Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:27

Het is idd zo dat toplopers qua tijdsduur korter trainen dan de recreatieve lopers. Maar dat is logisch. Ik loop zo'n 8,5 á 9 kmh. Ik doe dus over een 30 km veel langer dan iemand die 12 kmh loopt.

Maar ik doe over een marathon dus ook langer. En daarom moet ik ook wennen aan langer lopen. Dus idd zoals Suliko en Supervixen zeggen: het mentale stukje ervaren en leren hoe je met voeding en alles om gaat. Dat leer je met max 14 km niet.

Vind het ook idd een soort van quick fix. Als je geen tijd/zin hebt om die lange trainingen te doen, ga dan geen marathon lopen.
Ik heb volgend jaar mn verhuizing, dan heb ik ook geen tijd voor lange trainingen. Dus dan plan ik geen marathon.

Daarbij vraag ik me altijd iets af... als je daadwerkelijk krap in de tijd zit, heb je dan wel genoeg rust in je lijf om de trainingen kwalitatief goed te lopen bij een Sportrusten schema?

Zag trouwens ook iets voorbij komen over uitval met grote marathons door bvb warmte.
Vind dat een lastig iets, maar kan goed zijn hoor, dat die uitval is vanwege matige voorbereiding.
Als je al gewend bent aan lange trainingen in de warmte, dan weet je hoe je dat moet aanpakken (rustiger lopen, meer drinken).

Al snap ik ook wel dat, ongeacht hoeveel je hebt getraind, de warmte een probleem kan zijn.
Neem bvb Rotterdam. Enorm publiek, trainingsperiode in de winter. Het is al meer dan eens gebeurd dat het gewoon rond de 20 graden was of warmer op de dag zelf. Dan zijn zelfs de lopers die wel veel lange trainingen hebben gedaan dat even niet meer gewend.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:38

Interessante discussie vindt hier plaats.
Ik geloof ook niet zo in 14km als uitgangspunt voor een marathon. Ik denk dat je je lijf wel de prikkel moet geven voor bijvoorbeeld een 30km achter elkaar, juist vanwege de belasting.
Wel geloof ik dat je die 30km niet telkens hoeft aan te blijven tikken om tot een marathon te komen. Het is imo vergelijkbaar met endurance rijden, daarbij train je óf op snelheid (kortere stukken) of op afstand (tot 70% van de afstand) of op verzuring door in blokken te trainen. Bijvoorbeeld 3 dagen achter elkaar 10-15km. Op die manier leer je ook hoe je lijf reageert op momenten dat je meer vraagt dan normaal en kun je daar dus ook op inspelen.

Ik geloof wel dat niet één trainingsprogramma voor je hoeft te werken, alleen constant ertussen schakelen lijkt me niet handig.

Ik heb ook grondcontacttijd met mijn Garmin, maar heb dan wel de Forerunner, dus die is speciaal voor het hardlopen.

@Danseresje; lekker bezig! Lekker hè? Dat soort mijlpalen!

Hier even een dikke tegenvaller... Ik had vorige week ineens echt mega veel pijn in mijn schenen... Heb zelfs mijn training ervoor moeten stoppen.
Meteen een week rust genomen en uitgevogeld waardoor het zou kunnen komen samen met mijn coach.
Bleken we 'even' vergeten te zijn dat ik altijd onverhard liep en nu dus eigenlijk alles verhard (ik ben sinds een paar weken verhuisd). :+ Ja, dat vinden mijn onderbenen dus niet zo leuk. Heel logisch, wel heel vervelend.
Gisteren mocht ik weer een loopje doen om te kijken hoe het voelde en ben ik weer overgestapt naar een soort intervalbasis. Met meer rust tussendoor voor mijn benen. En ik heb zowaar pijnvrij gelopen. *\o/*
Dus we gaan vanaf deze basis verder. Minder op de kilometers, meer op aantal minuten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:53

Muurp, en dan benoem je in de laatste zin weer een andere trainingsmethode, tijd i.p.v. afstand.
Dat wordt door sommigen ook weer toegepast.

