Spastische darm belemmert leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Abrahams

Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Oosthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:11

Ik vind het ook wel 'fijn' om wat herkenning te zien. Nu heb ik er niet meer zoveel last van omdat ik weet wat ik mankeer maar vooral vroeger heb ik me wel druk gemaakt en zorgen gemaakt om de klachten die ik had.

Ik ben ook snel ziek inderdaad. Er hoeft maar iets te heersen en ik krijg het wel.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:59

Ik neem domperidon tegen de misselijkheid, maar niet te vaak, want anders eet ik hele verpakkingen leeg ;) (eerst was het vrij verkrijgbaar, maar vanaf nu moet je het bij de apotheek halen of via de huisarts).

En Okugest zou je ook kunnen proberen!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:33

Domperidon heb ik nu idd via de huisarts.. Wat voor dosering heb jij joyce? Ik heb nu 10 mg,maar werkt niet echt denderend..

Okugest heb ik idd in het verleden wel geprobeerd en dat werkte toen goed, dus zal het idd weer eens gaan halen.
Bedankt voor het herrineren ;)

window

Berichten: 2451
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:28

obelix schreef:
Flosje446 schreef:
Ik ben erg vaak moe. Ik heb altijd het idee of ik de hele wereld op mijn schouders moet dragen. Daarnaast zijn mijn spieren vaak heel erg vermoeid en snel pijnlijk.


Ik had het kunnen typen, herken je stukje precies :j

nou idd ja
zoals al eerder heb gezegt ik heb der echt nooit bij stil gestaan dat dat ook hiermee te maken had
gaf altijd mijn slaapgebrek de schuld, wat natuurlijk ook een oorzaak is

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:58

Ik heb inderdaad ook 10mg domperidon, maar je mag 2 pilletjes per keer nemen en dat mag dan ook weer 3x per dag, maar meestal doe ik maar gewoon 1 pilletje, want anders ben ik zo snel dr doorheen.

En ik heb Primperan zetpillen, dat is eigenlijk voor als ik ziek word van de migraine, maar ik heb het altijd bij me, als ik dan vreselijk misselijk word als ik niet dichtbij huis ben, dan kan ik die nemen. Maar dat is echt uitzonderlijk dat ik dat doe!

window

Berichten: 2451
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:06

joyce2 schreef:
maar je mag 2 pilletjes per keer nemen en dat mag dan ook weer 3x per dag, maar meestal doe ik maar gewoon 1 pilletje, want anders ben ik zo snel dr doorheen.

ik dacht dat je der maar 1 per keer mocht in nemen dat mij was verteld

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30697
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:08

Domperidom werkte hier helemaal niet.
Ik heb toen wat anders gehad, weet even de naam niet. Maar werd er eigenlijk alleen maar beroerder van.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:35

window schreef:
Def schreef:
ik was vroeger altijd veel misselijk, nu eigenlijk nooit meer...
Moe ben ik wel vaak, maar met vlagen. Als ik erg veel buikpijn heb, ben ik ook veel moe.
Bij mij zijn het nu vooral de 24-7 buikpijn en niet goed kunnen bewegen daardoor het probleem.
Nou ja, dat vind ik de grootste problemen, omdat ik daarvan de meeste hinder ondervind, paardrijden gaat niet en fietsen ook niet echt erg goed.
Aangezien dat mijn grootste hobby´s zijn...
Dat ik niet erg veel kan-mag eten vind ik niet zo´n punt, ik ben toch al niet zo´n eter....

ik ben ook niet zo'n eter, maar zou het niet gewoon komen doordat we niet veel mogen/kunnen eten?
ik ben ook vaak moe maar dat komt ook door dat ik een slechte slaper ben en gewoon altijd door loop
heb der nooit over nagedacht dat dat ook hiermee te maken zou kunnen hebben


Ik ben dus wel een eter :o en ben ook gek op eten! Vaak weet ik van te voren al dat ik dan pijn in mijn maag of last van darmen ga krijgen, maar heb er op dat moment lak aan.... dan daarna idd op de blaren zitten... Ben nu wel bezig om eetpatroon te veranderen en de dingen waar ik slecht op reageer voorlopig niet meer te eten.

