B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:38

Oke, nee ben niet zo erg moe gelukkig. Ik kan namelijk wel gerust 2 uurtjes bezig zijn op mn stal. Beetje vegen en voeren en mesten etc. Alleen merk ik na een uurtje dat ik niet meer over draadjes heen kan stappen en dat ik steeds struikel en mest vork onvoldoende op ga tillen zodat ik tegen kruiwagen kom er alles er weer naast ligt etc etc.
Maar merk ook wel dat ik buiten wat frisser ben en nu hele dag op kantoor sneller moe ben...

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:58

Nou ik heb net een hoop gezeik gehad bij de huisarts, had nu mijn eigen en niet de in opleiding.
De HA zelf vond dat me B12 echt niet zo laag was en blabla onzin blabla dieet blabla..

Maargoed mijn ijzervoorraad was dus zo'n beetje 0 en het is dus niet heel gek dat ik me zo beroerd voel!
Ook me D was iets aan de lage kant.
En ik ben doorgestuurd naar maagdarmlever arts omdat er maar eens gekeken moet worden naar waar deze tekorten allemaal vandaan komen.
HA had het over voeding maar ik eet netjes 7dagen per week vlees en groenten dus dat is de reinste onzin!
Bah ben echt flink kwaad geworden over alle onzin die hij vertelde.

Edit: voor de nieuwelingen mijn B12 was in 2010 117 en in januari 2011 130, en nu 1450 volgens de ha is dan natuurlijk alles weer in orde ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:18

_Jen schreef:
Edit: voor de nieuwelingen mijn B12 was in 2010 117 en in januari 2011 130, en nu 1450 volgens de ha is dan natuurlijk alles weer in orde ;)

Wij kunnen elkaar een hand geven :+ Ik heb ook 1450 en ben volgens de huisarts spontaan genezen :')

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:30

Zijn er ook mensen die spontaan blauwe plekken krijgen die niet pijn doen en terwijl er niets gebeurd is?
En dit dan tegenover hetgeen dat als er wel eens iets gebeurd, dat ik dan geen blauwe plekken krijg hahaha.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:35

Ja, dat had ik ook :j
Vooral op mijn bovenbenen. Eigenlijk zag ik elke keer als ik naar de wc ging wel weer een nieuwe op m'n bovenbeen :+

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:55

Tamadine schreef:
Zijn er ook mensen die spontaan blauwe plekken krijgen die niet pijn doen en terwijl er niets gebeurd is?
En dit dan tegenover hetgeen dat als er wel eens iets gebeurd, dat ik dan geen blauwe plekken krijg hahaha.

Dat komt me ook wel bekent voor!
Dan zit ik echt alles na te lopen wanneer ik dan wel niet die plek gestoten moet hebben...

Zal morgen even de HA van mijn vriend bellen, althans de praktijk, kijken wat die zeggen en anders mail ik gewoon alle artikelen die ik heb gevonden naar mijn eigen HA..
Al heb ik weinig hoop dat die er wat aan doet (van de oude stempel..)

Wat betreft mijn mond valt het eigenlijk wel mee... vieze smaak en onder mijn tong een klein plekje..
Verder nog steeds pijn in mijn handen, met name mijn rechter wijsvinger, nagelriem (dat gedeelte in ieder geval..) van mijn linker ringvinger, polsen en ellebogen.
Ook mijn knieën zijn gevoelig, en nek, en rug, en ach van alles....
Kan bijvoorbeeld niet boven mijn macht werken, heb lang haar en borstelen is een ramp om maar te zwijgen over het vlechten voor de nacht..

Verder kan ik nog wel redelijk functioneren (lees ik doe mijn werk en dat is dat...paard wordt nu door iemand anders in training genomen en huishouden helpt mijn vriend ook wel wat mee) al ben ik 's avonds zo moe dat ik vaak weer niet in slaap kan vallen..
Alles gaat dan nog meer pijn doen en dan heb ik ook steekjes en soms wat van die kleine spastische spier trekkingen in mijn benen..
Niet extreem maar wel dat je er van wakker blijft...

Voel me zo gezegd wel 80.. en dat met mijn 33..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:02

Ik had ook altijd vaak blauwe plekken. En wist nooit waar het vandaan kwam.
Zit nu beetje te schommelen tussen anderhalf week en 2 week te prikken. Ene keer hou ik 2 week met gemak vol en andere keer niet. En soms zet ik na een week alweer een spuit in mij.

