Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:11

Als je niets wilt veranderen in je leven: niet aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:04

Hoe regel je zoiets als je partner voor werk wekenlang in het buitenland zit? Ik werk zelf deeltijds. Nu heb ik nog een collega, eind dit jaar gaat die op pensioen en sta ik er alleen voor. Qua opvang kan ik wel wat regelen zodat ik best intensief kan blijven rijden en zelfs de zorg van de paarden doen.

Ik weet gewoon niet hoe het zou lopen als mijn vriend weken weg is voor werk. Die kan niet even langskomen of bijspringen. Een huilbaby in je eentje als je nog moet werken, dat trek ik niet. Kindlief ziek... als ik enige ben op mijn dienst kan ik niet zomaar zeggen "ben er vandoor voor kind".
Zo groot is ons netwerk niet dat we daarbij constant op anderen kunnen terugvallen en de meeste werken eveneens.
Vakantiedagen opnemen voor ziek kind is 1 punt maar dan hou ik met wat pech niks over om ook samen met mijn partner (en kind) van vakantie te genieten.
Aanpassingen maken valt mee. Het is wanneer het mis gaat.
En tevens vind Ik het ergens best jammer dat een kind zijn vader zoveel zou moeten missen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:43

Mijn partner zit voor zijn werk soms weken of maanden in het buitenland en ja dat is gewoon poedersuiker. De zorg komt dan op mijn schouders terecht en zorgt ervoor dat ik beperkter in dingen ben dan normaal.

En ja ik kan wel zeggen van het valt wel mee naar nee soms heb ik er flink de balen in omdat elke keer als ik weg wil ik kan betalen voor oppas of andere mensen lief moet aankijken. En ja als jij 1 uurtje wilt sporten en je weet dat het je 10 euro aan oppas kost laat ik het soms om die reden maar schieten en train ik thuis.

Het voordeel is wel dat ik de hoofdlijnen van de opvoeding opzet omdat ik simpelweg het meeste ervoor zorg en mijn man die manier ook prima vind.

Ik denk dat ik van tevoren de impact van het (tijdelijk) alleen opvoeden van 1 kind wel onderschat heb. Heb echt respect voor alleenstaande ouders.

En het klinkt heel banketstaaf maar je kan naar mijn idee beter een huilbaby hebben als je werkt dan dat je fulltime moeder bent. Dan kun je de situatie nog even verlaten maar als fulltime moeder sta je er continu alleen voor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:49

Urona447 schreef:
En het klinkt heel banketstaaf maar je kan naar mijn idee beter een huilbaby hebben als je werkt dan dat je fulltime moeder bent. Dan kun je de situatie nog even verlaten maar als fulltime moeder sta je er continu alleen voor.

Een tijd gelede sprak ik een meid die ik van vroeger ken. Toen ik haar sprak had ze twee kinderen en één ervan was een huilbaby. Ze heeft me verteld hoe ze die periode ervaren heeft. Het kind sliep zelden en huilde ruim 20 uur per dag. Ze sliepen zelf niet meer, gingen er aan kapot en werden zo wanhopig dat ze kon begrijpen dat ouders hun kind iets aan doen Niet omdat ze dat wilde, maar omdat ze door slaapgebrek en wanhoop er gewoon volledig doorheen zaten.
Dus nee, ik denk niet dat je maar beter een huilbaby kan hebben dan single moeder kan zijn.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:01

Een huilbaby als je niet werkt is net zo erg als wanneer je wel werkt. Beide is niet te doen, ik spreek uit ervaring..

Een afwezige man als je kinderen hebt, afschuwelijk lijkt me dat. Mede door hem ben ik niet gillend gek geworden de eerste jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:44

In theorie is het perfect te regelen, zelfs om wedstrijdgericht te blijven rijden met mijn paard. En daar hoeft een kind zelfs niet voltijds voor naar het kdv te gaan. Luxe eigenlijk.

De praktijk is echter vaak veel minder netjes afgelijnd en helaas houdt die zich niet altijd aan de oh zo mooie planning. Daar zit ik vooral mee. Ik ben een eerste aanspreekpunt voor mensen die graag naar ons rustoord willen komen en ik spring regelmatig als verpleegkundige ook bij in de dagelijkse zorg. Ik kan me gewoon niet veroorloven om als een levend spook op te dagen. Niet qua representativiteit en niet qua professionaliteit ivm fouten.