Maar dat onverhard vs verhard zo veel verschil maakt. Je zou zeggen dat nu het eindelijk wat droger wordt, dat de grond ook als beton voelt. Maar kennelijk is dat toch nog niet zo.
Ik loop onverhard wel altijd wat langzamer, moet ook meer opletten waar ik m'n voeten neerzet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:54

Ahh wat balen Muurp! Maar goed dat je meteen actie ondernomen hebt.
Klinkt namelijk als beginnende ahin splints. En dat kan echt heel hardnekkig worden als je er lang mee doorloopt, heb ik me laten vertellen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:57

Zeker een interessante discussie. Maar 14km voor marathon..... Ja, misschien mogelijk voor heel ervaren lopers.

Als ik het aan het wandelen mag relateren, want daar kan ik de lange afstanden lopen, hardlopend ben ik daar totaal nog niet aan toe... :')

Dan neem ik Nijmegen als voorbeeld, gaan wil je het liefst toch wel 2 dagen achter elkaar je afstand of bijna-afstand gelopen hebben. Ik heb nu 5x Nijmegen gedaan en dit jaar vaak meer dagen achter elkaar gelopen, maar slechts één keer 2x40. Verder had ik nog één 45km tocht en verder was alles korter. Dit jaar had ik in aanloop ook echt de minste kilometers gelopen, maar ik liep de vierdaagse behoorlijk soepel. Het scheelt dan denk ik toch wel echt dat je de ervaring hebt ten opzichte van de eerste of de tweede keer.

Dat zal met hardlopen denk ik net zo zijn. Heb je de ervaring wat je lijf doet op zulke afstanden, dan kan je daar ook op anticiperen en kan je misschien prima af met kortere trainingen.

Muurp, ja zeker, weer een mijlpaal *\o/* . Haal nu ook elke keer een persoonlijk record met de trainingen, maar dat zal een keer gaan ophouden natuurlijk. Voor nu geniet ik lekker.

Balen van je schenen zeg. Gelukkig wel een logische verklaring. Fijn dat je training nu pijnvrij ging. Hopelijk blijft het pijnvrij gaan!
Dat stukje schenen vind ik bij mij ook wel spannend, want toen ik jaren terug hardliep, was dat ook echt mijn zwakke punt.
Dat is het echter met wandelen ook geweest toen ik nog een flinke hiellanding had en te hard wilde lopen. Nu totaal geen last meer van en ik hoop met het hardlopen ook!
Ik doe mijn loopjes nu juist op het asfalt, omgaat ik gelezen heb dat met barefoot de harde ondergrond de beste feedback geeft op je techniek.

Volgens mij heeft mijn fenix 7 geen grondcontacttijd.... Of ik heb het in ieder geval niet uitgeprobeerd. Had de pod al aangeschaft en doe die nu netjes elke training om. Horloge geeft achteraf ook netjes aan dat ik hem van mijn broek moet verwijderen _/-\o_ ! Maar hij meet dus een aantal waarden en dat vind ik wel grappig!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:09

Laat ik het zo zeggen: voor mn eerste marathon was 32 de verste DL.
En dan nog kreeg ik op de marathon te maken met een vermoeidheid die ik niet eerder had ervaren.

Bij de 2e liep ik een 35 km training als langste DL.
Toen kwam dat inkakmoment een stuk later, maar het kwam.
Had bij die marathon ook wel mn voeding, drinken en tempo beter op orde hoor.

Maar ik denk dat ik dat op een 14km schema niet had getrokken. :=

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:14

10km is dan ook nog best een afstand om er bij te rennen..... Met 10km/u een uurtje, maar met een inkakmoment was het vast die snelheid niet meer?

Wel goed dat je je tweede marathon alle randzaken beter op orde had!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:16

Sherivey schreef:
Ahh wat balen Muurp! Maar goed dat je meteen actie ondernomen hebt.
Klinkt namelijk als beginnende ahin splints. En dat kan echt heel hardnekkig worden als je er lang mee doorloopt, heb ik me laten vertellen.

Ik heb chronische shin splints en ben voor het eerst in jaren weer aan het opbouwen en dat ging dus tot vorige week best redelijk... Dus vandaar inderdaad het wisselen van trainingstype. Dat lijkt nu dus wel te werken.

@germie; voor mij maakt het (blijkbaar) wel verschil vanwege mijn blessure verleden helaas... Demping is op asfalt toch echt minder dan onverhard. Ergens hoop ik dat dit dus de crux is en dat ik daarom dus ineens meer last kreeg, want dan kan ik vanaf nu weer verder.