Heerlijk dat zelf prikken :D

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:25

Blauwe plekken? Ow ja heeeeeel herkenbaar ik zit altijd onder. Toch stoten wij ons maar door moeheid, slechter geheugen of op automatische piloot lopen weten wij het niet meer. Ik melde aan mijn man al ow ik heb me daar en daar gestoten, en ga door met bezigheden. Jullie zullen het al raden, in de avond zie ik een blauwe plek niet wetende hoe ik daar aan kom.

Ik lees veel klachten die ik herken, meeste bezit ik ook helaas. Gelukkig slaan de injecties bij mij goed aan, ik merk vooral verschil in dat ik dingen beter onthou,minder moe ben, ik de eerste 48 uur het niet steenkoud heb en minder last van spierpijn heb. Het nadeel daarvan is dat ik maar doorga, ik weet een narigheid van mij en ik leer het nooit om gewoon eens even rustig aan te doen.

Mijn injecties worden elke 72 uur gezet, terwijl ik soms na 48 uur al iets heb van okeeeeeee nu graag.

Voor de nieuwe ga een kijken bij http://www.stichtingb12tekort.nl op deze site kan je heel veel info vinden. Natuurlijk krijg je hier ook maar daar staat het onder onderwerp en is wat makkelijker terug te vinden.

Ik heb een vraagje aan jullie.
Ik heb de eerste 24 uur na mijn injectie het af en toe zo vreselijk heet dat ik het gevoel heb dat de vlammen van me afslaan. Heeft iemand dat hier ook? Anders zit ik toch in de overgang :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:27

Nee geen last van, alleen meestal 2 dagen erna dat ik gigantisch druk word etc. Maar dat kan waarscheinlijk komen omdat ik mischien ADHD heb.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:33

love_western schreef:
Nee geen last van, alleen meestal 2 dagen erna dat ik gigantisch druk word etc. Maar dat kan waarscheinlijk komen omdat ik mischien ADHD heb.

Grappig ik wordt dan ook druk, maar dit komt meer omdat ik mezelf dus weer aan het oppompen ben om het laatste beetje energie omhoog te halen.
Met ADHD is mijn ervaring dat deeltjes van de dag je druk bent of in het hoofd of in het lijf ritalin (en die lange naam spul) maken het wel makkelijker maar ik bemerkte aan mijn zoon einde werking tablet dan toch weer onrustiger.
Kijk voor jezelf elke keer even na of het na een bepaalde tijd terug komt (na de injectie) het kan goed zijn dat je dan ook weer laag in energie komt en ook jij je weer oppompt.

Dit verhaal zal denk ik meer herkenbaar zijn bij mensen die fibromyalgie diagnose hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:36

BlueStar schreef:
love_western schreef:

Grappig ik wordt dan ook druk, maar dit komt meer omdat ik mezelf dus weer aan het oppompen ben om het laatste beetje energie omhoog te halen.
Met ADHD is mijn ervaring dat deeltjes van de dag je druk bent of in het hoofd of in het lijf ritalin (en die lange naam spul) maken het wel makkelijker maar ik bemerkte aan mijn zoon einde werking tablet dan toch weer onrustiger.
Kijk voor jezelf elke keer even na of het na een bepaalde tijd terug komt (na de injectie) het kan goed zijn dat je dan ook weer laag in energie komt en ook jij je weer oppompt.

Dit verhaal zal denk ik meer herkenbaar zijn bij mensen die fibromyalgie diagnose hebben.

Nee, word dan echt druk en dan tot de B12 spuit weer beetje uitwerkt. Met anderhalf week spuiten blijf ik druk. Moet toch binnenkort een test doen. Dus kijk wel wat er uit komt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:39

Pff weet iemand hier iets tegen die vreselijke zenuwpijn? Kan wel janken |(

M'n benen doen zo'n vreselijke pijn... Komt door de beschadiging aan m'n zenuwen, maar heb het niet eerder zó erg gehad. Zal door de kou komen vermoed ik :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:20

Daphne__ schreef:
Pff weet iemand hier iets tegen die vreselijke zenuwpijn? Kan wel janken |(

M'n benen doen zo'n vreselijke pijn... Komt door de beschadiging aan m'n zenuwen, maar heb het niet eerder zó erg gehad. Zal door de kou komen vermoed ik :\

Nee (Gelukkig) geen ervaring mee. Maar veel sterkte.

