijk!

Dat klinkt wel logisch. Ik hoop echt dat ik het op kan bouwen. Zo kan ik niet werken, terwijl ik me mentaal wel goed genoeg voel om wat vrijwilligerswerk op te gaan pakken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:53

amber15 schreef:
Zijn hier meer mensen met een overgevoeligheid voor prikkels sinds hun burnout? Het lijkt of mijn filter compleet verdwenen is.

Herkenbaar.
Citaat:
Het lijkt erger te worden, terwijl ik al drie jaar thuis zit. Twee jaar terug zat ik met gemak twee uur in de auto. Nu ben ik kapot na een kwartier. Een gesprek voeren, terwijl ik tussen twee gesprekspartners in zit trek ik niet. Ik zit er over te denken om de huisarts te vragen om een verwijzing voor klimmendaal oid. Ik heb ook ptss sinds een jaar of 12, waardoor het lastig is om erachter te komen wat wat veroorzaakt.

Ach jakkes - loop je al twaalf jaar rond met PTSS?
'Het precieze antwoord op de vraag wat kip is en wat ei' - dat krijg je nooit.
Feit is wel dat stress en zeer zeker trauma al je zintuigen wagenwijd open zetten. (Net zoals het Moro reflex.)
Maar een goede behandeling van PTSS, voorzien van het eerst eens controleren van je cortisolgehalte lijkt me geen luxe.
Op zich is het stresshormoon cortisol relatief makkelijk te meten.
Mijn colleges bij prof Schreuder leerden mij, dat vrijwel het enige verschil tussen 'ptss volgens het boekje' (de toenmalige DSM) en 'depressie volgens het boekje' het cortisolgehalte is.
Nu is burn out net niet hetzelfde als depressie, maar er zijn wel overeenkomsten. (Met beiden een stevige overlap met trauma.)
"Er wordt gezocht naar een medicijn" tegen te laag cortisol, maar de orthomoleculaire arts kan het met voedingssupplementen.
... en trauma therapie kan zwaar zijn, dus heeft het zin als je eerst je cortisol op orde laat brengen.

Citaat:
Over twee maanden ga ik op vakantie naar Duitsland, zes uur in de auto. Ik zie daar behoorlijk tegenop. Vroeger vond ik het heerlijk om in de auto te zitten en een beetje uit het raam te kijken. Maar nu niet meer.

Zou de trein een optie zijn?
Kun je je ogen veel rust gunnen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:34

Dankjewel voor je reactie, Janneke!
Ik heb al veel behandeling gehad voor mijn ptss. Het is al een stuk minder. De beelden heb ik verwerkt, denk ik. Maar het zit nog in mijn lijf. Ik denk dat daar ook deels de spanning vandaan komt. Lichamelijke flashbacks en het gevoel niet veilig te zijn in mijn eigen lichaam (verleden van seksueel misbruik). Daar heb ik lichaamsgerichte therapie voor.
Ik ben mijn antidepressiva aan het afbouwen en als ik daar klaar mee ben, wil ik eens gaan kijken naar een voedingssupplement om me te ondersteunen. Heb jij tips? Het zou fijn zijn als het mijn cortisol wat in balans kan brengen, want volgens mij is die niet wat het zijn moet. Ik heb bijvoorbeeld veel last van chronische hyperventilatie en heb het gevoel dat ik constant een elastiek op spanning ben. Ik heb het mogen prikken van de huisarts, maar die kijkt natuurlijk alleen maar een bijnierdeficiëntie. Mijn cortisol was 414 in de ochtend. Dat onderzoek wat jij bedoelt is dat je door de dag heen de waardes van je cortisol bekijkt of niet?
Voor de autorit heb ik een noice canceling headphone aangeschaft waar ik ook muziek mee kan luisteren. Het is de combinatie van de voorbij vliegende omgeving, geluiden en bewegingen. Ik zie, hoor en ruik alles (hyperalert) en het gevoel geen controle te hebben (ik ben slechts een passagier). Ik zet mijn ademhaling vast, word misselijk, overprikkeld, moe, koppijn. Als ik thuis kom, ga ik altijd even op bed liggen. Zodra ik de deken voel over mijn lichaam, ga ik tintelen en vloeit de spanning weg. Ik denk dat ik ook een dekentje meeneem in de auto. En iets om mee te frummelen. Dat leidt wat af van de externe prikkels. Zo'n stressballetje ofzo
En daarnaast de druk die ik mezelf opleg op gezellig te zijn.
Treinreizen zou ook een optie zijn, maar de auto is gratis ivm een tankpas en treinreizen zit toch weer een prijskaartje aan en is ook een reis van negen uur ongeveer. Gelukkig zijn mijn reisgenoten heel begripvol en houden ze echt rekening met me.

