[Centraal] Diëten en afvallen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Diëten en afvallen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:00

Nee hoor, moet je zelf weten. Vind het alleen zo zonde als ik mensen zie lijnen en die zichzelf dan alles verbieden.. ik heb gisteren als tussendoortje een kindermaxi op en qua calorieën was dat helemaal niet erg bijvoorbeeld. altijd muesli repen (die zijn trouwens ook weer niet zo reuze gezond, maar goed) of een appel is toch zonde? vind het allebei super lekker maar moet er niet aan denken het beide dag in, dag uit enkel te eten. er is zoveel lekkers wat OOK gewoon goed is. Sport jij trouwens nog? Ik sport veel en zou op jouw lijstje echt flauwvallen na 2 dagen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:01

Ga trouwens verder helemaal mee met de reactie van CCCCC!

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:22

Hier gaat het afvallen nog niet goed. Sinds ik weer ziek ben en de halve dag lig te niksen ben ik alleen maar aangekomen. Vind het nu echt moeilijk om streng voor mezelf te zijn.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:41

Marinke, ik denk dat als je je eetpatroon aan kunt passen en de/het juiste ontbijt/lunch/tussendoortje vindt je al een heel eind op weg bent. Voor drink bijv. ipv cola optimel, heeft ook een zoete smaak en is gezond. Verder is fruit ook zoet die je dan weer kunt vervangen voor de koekjes. Als je niet zo van boterhammen houd, zoals mij, kun je ook een hard broodje nemen en daar dan iets van mager beleg op doen ter vervaning van je frikandellenbroodje(s). Het is gewoon een beetje zoeken naar alternatieven.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:24

_Marinke_ Met de tijd kom je er vanzelf wel achter dat slecht eten ongezond voor je is. Meestal gaat het een aantal jaartjes goed totdat je last krijgt van bepaalde symptomen die je niet kan plaatsen en je naar de dokter gaat. (bijv vermoeidheid,slapenloosheid,obstipatie,darmproblemen,haaruitval, vitamine tekort,mondblaasjes) En zo kan ik wel een hoop symptomen opnoemen die allemaal te maken hebben met slechte voeding. En soms dan is een goed gezond eet patroon, beweging en genoeg rust dan het geneesmiddel.

Ik wil hiermee niet zeggen dat je ziek word van slecht eten, maar dat het niet goed voor je lichaam is en je lichaam gaat protesteren met de tijd en dat uit zich in bepaalde symptomen.

Je moet jezelf geen lekkere dingen ontnemen maar als je als richtlijn houd doordeweeks gewoon gezond te eten 3 gezonden maaltijden en 2 of 3 gezonde tussendoortjes. Kan je in het weekend wat lekkers nemen of 1x per week vervang je een gezond tussendoortje (of maaltijd) door iets wat minder gezond is en je erg lekker vind.

En voor je buik, je kan beginnen met voor het slapen gaan of voordat je gaat douchen, net wat je zelf makkelijker vind met 30x buikspieren. Dat het gewoon een routine word en dan steeds meer.
Ik weet niet of je zo'n grote bal hebt thuis? of op een bal zitten en dan je benen optrekken en in balans proberen te blijven is ook goed voor de buikspieren.

Een hoop informatie maar hoop dat je er wat aan hebt :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:53

Bedankt voor alle reacties! Ten eerste weet ik zelf ook echt wel heel goed dat ik hartstikke ongezond bezig ben zo, het is er gewoon helemaal compleet ingeslopen en nu is het gewoon echt gemakzucht / luiheid geworden, ik moet dit patroon zien te doorbreken en discipline vinden om het anders aan te gaan pakken. Zelf wil ik wel graag dus dat is in elk geval al 1 belangrijk punt. :j

