ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:48

Het allergeen van soja lijkt erg op dat van melk, in geval van een melk allergie/intolerantie is soja vermijden dus ook aan te raden.
Zelf heb ik dat niet gedaan 2 maanden lang en ik had dus al een soja intolerantie!
Ik eet het alleen als bijproduct, zoals bijvoorbeeld in worst ofzo, maar geen directe soja producten.
Gerstemout waar ik nu op reageerde heeft een zeer laag gluten gehalte, nog teveel dus.

Ik ben wel heel overgevoelig voor dingen, soms klote maar soms misschien ook wel handig.
Niet zozeer voor shampoo enzo, maar des te meer voor medicijnen.
Ik heb eens 2.5 mg Abilify gehad om te starten, normale startdosis 15-25 mg geloof ik.
Twee capsules over twee dagen en ik stond een week op mijn benen te draaien, beroerd dat ik geweest ben!
Nou dat kon echt niet volgens de psychiater met die dosis, enkele maanden later belde ze dat ze de volgende had met die klachten.
Anti depressiva reageer ik ook lekker op, Ritalin kreeg ik onder andere gigantische fybromyalgieklachten van.
Dexamfetamine de ritalin klachten, en werd ik bij stoppen gigantisch depressief van, een week lang.
Minimale dosis van iets toen ik jong was resulteerde da ik slapend op school zat.

Andere kant van die gevoeligheid is weer dat ik het erg goed doe op de LTO3, waar sommige er dus niet op reageren blijkbaar.
Ik doe het daar nog steeds heel goed op.
Merk dat ik duidelijk relaxter ben in mijn lijf, en zit goed in mijn vel.
Ondanks dat ik niet alles kan wat ik zou willen ben ik wel tevreden, en neem ik nu gewoon mijn tijd en accepteer het zoals het nu is.
Alles wat ik doe doe ik echt nog steeds met een goed gevoel, en ik heb inspiratie voor gekke dingen, zoals ik ook was voor alle ellende. :D

Ben nu meteen dus gigantisch overgevoelig met deze dieetfout, echt naar.
Zette het gas net aan om een eitje te bakken, leek wel een straalmotor die ik aanzette bij wijze van. :+
Heel indringend en vervelend geluid, en dat had ik voor dit dieet dus altijd.
En niet alleen met geluid, ook bij alles wat ik zag, en aanraking.

Voor zowel mij als mijn ouders is dit een aardig godsgeschenk, dit dieet.
Zoals het ging weet ik niet eens of ik hier nog gezeten zou hebben.
Ik was namelijk zo ontzettend moe van het geknok tegen iets waar ik niet van kon winnen. -O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:50

Peppertree, ik was met de ritalin op een gegeven moment 52 kilo en kon slecht eten.
Voor de ritalin woog ik 55 kilo.
Toen ik op dieet kwam was er binnen 1 a 2 maanden 5 kilo aan! :+
Nu weeg ik rond de 61 kilo, ik ben nog nooit zo zwaar geweest in mijn leven.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:51

Whoeohoeehoe het is ook nooit goed he, als ik niet slik denken ze dat ik wél slik en als ik wel slik dan sta ik strak 8)7 Wel grappig dat jullie die kaken dus ook hebben. Had ik ook. Doen jullie 's nachts ook knarsentanden? Heb ik echt last van :=

Als je op een mooi feestje staat en dan iemand naar je toekomt wat je gebruikt hebt :):)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:53

Ooooh die kaken, dat had ik ook zo erg.
Ik kreeg er ook echt pijn in mijn nek van.
Masseerde een paar keer per avond mijn kaken, anders ging het helemaal niet. |o

Dat heb ik met de LTO3 ook trouwens, als ik de dosering te hoog heb. :+

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:00

Ojee moonfish... Toen jij opnoemde hoe jouw dieet eruit zag weet ik nog dat ik zat te bedenken wat jij dan in vredesnaam wél mocht eten :+ . Of valt dat dus wel mee?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:02

moonfish13 schreef:
Het allergeen van soja lijkt erg op dat van melk, in geval van een melk allergie/intolerantie is soja vermijden dus ook aan te raden.
Zelf heb ik dat niet gedaan 2 maanden lang en ik had dus al een soja intolerantie!
Ik eet het alleen als bijproduct, zoals bijvoorbeeld in worst ofzo, maar geen directe soja producten.
Gerstemout waar ik nu op reageerde heeft een zeer laag gluten gehalte, nog teveel dus.