Edit, ik lees dat je het herkent, geen filter sinds je burnout. Hoe ga jij ermee om?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:02

Amber :(:)
Ik ben sinds mijn burn out ook heel snel overprikkeld.
Zou voor de reis een luisterboek nog een idee kunnen zijn? Ik kan nu zelf namelijk ook geen uren naar muziek luisteren dan wordt ik gek......

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:06

Mijn filter is inmiddels (de hemel zij geloofd en geprezen) weer terug.

De route was voor mij eerst orthomoleculair annex yoga, daarna emdr (waar een duidelijke lichamelijke component in zit) en daarna 'reflex integratie' (inpp)(zonder Moro reflex voelde ik mij alsof ik uren had gemediteerd 'en ik had niets gedaan').

Chronische hyperventilatie is ook niet niets... Vaak hebben mensen een hypertoon middenrif, waardoor de cirkel zichzelf in stand houdt. Maar ik kan het ook rijmen met een 'verlangen' (of hoe zeg je dat) om 'hoog' te ademen, omdat buikademhaling emoties los kan maken.

En op zich is je cortisolwaarde correct. Zij het dat er idd metingen zijn van het type 'zo lang je wakker bent ieder uur speeksel in een bakje', en kwesties als je dag-nacht ritme. (Bijvoorbeeld hoe makkelijk je 'smorgens wakker wordt en hoe makkelijk je in- en doorslaapt.)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:39

Jes, een luisterboek is een goed idee. Muziek ben je na een tijdje ook wel zat.

Janneke, wat fijn dat jouw filter weer terug is. Je hebt er ook hard voor gewerkt, zo te lezen. Ik ga me eens verdiepen in dat Moro reflex. Is er een test oid om te kijken of je reflexen niet goed geïntegreerd zijn?
Wat je zegt over chronische hyperventilatie, klopt denk ik wel.
Mijn huisarts heeft mijn cortisol eenmalig laten prikken samen met nog een hele rits andere vitaminen ed. Die test waar jij het over hebt, heb ik niet gehad.

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:07

Even een vraag
Ik ben voor mijn diabetes onder behandeling en ook bij een medische psycholoog
Daarnaast via werkgever bij een psycholoog

Is het handig om naar de huisarts te gaan?
Ik zou zelf niet echt weten wat die kan doen maar merk wel dat ik zoekende ben maar herkenning en/of hulp

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:05

Als jij daar behoefte aan hebt, zou ik dat doen. Daar zijn ze voor. Wie weet heeft je huisarts nog ideeën voor je.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:44

@ Amber, mbt reflex integratie heb ik :) een serie testen gehad, van huppelen :):)
tot kruipen :j
tot op 1 been staan <<)
liggen, omrollen en wat al niet...

(Ik ben bij het inpp over de vloer geweest. Ik heb even een rondje goegel gedaan en stuitte op mensen die stellen dat het Moro reflex met 1 behandeling, zonder oefenen weg zou kunnen.
Misschien is dat waar, maar er werd geen wetenschappelijke onderbouwing gegeven - het inpp heeft dat wel. - Maar deze organisatie garandeert geen snel succes...)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:56

Janneke2 schreef:
@ Amber, mbt reflex integratie heb ik :) een serie testen gehad, van huppelen :):)
tot kruipen :j
tot op 1 been staan <<)
liggen, omrollen en wat al niet...

(Ik ben bij het inpp over de vloer geweest. Ik heb even een rondje goegel gedaan en stuitte op mensen die stellen dat het Moro reflex met 1 behandeling, zonder oefenen weg zou kunnen.
Misschien is dat waar, maar er werd geen wetenschappelijke onderbouwing gegeven - het inpp heeft dat wel. - Maar deze organisatie garandeert geen snel succes...)

Dankjewel, ik ga me eens inlezen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:03

Hee allemaal,

Hoe gaat het?

Hier op en af.

Ik wilde het topic even raadplegen voor een probleem. Ik zweet namelijk ontzettend erg en dit is vooral stress zweet denk ik.