Ook héél erg bedankt voor alle tips, ook qua dingen om te eten. Ik vind het gewoon hééél erg lastig om er afwisseling in aan te brengen, word zo snel zat van alleen dat brood met kaas of iets van ham.. Het is altijd maar het zelfde (snappen jullie?) Mijn moeder eet 's middags altijd yoghurt met crueslie ofzo, maar dat is voor mij al geen optie aangezien ik niet gek op yoghurt ben (gemengd met ranja vind ik het dan wel weer lekker) en stukjes (de z.g.n. priegels) in mijn eten vind ik helemaal niet lekker, dan zit ik echt met gigantische lange tanden te eten. Yoghurt met muesli ofzo valt voor nu dus wel af... En dat is toch wel het grootste punt waarmee je variatie mee aan kunt brengen.... :\

Ga mijn moeder toch maar eens vragen of ze misschien dan ontbijtkoek wil halen en krentenbollen (beide waar ik eigenlijk best wel gek op ben! En 2 keer in de week (1 keer ontbijtkoek en 1 keer krentenbol) dat kan eten i.p.v. brood met beleg. :j Dacht dat dat (ontbijtkoek) heel er overeen kwam met een gewone koek... :o

Melk lust ik ook niet (ik weet het ik ben best moeilijk...), maar ik dronk vroeger altijd thee bij het ontbijt. Ook dronk en drink ik soms ook nog wel een keer ranja.. Optimel ben ik helemaal verzot op, maar dat koopt m'n moeder dan eigenlijk nooit.. Toch maar eens vragen / op aandringen, want als ik moet kiezen tussen optimel of cola word het vaak toch wel de optimel (als het dus tenminste in huis is... wat 9 van de 10 keer dan weer niet het geval is). Gebakken ei lust ik dan ook weer niet, maar op verjaardagen ben ik dan wel weer gek op die gevulde eieren. :=

Kortom ik vind het gewoon heel erg lastig om er variatie in aan te brengen, zonder dat het elke keer dus maar weer hetzelfde is. := Nu hadden we een tijdje ook van die leverworst thuis, i.p.v. een koek pakte ik dan ook nog wel vaak zo'n plakje daarvan, helaas is m'n moeder het van de week vergeten te halen dus nu is er daar niks meer van in huis en ik mis het gewoon echt.

De cola meteen schrappen (dankje toch voor de tip), gaat me denk ik niet direct lukken. Ik kan het beter in stapjes aanpakken dan ineens helemaal het roer om gooien dat gaat voor mij niet echt werken, maar vanochtend de cola al laten staan en zo is kijken wat ik ga eten! Mijn moeder eet soms ook nog wel eens beschuit 's ochtends, zal dat ook kunnen?? En dan i.p.v. suiker wat zij erop doet plakjes kaas ofzo??

Voor tussendoortjes vind ik fruit opzich best nog wel eens lekker, alleen hebben we dat nagenoeg nooit in huis (word amper tot niet gegeten bij ons, kan m'n moeder het weggooien dus haalt ze het tegenwoordig maar niet meer). Ook iets om aan te kaarten dat ze dat maar gewoon WEL weer moet halen, een appel of een keer een peer of kiwi ofzo vind ik eigenlijk best heel lekker. :j

Amytj bedoel jij dan gewoon brood wat je bv. onder de tostiplaat wat roostert ofzo? Zodat het wat harder en knapperig (lekker!!) word en daar dan gewoon beleg op doen??

Allemaal echt super bedankt voor alle tips (heb in elk geval heel wat inspiratie gekregen!! :D ), Davina dat is het hem juist wat je zegt met die buikoefeningen het moet een (nieuwe) gewoonte zien te worden (dat is ook zo dus met het veranderen van het eetpatroon) en dat vind ik dus lastig mijn oude patronen doorbreken en nieuwe starten. Super bedankt voor je tip! Als ik dat i.c.m. het veranderen van het eetpatroon (daar zit het hele punt vooral maar gek genoeg kom ik dus juist niet aan nu...) vol houd ben ik al een heel eind op de goede weg volgens mij.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:26

Beschuitjes of geroosterd brood kan ook natuurlijk! Er zijn zoveel gezonde alternatieven te vinden!

