Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:22

Hier niet hoor, je wordt nog 1 keer gebeld na een paar dagen, en mag in die week nog een keer bellen als je vragen hebt.
Dus 1 week.

Ja ik moet morgen toch tijdens telefonisch spreekuur de HA bellen voor Jelle, vraag ik dat ook meteen.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:36

Ik zou gewoon even geduld hebben samantha en even doorzetten ontspanning doet een hoop en zorg ook dat ze echt goed wakker is als ze aan d borst gaat

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:42

Nou wakker was ze wel hoor!
Maar ik werd er gewoon even gek van, vandaar ook geen TSR denk ik?
m'n zoontje liep er ook rond, die was vanalles aan het doen wat niet mocht, zij huilen, etc etc.

Oja, ik denk dat ik nog een oorzaak heb. Ze had net een giga spuitluier. ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:49

Stress/spanning doet héél erg veel he. Dat probleem had ik in he tbegin ook, door dat ik tegen de voeding op zag kwam er geen TSR.
Zelf ontspannen zijn is echt heel belangrijk. Maar is soms moeilijk.

Lekker doorzetten Samantha! Je doet 't echt super!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:18

He leuk topic! (ik zie het nu pas... :oo)

ben zelf 29 juni bevallen van Finn, uiteraard de aller leukste/liefste/schattigste babyjongen van de hele wereld :D
geef ook borstvoeding al moest dat in het begin wel een beetje op gang gebracht worden.
ik ben thuis bevallen en ben daarna als nog naar het ziekenhuis gebracht ivm veel bloedverlies, hierdoor hebben ze finn ook niet direct aan kunnen leggen.
toen ze vervolgens klaar waren met mij lag hij al lang te slapen, start is dus niet zo goed begonnen voor de voeding.
toen hij op een gegeven moment te veel begon af te vallen (en ivm het hete weer) is toen ook met kv begonnen.
ik moest telkens eerst aanleggen (gelukkig wel erg goede begeleiding hierbij gehad!) vervolgens kv geven en daarna kolven in 9-7-5 ritme.
toen de voeding uiteindelijk op gang kwam (wat kun je trots zijn op een druppel melk zeg :D ) was het eerst aanleggen, daarna de gekolfde melk met de fles en dan evt nog kv.
hij had gelukkig al snel genoeg aan het drinken en daarna de gekolfde melk zodat kv niet meer nodig was en met 2 weken had hij genoeg aan de bv.

merk wel dat sinds ik werk de bv achteruit is gegaan.
ik kolf op het werk ook niet genoeg voor twee volledige voedingen, hoe doen jullie dit?
ik kom nu dus echt te kort.
op dit moment drinkt hij om 7.00, 11.00, 15.00, 19.00, 23.00 en de laatste twee weken ook 's nachts meestal nog een keer.
de voeding van 19.00 is nu het slechts, hij krijgt er op een gegeven moment echt niets meer uit terwijl hij wel erg moe word aangezien hij om 20.00 naar bed gaat, ik geef hem op dit moment dus na de bv nog iets kv |o
de laatste week drinkt hij om 23.00 ook slecht, ik maak hem normaal wakker voor deze voeding maar is op dit moment niet wakker te krijgen waardoor hij volgens mij minder drinkt en nu dus 's nachts wel weer komt.
is het misschien een goed idee om hem maar gewoon te laten liggen en dan kijken hoe laat hij zelf komt?

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:14

Ik zou wat vaker proberen te kolven om het goed op gang te houden, en veel drinken

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:47

beccz, ik drink 3 liter per dag, dit is toch wel genoeg?
op het werk kolf ik al 3x ipv 2 voedingen, zou ik nu zelf ook nog thuis er extra bij moeten kolven , tussen de voedingen of zo? en heeft finn dan wel genoeg op het moment dat hij wil drinken?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:52

Q@Probabeest Wat ik meekreeg van de lk is 3 kwartier na het begin van je voeding te kolven voor de aanmaak van prolactine. Gaat dan alleen om de tsr, dat opvangen. Daardoor kreeg ik ook genoeg voor ons wijfie. Dan pik je niets af van de volgende voeding van je beeb nl

Verder voed ik volledig op verzoek. Dat resulteert erin dat Bente, nu 6 en een halve maand, de nachten nog steeds meepikt. Ik heb daar geen moeite mee, maar goed, kan me voorstellen dat dat moeilijk is als hij wel al doorgeslapen heeft!

Succes

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:01

Hallo!

Nathalie wat lief van je, ik zag het gisteren echt niet meer zitten... Emma heeft om 19u gedronken bij me, eerst was ze kwaad, toen eindelijk de TSR kwam (wat lijkt dat lang te duren he) dronk ze, en na 2 minuten stopte ze? En weer huilen etc. Gauw flesje gemaakt, die dronk ze helemaal op. En ondertussen ging ik kolven, kwam er maar 5 cc uit aan die kant? Zou ze nou in die paar minuten alles hebben opgedronken, of was het zo weinig? andere kant was 20 cc, maar daar wou ze niet drinken. Wel vaker niet, die lijkt heel langzaam te gaan?

