Ik heb die keuze niet gehad. Ik kwam bij de gyn voor een controleonderzoek met de camera. En ze besloot terplekke om een lis te doen. Ik had pap 3a. Ik ben daarna ook gewoon naar mn werk gegaan.
Ik heb ook achteraf even heel hard zitten huilen. Ik mocht even bijkomen in een soort uitslaapkamer. Ik heb mn baas geappt dat ik ietsje later was.
Nuage
Geplaatst: 22-06-15 12:13
Cookies schreef:
Ik heb ook achteraf even heel hard zitten huilen. Ik mocht even bijkomen in een soort uitslaapkamer. Ik heb mn baas geappt dat ik ietsje later was.
Ik kan het me voorstellen! Persoonlijk vind ik dat echt not done om iemand zoiets aan te doen. Het is echt niet niks en je moet het allemaal ook psychisch maar bij kunnen houden en verwerken. Heb het wel vaker gehoord en weet dat sommige vrouwen ook zoiets hebben van wel fijn want nu was ik niet zenuwachtig, maar ik vind het gek. Respectloos eigenlijk.
Hoop dat je er niks aan hebt overgehouden en dat het nu wel helemaal weg is! Is er wel nog een biopt genomen om te kijken welke cin je had?
Nee er is geen biopt genomen. Ik heb na een week een enorme bloeding gehad, dat was iets minder leuk. Na een jaar is er weer een uitstrijkje gemaakt en had ik weer pap 2. Nu heb ik weer een uitsteijkje laten maken maar de juffrouw heeft het niet goed gedaan en het moet opnieuw, beetje jammer.
Van de biopten heb ik ook eigelijk amper wat gevoeld, ga wel gewoon voor plaatselijke verdoving. Helemaal onder narcose is ook niet niks, en duurt allemaal nog langer ook. Omdat ik er al een tijdje mee loop te tobben raadde ze me wel een lis aan ondanks welke cin het is. Aangezien ik niet meer zwanger mag worden, heb ik zoiets laat er maar lekker een stuk afhalen. Is toch een risico factor kleiner.
Ja daar heb ik ook aan zitten denken. Ik vind dit ook zo'n gezeur elke keer.
Nuage
Geplaatst: 22-06-15 13:12
Geen biopt, dus ook geen cin? Dat vind ik heel slordig. Maar er is wel gekeken of de snijranden schoon waren? Ik zou deze keer wel een cin waarde willen weten, mocht het uitstrijkje niet goed zijn.
De biopten heb ik zonder verdoving laten doen, die deden idd geen pijn. Maar de lis zelf laat ik zeker weten nooit uitvoeren onder plaatselijke verdoving. Maar ieder zijn eigen voorkeur
En je kunt gewoon nog zwanger worden hoor na een lis. Je kunt er zelfs 2 laten uitvoeren en nog geen problemen hebben. Pas bij een conisatie kan het problemen veroorzaken.
En helaas kan het ook na een lis weer terugkomen. Maar het is absoluut de beste behandeling.
Mijn biopt deed zelfs heel zeer.. ik heb met 2 gebroken ribben doorgewerkt maar dat doe ik 110x liever dan dat biopt nog eens. Arts zei dat dat bij iedereen verschillend is.. aan een lis moet ik serieus niet denken..
Het is echt bij iedere vrouw anders inderdaad. Daarom een eventuele lis gewoon lekker onder narcose doen zou ik zeggen, dan heb je alleen te maken met een infuus in je hand en verder niks.
Evelienepien
Geplaatst: 22-06-15 13:48
Poeh, lees hier af en toe (al klein jaartje) mee omdat bij mij vorig jaar juni mijn uitstrijkje niet goed bleek te zijn. Kwam als bom binnen ookal was het maar 1.Dus hier veel ingelezen
Vond uitslag 2e uitstrijkje toch wel spannend, was weer niet goed en moest na gyn in ziekhuis ( belgie). Weer onderzoeken en die kwam met spiraal of pil.
Nu ben ik (vermoed ik) wel wat ouder dan gemid hier (+ man gesteriliseerd en geen kinderwens) en heb meteen aangegeven dat ik dat niet wilde omdat ik geen hormonen wil, geen zin had om rest van mn leven ieder half jaar toch weer ff in onzekerheid te leven en dat geldverspilling vond.
