Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:35

Gezond koken hoeft niet veel tijd te kosten, ik heb ook drukke baan, kind, paarden,.... moet je wel even naar de concurrent maar ah heeft bv gesneden verspakketten, ik ben er fan van, ik koop vaak de nasi, vervang de rijst door volkoren zodat het meer vult en de kip door de vega variant. Of ik maak soep voor een paar dagen, of vries een deel in.
Op de insta van lfg stonden deze week gezonde tussendoortjes bij de jumbo ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:44

Cemlys schreef:
Gezond koken hoeft niet veel tijd te kosten, ik heb ook drukke baan, kind, paarden,.... moet je wel even naar de concurrent maar ah heeft bv gesneden verspakketten, ik ben er fan van, ik koop vaak de nasi, vervang de rijst door volkoren zodat het meer vult en de kip door de vega variant. Of ik maak soep voor een paar dagen, of vries een deel in.
Op de insta van lfg stonden deze week gezonde tussendoortjes bij de jumbo ;)

Precies! Vers pakketjes zijn top. Voor avondeten hoef je ook niet meteen veel te vervangen of moeilijk te denken. Probeer je portie groente te verdubbelen en je portie aardappels/vlees/jus te verkleinen. Je eet hetzelfde maar door de andere verhoudingen met lagere kcal.

Zoek uit wat je lekker vindt en bedenk het een paar dagen van te voren! Als ik mijn motivatie kwijt ben ga ik lekkere gezonde receptjes op internet opzoeken en maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:10

Mijn portemonnee wil ook wat

Wij doen aan hello fresh echt ideaal maar volgens mij niet altijd gezond
Mug cake zoek ik zelf wel,op

Ik heb vanmorgen Apple crumble gemaakt maar wat een pokken werk veel tijd en volgens mij niet helemaal gezond lees mee

De kaneel had ik niet in huis

50 gr pecannoten
75 gr havermout
100 gr spelt meel
75 gr kokosolie maar die was uitverkocht dus olijfolie gebruikt
3 appels
3 eetlepels honing

Appels snijden kaneel er over (had ik niet)
Je verwarmt de olie met honing en gooi je over je spelt, havermout, noten mengsel en dan ff kneden tot crumble
Dan gooi je je crumble over de Appels en hup in de oven 25 min
En eten met magere kwark

Ik heb genoeg dus dat wordt vanmiddag ook weer
Maar ik twijfel of dit gezond is….is verrassend lekker zelfs dochter vind het lekker dus voor de weekend ga ik dit maken
Alleen goedkoop is het dus niet, en op doordeweekse dag maak ik het niet want ik begin elke dag om 06:00h
En warm is het lekkerst

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:08

Op zich niet veel mis mee, behalve dat kokosolie veel verzadigd vet bevat, kun je beter vervangen door olijfolie of maisolie (die laatste is een uitdaging nu :')), honing bevat veel suiker, ik gebruik Nicks fiber syrup with honey flavour daarvoor, scheelt een hoop nutteloze calorieën. Kaneel en ook vanille extract gebruik ik heel vaak.
En zo pas ik veel dingen aan. Hier op het menu vanmiddag zelfgemaakte eiersalade en straciatella wafels als tussendoortje vanmiddag O:) :Y)
Vanavond eten we een tray bake met zalm broccoli en aardappels, dat is ook zo n lifesaver als je niet veel tijd in koken wil stoppen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:26

Klinkt niet heel ongezond, maar wel heel calorierijk, is dat voor 1 persoon?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:32

tita schreef:
Mijn portemonnee wil ook wat

Wij doen aan hello fresh echt ideaal maar volgens mij niet altijd gezond
Mug cake zoek ik zelf wel,op

Ik heb vanmorgen Apple crumble gemaakt maar wat een pokken werk veel tijd en volgens mij niet helemaal gezond lees mee

De kaneel had ik niet in huis

50 gr pecannoten
75 gr havermout
100 gr spelt meel
75 gr kokosolie maar die was uitverkocht dus olijfolie gebruikt
3 appels
3 eetlepels honing

Appels snijden kaneel er over (had ik niet)
Je verwarmt de olie met honing en gooi je over je spelt, havermout, noten mengsel en dan ff kneden tot crumble
Dan gooi je je crumble over de Appels en hup in de oven 25 min
En eten met magere kwark

Ik heb genoeg dus dat wordt vanmiddag ook weer
Maar ik twijfel of dit gezond is….is verrassend lekker zelfs dochter vind het lekker dus voor de weekend ga ik dit maken
Alleen goedkoop is het dus niet, en op doordeweekse dag maak ik het niet want ik begin elke dag om 06:00h
En warm is het lekkerst

Ik vrees dat dit niet heel erg gezond is, het is in principe gewoon appeltaart, maar ik neem aan dat je dit niet in je eentje hebt opgegeten? Als lekker dessert of stukje taart kan het wel, ik zou het alleen niet elke ochtend eten gezien de hoeveelheid suiker en vet. In deze hele hoeveelheid zit namelijk even snel ingevoerd 1.922 kcal. Als je het door vieren deelt zo'n 480 kcal. Ter vergelijking, een gewone punt appeltaart met noten bevat 400 kcal.