Ik heb even mijn Sonja Bakker boek erbij gepakt voor wat inspiratie

Zuivel:
250 gram magere yoghurt
250 gram Optimel yoghurt
250 gram optimel vla
250 gram vitalinea chocolademouse (vind ik persoonlijk echt vies)
250 gram magere vruchtenkwark
250 gram optimel kwark
1 glas karnemelk
1 glas halfvolle melk
1 glas optimel drink
1 glas chocomel light
1 glas sojamelk

Zoet beleg:
Halvajam
Appelstroop
Vruchtenhagel
honing
plakje ontbijtkoek (als beleg)
gestampte muisjes

Hartig beleg:
sandwichspread
30 + kaas
smeerkaas
roomkaas light
pindakaas
rosbief
achterham
rookvlees
kipfilet
kalkoenfilet
smeerworst
ossenworst
filet american

Tussendoortjes:
Evergreen
sultana
ontbijtkoek
friese kruidkoek
taai taai
fruit
eierkoek
zakje snack a jacks
speculaasje
volkoren biscuit
snelle jelle
LU time out koekje

Brood(vervangers)
1 snee volkorenbrood = 2 volkoren crackers
1 snee volkorenbrood = 2 beschuitjes
1 snee volkorenbrood = 2 cracottes
1 snee volkorenbrood = 1 krentenbol
1 snee volkorenbrood = 1 mueslibol
1 snee volkorenbrood = 1 snee roggebrood
1 snee volkorenbrood = 1 bruine kadet
2 snee volkorenbrood = 1 afbakpistolet

Voor bij de borrel:
handje japanse mix
handje pepsels (zoute stokjes)
3 toastjes met smeerkaas, roomkaas light of filet americain
zakje snack a jacks
3 blokjes kaas
6 plakjes ossenworst met augurk (is natuurlijk mee te varieren met ham of boterhamworst)

ZO, haha.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:27

Ik ben vanmorgen ook op de weegschaal geweest en de weegschaal gaf 71,5 kg aan! Dus 2,5 kg kwijt in een week (veel vocht). Ben nu ook ongesteld dus houd nu ook vocht vast. Ben benieuwd naar volgende week :))

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:37

Mijn weegschaal is geloof ik overleden, ik weeg namelijk 27 kg. :+ later ineens 170 kg. XD ondanks de nieuwe batterijen moet ik dus toch maar een nieuwe kopen. :=

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:01

CCCCC schreef:
Ik ben vanmorgen ook op de weegschaal geweest en de weegschaal gaf 71,5 kg aan! Dus 2,5 kg kwijt in een week (veel vocht). Ben nu ook ongesteld dus houd nu ook vocht vast. Ben benieuwd naar volgende week :))

Als je 2,5kg ben afgevallen en ongesteld dan zal je volgende week nog wel lichter zijn als je ook zo volhoud.
+:)+ Je bent in iedergeval goed bezig. Hoeveel moest er okalweer in totaal af? :)

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:02

Magda_90 dan is ie echt overleden ja als je van 27 kg naar 170 gaat in een dag :+ :P hahahaha. Konden we maar zo snel afvallen :D :D :D

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:06

Ik wil weer naar de 67/68 kg. Dus nog een kg of 4!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:19

Bedankt voor dat lijstje CCCCC! :)
En wat goed bezig zeg!!

Magda, oeps dat lijkt me inderdaad niet helemaal goed van je weegschaal haha!

Zelf zit ik nu op 62kg, heb niet echt een nieuw streefgewicht wil vooral gewoon een gezonder eetpatroon en dan graag wat van m'n buik af, maar denk dat ik dat vooral in taile en heupomvang moet gaan bijhouden i.p.v. gewicht, als ik met gezonder eten niet heel veel lichter word maar wel verschil ga zien rondom m'n buik dan ben ik tevreden. Ik ben zo'n 1.68/1.70 ong. dan lijkt het mij een aardig gezond gewicht als je op zo'n 58 á 60 kilo zit toch?

Edit: Tijd voor een lijstje!
Gewicht: 62kg
Taille: 73cm
Heup: 89cm

Heb vanochtend trouwens 1 snee volkorenbrood gegeten met daarop kaas, kopje thee erbij.
Nu net een appel op en een glas ranja... Vind het zelf een best goed begin al zeg ik het zelf....

