GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:35

BenaLaars schreef:
Ik heb vanmorgen mijn streefgewicht behaald, en daarmee in 3,5 maand 22 kg afgevallen (van 82 naar 60) mijn vocht en spiermassa zijn niet afgenomen, enkel mijn vetgehalte. Acne 99% minder, eczeem 99% minder.. zelfs mijn voeten zijn gekrompen! Pas veel beter in mijn pumps.

Het was een super positieve reis en ik ben al volledig gewend aan mijn nieuwe lichaam. Het was me elke cent waard en ik blijf ook gewoon "gebruiken" als onderhoud. Lage dosering met hoge pen kost de wereld niet (ik doe nu 15 weken met 1 pen van 15mg) en ik heb een gezonde relatie met voeding kunnen ontwikkelen, want honger praat nu normaal tegen me in plaats van continu tegen me te schreeuwen. Dikke fan van Mounjaro!

BenaLaars, wat geweldig!! Top dat het zo goed voor je werkt en dat je er zoveel positieve effecten van ondervindt.

nine1987

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:27

Ik heb mijn pen binnen, maar nu hij voor m'n neus ligt, vind ik 't retespannend... Ben ik daar de enige loser in? :')

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:46

Haha nee, ik vond het ook heel eng de eerste keer. :')
Heel erg bang voor bijwerkingen.
Maar het viel écht reuze mee!

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:50

@koekie73 en @gomir dankjulliewel ik ga het met mijn HA bespreken

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:51

Polar schreef:
Haha nee, ik vond het ook heel eng de eerste keer. :')
Heel erg bang voor bijwerkingen.
Maar het viel écht reuze mee!

Ik vind 't prikken zelf gewoon heel eng.. Hij ligt echt voor m'n neus en ik schijt in m'n broek.. Ik ben veel te bang dat hij teveel afgeeft.. (al zou dat praktisch onmogelijk moeten zijn..)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:57

Oké, hij zit erin.. Totale stress hier.. Hartslag van 600 denk ik.. Maar het viel alles mee.. :')

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:04

Vandaag mijn derde spuit dus ik ben nog geen ervaren rot, maar de eerste keer stond ik er ook naar te kijken en zei ik tegen mezelf, je wilt dit echt! En inderdaad toen ik klaar was dacht ik, nou dat was zo erg niet :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:06

SassyMoon schreef:
@koekie73 en @gomir dankjulliewel ik ga het met mijn HA bespreken

Ik heb je een pb gestuurd.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:09

Ipsilonka schreef:
Vandaag mijn derde spuit dus ik ben nog geen ervaren rot, maar de eerste keer stond ik er ook naar te kijken en zei ik tegen mezelf, je wilt dit echt! En inderdaad toen ik klaar was dacht ik, nou dat was zo erg niet :o

Precies dat.. :')

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:12

Maar naalden zijn kapot eng! Dus we zijn evengoed helden *\%/*

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:14

Ipsilonka schreef:
Maar naalden zijn kapot eng! Dus we zijn evengoed helden *\%/*

*\o/* *\o/* *\o/*

Is 't wel normaal dat ik 't spuitplekje "voel"?

Het doet geen pijn ofzo.. Ik voel gewoon waar ik geprikt heb.. Ik merk dat ik steeds aan dat plekje wil zitten.. (wederom, geen pijn, gewoon "voel")

Klinkt dat logisch? :')

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:15

Ik had mezelf al vaker geprikt, maar ik vond het ook spannend. Je hebt toch ook best hoge verwachtingen denk ik en je leest alleen maar over heftige bijwerkingen (die in mijn geval nooit kwamen) :+

Ik voel de plek idd wel soms, maar kan het geen pijn noemen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:16

Goed gedaan. :D

Ik voel het spuitplekje ook altijd en heb soms een bultje of kleine blauwe plek. :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:17

Oké.. Dat is dus normaal.. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:34

nine1987 schreef:
Oké.. Dat is dus normaal.. :)

Niet meer aan denken, dan voel je het ook niet meer. Over een paar weken zet je met plezier die spuit erin!
En het is zo’n ienieminie kort en dun naaldje, je voelt het amper.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 01:16

Nachtbraker hier :D

Voor de mensen die zijn afgevallen: gefeliciteerd! Wat heerlijk *\%/*

Ik weet niet of mensen die zijn afgevallen dit herkennen, maar ik krijg nu telkens de opmerking dat als ik nog meer af val ik écht te dun word. Ik heb een bmi van 28,9, dus nog echt wel te zwaar, maar als ik aangeef nog 14kg af te willen vallen, vinden mensen dat veel teveel (dit woog ik (of eigenlijk een stukje minder) altijd tot aan de overgang). Vraag is dan ook of mensen gewend zijn aan te zware mensen of dat ze me gewend zijn aan hoe ik was en dat verschil maakt, dat dat dan ineens heel veel lijkt?

@Sassymoon Wat vervelend! Zoals ook anderen al aangaven, buikvet is heel erg ongezond. Mss dat je even kunt bellen met GetWellis? Zijn echt super behulpzaam is mijn ervaring? Je kunt natuurlijk altijd nog even met een zak paardenbrok op de weegschaal gaan staan, dat werkt ook wel om je bmi te verhogen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 04:01

Hier ook nachtbraker.. Net heel veel brandweer met zwaailicht en sirenes langs 't huis..

