"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:02

Raponsje schreef:
Maar Twiggy lachte ze je uit omdat ze sporten stom vond of vond ze het gek dat je ging hardlopen terwijl de mussen van het dag vielen of om het stort regende, of dé soap uitzending van het jaar op tv was bijvoorbeeld?

Het was nog in de periode dat NL met smart zat te wachten op zomer. ;)
Ze lachte, omdat ze hardlopen stom vindt en hardlopers er altijd 'ongezond' uit vond zien. Dat zei ze letterlijk. Ik vond het een vrij rare opmerking om tegen iemand te zeggen die net gaat hardlopen en mijn dochter (zij fietst vaak gezellig met me mee dan, 8 jaar ;) ) en ik hebben er naderhand eigenlijk wel hard om gelachen. Is toch raar als je zelf kortademig in de lift staat en zoiets tegen iemand zegt, die er naar mijn idee best gezond uitziet (al zeg ik het zelf). ;)
Maar goed, maakt niet uit, maar mijn dochter en ik associeren haar nu wel met iemand die het niet helemaal op een rijtje heeft wat gezondheid betreft. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:06

Huertecilla schreef:
Twiggy2008 schreef:
Laatst stond ik met een buurvrouw in de lift, die me uitlachte, omdat ik ging hardlopen.

Je leest hier ook ´gekken´ en ´mafkezen´; waardeoordelen.

Zie het simpel als complimenten voortkomend uit afgunst over je lijn, discipline of beiden.

Ik heb hier een voorbeeldje Johan Cruijff; dat van ´elluk voordeel...´.
Heb wat geld gespaard en opzij gehouden voor een kitten van een uniek ras óf een handgemaakte buks. Wil graag beíden maar dat zit er gewoon niet in.
De keuze hoef ik gelukkig niet te maken.
Onderwijl stoer strobalen beurend* merkte vriendin R op ´ben bíjna op mijn streefgewicht.´
Hetgeen betekent; ´ik ga een afspraak maken voor de custom tattoo die jij gaat betalen.´
Nadeel geen superkat/megabuks, voordeel een strakke(re) vriendin met deel twee van haar :wow: tattoo.

Vriendin P merkt hier ´jaloers´ over op; ´ik zou willen dat ik dit kon opbrengen... zucht´ Helemaal +:)+ +:)+ want neemt niet de weg van de minste weerstand naar dooddoener smoes ´ongezond gekkenwerk´.

*Strobalen beuren is volgens de opvattingen van de meesten hier en de huisexpert ook vast 8)7 Die dingen zijn zwaar, kan je niet verantwoord tillen en je moet er ook nog met je rug scheef mee lopen. Vreet energie, bouwt spieren op en geeft een heel bevredigend gevoel als ze onder dak gestapeld liggen.

Hahaha, moet wel lachen om hoe je het omschrijft....... Ik ben van nature ook een beweeglijk type, hou ook van fysiek werk op zijn tijd, hetzij sporten, hetzij balen hooi en stro sjouwen, hoort er wat mij betreft allemaal bij ;) . Zo meteen de paddock, de schuilstal en het land weer van mest ontdoen, is ook altijd fysiek een karweitje (en zeker in dit weer). Dat zie ik die te dikke buurvrouw echt niet doen met haar lijf en longinhoud. Heel eerlijk gezegd. Die trekt dat niet (maar goed, is het ook niet gewend, want ze heeft geen paarden). Wie is er nou gezond? Denk ik dan maar......... (ken overigens wel meiden met wat meer gewicht, die dat paardenwerk ook gewoon doen, hoor, dus het kan wel).

Anoniem

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:25

Ik vind hardlopers er vaak best wel gezond uit zien, sowieso mensen die sporten vind ik er gezonder uit zien dan mensen die niets aan sport/beweging doen, buiten het hoognodige (10 minuutjes fietsen naar centrum/school/bus om).
Ik heb een vriendin met een géweldige spijsvertering blijkbaar, ze is geweldig slank maar je ziet aan haar lichaam echt heel erg dat ze totaal niets aan sport doet en de hele dag in bed ligt en televisie kijkt.. "Skinny fat", noemen wij dat. Neemt niet weg dat ze alsnog een goed lichaam heeft- ze was mooier geweest als ze regelmatig wat aan sport zou doen, ook gewoon in je gezicht en zo. Sporten is heel erg goed voor je, niet perse lichamelijk maar vooral ook geestelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:04