Ook ging m'n moeder vanochtend boodschappen doen heb direct gezegd dat ze optimel mee moet nemen maar ook krentenbollen, ontbijtkoek, fruit en toch maar weer ook de leverworst.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:27

Goed zeg CCCCC!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:33

Marinke, super begin toch! Moet voor jou iig al een hele verandering zijn! Ik denk dat 58/60 kg inderdaad goed is bij jouw lengte. Hopelijk brengt je moeder mee wat je hebt gevraagd!

Ik ben ongesteld, dan voel ik me echt ellendig. Buikpijn, hoofdpijn, pijn in de benen e.d. Dus mezelf vanmorgen verwend met twee beschuitjes met pure hagelslag. Jammie

Mijn maten waren vorige week:

Gewicht: 74 kg
Borst: 92
Taille: 72
Heup: 95

En nu:

Gewicht: 71,5 kg
Borst: 89
Taille: 70
Heup 92

Ik moet zeggen dat ik een heel raar figuur heb hoor. Ik ben van de voorkant heel breed, maar van de zijkant lijk ik juist best wel mager.. Haha. Te dun is ook niet mooi bij mij, dan heb ik echt zo'n gat tussen mn benen. En totaal geen taille, haha.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:37

CCCCC goed bezig zeg :)

Magda jij hebt wel een hele bijzondere weegschaal :+

Marinke een beschuit als ontbijt zal ik toch niet aanraden.
Wat dat betreft ben ik het zeker met CCCCC eens. Je verbranding wordt eigenlijk alleen actief gehouden door constant die motor van de verbranding te voeren. Zo gaat de verbranding sneller werken. Daarnaast kan je die stimuleren door veel te bewegen met een hartslag boven de 120. Kwartiertje / half uurtje per dag is daarbij al voldoende, zeker als je daar net mee begint. Verbruikt veel energie = verbranding. Wel verstandig om daarna weer wat te eten.
Maar om die verbranding allereerst 's ochtends op gang te brengen is het wel verstandig om dit direct goed te doen. Wanneer je ontbijt met licht verteerbaar ( beschuitje of crackertje bijvoorbeeld) help je die verbranding niet echt op gang, simpel weg omdat er vrij weinig te verbranden valt :+
Een goed en voedzaam ontbijt is echt het halve werk.
En daarnaast gewoon 6 keer per dag eten om je verbranding werkende te houden. Ontbijt lunch en avondeten wat grotere maaltijden en tussendoor een stukje fruit, krackertje, schaaltje yoghurt met fruit oid.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:26

Marinke, geroosterd brood is inderdaad ook een optie, maar meergranen puntjes (harde broodjes) kun je ook eten als variatie op je gewone brood.

Goed bezig meiden! :D

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:36

Hoi! :wave:

Ik kom hier ook eens posten. Al een tijdje meegelezen.
Vandaag begonnen aan mijn dieet. Ik ben momenteel dertig kilo te zwaar.
De dertig kilo eraf is niet mijn streven, maar vijftien kilo wel. Om mij gemotiveerd te houden, hou ik een boek bij.
Hierin ben ik begonnen met al mijn maten op te schrijven, mijn redenen om af te vallen, mijn streefgewicht en huidig gewicht.
Tevens schrijf ik hierin elke dag wat ik heb gegeten en hoeveel calorieën dit zijn.
Zo hoop ik mijzelf op de juiste koers te houden. Het doel is namelijk gezond eten en meer bewegen.
Aangezien ik nu vakantie heb van mijn studie, wil ik beginnen met elke dag sporten. Alle sport op tv stimuleert gelukkig!
In dit topic hoop ik mee te liften met het succes van anderen en steun te vinden in de strijd tegen de kilo's! :)

Mijn eten van vandaag:
1 glas melk
1 glas optimeldrink
2 boterhammen met tomaat

Tussendoor: 1 kop thee

2 eieren
2 boterhammen met kaas 30+ en komkommer
1 halve liter water
Totaal 700 calorieën, volgens de eetmeter.
Avondeten is nog niet bekend, maar waarschijnlijk een salade met aardappelen. :)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:53