Ik denk dat je dat goed zegt Danseresje, grote afstanden betekent een hogere belasting, in welk tempo dan ook. Daar zul je toch voor moeten trainen.
Wel interessant dat je barefoot traint. Waarom die keuze?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:17

Op de marathon loop ik sowieso geen 10 kmh :))

Mn snelste tijd was 4 uur en 40 minuten (zoiets), dus amper 9 kmh :')

Maar na zo'n inkakmoment is het tempo er idd wel uit.

Helaas kwam ik bij marathon 1 al op 21 km in de problemen (astma) en at/dronk ik daarna nauwelijks nog.
Ik kan je zeggen dat ik vrij weinig herinneringen heb vanaf km 30 tot finish ongeveer. :o

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:24

Lekker weer inderdaad om te lopen, ik had net alleen wel een flinke regenbui haha, begon lekker maar kwam echt doorweekt thuis.
Dus geen 12 km fartlekkend door het bos maar 10,2 :')

Lekker gelopen Danseresje!

Ik snap die 14 km theorie ook niet zo. Denk dat het meer iets voor ervaren lopers is om eens te proberen.
Ik heb een schema voor de marathon en ik loop tot 35 km ongeveer. Zit ook een wedstrijd van 30 km in als voorbereiding. Die is week of 6 van tevoren.

Dat onverhard/verhard zoveel verschil maakt zeg!
Ik loop beide, net dan grotendeels onverhard. Boomstronken en plassen etc ontwijken. Was vooral op de snellere stukken wel een uitdaging.
Laatst bijgewerkt door Samantha_ op 07-08-24 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:26

Lekker gelopen danseresje en samantha.
Ik zit in mijn kleding helemaal klaar om te gaan lopen, maar de regen komt met bakken uit de hemel -O-

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:27

Goof schreef:
Lekker gelopen danseresje en samantha.
Ik zit in mijn kleding helemaal klaar om te gaan lopen, maar de regen komt met bakken uit de hemel -O-

O dat is irritant. Ik wil dan ook nooit, en als ik aan het lopen ben en het gaat regenen vind ik het heerlijk. _/-\o_

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:29

Morning, helemaal bijgelezen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een soort ctrl-alt-delete in mn hoofd krijg bij die marathon afstanden.
Maar goed die kreeg ik begin dit jaar ook van 10km en 14 km en die heb ik nu toch regelmatig gelopen (de 10 dan)
Respect hoor! _/-\o_

Heb nog niet kunnen hardlopen, gisteren helaas een flinke aanval van spanningshoofdpijn %)
Vandaag voelt het gelukkig een stuk beter. Vandaag paardrijden en morgen wil ik de zone 2 run doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 09:56

De fenix 7 heeft wel de grondcontacttijd, ik heb de 7s sapphire solar en hij staat er gewoon bij.

Vanmorgen heel rustig 6km gelopen (hs 129), waarbij ik eens 500m heb geprobeerd om in zone 2 te komen. En ja hoor, dat lukt, maar dan moet ik 8 min/km lopen. Aangezien ik dat niet echt fijn vind vond ik het daarna wel weer gezegend.

Sportrusten schema is juist ook voor mensen die hun 1e marathon lopen. Ik zou er alleen maar onzeker van worden.

Grondcontacttijd vanmorgen. Je ziet goed wanneer ik die zone 2 poging deed.
Afbeelding

Afbeelding

Zie daar, een stukje zone 2

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:16

Wat leuk om te zien SV!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:37

Suliko, klinkt leuk de Lage Vuursche Ultra! Zevenheuvelentrail heb ik ook naar gekeken, is voor mij dit jaar te zwaar vermoed ik zo. Maar ontzettend gaaf om jezelf zo uit te dagen.
Lekker rondje Leonie87, waar ga je naartoe op vakantie?
Ninus, ik vind 13km knap hoor als je niet lekker voelt.
Fijn dat je weer uit je dip bent Ieris. Lijkt me leuk zo’n loopgroepje, motiverend.
Leuk Sherivey weer de vos gespot. :D Je was weer vroeg op zo te zien.
Succes met de heuvellandvierdaagse Danseresje, pittig aantal km! Knap die grondcontacttijd-balans.
Muurp, scheelt wel als je weet waar het vandaan komt dat je er rekening mee kan houden. Wel leuk om nieuwe paden en wegen te ontdekken na je verhuizing? :D
Sall, balen van je hoofdpijn. :(:)
Grappig om te zien Supervixen, die zone 2 in je grondcontacttijd. Onder 123 is ook laag.