Stro en hooi van het land halen en lossen vind ik leuk *\o/*
Je plakt overal en je ziet eruit als een levende vogelverschrikker op het laatst :D
Heb het echter al een hele tijd niet meer gedaan sinds ik niet meer paarden voor anderen rij.
Een stuk gezelliger en afwisselender dan dat gehardloop.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:05

Ach..... ik zie mensen in de stad hardlopen, langs de weg en dat lijkt mij weer niets. Ik loop graag hard in de natuur (op zachte ondergrond, als het even kan) en dat doe ik dan ook. Langs de weg, in de stad, in de luchtvervuiling, no thanks. Maar mest scheppen, balen sjouwen, tja, wij doen alles zelf, dus dat hoort er ook bij. Vaak is het leuk, maar soms ook niet (als ik denk aan de vele slagregens die ik soms over me heen krijg of in de winter in extreme kou -O- ). Yoga doe ik binnen en soms buiten, heerlijk!! Sporten is fijn, waar je ook voor kiest. Het is goed voor je lijf, je spieren, je bloedsomloop, je conditie. Ik zou niet zonder kunnen en vind ook dat ik daarin een voorbeeld moet zijn voor mijn dochtertje (en die is al helemaal sportief en energiek gelukkig). Ik zie zoveel jonge kinderen die te dik zijn, omdat ze te weinig bewegen, te weinig buiten spelen, te weinig sporten en verkeerd eten. Ga mij niet vertellen dat dat komt door wat voor excuus dan ook, want dat is eigenlijk in vrijwel al die gevallen onzin.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:32

Moet je horen, ik heb niks tegen sporten, ik heb wat tegen de mensen die dikkerds opjagen tot onverantwoorde prestaties. En dikkerds die zich laten opjagen tot onverantwoorde presaties...tja, wat moet ik daar van denken?

Bewegen is noodzakelijk!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:50

Denk dat als je te dik bent en je wilt afvallen, je rustig het bewegen moet opbouwen, natuurlijk. Hardlopen is helemaal niet goed met teveel overgewicht (ik denk dan alleen al aan de knieen van iemand). Dus ben het met je eens, Lusitana. Bewegen is goed voor iedereen, passende beweging voor ieder's persoonlijke situatie en conditie. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:49

Huertecilla schreef:
Lusitana schreef:
Daarbij heb ik gewoon iets tegen elke vorm van bootkamp, maar dat ben ik.

Ik zeg maar zo; ik zeg maar :x

Mijn zoontje is trouwens net terug van een bootkamp engels :D

Lekker laten drillen? "En als je nu gvd die woorden nog niet kent doe je maar drie rondjes om het terrein?"

Want een bootcamp is per definitie een AGRESSIEVE , MILITAIRE benadering, met leiders die je drillen. DAT is wat me tegenstaat.
Ik ben meer van inspireren.

Als het om engels gaat, neem ik aan dat het gewoon een vakantie curus is geweest, iets heel anders....

Leuk die engelse leenwoorden, maar je moet ze dan wel correct gebruiken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:33

Twiggy2008 schreef:
Denk dat als je te dik bent en je wilt afvallen, je rustig het bewegen moet opbouwen, natuurlijk. Hardlopen is helemaal niet goed met teveel overgewicht (ik denk dan alleen al aan de knieen van iemand). Dus ben het met je eens, Lusitana. Bewegen is goed voor iedereen, passende beweging voor ieder's persoonlijke situatie en conditie. :j

_/-\o_

Ik kan namelijk niet hardlopen. Ik ben hypermobiel. Maar ik wandel door m'n werk wel minimaal 1.5 uur op redelijk hoog tempo. Vind het altijd erg knap van de mensen die het wel kunnen. :j ik wil gaan beginnen met zwemmen maar moet dat nog qua kosten uitzoeken :)

En ja ik ben te zwaar :j maar afvallen zal ik weinig tot niet doen. Het zit bij mij in de familie( ja echt geen smoesje ). Maar dan is aan mijzelf de taak om het gewicht stabiel te houden en zoveel mogelijk te verminderen.