Viootjuh
Berichten: 350
Geregistreerd: 07-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:51

Hey allemaal!

Ik heb waarschijnlijk ook PDS. Dit begon van de een op andere seconde toen ik misselijk en duizelig werd op een station (leek op een soort angstaanval). Na vele (vervelende) onderzoeken is er niets afwijkends gevonden en is PDS vastgesteld. Ik betwijfel het nog steeds omdat ik voor die "aanval" op het station nooit last heb gehad. Ik heb geen last van krampen, diarree of verstoppingen ik ben enkel dag in dag uit opgeblazen en ontzettend misselijk. Ik heb hiervoor domperidon zetpillen gehad (60 mg) en primperan (20mg), beiden helpen niet. Van Primperan wordt ik alleen maar heel erg duf. Ik ben inmiddels al naast de reguliere huisarts, internist en MDL-arts naar een dieetist, een ademhalingscoach en een psycholoog geweest. Al deze "deskundigen" weten niet wat het is. Vorige week ben ik naar een acupuncturist gegaan en die stelde na een hoop vragen en een blik op mijn tong en pols vast dat het een ophoping van stress is en dat daardoor alles naar boven komt i.p.v naar beneden, ze is ervan overtuigd dat ik na 10 acupuntuurbehandelingen klachtenvrij ben. Tevens moet ik dagelijks kruiden slikken. Ik slik nu een week de kruiden en moet zeggen dat ik al delen van de dag niet misselijk ben. Ik heb vandaag mijn eerste acupunctuurbehandeling dus ik ben erg benieuwd. Ik moet zeggen dat ik meer geloof in een opbouw van stress dan in een prikkelbare darm die van de ene op andere seconde aanwezig is.

window

Berichten: 2451
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:10

AnneOmie schreef:
Ik ben dus wel een eter :o en ben ook gek op eten! Vaak weet ik van te voren al dat ik dan pijn in mijn maag ga krijgen, maar heb er op dat moment lak aan.... dan daarna idd op de blaren zitten... Ben nu wel bezig om eetpatroon te veranderen en de dingen waar ik slecht op reageer voorlopig niet meer te eten.

oeg dat je jezelf die pijn aandeed zeg

ik heb der bijna geen last meer van doordat niet eet waar niet tegen kan
en daar ben ik erg blij mee ;)

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:07

AnneOmie,, ik ben ook echt een eter! En idd, soms wil je zo graag iets eten dat je het toch wel neemt..

Al heb ik ook mn momenten dat ik echt niks wegkrijg!

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:59

obelix schreef:
Snel moe en last van spierpijn heb ik ook.. Ook ben ik snel ziek, hebben jullie daar ook last van??


Tot mijn 16e ben ik onwijs vaak verkouden geweest, vanaf kleins af en aan had ik dit al. De jaren daarna was ik nooit ziek. Dit jaar heb ik voor het eerst in mijn leven griep gehad en nu ben ik net weer beter van mijn 3e verkoudheid in 2 maanden tijd. Dus bij mij wisselt het heel erg.

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:39

Ik ben ook echt een eter. Er zijn nu inmiddels wel dingen die ik echt niet meer neem. Zoals bijvoorbeeld (warme) chocolademelk. Daar krijg ik zo'n last van dat de lekkere smaak niet meer opweegt tegen de gevolgen. Alleen de light chocolademelk van AH verdunt met melk (50%), dat gaat wel goed gelukkig.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:19

Ik weet dat ik echt geen prik moet drinken, maar ik vind dat zoooo lekker.. maarja, wordt daar zo opgeblazen van.. :(
als ik een avond niks gepland heb en alleen slaap :+ , drink ik dus gerust wat glazen cola light :o

Overigens doet de asa foetida wel wat bij me inmiddels :j ik nam altijd 3 maal daags 1 granule. Maar las een paar weken geleden dat je 3x daags 3 granules moet nemen. Sindsdien geen diarree meer gehad (ook niet in stresssituaties :) ), helaas nog wel erg opgeblazen/gasserig..