Ze heeft de hele nacht geslapen, vanmorgen toen Jelle en papa weg gingen, ging ik kijken en sliep ze nog heel diep. Na een paar minuutjes weer gekeken, en ze lag wakker om zich heen te kijken. Dus gevoed, ze heeft beide kanten heel goed gedronken, was totaal ong 20 minuten bezig. Toen zijn we samen in slaap gesukkeld. Nou ja zij, ik niet zo. Maar goed, tegen 11u werd ze weer wakker, heb ik weer gevoed, beide kanten, ook nog een 3e borst gegeven. Daarna nog flesje KV en toen samen onder de douche gegaan. Toen heeft ze ook nog 3 borsten gedronken, tenminste, niet echt gedronken maar kreeg wel een TSR in ieder geval en ze liet een boer. :P
Nu ligt ze te slapen.

Somokkele, dat is een goede tip, die ga ik onthouden.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:05

Vandaag gaat het dus wel lekker Samantha, als ik het goed begrijp!!!

Ik vind het serieus super wat je doet hoor. Denk dat de meeste mensen het echt op hadden gegeven in jou situatie. Dus echt petje af.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:14

tot nu toe wel, maar nu loopt er ook geen eigenwijze peuter rond hier he.
Dankje, ik had het eerst ook opgegeven natuurlijk, maar kreeg er zo'n spijt van. Dit is zeker weten ons laatste kindje, dus ook mijn laatste kans om BV te geven. Misschien blijf ik daarom wel zo doorzetten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:16

Even kort want ik zit op mijn werk: Samantha je kan ook een vrijwilliger van de VBN of LLL inschakelen, die kunnen ook mee kijken en tips geven, hun hulp is gratis. Op internet kun je vinden welke contactpersoon bij jou in de buurt zit. En idd wat Nathalie aangeeft ontspanning is heel belangrijk anders komt de tsr niet goed op gang. Leuke foto's trouwens!

Probabeest: welkom! Maarre, waarom geef je nog kv om 19.00? Hoe laat komt hij zelf als je dit niet doet? Helpt jou ook gelijk om je productie op peil te houden. Als je hem om 19.00 nog kv geeft kan ik me voorstellen dat hij om 23.00 ook niet goed drinkt. Ik zou hem dus om 19.00 geen kv geven en dan idd kijken wanneer hij zelf weer komt. Wbt kolven, ik zou een tijdje na iedere voeding kolven. Heb ik de eerste week dat ik weer ging werken gedaan ivm een dip, en heeft bij mij goed geholpen na 3 dagen was ik weer helemaal bij qua productie.

Hier alles ok, was alleen vanmorgen het slangetje van mijn kolfapparaat vergeten...kon dus weer door de regen naar huis op de fiets om dat ding op te halen :+ . Gelukkig is het maar 7 minuutjes (enkele reis) fietsen als ik stevig doortrap.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:20

Dames die kolven, wat voor tas hebben jullie? Een gewone tas met koeltasje? Of een speciale?
Ik zie het op mijn werk niet zo zitten om de melk in de koelkast in de kantine te zetten eigenlijk. Er is in ons gebouw geen speciale kolfruimte, wel in een ander gebouw maar dan moet ik steeds omkleden en daar heen gaan, dat vind ik zelf ook niet fijn. Dus wil in m'n eigen gebouw, in de dames kleed ruimte kolven. Zet er een stoel of iets neer en een bordje op de deur. Alleen heb er geen stroom volgens mij, en dus geen koelkast.

Susan, o das niet handig, zonder slangetje kom je niet ver.
Ik heb mail contact gehad met de VBN. Dat is toevallig de buurvrouw van m'n schoonvader. Alleen zij is even eruit omdat ze net bevallen is.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:24

LLL kende ik trouwens nog niet!
zie daar ook iets over borstvoedingscafe, iemand daar wel eens geweest? Daar is ook hulp aanwezig zie ik.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:27

Ik had contact met iemand van LLL en die gaf adviezen die tegen mijn gevoel indruiste of adviezen 'omdat het zo moet'... nee... ben er daarna al snel mee gekapt en haalde mijn adviezen wel hier, bij CB of de dokter.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:29

O echt, das jammer zeg!
Ja ieder heeft ook wel z'n eigen methodes merk ik. Zo vond mijn KH de manier om liggend te voeden zo fijn. Maar ik vond dat niet zo handig. Maar ze bleef steeds die manier aanraden. Tot ik zei dat ik het liever zittend wou doen. :D

Ook gek trouwens, ik heb van felicitas de baby doos al 2 maanden terug ofzo bij etos gehaald. Staat er iemand van tnt aan de deur, met een baby doos? Heb er nu dus 2. :P
Van prenatal heb ik ook 2 afhaalbonnen, maar die staan allebei op dit adres. Dus denk dat ik er maar 1 kan halen. Maar natuurlijk ga ik het 2 keer proberen he. ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:30

Ik heb die ook 2 keer gekregen, ik zou hem niet afgehaald hebben.... uhm ja dus wel, maar bedankt :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:36

Cyntje: is ook maar net wie je treft en de vraag of het klikt.