Neem mijn vriend bijvoorbeeld. Traint 4 keer in de week op de fitness. Eet wat hij nodig heeft. Is trots op z'n lichaam( en ik ook :9 ) maar hij is ook weer trots op mij omdat ik ondanks dat ik vaak last heb van m'n gewrichten toch ga lopen of fietsen. Terwijl mijn lichaam er zo niet uit ziet. Hij zegt ook dat hij van me houd om wie ik ben en niet hoe ik eruit zie maar dat hij het knap vind dat ondanks dat ik sportieve activiteiten doe het niet zichtbaar is ik het toch volhou. Wat voor mij weer een motivatie is om weer door te zetten .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:23

Rebeccaa schreef:
Sporten is heel erg goed voor je, niet perse lichamelijk maar vooral ook geestelijk.

Een punt is dat té veel sport en té veel rennen meer belasting oplevert dan alleen goede effecten.
Dit is voor mensen die een excuus zoeken een perfect alibi om sporters/renners te minachten voor hun eigen voelgoed.
Daarbij vergeten ze gemakshalve dat je nogal wat teveel moet sporten/rennen voor het net zo schadelijk is als overgewicht.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:28

Daar heb je gelijk in HC :j
Nu minacht ik de sporters niet maar vind het alleen maar knap.

Want niet elke 'dikkerds' minachten namelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:30

Lusitana schreef:
Want een bootcamp is per definitie een AGRESSIEVE , MILITAIRE benadering, met leiders die je drillen. DAT is wat me tegenstaat.

Als het om engels gaat, neem ik aan dat het gewoon een vakantie curus is geweest, iets heel anders....

Mee eens. Heel erg op tegen en zeker bij kinderen.

Leren moet leuk zijn en nou met dreiging van straf en dwang.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:35

Lusitana schreef:

Maar dat is dan voor jou persoonlijk, en dat mag je niet veralgemenen. Voor mij werkt een harde manier namelijk wel :j. Ik push mezelf te weinig zonder een harde trainer die bij wijze van spreken naast mijn oren staat te roepen dat ik verder moet doen. Met die trainer, kan ik mezelf wél voorbij mijn mentale grens (de grens waarbij je denkt "ik kan niet meer", maar eigenlijk fysiek nog een heel stuk verder kan) pushen. En hoe hard dat op het moment zelf soms is, nadien geeft het wel een heerlijk gevoel. Fysiek helpt het me, én het werkt fantastisch voor mijn zelfvertrouwen.

Ik zeg ook niet dat ik kinderen naar zo'n training zou sturen, maar pubers absoluut wel..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:56

Florenc schreef:
Lusitana schreef:

Maar dat is dan voor jou persoonlijk, en dat mag je niet veralgemenen.

Het is verder incorrect. ' Boot camp' is tegenwoordig hoofdstroom en niets meer dan onderdompelen in een relatief intensief programma.
Lusitana refereert aan de oorspong welke volstrekt verlaten is.
Het door mij genoemde fitness bootcamp is ook een vakantie onder de zon met ligbedden naast een zwembad, uitgaan en culturele excursies. De dames zijn in luxe bruin en kilos lichter geworden ondanks spieropbouw.
Bootkamp is simpel een ander woord voor de discipline waar het velen thuis aan ontbreekt. Oeps sorry, dat d-woord mocht ik niet meer gebruiken van Lusitana.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:59

Ik moet eerlijk zeggen dat bootcamp voor mij ook het drillen is. Dat is de bootcamp die ik ken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:10

bootcamp is letterlijk een kamp waarbij je op een heftige en intense manier wordt klaargestoomd voor iets.
Anders heet het gewoon een trainingsweek of bijvoorbeeld ponykamp.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:13

Lusitana schreef:

...en wederom val je in de kuil van jouw eigen vooroordelen gebaseerd op je eigen invullingen van begrippen.

Neem ' inspireren'.... Dat heeft in algemene zin erg veel facetten.

' Discipline' houdt niets meer in dan binnen regels naar een doel streven.
Volgens moderne gedragskunde beloon je daarbij het gewenste gedrag.

Begripsverwaring, rookgordijnen en goedkope afleidingstruuks zijn populaire smoezen voor denegreren van wat anderen doen, ondertussen zelf overgewicht hebbend.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:19

http://www.sportschool-plaza.nl/sportui ... otcamp.php

Lesomschrijving Bootcamp
Bootcamp is een les waarbij zowel de conditie als de kracht wordt verbeterd en alle soorten bewegingen en attributen kunnen worden gebruikt om de deelnemers conditioneel te “drillen”. Denk hierbij aan springen, push ups, sit-ups, kniebuigingen, gewichten tillen, elastieken trekken. Ook worden de stoot en traptechnieken uit de thai bo les gebruikt.