Ah jeetje joh. :(:) Wat ontzettend naar en lastig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:09

Ik mag ook veel wel hoor. :D
En lastig, binnen twee weken zaten we erin en was het geen probleem meer.
Zo nu en dan heb ik van die dagen dat ik alles wil wat ik niet mag, maar dat komt niet heel veel voor.
En als ik mijn hoofd nu voel, kan ik je zeggen dat je er wel weer van genezen bent om iets fouts te willen eten. }:0

Aardappelen/rijst/groente/vlees/pure kruiden/fruit/eieren, dat soort dingen mogen gewoon.
Het is hoofdzakelijk het ontbijt wat lastiger is, dat moet allemaal speciaal glutenvrij zijn.
Maar daar is veel van te krijgen, van ciabatta broodjes, boterhammen in alle varianties tot crackers en meusli.
Het is zoeken wat je lekker vind, dat is heel persoonlijk.

De rest is niet zo schokkend, snoep is er best heel veel normaal te koop.
Koekjes is lastiger, maar zo te koop. Echter bak ik dat allemaal zelf omdat ik weiger 5 euro voor koekjes te betalen. :+
Vooral de combinatie met melkvrij maakt dat het niet heel bijzonder is, maar zelf bakken gaat goed.
Ik ga zo glutenvrije cake maken, en dat ga je echt niet proeven kan ik je zeggen, zo niet lekkerder.

Belangrijkste is kant en klaar schrappen.
Geen pakjes meer, zoveel mogelijk vers, want kant en klaar kan je vergeten bij veel dingen.
Alles wat ik wil eten zoek ik uit of ik dat zo kan maken dat ik het wel mag, ingredienten vervangen.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:10

Hallo allemaal,

Ik meld me hier ook...de titel van dit topic is echt wat me momenteel nogal bezig houd. De frustratie, de moeite die alles kost, de meest makkelijke dingen die niet lukken en zo moeilijk zijn terwijl je weet dat ze makkelijk zijn. Um dat klinkt misschien vaag, maar bijvoorbeeld een tas inpakken, ik weet dat het makkelijk is maar tegelijkertijd is het soms onmogelijk haha.

Anyway, ja ADD ik word er moe van en ernstig gefrustreerd momenteel.

Zal even iets meer over mezelf vertellen, ik ben 25 sinds ruim een half jaar de diagnose ADD gekregen nadat ik weet ik het hoeveel diagnoses heb gekregen waar ik mezelf totaal niet in kon vinden. Puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen, begin bijvoorbeeld te begrijpen waarom ik zo vast gelopen ben in mijn studie maar accepteren kan ik het nog echt niet.

Ik heb medicatie uitgeprobeerd. Zowel ritalin als concerta en een combi van die beiden. Het is mij helaas niet goed bevallen. Op de ritalin ging ik teveel heen en weer van half gesedeerd, naar down naar opgefokt en dan na het innemen van de volgende dosis hetzelfde riedeltje opnieuw. Heb daarna concerta geprobeerd en kreeg positieve reacties van mijn omgeving maar ik voelde mezelf hondsberoerd. Doordat ik nog steeds opstart problemen had kreeg ik er in de ochtend ritalin bij. Heb het een aantal weken uitgeprobeerd maar werd erg mat door de concerta. Ik wisselde niet meer qua stemming maar de stemming die overheerste was down en leeg. Echt verschrikkelijk down. Ben er dan ook mee gestopt.

Ben nu toch weer aan het overwegen om andere medicatie te proberen. Heb momenteel alleen valdoxan. Dit is een antidepressiva maar ik heb hem gekregen om in slaap te komen vanwege de melatonine die er ook in zit. Dit heeft wel effect, slaap nu zo'n uur eerder in. Heb maar weer eens een afspraak gemaakt met mijn psychiater om te overleggen wat voor een opties ik nog meer heb maar zij vertelde me dat ik geen andere opties heb dan concerta en ritalin. Nou weet ik dat dit in ieder geval niet waar is en dat heb ik haar ook verteld dus nu word ik weer doorverwezen naar een andere psychiater. Volgende week heb ik daar een afspraak mee staan. Aan de ene kant denk ik laat maar zitten met dat medicijn uitgeprobeer en aan de andere kant zou ik zo graag willen dat de boel in mijn hoofd iets rustiger zou gaan. Dat ik iets relaxter de dag door kan komen, de boel wat beter kan plannen en wat meer overzicht kan houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:36

moonfish13 schreef:
De rest is niet zo schokkend, snoep is er best heel veel normaal te koop.
Koekjes is lastiger, maar zo te koop. Echter bak ik dat allemaal zelf omdat ik weiger 5 euro voor koekjes te betalen. :+

ik heb een hele tijd een cliënt gehad die glutenvrij moest, de prijzen van koekjes zijn echt shocking...
moest ik zelf nog eens glutenvrij door het leven moeten dan ga ik idd wel zelf bakken zeg :=