Zie dat er ook meerdere mensen Stakenberg gaan lopen, gezellig zo samen. :D Hebben jullie een bepaalde site waarop dit soort venten staan?
Jammer dat ik vaak in het weekend moet werken, ziet er wel echt leuk uit.

Wat betreft die verschillende marathonschema’s.. Dat 14km schema zou ik psychisch niet aan kunnen, dat je nooit verder bent geweest.

Hier geen regen vandaag. Gelukkig maar want ik ga suppen. :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:48

Ik zou het psychisch idd ook lastig vinden. Zeker bij een 1e keer.
Vond de eerste marathon sowieso spannend, want ik wist niet wat ik kon verwachten. :=

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:52

Ik heb hetzelfde zone 2 tempo SV, voor mijn ongeduldige aard is dat een goede training, maar mijn humeur knapt er niks van op :+

Verder heb ik me ook ooit ingelezen in alle methoden en technieken, super interessant, maar ik ben eigenwijs en volg vooral mijn gevoel en ervaren, met vallen en opstaan. Geen mens is hetzelfde en ik word er net als anderen al moe van als ik het allemaal lees

We gaan jou zeker niet inhalen hoor Suliko :') Ik heb enorm ingeleverd op snelheid bij het lopen van meerdere (ultra)marathons per jaar. Mijn PRs op de kortere afstanden haal ik bij lange na niet meer. En dat is prima, wij genieten van de natuur en maken leuke dingen mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:00

De 7heuvelentrail is op de dag of hetzelfde weekend als de 4mijl hier in de buurt. Eigenlijk had ik die 4 mijl in gedachten, juist omdat die niet duur is qua inschrijfgeld, wel een medaille geeft en niet ver weg is. Ik heb de hike, 14km 2 jaar terug gelopen. Toen hadden we ook wel de 21 kunnen doen. Maar dat was wandelen en niet hardlopen. Ik vond het best massaal en er waren best wel wat mensen die gewoon gehaast wilden 'wandelen'.

Ik vind een eerste halve nog spannend. Juist omdat ik nog zo vaak stuk ben na 10km. Ik heb wel gewoon het schema gevolgd als ik begin, en zelfs 5 weken langer genomen dan, dus aan de voorbereiding ligt het dan niet.

Warmte vind ik wel een dingetje. Ik heb laatst 10km gedaan bij 29-30 graden en dat ging eigenlijk onverwacht goed. Maar ik had niet het idee dat ik de 20 moest doen, die optie was er ook en ik had tijd zat (je moest voor een bepaalde tijd aan een nieuwe ronde beginnen, anders moest je stoppen). Ik had die optie open gelaten en soms denk ik wel ik had het kunnen doen, maar het was gewoon echt warm. Ik had zelfs eigen drinken meegenomen met die run. Dat doe ik normaal niet. En toch ging het best redelijk.
Maar een paar dagen later kon ik bij 24 graden eigenlijk niet lopen, het was gewoon te warm. Ik heb het ook snel te warm overigens. Als ik ooit een marathon ga lopen, dan is dat wel iets waar ik van te voren naar kijk, naar de gemiddelde temperatuur tijdens de marathon. En of er veel hoogtemeters in zitten. Want die vertragen ook. En natuurlijk dat de eindtijd lang genoeg is, zodat je hoe dan ook kunt finishen.
Een marathon alleen in een training lopen zonder het ooit officieel te maken zou ik niet zo snel doen. Je wilt dan ook de sfeer proeven en vooral ook de medaille hebben na afronding.

Over sfeer gesproken, ik zit er aan te denken om mee te doen met de 4mijl van Groningen. 1 grote massahysterie wat totaal niet met hardlopen te maken heeft (als je al volledig die 6.4km kunt hardlopen door de grote massa zoals ik het al gehoord heb, maar de sfeer moet geweldig zijn). Maar elk jaar sta ik in de file ergens wegens dit evenement, maar heb nooit zelf meegedaan. Dus nu jeukt het wel een beetje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:19

SV, zakt jouw hartslag ook echt nog naar een andere zone als je na x-tijd lopen ineens een stuk langzamer gaat lopen?