Maw mijn bm is in mrt verwijderd en voor diegen, die geen kinderwens meer hebben, kan ik het iedereen aanraden . Wat een opluchting ! Geen gedoe meer met mnd hoofd-, buikpijnen ed en geen " zorgen" meer voor dat uitstrijkje ed.
Waarom vertel ik dat hier? Het valt me op dat er best velen zijn hier, die toch al langere tijd "bezig" zijn met het " goed" te krijgen. Wat ik volledig snap als je nog een kinderwens hebt
Maar misschien kan mijn verhaal iets betekenen voor diegene, die dat niet meer hebben oid. Want het kan dus ook anders . Iig sterkte ieders want het is een lastig iets..
Ik heb ook geen kinderwens en ben ook gesteriliseerd. Ze zijn hier in Nederland niet zo vlot met het eruit halen van de handel. Je gaat dan vervroegd in de overgang, dat schijnt ook geen aanrader te zijn.
@nuage, ik heb 4 spuiten gekregen, dus wat aardig verdoofd daaronder. Heb er ook niks van gevoeld, ook de spuiten eigenlijk niet. Het was meer de angst en de spanning waar ik even van moest uithuilen. De snijranden waren goed schoon. Misschien heeft ze ook wel een biopt gemaakt, ik heb er niks van gevoeld.
Zo'n bloeding heb ik trouwens ook nog gehad, bloedvat geknapt. Geen pijn of zo, maar veel bloed. Dat hebben ze zonder verdoving dichtgebrand. Merkte er bijna niets van. Als ze toen hadden gezegd we doen plaatselijke verdoving was ik er wel in meegegaan. Omdat je dan toch geen tijd meer hebt om je druk te maken. Wat bij de geplande ingreep vooraf dus wel het geval was.
Evelienepien
Geplaatst: 22-06-15 14:31
Cookies: van die overgang is niet zo. Je gaat pas vervroegd in de overgang als ze ook je eierstokken weghalen. En dat doen ze dus ook niet. Van alleen je baarmoeder raak je dus niet in vervroegde overgang.
En ik weet idd niet hoe het traject loopt in Ned. Maar doordat ik zo stellig als was met alles ben ik er wel achtergekomen dat het ook in belgie geen gebruikelijk weg was! Daar doen ze normaal dus ook eerst pil, als dat niets is, spiraal etc en dan ben je dus zo weer jaren verder...
Mag ik me hier ook melden? Ik heb vanmiddag het uitstrijkje laten doen. Een hele overwinning voor mezelf, want ik heb een verleden van seksueel misbruik en bij de eerste oproep 5 jaar geleden ging ik tijdens het onderzoek finaal over de flos. Opeens begon ik te hyperventileren, viel half wel en schoot totaal in paniek, waardoor het uiteindelijk niet gelukt is. Toch vind ik het wel belangrijk, dus bij de oproep dit jaar toch met knikkende knietjes een afspraak gemaakt. Vanmiddag was het dan zover (bij een andere dokter die deze keer gelukkig wel begrip kon opbrengen) en ik heb haar gezegd dat ze ndanks de verwachte paniekreactie toch moest doorzetten. Het is gelukt!
Ik volg dit topic ook mee en wil mijn ervaring delen.. Omdat ik 11 juni 30 werd.. kreeg ik ook begin dit jaar de oproep een uitstrijkje te laten maken. 22 april heb ik weinig gevoeld van het uitstrijkje. Was zo gebeurd. Twee weken later, 6 mei, belde m'n huisarts verontrustend op en lag ik twee uurtjes later in het ziekenhuis voor een colposcopie en zijn er daarbij drie stukjes weefsel (biopt) weggenomen. De uitslag was namelijk pap4. Wederom blijft het naar om iemand die je niet kent de hand te schudden om vervolgens met je benen wijdt te gaan zitten. Het wegnemen van die stukjes heb ik bij twee wel gevoeld en hier had ik ook enkele dagen wat bloeding van. Op 20 mei weer naar het ziekenhuis voor de uitslag van het weefselonderzoek. Pap4 beangstigde me toch wel. Zit wel erg dicht tegen kanker aan dacht ik zo. De uitslag was dat er gelukkig geen ontwikkelde kankercellen zijn aangetroffen. De uitslag was cin2 waardoor een lisexcisie zeer verstandig was. Ook omdat ze daarmee het dieperliggende weefsel kunnen onderzoeken. Afgelopen vrijdag, 19 juni, heb ik de lisexcisie gehad. Vond het spannend, maar mij is het meegevallen. Het is onder plaatselijke verdoving gedaan. Je krijgt op je bovenbeen een geleidende sticker die de elektrische lading van de lis geleid. De verdoving spuit was groot, maar ze moeten natuurlijk ook wel erbij kunnen van binnen. De eerste prik voelde ik wel wat en daarna eigenlijk niks meer van wat ze verder gedaan hebben van binnen. Ik reageerde echter wel op de adrenaline die in de verdoving zit. Ik kreeg er wat hartkloppingen van en m'n lijf begon wat te trillen. Dit zakte hierna snel weer weg. Op weg naar de auto een slap gevoel in m'n lijf. Gelukkig reed ik zelf niet.. wat ze ook afraden trouwens. Maar met de lis brandden ze wat weefsel los, wat ze er met een grote pincet uit pakte. Ong ter grootte van een stuiver en zo'n 3mm dik. Er is weinig weggehaald ivm eventuele kinderwens. Nu vier/vijf dagen later voel ik me prima. De eerste twee dagen volgens het advies echt goed rustig aangedaan, zodat het goed kan genezen. Niet echt last ervan en gelukkig geen nabloedingen. Ik vloei natuurlijk wondvocht.. logisch. Maar valt me verder dus mee. Ik hoor aanstaande vrijdag de uitslag van dit weefselonderzoek en hopelijk zijn de randen schoon!!