Mensen zullen altijd een mening hebben.. Als jij meer kwijt wil en het wordt niet ongezond, dan lekker doorgaan op 't pad waar je nu op zit.. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 06:59

M_L_P ik denk dat het een combi is van beide. Gewicht is vaak ook wel wat lastig in te schatten dus 14 kilo klinkt dan ontzettend veel. Hoeveel ben je nu afgevallen? Als het best veel is al, dan is het ook gewoon de overgang voor mensen.
Maar gewoon doorgaan tot wat jij wilt hoor, trek je niets aan van andermans mening.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:06

MLP: ja die opmerkingen zijn normaal. Je moet niet meer afvallen hoor, dan ben je een mugje. Is het zo niet genoeg? Maar je bent toch helemaal niet dik? Waarom wil je nog meer afvallen? Ach iedereen heeft een buikje. Anders word je te mager hoor.

Jouw lichaam. Jij bepaalt wat je ermee doet. Als je nou onder de 20 zat dan hadden ze misschien nog ergens gelijk maar sowieso zijn die opmerkingen erg vervelend.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:06

My_little_P ik heb ze nog net gehoord zelf, maar wel eens dat mensen het tegen iemand in mijn omgeving zei. Niets van aan trekken. Als ik mensen vertelde dat ik echt flink wat moet afvallen dan zeiden ze dat ik echt gen erg overgewicht heb.... met een BMI van over de 30.

Heeft denk ik echt ook met referentiekaders te maken. We zijn gewend geraakt aan steeds wat dikker worden denk ik.
In ieder geval niets van aantrekken. Je bent hartstikke goed bezig.
Op soortgelijke opmerkingen (ik heb chronisch migraine; dan zijn de adviezen en goedbedoelde opmerkingen ook niet van de lucht) zeg ik altijd 'ja dankjewel' :D en ga ik door met waar ik mee bezig was.

Nou voor mij dus de 2e week; ik ben eigenlijk nog amper misselijk *\o/* EN ik kan mijn bak kwark mt fruit en muesli niet op vanmorgen.... dat is nog nooit gebeurd.
GetWellis vertelde trouwens dat d 1e 4 weken 0.25mg echt bedoeld is om je lijf te laten wennen en dat de meeste mensen in die 1e weken nog niet perse veel afvallen. Dat dat vaker pas in de 2e maand komt met 0.5mg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:33

Ik denk dat opmerkingen als: 'maar je bent toch niet te dik' ook wel ingegeven worden door de aandacht die er gegeven wordt aan fat shaming, en misschien ook wel door de wetenschap dat afvallen moeilijk is. Dus misschien eerder bedoeld als 'je bent goed zoals je bent/je hoeft dit niet te doen' - maw, positief bedoeld en niet zozeer als zorg. Ik kan me tenminste niet goed voorstellen dat iemand zou denken dat je richting anorexia zou gaan als je een BMI van 28-29 hebt en nog verder wilt afvallen.

Dan kun je in ieder geval slecht schatten (en rekenen).
Voor mezelf (63 kg, BMI 21) is 10 kg erbij (en die 10 kg meer heb ik ook gewogen trouwens, lang geleden, dus ik ken de struggle) iets van 4 BMI punten erbij en dan zit ik dus alsnog maar net aan de 25.
Dus 14 kg afvallen bij een BMI van 28-29 klopt gewoon om onder de 25 te komen, en dat rekensommetje kan iedereen maken op basis van z'n eigen gewicht voordat-ie met rare opmerkingen komt :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:47

ik zou gewoon niet zeggen hoeveel je nog wilt afvallen, krijg je er ook geen gezeur over :D
Heb het aan niemand verteld (behalve m'n man uiteraard :D )
En gewicht op zichzelf zegt ook niet zoveel, bij de een is het goed verdeeld over het hele lichaam bijvoorbeeld. En als je dan ook nog lang bent dan kan ik me voorstellen dat men het heel anders inschat dan dat het is.
Bij mij zit het helaas heel erg veel op m'n buik en ik ben maar 1.70 dus dan krijg je al snel het rollade effect :(

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:53

Ik had een bmi van ruim 29 toen ik begon en kreeg alleen maar opmerkingen “maar jij bent toch helemaal niet dik?”
Heb om nog vervelender opmerkingen te voorkomen ook niemand gezegd dat ik ben gaan spuiten. Alleen lukte het me gewoon echt niet.
Inmiddels 7 kilo kwijt, wil er nog 4 a 5 af

Zit nig steeds op 0,25 en dat gaat eigenlijk prima. Heb wel veel last van mijn PDS op de prikdag en de dag er na. Meer mensen die dat herkennen?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:08

Ik vraag mij af, gisteravond en nu weer in de ochtend heb ik behoorlijk wat honger. Is dat nou normaal of niet? En dan bedoel ik niet honger omdat je zo gaat eten maar echt honger dat je maag vervelend gaat doen. Dan heb ik ook de neiging om snel te gaan eten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:11

Eiwitten helpen hier goed bij. :j