Ik heb vanmorgen een suggestie van Garmin gelopen; 22 minuten op 6.20. Dat is voor mij echt heel vlot, maar ik wilde het wel proberen.
Heb de 1e 10 minuten op 6.20 zelfs nog in zone 2 gelopen! Maar mijn ademhaling was zo hoog dat ik benauwd werd, dus ik ben gaan wandelen en heb er 2x 10 minuten op <6.20 van gemaakt. Met wandelen erbij kwam ik op gemiddeld 6.32.
Vet interessant dat precies op hrt moment dat ik ben gaan wandelen mijn hartslag steeg van <130 naar 165!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar prima gelopen, weer een nieuw rondje uitgeprobeerd en dat bleek een leuke combi verhard/onverhard te zijn in zowel bos als buitengebied.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 13:18

Jouw hartslag is echt een geval apart zeg. Zeker daalt mijn hartslag dan. Ik liep vanmorgen de eerste 4km in zone 3, ongeveer hartslag 130/135. Daarna dus 500m geprobeerd zone 2 te halen en dat lukte, toen zakte mijn hartslag naar 122 ongeveer.
Mijn hartslag volgt meestal keurig mijn tempo, dus hij daalt als ik langzamer ga lopen.
Alleen tegen het eind van een marathon of ultra gaat het moeilijker, dan blijft hij vaak hoog door alle inspanning.

Ninus ik sta er precies hetzelfde in als jij. Het gaat mij en mijn vriend ook vooral om het genieten van de natuur en lekker buiten bewegen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:28

Interessant om alle ideeën rond trainen hier te lezen.

Ik heb helaas al een week niet hardgelopen, toch nog steeds veel last van mijn enkel sinds vorige week. Vandaag maar naar een fysio geweest, ga dit weekend wandelen in de bergen van Oostenrijk maar wilde even weten of dat verstandig was. En wanneer ik weer kan gaan hardlopen. Baal best wel dat ik elke keer niet verder kan met het hardlopen.

Geluk bij een ongeluk hadden ze mijn afspraak bij de sporfysio gezet. Die heeft de boel losgemaakt want was erg stijf allemaal. Hij stelde voor om volgende week een loopanalyse te doen. Ik heb nogal een Franse stand om in paardentermen te blijven. Dus waarschijnlijk is mijn manier van lopen ook niet optimaal.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:00

-Namiro- schreef:
Tiggs, wij zitten in Susten.
Ik ben echt verliefd geworden op Zwitserland. Wacht een prachtig land!

Vandaag geen run maar een hike naar een berghut. We waren erg benieuwd of onze zoon (4,5 jaar) dit zou aan kunnen, maar die topper heeft vandaag 5 km naar boven gelopen en daarna dus ook weer omlaag!

[ [url=m/LJXVPZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
De hut heb ik met een kringetje aangegeven. Echt heel trots op hem! <3

De hei kleurt indd al mooi SV! Is dat niet wat vroeg? Dacht altijd dat het pas later was??

Jaaa mooi he? Ik kom er al heel lang, omdat een deel van mijn familie er woont en geniet er nog altijd van.

----

Vraagje voor iedereen: hoe lopen/kiezen jullie je routes? Gisteren een route door het bos gerend, maar ik denk dat het GPS-signaal toch net iets te zwak was voor Garmin, want het ging niet helemaal goed... Ik zie ook routes die met paaltjes zijn aangegeven, maar is daar ook een overzicht van te vinden online?
Bijvoorbeeld op de Utrechtse Heuvelrug.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:18

Ik ben trouwens ook nog steeds lekker aan het opbouwen. Het voelt echt veel beter en sterker dan vorig jaar. Achteraf denk ik dat ik toen constant aan het overtrainen was, want alle waarden (herstel, VO2max, HRV) zijn nu veel beter.

Hoe hebben jullie trouwens die ringen weer teruggekregen bij Garmin?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:34

Ik heb die rondjes ook niet en niet teruggekregen. Ben nu wel redelijk aan de nieuwe indeling gewend.

Vanmiddag gaat de fysio EPTE proberen bij die pees. Ik ben heel benieuwd. Hij zei dat je er geen napijn van hebt, want morgen ga ik ergens een run doen met tijdslimiet en ik moet net binnen de gestelde tijd binnen kunnen zijn. Dit is voor het eerst dat ik iets met een tijdslimiet ga doen. Vind het toch altijd spannend. En tja, die medaille wil ik natuurlijk wel, want daar betaal ik ook voor ;)