blazelover

Berichten: 953
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:20

Ik meld mij ook!

bij mij is het 2 jaar geleden begonnen en na een hoop onderzoeken is bij mij dan ook PDS vastgesteld.
ik heb er heel veel last van gehad nu is het een tijdje goed gegaan tot 3 dagen geleden pfff verschrikkelijk!
ik heb de berichten doorgelezen en zie dat er idd een hoop mensen er bekend mee zijn! is er verder nog iemand die onregelmatige diensten draait (dus ook nachtdiensten?) ]
Flosje446 schreef:
obelix schreef:
Snel moe en last van spierpijn heb ik ook.. Ook ben ik snel ziek, hebben jullie daar ook last van??


snel moe ben ik ook en ben ook vaak verkouden en heb vaak als eerste buikgriep :+

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:22

Ik werk in de zorg en werk dus onregelmatig. Ik ben nog leerling, dus gelukkig nog geen nachtdiensten.
Mijn PDS is begonnen sinds ik in de zorg werk > onregelmatig werken (vroege en late diensten) > daardoor ook onregelmatiger eten en meer stress... denk dus dat het een beetje een combi is van dat alles.
Zie echt op tegen de nachtdiensten die ik volgend jaar moet gaan draaien, weet niet of ik dat trek omdat ik ook al zo'n last heb van vroege/late diensten

werk jij ook in de zorg?

ivy_power89

Berichten: 5879
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:35

en niemand die last heeft tijdens het rijden?
Als ik last heb is het het minst bij de paarden, soort rust die ik vind :)

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:43

Nee ik heb met het rijden eigenlijk ook noooit las gehad!
Gelukkig maar! *klopt af*

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:52

Ik zou er alleen last van kunnen krijgen als ik iets eet waar ik niet tegen kan :)
Dus ik heb er gelukkig nog nooit last van gehad met rijden: wel tijdens een boswandelen omdat ik lekker een appel at := En toen heb ik veel bomen moeten opzoeken :=

Maar goed, ik heb geen last van stress: krijg er puur last van door verkeerd eten :)

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:52

ivy_power89 schreef:
en niemand die last heeft tijdens het rijden?
Als ik last heb is het het minst bij de paarden, soort rust die ik vind :)


:n godzijdank niet!

Ik ben verder ook eigenlijk nooit ziek!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:23

Nee ik ook niet als ik bij de paarden ben.. Wel een keer kramp,maar meer ook niet dan..

Viootjuh
Berichten: 350
Geregistreerd: 07-07-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:31

Bij de paarden is de enige plek waar ik eigenlijk helemaal geen last heb, al is de weg er naar toe (20 km met de auto) niet lekker als je misselijk bent.

Ik eet trouwens ook alles nog, maar ben dan ook een echte eter. Ik heb toen ik pas PDS had weleens dagen gehad dat ik niet at maar daar werd ik niet veel beter van en ik werd nogal mager. Nu eet ik gewoon alles en ja, soms wordt ik er weer misselijk van en op andere dagen gaat het om onverklaarbare reden gewoon goed.

Ik heb dinsdag mijn eerste acupunctuur behandeling gehad en ik moet zeggen dat dat prima werkt. Ik ben de dagen daarna geen ekel moment meer misselijk geweest en voel me veel beter in mijn vel zitten. Ik heb alleen nog steeds veel hoofdpijn.

Hebben jullie ook veel hoofdpijn en zou dat ook bij het "ziektebeeld" van PDS horen?

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:10

Ik heb heel vaak hoofdpijn, maar ik heb migraine. Dus ik weet niet of de hoofdpijn bij de migraine hoort of bij de PDS, of dat het elkaar versterkt ofzo. Ik heb het hier al vaker voorbij horen komen, dat mensen met PDS ook hoofdpijn hebben.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:39

ivy_power89 schreef:
en niemand die last heeft tijdens het rijden?
Als ik last heb is het het minst bij de paarden, soort rust die ik vind :)


ik, helaas |(
rijdt nagenoeg niet meer!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:44

Ik heb gelukkig bijna nooit hoofdpijn!