Wie heeft/had daar ook last van en heeft tips qua deo? Ik gebruik nu nuud maar het is dramatisch. Was eerst wel genoeg.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:31

Ik heb vandaag ook de diagnose burn-out gekregen.
Had gehoopt op een lot genoten topic maar hier is het best stil of niet?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:54

Met jullie berichtjes komt het topic vanzelf weer omhoog! :j

Wel vervelend dat je je hier kan komen melden met de diagnose Alja. Hopelijk kun je er wat steun uithalen.

Biks2, nee dat herken ik persoonlijk niet, maar ik zweet me altijd al dood dus wellicht heb ik het niet kunnen merken. :+

Hier gaat het eigenlijk heel goed. De overstap naar een nieuwe baan was eng, maar het was het dubbel en dwars waard. Fijne nieuwe collega's. Geen ongepast gedrag meer en ik wordt hier tenminste weer echt gewaardeerd. Jeetje wat een verschil en erg confronterend ook dat mijn vorige werkgever me zo hard die burnout in geduwd heeft al die jaren. Echt een eye opener om weer met andere mensen om te gaan en om weer te durven geloven dat ik wél waardevol ben.

Overigens nog steeds rest verschijnselen als snel overprikkeld en emotioneel, maar voor de rest voel ik me echt zoveel beter. Alsof ik eindelijk die zware rugzak af heb mogen doen.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 00:16

Hoi! Wat balen Alja.. Hopelijk krijg je er hulp bij? Dikke knuffel :(:)

Ik heb begin dit jaar echt wel weer even een flinke terugval gehad qua stress en overbelasting.

In het begin baalde ik daar onwijs van maar dat helpt eigenlijk niet echt. Dus met de psych maar weer aan de slag gegaan en verder werken aan mezelf. En dat gaat over het algemeen nu best wel goed en daar ben ik trots op. Het is best wel zwaar soms.

Vraag mij soms ook wel af of restverschijnselen als slecht tegen onrust kunnen en snel overprikkeld raken ooit echt helemaal over gaan.. Heb daar nu al 2 jaar in meer of mindere mate last van.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:26

Alja :(:)

Qua zweten, ik gebruik mannen deo van Nivea, werkt veel beter dan deo voor vrouwen vind ik.

Celebi gefeliciteerd met je nieuwe baan! Fijn dat je je daar prettig voelt.

Hier gaat het alweer een stuk beter sinds ik van mijn werkgever af ben.
Inmiddels mijn eigen bedrijfje geopend en daar behoorlijk druk mee om alles goed op te zetten.
Wel 3 weken geleden weer even flink zitten janken na het zien van een filmpje die heel hard aan kwam. Ik dacht dat het over was maar nog niet dus, het gaat wel stukken beter.

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:17

Ik lees meerdere malen dat er van werkgever gewisseld word.

Heb ik ook gedaan en toen merkte ik pas wat voor een mega zware rugzak dat was, ik heb de maand juni vakantie en ga vrijdag beginnen (vind het wel heel eng en spannend allemaal)
Ook ga ik 32 uur ipv 40 uur werken, mijn vrije tijd vind ik erg belangrijk

Een aantal maanden geleden zag ik beter worden echt niet voor me, nu gelukkig wel.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:45

Sandyislief schreef:
Vraag mij soms ook wel af of restverschijnselen als slecht tegen onrust kunnen en snel overprikkeld raken ooit echt helemaal over gaan.. Heb daar nu al 2 jaar in meer of mindere mate last van.

Dat vraag ik me ook af. Ik heb daar ook last van. Ik kreeg de tip om eens naar sensorische integratie te kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:34

Goede tip, sensorische integratie.

(Als gezegd, ik heb een soort zusje gedaan, maar er is gewoon veel aan te doen.)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:32

Ik kom dit topic weer even omhoog trekken, want, begin zomer zei ik hier vol trots dat het beter met me ging bij mijn nieuwe baan.. Oeps, het gaat toch niet helemaal beter..

Ik zag er al erg tegenop dat ik deze zomer 'kort' vakantie kon houden omdat ik echt zo kan genieten van mijn paard tijdens de mooie zomerse dagen en ik hier helemaal van kan opladen. Bovendien haalde ik het in de korte tijd niet om echt naar het buitenland te gaan en daar baalde ik achteraf toch ook van. Uiteindelijk is er in de vakantie ook nog eens erg veel gebeurd waardoor ik zoveel stress heb gekregen. Ik wil er niet teveel op ingaan, maar het overlijden van mijn huisdier en een medische klap binnen de familie waren nogal heftig. Ook besloot een stalgenoot me het leven enorm zuur te maken (tot het gevaarlijke aan toe) wat veel impact heeft gemaakt en het plezier op stal enorm heeft doen afnemen.