Er wordt geen choreografie aangeleerd, slechts het herhaaldelijk uitvoeren van bewegingen om de conditionele grenzen te verleggen.
Conditionele oefeningen worden in een snel tempo afgewisseld met kracht oefeningen. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van gewichten, stangen en elastieken.

Geschikt voor/ niet geschikt voor
Geschikt voor iedereen die zijn of haar conditie wil verbeteren of gewicht wil verliezen.

De les is niet geschikt voor mensen met gewrichtsklachten, overgewicht en zwangere vrouwen.

Effecten van de les
Vermindering gewicht en vetpercentage
Verbetering van de conditie
Verleggen van grenzen
Verbetering van het doorzettingsvermogen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:32

Raponsje schreef:
bootcamp is letterlijk een kamp waarbij je op een heftige en intense manier wordt klaargestoomd voor iets.
Anders heet het gewoon een trainingsweek of bijvoorbeeld ponykamp.

Lettelijk is het een laarzenkamp.

Heftig is een perceptie gerelateerd aan de oorsprong.

Een fitness bootcamp is gedisciplineerd intensief naar een fitter lichaam werken als doel in een daarop gerichte omgeving.
Voeg moderne leermethodes toe en het is vol positief belonende stimulansen.

Maar ja, dit is een topic met veel overgewichtigen op een hoofdstroom amazonesforum. Het modale referentiekader is ... euhmmm... imo negentiende eeuws.

Onder de streep is gebrek aan discipline de grote reden voor overgewicht. Het is heel voorspelbaar dat de overgewichtigen bootcamps ver van zich af gooien. Het afwijzen daarvan is hetzelfde als het 'gekken' noemen van renners en bekritiseren van slankerds.

Er is (op de zeldame uitzondering) geen excuus voor overgewicht. Het draait gewoon om zelfdiscipline, om keuzes.
Kies gerust voor overgewicht en bezwaar een ander niet met de consequenties.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:36

Het heeft niets met laarzen te maken.... :')

Ga ja eens inlezen voor dat je elke keer maar je gelijk probeert te halen over iets waar je duidelijk geen kaas van hebt gegeten.
Wat vermoeiend zeg.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:40

HC jij zegt dat de dikkerds de dunne aanvallen op hun gewicht maar voorlopig ben jij degene die de dikkerds constant afvalt. En hoor ik het verder niemand doen. De dikke en de dunne niet.

Bootcamp is wel degelijk het drillen van mensen. Wij hadden namelijk tijdens mijn vorige opleiding ( onderofficier ) trainingskampen en bootcamps en dat was toch wel een wezenlijk verschil. Helaas met de opleiding moeten stoppen. Maar zelfs tijdens die opleiding bleef ik overgewicht houden. Terwijl ik daar een eetlijstje mee kreeg en het sporten tijdens de opleiding en nog mijn privé sporten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:44

quera schreef:
Effecten van de les
Vermindering gewicht en vetpercentage
Verbetering van de conditie
Verleggen van grenzen
Verbetering van het doorzettingsvermogen

..en op de boerderij hier verderop is dat in een prachtige omgeving onder de zon met luxe en beloning als stimulans. Heel inspirerend, alleen niet de mallote amerikaanse versie.

Mijn zoontje was 15 dagen in een avonturencentrum met 's morgens les, 's middags avontuur, 's avonds feest; uitsluitend engels gesproken.
Het concept bootcamp, maar dan niet de mallote amerikaanse versie en geen fysiek doel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:47

Quote je ook even wat daarboven staat:

Citaat:
de les is niet geschikt voor mensen met gewrichtsklachten, overgewicht en zwangere vrouwen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:48

Raponsje schreef:

De term = boot camp.
Jij hebt het over letterlijk.
Letterlijk = laars kamp.

Het woord verwijst naar de militaire laarzen; boots.

Hoezo dus niets??? _O-

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:50

Huertecilla schreef:
Raponsje schreef:

De term = boot camp.
Jij hebt het over letterlijk.
Letterlijk = laars kamp.

Het woord verwijst naar de militaire laarzen; boots.

Hoezo dus niets??? _O-

Dus jou zoontje is niet naar een origineel bootcamp geweest maar een cursusweek, trainingskamp. Ze mogen het zo noemen maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook echt een bootcamp is :')