Peppertree

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:40

Welkom Mirjam. Misschien heb je wat aan de alternatieven die hier zijn aangedragen? Als je het topic doorleest kom je heel veel tegen.

Thanks moonfish. Alles vers, geen pakjes doe ik al zoveel mogelijk. Koek en snoep eet ik vrijwel nooit.
Ga even kijken wat ik zo allemaal zou moeten aanpassen om het een tijd te proberen. Glutenvrij, melkvrij... Zie ik nog iets over het hoofd?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:43

mirjam, balen dat de meds tot nu toe niet werken voor je :(:)
hopelijk bij de andere psych meer input en opties, ben je naast de meds nog met dingen bezig om er meer grip op te krijgen?

accepteren kan moeilijk zijn, maar het helpt wel :j
na accepteren wie je bent en wat je meedraagt, kun je toch net wat beter aan de gang met er beter mee om leren gaan :j

maar ja, is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan weet ik uit ervaring ;)

(ik heb ook de diagnose op mijn 25ste pas gekregen, verklaarde een hoop idd)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:55

Peppertree schreef:
Welkom Mirjam. Misschien heb je wat aan de alternatieven die hier zijn aangedragen? Als je het topic doorleest kom je heel veel tegen.

Thanks moonfish. Alles vers, geen pakjes doe ik al zoveel mogelijk. Koek en snoep eet ik vrijwel nooit.
Ga even kijken wat ik zo allemaal zou moeten aanpassen om het een tijd te proberen. Glutenvrij, melkvrij... Zie ik nog iets over het hoofd?

op www.livaad.nl staat een database voor producten, dan kan je vrij gemakkelijk opzoeken wat wel en niet goed is.
Ingedeeld op gluten, melk, besmettingsgraad en dat soort geneuzel, per supermarkt/merk/fabrikant etc.
Even letten op sommige dingen, Maltodextrine kan ook van gluten zijn maar dat hoeft niet persé.
Ik raad je aan geen pure sojaproducten te gebruiken, of er in ieder geval geen gewoonte van te maken om joghurt ofzo te eten.

Als je vragen hebt mag je altijd pb'en hoor. Geen probleem.
Ookal gaat het om de vraag ''wat gebruik jij in plaats van'' ofzo.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:57

Waardeloos Mirjam_kl.
Accepteren is niet makkelijk, misschien eens een andere kant op zoeken?
Naast medicatie zijn er nog wel meer dingen mogelijk.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:05

Bedankt voor jullie reacties, was al begonnen met het topic doorlezen en ben al heel veel herkenbare dingen tegen gekomen en veel tips + ervaringen. Zeer nuttig :D Maar heb nog geen tijd gehad alles door te lezen.

Ik heb een module gevolgd over ADHD/ADD en die ging vooral over plannen maar het gaat om zoveel meer dan alleen plannen. Heb er nog wel hulp bij, of nou ja dat zou de bedoeling zijn tot ze een fout maakten, me perongeluk uitschreven en ik nu al vanaf maart wacht....zucht.

Als ik weer slecht reageer op medicatie is mijn plan inderdaad om andere opties te bekijken, hoop vooral dat ik nu iemand krijg die echt iets van ADD af weet zodat ik ook zeg maar meer weg wijs erin raak, beter weet wat voor een opties er mogelijk zijn.

Waar ik momenteel trouwens vooral mee bezig ben is mijn doelen haalbaar te maken, dat is echt iets wat ik onwijs lastig vind haha. Alles moet tegelijk en het liefst nog vandaag af.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:26

Zou wel hilarisch zijn trouwens. Een boerin die tweemaal daags koeien melkt op een lactosevrij dieet :D .