Veel succes aan de nieuwelingen, samen komen we er wel! :)

Ik heb al twee dage enorme trek in zoet, periode van de maand hmm. :+ Gisteren heb ik een boterham met choco gegeten en vandaag, na het sporten, heb ik twee proteïne pannenkoeken gemaakt. Samen voor ~140kcal, dus dat viel enorm goed mee. Ik heb daarbij nog zeven aardbeien licht gemixt en erop gesmeerd. Dus best wel gezond gezondigd :D

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:54

Lekker met aardbeien! Daar had ik nog nooit over nagedacht om dat erop te doen!
Gisteren ook twee bakken aardbeien mee genomen van de AH. Lekker. :9

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:36

Ik kom ook weer even uit de meelees-modus:)
20 mei voordat ik beviel zat ik op 105 kg, nu zakte de weegschaal voor het eerst weer onder de 90 dus de eerste 15 ben ik kwijt:) 89.6 was ik nu, jeej!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:39

Woow zit er zo weinig in proteïne pannenkoeken? Smaakt dat een beetje :P? Dat is niets zowat.. 140 kcal.. Maar 30 kcal meer dan in een banaan :P

Mijn eten vandaag:
O: 2 Volkoren boterhammen met margarine en appelstroop
T: Appel
L: 2 cracker met kipfilet met bieslook (brood was op ^) )
T: Sinaasappel
T: Beschuit met jam
A: Doperwten met gekookte aardappels en een wiener schnitzel :)

Wisten jullie trouwens dat volkoren brood pas echt volkoren brood is als dat er ook daadwerkelijk op vermeld staat? Dus bijvoorbeeld 'boerendonker' mag niet gerekend worden als volkoren brood. De fabrikanten die volkoren brood (willen) verkopen hebben eerst de naam moeten kopen. Heb dat nooit geweten, misschien wisten jullie dat allang :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:16

:j en heel veel bruin brood is ook helemaal niet gezonder als wit brood omdat het enkel de kleur is haha.

Wat is iedereen hier goed bezig zeg! :D

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:17

Tequilaatje schreef:
Ik kom ook weer even uit de meelees-modus:)
20 mei voordat ik beviel zat ik op 105 kg, nu zakte de weegschaal voor het eerst weer onder de 90 dus de eerste 15 ben ik kwijt:) 89.6 was ik nu, jeej!

Knap zeg!
Ook doelbewust aan het afvallen geweest of zijn het de zwangerschapskilo's die verdwijnen?
Mallow schreef:
Woow zit er zo weinig in proteïne pannenkoeken? Smaakt dat een beetje :P? Dat is niets zowat.. 140 kcal.. Maar 30 kcal meer dan in een banaan :P

Mijn eten vandaag:
O: 2 Volkoren boterhammen met margarine en appelstroop
T: Appel
L: 2 cracker met kipfilet met bieslook (brood was op ^) )
T: Sinaasappel
T: Beschuit met jam
A: Doperwten met gekookte aardappels en een wiener schnitzel :)

Wisten jullie trouwens dat volkoren brood pas echt volkoren brood is als dat er ook daadwerkelijk op vermeld staat? Dus bijvoorbeeld 'boerendonker' mag niet gerekend worden als volkoren brood. De fabrikanten die volkoren brood (willen) verkopen hebben eerst de naam moeten kopen. Heb dat nooit geweten, misschien wisten jullie dat allang :D

Ik wist niet dat ze dat moesten kopen. Grappig!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:21

Rebeccaa schreef:
:j en heel veel bruin brood is ook helemaal niet gezonder als wit brood omdat het enkel de kleur is haha.

Wat is iedereen hier goed bezig zeg! :D

Precies :j
Veel mensen denken dat het hele donkerbruine brood het gezondst is. Ik heb altijd gewoon lichtbruin volkoren, zit een stuk meer aan voedingswaarde bij en vind ik persoonlijk een stuk lekkerder :9