@Majabeestje: hij is vaak afwezig maar brengt op die manier wel goed geld binnen, wat maakt dat er voor dat kind flink gespaard kan worden voor studies en kansen die wijzelf niet hebben gehad. van hem kan ik absoluut met zekerheid zeggen, de periode die hij thuis doorbrengt, dat hij die met alle plezier met zijn kind zal doorbrengen en de rest moet zich daar maar naar aanpassen.
Maar idd, ik vrees ook dat ik gillend gek ga worden in de periodes zonder hem als het allemaal even verkeerd loopt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 05:06

@Varekaj. Wat moet dat moet. Ik zeg dat ik gillend gek zou worden. Nouja, misschien wel. Maar misschien ook wel niet. Mijn vriendin haar man is militair. Toen haar eerste 2 weken oud was is hij voor een half jaar vertrokken naar Afghanistan. Loeizwaar voor haar ook, maar ze hebben het gered. Je stelt je er ook op in denk ik.
Maar ik ben enorm dankbaar dat mijn man er 'altijd' was. De oudste was een huilbaby. Ik heb hem wel eens jankend opgebeld op zijn werk... :')
En zo gauw hij thuis was dochter in zijn armen gedrukt en in bed gedoken of het huis uit gevlucht.
Ach ja, die fase gaat gelukkig gewoon weer voorbij.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:56

Interessant topic! Heb heel veel doorgelezen, niet alles, maar merk aan mezelf dat ik nu op zo'n leeftijd kom (28) dat de vraag of ik het wel wil sterker begint te worden. Plus het gevoel dat ik niet lang meer te kiezen heb. Toen ik jong was dacht ik altijd dat dat zo vanzelf zou gaan, mijn moeder kreeg mij toen ze 28 was en ik had altijd in m'n hoofd dat dat normaal was en dat ik dat ook wel zo zou gaan doen.
Mijn vriend heeft wel een kinderwens, ook best aanwezig en hij is absoluut gek op z'n neefje en nichtje, maar hij laat me vrij in het wanneer en hoe. Voor hem hoeft het nog niet zo dringend en hij wimpelt m'n zorgen daarover ook weg. We zouden nog makkelijk 5-6 jaar kunnen uitstellen. Zelf ben ik dan bang omdat de gezondheidsrisico's ook stijgen en dat het echt niet zo makkelijk is, veel vrouwen schijnen dat ook te onderschatten. Het allerlaatste wat ik wil is dat gepoer aan m'n lijf dus als het op de natuurlijke wijze niet lukt dan wil ik niet die medische molen in.

Wat me ook tegenhoudt en wat ik moeilijk vind om in mijn omgeving te bespreken, is dat ik het gevoel heb dat het zo oneerlijk verdeeld is allemaal voor beide ouders. Vaderschapsverlof is niet echt een ding hier in NL, als je het vergelijkt met Scandinavië of zo, en ik zie het niet zitten om na een week al thuis achtergelaten te worden met zo'n krijsend, poepspuitend, hulpeloos wezentje. Ik vind dat gewoon niet eerlijk, ook niet met die dingen als papadag en zo, dat papa een dag in de week alleen maar leuke dingen gaat doen en de rest van de tijd lekker op werk zit.
Nu weet mijn vriend dat ook en vindt hij het ook oneerlijk, helaas is bij zijn huidige baan sowieso vrij weinig coulance betreft dit soort zaken. Het is ook een van de redenen voor hem om iets anders te zoeken, maar helaas gaat dat niet zo makkelijk en vind maar eens een plek die 3 maanden ouderschapsverlof wil verlenen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:00

Papadag vind ik ook een walgelijk fenomeen. Hoezo, papadag, je bent elke dag papa

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:13

Zou sowieso nooit moeten denken aan een mama of papa dag... ik pas niet eens een dag op een neefje of nichtje :') Ik heb het gewoon niet in me.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:10

Hebben jullie de nieuwe reclame van Mentos al gezien? :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:24

Pappa-dag is gewoon een dag waarop je alleen maar pappa hoeft te zijn. Simpel toch en niks om je aan te hoeven ergeren :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:35

Papa dag is natuurlijk ook een stimulans om de ouderrol/balans werk te verdelen. Het moet ergens beginnen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:37

Ik noem het liever oudersschapsverlof. Het klinkt allemaal heel mooi zo'n papa dag maar er zijn genoeg banen waarbij dat helaas gewoon niet mogelijk is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:38

Captain schreef:

nee. En zo te horen blij toe?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:42

Urona447 schreef:
Ik noem het liever oudersschapsverlof. Het klinkt allemaal heel mooi zo'n papa dag maar er zijn genoeg banen waarbij dat helaas gewoon niet mogelijk is.