Haalbare doelen vind ik ook enorm lastig Mirjam. Vooral bij het maken van een planning. Dan denk ik soms dat ik een hééle ruime planning heb om bijvoorbeeld drie dingen van een uur te doen, maar dan blijkt het toch enorm tegen te vallen en kom ik er soms maar aan één toe. Frustrerend!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:26

Het helpt als mij als ik het in kleine stukje zet, dus niet wassen, nee was in de machine, wasmachine aanzetten, was uit machine halen, was ophalen, was afhalen, was vouwen en was in kast ruimen.
Zo heb je niet 1 grote taak maar een hoop kleine taken.

Zo doe ik met afwassen eerst de glazen, even bokken (echt even), mokken, weer bokken, borden, bokken, kommen, bokken, bestek, bokken, pannen.
Terwijl ik eerst altijd heel veel moeite had met de afwas is het nu eigenlijk geen probleem meer.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:01

Net een psychologische assessment ingevuld voor een sollicitatie. Ben benieuwd wat daar uit komt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:54

Piloetje schreef:
Net een psychologische assessment ingevuld voor een sollicitatie. Ben benieuwd wat daar uit komt.

Wat houdt dat in? Of je niet gek bent? :+

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:53

Of je geschikt ben voor de functie. Stressbestendig, georganiseerd en service gericht. Als het goed is komt er een heel nauwkeurige karakter schets uit naar voren.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:59

Spannend Piloe...( Wil nog steeds Rensie zeggen). Ben benieuwd!

Ik ga het proberen moonfish..Maar poeh, wat zitten er veel gluten in alles wat ik normaal gesproken eet! Lactose is al helemaal lastig. Dacht gisteren even wat Aromat over m'n tomaatjes te strooien. Zit het daar ook gewoon al in! Wordt wel even puzzelen denk ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:30

:(:)
Komt goed hoor, als je eenmaal je vaste dingetjes vervangen hebt komt het vanzelf. :(:)
Het lijkt heel ingewikkeld, maar zoals ik er nu op terug kijk viel het erg mee.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:04

Net even boodschappen gedaan. Het wordt er nog niet rooskleuriger op :D . Heb nu: quinoa, havervlokken, rijstwafels en nog wat dingen waarvan ik dacht dat het wel mocht. Ga het in ieder geval proberen.

Hoe lang duurde het voordat jij verschil voelde, moonfish?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:54

zonnebloem18 schreef:
Het helpt als mij als ik het in kleine stukje zet, dus niet wassen, nee was in de machine, wasmachine aanzetten, was uit machine halen, was ophalen, was afhalen, was vouwen en was in kast ruimen.
Zo heb je niet 1 grote taak maar een hoop kleine taken.

Zo doe ik met afwassen eerst de glazen, even bokken (echt even), mokken, weer bokken, borden, bokken, kommen, bokken, bestek, bokken, pannen.
Terwijl ik eerst altijd heel veel moeite had met de afwas is het nu eigenlijk geen probleem meer.

Ja, dat doe ik ook voor mijn dochter: alles in kleine, overzichtelijke stukjes maken. Werkt heel goed. Ook direct een kleine beloning als taak is volbracht. Schijnt dat AD(H)D'ers daar ook extra gevoelig voor zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:06

Peppertree schreef:
Net even boodschappen gedaan. Het wordt er nog niet rooskleuriger op :D . Heb nu: quinoa, havervlokken, rijstwafels en nog wat dingen waarvan ik dacht dat het wel mocht. Ga het in ieder geval proberen.

Hoe lang duurde het voordat jij verschil voelde, moonfish?

Haver mag volgens mij ook niet, weet ik bijna zeker.
Binnen drie dagen merkte ik en mijn ouders al verschil, ik werd met de dag beter.
Zette gisteren het gasstel aan om een ei te bakken, leek net een straalmotor dat ding.
(Ik ben met dit dieet een stuk minder overgevoelig namelijk, ook voor geluid.)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:13

Volgens wikipedia is haver van nature glutenvrij? De drogist-meneer vertelde me dat geitenmelk veel minder lactose bevat dan koeienmelk, weet jij daar wat van? En yoghurt?

Taken in stukken opdelen werkt voor mij juist weer niet zo best. Ik weet niet zo goed waar ik moet stoppen met delen dus dan sla ik weer heel erg door in alles benoemen en opschrijven. Of ik ga zo in de 'taak' op dat ik vervolgens de hele wasmachine heb afgestoft en ontsmet. Terwijl ik er eigenlijk alleen maar een was in ging stoppen.