Samantha: ik heb een iets grotere tas voor naar mijn werk gekocht, heb lege flesjes, borstschelp etc (en normaal ook het slangetje) in een bewaardoos mee. Flesjes gekolfde melk zet ik bij ons op kantoor in het medicijnkoelkastje omdat daar nooit bewoners in komen. Kolven doe ik op de slaapwacht, daar kan ik tv kijken/radio luisteren en heb ik warm/koud stromend water. Alleen in de zomermaanden heb ik een klein koeltasje en koelelementen gebruikt. Is er geen andere koelkast in jullie gebouw? Ik zou toch naar de speciale kolfruimte gaan omdat je daar ws. alles bij de hand hebt. En je mag tot 25 % van je werktijd gebruiken om te kolven, inclusief "reistijd" Dat is 2 uur op een werkdag van 8 uur, daar kom je vast niet aan zelfs als je er helemaal voor naar een ander gebouw moet lijkt me.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:41

Denk idd dat t er aan ligt wie je aan de telefoon krijgt. Niet iedereen is hetzelfde, ondanks dat ze voor dezelfde organisatie zijn.
Ik heb wel eens gepraat met iemand van LLL en die zei geen gekke dingen naar mijn idee.
Hier is ook het borstvoedingscafe, iedere woensdag. Ben er zelf nog nooit geweest, maar het is wel handig om heen te gaan als je wat problemen hebt denk ik. Hier zitten er ook twee lactatiekundigen.

Werken en kolven geen ervaring mee.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:10

Ik had contact via mail ;)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:12

Ben aleen''bang' in zo'n cafe dat het niet echt iets voor mij is. Ik ben niet zo van de vreemde mensen, net als meetings ofzo. En al helemaal niet om je dan letterlijk bloot te geven?

Zo boeiend is die doos van felicitas helaas niet. Boel oude tijdschriften, doosje wattenstaafjes, en fruit en groente hapjes en potje sudo creme.

susan, ja weet ik, dat is 2 u per dag, daar kom ik idd nooit aan. Maar voel me meer opgelaten om naar dat andere gebouw te gaan eigenlijk.
En we hebben zat koelkasten ja, helaas niet voor moedermelk. Tenminste, ze staan vol met vaccins en allerlei spul om het te maken, vind dat niet zo'n fijn idee.
Oja, in die ruimte in dat andere gebouw zit je ook met reserveren enzo. In mijn eigen gebouw kan ik dat zelf bepalen.

Emma werd net wakker toen ik de achterdeur heel hard dichtrok (die klemt heel erg) dus weer aangelegd. En ging weer goed. Ze werd weer even ongeduldig maar toen kwam de TSR al gelukkig.
Ze lust denk ik nog wel wat, maar probeer even te rekken, misschien dat ik het kan rekken tot 15u dan kan ik haar weer aanleggen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:22

Reserveren voor een kolfruimte?? Dat is vreemd. Als je met je collega's afspreekt welk hoekje van de koelkast voor jou is, kun je daar toch prima je flesjes in zetten? Ik denk namelijk dat een koeltas het niet de hele dag koel genoeg houdt. Mijn flesjes (of onze flesjes eigenlijk :D ) staan ook gewoon tussen de depo provera (prikpillen) en de oogdruppels in. Heb ik liever dan dat ze hier tussen de etenswaren staan.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:13

Samantha ik ben ook niet zo van de nieuwe mensen ontmoeten, is 1 van de redenen dat ik nooit naar zo'n cafe gegaan ben. ;)

Over babydozen gesproken. Ik kreeg vorige week ineens de Babydoos thuis gestuurd, of ik ff de verzendkosten wil betalen.
Dacht 't niet he! Heb er toch niet om gevraagt of ze die doos naar me op sturen?

Ik zou niet proberen te rekken Samantha maar echt voeden op verzoek. Is alleen maar goed voor je productie!

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:26

Probabeest: lijkt me inderdaad meer dan genoeg wat je drinkt.
Je zou kunnen proberen om na de voeding nog wat na te kolven, en dan niet 1 keer helemaal leeg.
Maar beide borsten, 8-4-2, minuten... om het weer op gang te helpen..

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:32

Maar als ik haar meteen weer aanleg, komt er toch niks uit?
Ze heeft om iets voor 15u weer gedronken, en kreeg weer een tsr.

Reserveren voor de kolfruimte is zodat je daar niet met meerdere zit natuurlijk.
En ik kan mijn melk echt niet tussen de spullen voor het werk zetten hoor. Wij maken polio vaccins, ik wil niet dat mijn melk naast een flesje gevaarlijk virus staat. Ik ben zelf extreem hoog ingeent maar mijn dochter natuurlijk niet.