Het is vandaag inmiddels weer mijn eerste werkdag na de vakantie en het lukt me gewoon niet om helder na te denken en ik heb het gevoel nog 4 weken vakantie nodig te hebben om weer een beetje op adem te komen. Ik sta volledig onder spanning en ik voel die spanning zelfs terug op mijn borst. De klachten zijn dus echt ook lichamelijk en daar maak ik me dan natuurlijk ook weer extra zorgen over. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik hiermee moet. Het voelt of ik met een rotvaart opeens weer terug duik in de burnout, terwijl ik er aardig uit was. Kan dit zo snel terug komen? Een gesprek inplannen bij de praktijkondersteuner is ook gigantisch moeilijk. Wachttijden, maar ook geen plek buiten mijn werktijden om. Ik voel er ook heel weinig voor om dit nu (al) bij mijn nieuwe baas neer te leggen eigenlijk, omdat ik er pas net werk en bang van voor de consequenties. Ik heb immers nooit verteld dat ik bij mijn vorige werkgever een burnout gehad heb. Niet dat dit verplicht is hoor, want ik was immers weer 'beter' na het traject dat ik had afgelegd.

Bovendien helpt het ook niet mee dat ik nu bij mijn nieuwe baan nog steeds niet lekker op m'n plek zit qua opdrachten/uren. Ik verlang naar werken voor mezelf. Hard werken, maar wel zelf de regie hebben over de uren. Dat ik gewoon zonder zorgen een tandarts voor mijn paard kan laten komen midden in de week zonder me in 1000 bochten te moeten wringen en geen stress hebben over hoe ik al die rijlessen voor de aanhanger ga inplannen tijdens mijn werkdagen. Ook vind ik het eigenlijk altijd een eng idee dat als er iets met mijn dieren gebeurd ik niet zomaar erheen kan, want ik moet ook gewoon werken. Waar anderen overdag kunnen koelen met de hitte moet ik hopen dat mijn paard er goed bij staat (en tuurlijk kijkt de stal een keertje extra in het land en bij echte hittestress helpen ze uiteraard, maar dat zou ik liever willen voorkomen als dat nodig is). Al die kleine sluimerende zorgen helpen gewoon niet en ik ben er wel over uit dat ik gewoon voor mezelf moet beginnen om dat stukje vrijheid te winnen en daar ademruimte van te krijgen. Klinkt dit logisch?

Verder staat er ook een soort emigratie plan ergens op een plankje sinds een ruime week en dat heeft natuurlijk ook de nodige impact gemaakt. Maar ook zou dat me wel uit mijn sleur kunnen trekken en deuren openen (misschien zelfs een beetje forceren) om echt te gaan werken voor mezelf en die sprong te wagen.

Al met al: een hoop bijzonderheden de afgelopen maand. Ik hoop dat het met jullie beter gaat.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:57

:(:) Jeetje zeg je hebt flink veel op je bordje gekregen :(:)
Ik snap dat je liever niets tegen je werkgever zegt, maar als ik naar mijzelf zou kijken zou ik net zo hard weer die burnout in gaan :(:)

Ik zit vandaag alweer 11 maanden thuis, inmiddels bezig mijn eigen bedrijfje op te zetten.
Maar dat is straks zo gestructureerd dat ik daar straks minimaal werk aan heb :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:09

Dat is inderdaad wat ik graag ook wil proberen. Een bedrijfje die meer bij me past en op zichzelf wat inkomsten kan genereren en waarbij ik met extra inzet/tijd wat extra mee kan verdienen. Maar daarvoor wil ik één of twee LOI opleidingen van een paar maanden volgen om me echt wel 'geschoold' eraan te wagen. Helaas is dat iets wat ik nu helemaal niet trek maar oh zo graag wil. Ik vind het zo lastig allemaal. Misschien vandaag toch nog maar een poging wagen voor de praktijkondersteuner. Gisteravond heeft een stalgenoot me min of meer laten weten dat hij de paarden liever te weinig voert zodat hij minder mest hoeft te rapen en dat is nou ook niet echt stress verlagend kan ik je vertellen. De stress schoot zo enorm mijn lijf in dat ik m'n hele hart tekeer voelde gaan. Heb er nog de hele wat van gevoeld. Dat is toch niet echt gezond meer. :(