Jeetje DebbyDeb, wat een verhaal! Denk je even voor een routine-uitstrijkje te gaan Ik hoop dat er straks goed nieuws komt! Heel veel sterkte en houd je ons op de hoogte?
Mijn dokter kon natuurlijk geen voorspellingen doen over de uitslag van het uitstrijkje, maar volgens haar zag het weefsel etc er mooi rustig uit en heb ik 90% kans dat het allemaal goed is. Kan een dokter zo'n uitspraak doen op basis van wat ze ziet of is dat gewoon een lege quote om mij voorlopig gerust te stellen?
Vind ik lastig. Wel is het zo dat als het er echt mooi rustig uitziet het meestal ook wel een pap 1 is (goed dus). Ik heb er ook wel gehad die ik niet vertrouwde, maar ook gewoon als pap 1 terug kwamen. Ik heb nu 1 keer een pap 3 terug gekregen, en bij die patiƫnt had ik het weer niet verwacht. Maar meestal klopt een goed beeld wel bij een pap 1.
DebbyDeb, dat is niet niks wat je allemaal doorstaan hebt! Ik ga duimen voor je dat alle snijranden schoon zijn!
Toen ik voor de colposcopie ging was mijn gyn wat verbaasd omdat hij op het eerste oog niets verontrustend zag. Na het aan tippen met dat zwavelzuur werd er wel iets wat zichtbaar.. maar het was dus wel pap4 cin2 bij mij.
Niet om je ongerust te maken.. maar denk dat het per lichaam zal verschillen Hoe het zich ontwikkeld.. Hoe het er dan uit ziet en waar het precies zit en dus zichtbaar is. Maar ik ben geen arts natuurlijk..
sjonge debbydeb! dat is mijn grootste nachtmerrie voor september.. dan moet ik terug.. ze zeggen dat het proces en weg naar verdere pap ook met stress te maken hebben.. als dat zo is kan ik mn lol op. ik heb inderdaad ook het gevoel dat de gyn zomaar wat roept om gerust te stellen. en inderdaad.. geen lichaam is hetzelfde..
veel mensen zeggen inderdaad dat zon lis wel meevalt. maar ik heb echt al pijn gehad bij het biopt.. en ik ben echt niet zo kleinzerig.. ook psychisch krijg je wel een klap, wat ook onderschat word.
@cayenne, super dat je het gedaan hebt! daar is heel veel moed voor nodig! ik hoop dat alles goed is en dat je niet nog verder de molen in hoeft. als dat wel het geval is ga dan rustig praten en kijken wat voor jou het beste gaat werken. psychisch heeft het voor jou een nog veel grotere impact en dat mogen artsen niet onderschatten.
Ik heb vandaag gebeld of ik mijn uitstrijkje eerder kan krijgen. Ik heb wat klachten namelijk. Mocht van mijn gyn meteen morgenochtend om 10 uur komen, maar ik weet niet zeker of hij ook meteen een uitstrijkje maakt. Ik had pap3b met cin3 dus ik ben wel een beetje bang. Na de lis was het trouwens netjes pap1. Hopelijk zit de angst alleen in mijn hoofd.