Weet wel dat loszittende trainingsbroeken erg fijn kan zijn. En je hebt zo'n speciale beugel voor over je bed heen, zodat de dekens niet je benen aanraken. Kennis van mij is verlamd, maar heeft ook erg last van zenuwpijn. En ze draagt haar sokken binnenste buiten. Zodat de naden aan de buitenkant zitten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:45

Ik heb laatst gezien dat ze bij de pijnpoli speciale pleisters hebben voor zenuwpijn, gewone pijnstillers ed. helpen daar niet tegen helaas.

Ik heb ook plekken in mijn been waar de zenuwen zijn aangetast, erg vervelend gevoel, maar gelukkig geen zware pijn

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:51

Ik heb trouwens bij de AH nu vitaminepillen gehaald met vit B en dan vooral B12.
Iemand hier ervaringen mee?

Gisteren was ik voor mn werk langs niet naar mn paard geweest (had nog genoeg hooi) en toen kakte ik wel echt helemaal in om 11 a 12u.
Vanmorgen wel eerst naar mn paard geweest (kan wel moeilijk opstaan trouwens) en vandaag nog geen echte inkakker gehad. Ben wel gisteren avond om kwart voor 9 naar bed gegaan :-)

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:03

ik ben vorig jaar geopereerd aan een hernia.
ik had ook echt vreselijke pijn in mn benen.....

er zal vast wel iets niet goed gezeten hebben hoor in mn rug, maar ik denk dat veel pijn ook wel van die vit B12 tekort af komt......
denk zelf dat als dat goed was geweest, ik lang niet zo'n helse pijn zou hebben gehad.....

had 24 uur per dag het gevoel of ik op een ijsklomp stond en dat trok door mn hele benen heen..... een hel.........

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:33

De verwarming is hier stuk. Een symptoom van B12 tekort is toch: koud hebben. Nou het is inmiddels 17,5 graad hier in kantoor en iedereen heeft het ijskoud en ik heb het nog onwijs warm. Wierd....

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:38

Ik heb ook B12 te kort! Nog meerdere vitamines foliumzuur, a en d dacht ik. Ik zit al 4 weken thuis. Ik ben zo moe, ik kan niets. Buiten adem en ademen gaat moeilijk. Morgen weer naar de dokter. Ik kwam er vanaf met vitamine tabletten en medicijnen voor maag. Helpt allebei niet. Nu heb ik een longtest gedaan en is erg slecht, met pufje gaat het een heel stuk beter. Dus nu gaat die vrouw die de longtest af nam overleggen met de dokter.

De dokter zegt dat het niet aan de vitamines ligt... Denk het zelf dus wel.
Laatst bijgewerkt door DonDon op 20-12-11 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:39

Tamadine schreef:
Zou ik mij hier mogen melden?!
Vanmorgen te horen gekregen dat ik B12 tekort heb. Moet vrijdagvoor een vervolgafspraak.

Symptomen waar ik last van heb:
Geheugenproblemen
Niet op juiste woorden kunnen komen
Ergens tegen aan vallen
Onhandig zijn (altijd achter draden blijven hangen op stal bijv en mestvork met mest erop steeds tegen rand kruiwagen knallen zodat mest er weer af valt etc)
Depressie (had ik al wel en heb hier medicijnen voor, maar merk dat het wel weer erger word)
Verwardheid
Veel ontstoken tong/blaren
Hele erge vermoeidheid
Duizeligheid
Soms hartkloppingen
Veranderingen Gezichtveld
Dramklachten
Hoofdpijn

Dit heb ik dus ook! Ik was altijd heel druk, levendig en vrolijk. Nu echt chagrijnig en rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:00

LisaFaded schreef:
Ik heb ook B12 te kort! Nog meerdere vitamines foliumzuur, a en d dacht ik. Ik zit al 4 weken thuis. Ik ben zo moe, ik kan niets. Buiten adem en ademen gaat moeilijk. Morgen weer naar de dokter. Ik kwam er vanaf met vitamine tabletten en medicijnen voor maag. Helpt allebei niet. Nu heb ik een longtest gedaan en is erg slecht, met pufje gaat het een heel stuk beter. Dus nu gaat die vrouw die de longtest af nam overleggen met de dokter.

Dat kan echt wel aan de vitamines liggen hoor.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:00

Tamadine schreef:
Ik heb trouwens bij de AH nu vitaminepillen gehaald met vit B en dan vooral B12.
Iemand hier ervaringen mee?