Tja, en toch heb je volgens de wet ouderschapsverlof. Kan een baas wel roepen dat het niet mogelijk is, maar de wet zegt iets anders. Alleen als er echt een zwaarwegend bedrijfsbelang is (en de kiet dus failliet gaat als de werknemer met ouderschapsverlof gaat), kan de werkgever de aanvraag weigeren. Over de precieze invulling van de uren moet natuurlijk wel te praten vallen.

Ik noem het overigens ook gewoon mamadag. Het is de dag waarop de mama of papa alleen is met de kinderen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:44

Hardstikke leuk maar ze gaan mijn man echt niet van 1 uitzending of meerdere weken oefening buitenland af halen omdat hij elke vrijdag papa dag heeft.

Weer een extra reden om geen kinderen te willen!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:14

Urona447 schreef:
Hardstikke leuk maar ze gaan mijn man echt niet van 1 uitzending of meerdere weken oefening buitenland af halen omdat hij elke vrijdag papa dag heeft.

Weer een extra reden om geen kinderen te willen!

Ik zeg toch: uren ouderschapsverlof in overleg. Dat hoeft echt niet wekelijks ofzo, mag ook elke maand een week zijn ofzo. Of na een half jaar twee maanden verlof. Zoiets...

Edit: en ik heb het over gewone werknemers. Militairen vallen weer onder andere regels, niet onder het BW.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:18

En wat krijgen wij dan voor verlof?
Paarden verlof?

Overigens zien ze het bij mijn man die gewoon vrachtwagenchauffeur is ook echt niet zitten als die zomaar wat extra dagen vrij is.
Dan staat de wagen stil. Er zomaar een ander opzetten hebben ze ook niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:19

Mannen die klapperende zaadleiders hebben zoeken toch vaak ander / aangepast werk zodat ze er meer kunnen zijn voor vrouw en kind. Heeft man dat er niet voor over dan hoef je je als vrouw denk ik ook niet schuldig te voelen dat jij het dan niet ziet zitten :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:20

bruintje123 schreef:
Captain schreef:

nee. En zo te horen blij toe?

'Persoon 1 neemt een kauwgompje en durft dan te praten met persoon 2. Als dat gesprek goed gaat komt er een persoon 3 (de baby) en des te meer personen van nummer 3 des te leuker/gezelliger het op de wereld wordt.'

Eh...? >;)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:21

Het blijft lastig maar ik ga dit topic niet verder vervuilen over papa dagen waar jullie niks mee hebben en terecht.

Als niet ouder moet je extra huisdierenverlof kunnen opnemen vind ik.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:22

Urona447 schreef:
Het blijft lastig maar ik ga dit topic niet verder vervuilen over papa dagen waar jullie niks mee hebben en terecht.

Als niet ouder moet je extra huisdierenverlof kunnen opnemen vind ik.

Betaald? Voor noodgevallen heb je calamiteitenverlof, maar voor je parkietje extra verlof? Ouderschapsverlof is ook onbetaald...

Edit: en verder bemoei ik me er niet meer mee. Ik vind dat iedereen zelf mag bepalen of hij wel of geen kinderen zou willen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 18-04-17 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:23

Nou ja, iemand kan toch prima een dag minder gaan werken. Voor zover ik weet worden papa- en mamadagen niet doorbetaald, wel? Daaronder vind ik trouwens niet vallen dat je een keer een dag er niet kan zijn door overmacht of wat dan ook.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:23

bruintje123 schreef:
En wat krijgen wij dan voor verlof?
Paarden verlof?

Overigens zien ze het bij mijn man die gewoon vrachtwagenchauffeur is ook echt niet zitten als die zomaar wat extra dagen vrij is.
Dan staat de wagen stil. Er zomaar een ander opzetten hebben ze ook niet.

Sowieso een weinig flexibel beroep wat dat soort dingen aangaat.