Gisteren was ik voor mn werk langs niet naar mn paard geweest (had nog genoeg hooi) en toen kakte ik wel echt helemaal in om 11 a 12u.
Vanmorgen wel eerst naar mn paard geweest (kan wel moeilijk opstaan trouwens) en vandaag nog geen echte inkakker gehad. Ben wel gisteren avond om kwart voor 9 naar bed gegaan :-)

Als je een tekort heb opgelopen omdat je een opname stoornis heb zal deze tabeletten je niet veel helpen. Tenminste niet met de vit B12 wel met de andere vitamine. De andere B vitamine en foliumzuur zijn wel belangrijk genoeg binnen te krijgen als je injecteerd.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:25

love_western schreef:
LisaFaded schreef:

Dat kan echt wel aan de vitamines liggen hoor.

Ja inderdaad. Had het opgezocht voordat ik naar die dokter ging. Hij wist het niet eens. Ik ben er al 3 keer geweest ongeveer. Nu ga ik voor de 4de keer morgen en dan naar een andere die me wel serieus neemt. Want word gewoon zieker :S

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:58

Op de vorige pagina staat iets wat je kunt uit printen en mee kunt nemen naar de dokter. Als je googlet naar Hendrik de Jong kun je nog meer info vinden. Staan ook documenten op die je uit kunt printen. Allemaal wetenschappelijke informatie. Want je kunt echt heel ziek zijn van een b12 tekort! En als je een opnamestoornis hebt zal je toch echt aan de injecties moeten. Slik je foliumzuur en die andere vitamines nog wel bij? Want daar moet je wel even mee door gaan. Over een tijdje even bloed laten prikken en zien hoe de vitamines dan zijn (vit.d moet eigenlijk 80 of hoger pas dan heb je een normale waarde)

Wat is de waarde van je vit.d en b12?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:20

Ikzelf moet vrijdag naar de dokter en hoor ik hoe hoog of eigenlijk laag mn B12 zal zijn.

Bij mij is het hoogst waarschijnlijk (en ook gelukkig) geen opname stoornis. Ik heb een maagband en mn inname is dus erg laag. Ik hoop derhalve dat ik het met pillen ofzo op kan lossen. Daarnaast is mn maagband wat losser gezet nu zodat ik beter en wat meer kan eten nu.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:43

love_western schreef:
Weet wel dat loszittende trainingsbroeken erg fijn kan zijn. En je hebt zo'n speciale beugel voor over je bed heen, zodat de dekens niet je benen aanraken. Kennis van mij is verlamd, maar heeft ook erg last van zenuwpijn. En ze draagt haar sokken binnenste buiten. Zodat de naden aan de buitenkant zitten.

Loszittende broeken helpen idd wel redelijk! Draag al een poosje niks anders meer dan trainingsbroeken. Vind ze ook nog niet zo lelijk, dus kan er mee leven dat ik niks anders aan kan :Y)
Zo'n beugel klinkt interessant, heb nu vaak kussens onder m'n dekens zodat m'n benen vrij liggen, of ik doe de deken niet over mijn benen heen. Maar dat is ook niet prettig, want dan worden ze steenkoud en dan heb ik er meer last van ^)

Sokken buitenste buiten vind ik echt superslim! Dat doe ik nog niet, morgen maar eens proberen. Koop al wel van die fluffy sokken, maar prettig is het niet...

Silly1972 schreef:
Ik heb laatst gezien dat ze bij de pijnpoli speciale pleisters hebben voor zenuwpijn, gewone pijnstillers ed. helpen daar niet tegen helaas.

Ik heb ook plekken in mijn been waar de zenuwen zijn aangetast, erg vervelend gevoel, maar gelukkig geen zware pijn

Ga morgen m'n huisarts eens vragen, of ik doorverwezen kan worden, neem tenminste aan dat de huisarts dat niet heeft? Maargoed zoiezo zou het wel handig zijn als er eens gekeken word naar iets wat het wat dragelijker maakt... Pijnstillers helpen idd niet, helaas :(

KellyG schreef:
Had 24 uur per dag het gevoel of ik op een ijsklomp stond en dat trok door mn hele benen heen..... Een hel.........

Ow zó bekend! De hele dag dat gevoel met afentoe nog ''aanvallen'' waarbij het voelt alsof m'n benen onder stroom gezet worden.. ongelofelijk pijnlijk ;(

Heb vandaag de dag maar weer doorgebracht op de bank... zou graag weer eens meer tijd doorbrengen buiten. Eergisteren lag ik op bed en ik slaap op zolder onder het dakraak... zag dat er sneeuwflokken op vielen en heb heel hard gehoopt dat het zou stoppen, gelukkig smolt het redelijk snel nadat het gevallen was. Weet niet hoe ik de winter met sneeuw door moet komen...