Dus met mate kan het zeker, alleen ben je bewust dat dit al een grote hap uit je dagelijkse energiebehoefte neemt :)

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:47

ik sluit ook aan. 3 weken geleden begonnen. woog 73.5 kg en wil 10 kg afvallen. Ik ben vegetariër. Ik begon met een app die je kcl telde en na een week heb ik Sonja bakker boek gekocht en hou ik dat nu beetje als leidraad. Het ging drie weken lang goed.. viel ook af. was 2 kg kwijt maar gister een echte dipdag. Heb die dag een heel pak bastonjekoekjes achterover gewerkt en avond s een bord patat... ik schaamde me rot en kon mezelf wel voor de kop slaan gisteravond... vandaag weer met goede moed verder gegaan. Heb me gewogen en dit grapje van gister koste me 2 ons.. ik ga nu de komende week niet wegen voor t geval t nog beetje na ijlt.. Ik val zo slecht af... zit ook beetje tegen de overgang aan. ik drink echt alleen maar water en thee zonder suiker en beweeg ook. heb een lopend beroep en rij paard en wandel en fiets en doe aan yoga.. mijn haar wilt ook altijd slecht lang groeien.. gaat tot schouderhoogte dan stopt het. soms denk ik dat ik een trage schildklier heb. ben ook regelmatig moe en darmen zitten regelmatig vast.. Maar goed ik ga het Sonja bakker boek verder volgen en hoop daarmee de eerste 5 kg kwijt te raken.. leuk om via bokt samen te strijden tegen die kilo s

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:57

Aight het gaat niet om calorieën het gaat om suikers en onverzadigde vetten.
Suiker …welke suiker dat beetje honing ……

Ik tel geen calorieën als ik dat moet gaan doen, ga ik dood van de honger
Jouw telling snap ik wel komt door de olijfolie maar dat is met de koolzaad olie en sojaboonolie de beste optie

Honing ga ik vervangen door Nicks product

Ik heb dit op als ontbijt en net als lunch dochter heeft ook wat op…. Maar ik heb alweer honger O:)

Net als Sonja bakker hartstikke leuk en het werkt ook maar je moet je daar aan blijven houden.
Beste is dus je gehele eet gewoonte aan te passen waardoor je niet meer hoeft te lijnen

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:39

tita schreef:

Jouw telling snap ik wel komt door de olijfolie maar dat is met de koolzaad olie en sojaboonolie de beste optie

Ik heb dit op als ontbijt en net als lunch dochter heeft ook wat op…. Maar ik heb alweer honger O:)

Net als Sonja bakker hartstikke leuk en het werkt ook maar je moet je daar aan blijven houden.
Beste is dus je gehele eet gewoonte aan te passen waardoor je niet meer hoeft te lijnen

Nee je moet altijd doen wat het beste voor jou werkt! Absoluut :) Maar op je vraag of dit gezond is, ik denk dat je er met een paar aanpassingen een mega goed vullend ontbijt van kan maken! Want blijkbaar doet het dat nu niet.
Ik zou zelf denken aan:
- minder olie (onverzadigd is beter dan verzadigd, maar het blijft puur vet)
- vervanger voor de honing (honing is net zo puur suiker als een suikerklontje)

Je zou ook iets kunnen maken in de trant van:
Griekse yoghurt met havermout, noten en gebakken appelstukjes. De appel karamelliseert van zichzelf al voldoende in een pan met kaneel is mijn ervaring om het zoet te maken.

Je hoeft zeker geen kcal te tellen om af te vallen, ik weet alleen dat het mij wel inzicht gaf in ''die ene lepel honing of dat scheutje olijfolie''. Maar dat is uiteraard persoonlijk. Uiteindelijk draait het met afvallen maar om één ding, en dat is dat je eet zoals je de rest van je leven wil eten. Daar past taart, chips, koekjes, vette snacks enzo prima in, maar in balans met de rest van je eetpatroon.
Ik ben er zelf hardleers achtergekomen dat ik niet én, én, én kan eten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:59

Ik denk dat ik met alles even progressie boek
Normaal had ik 2 eierkoeken op en 2 boterhammen met megaaaa echt mega dik duo penotti erop

Wil niet weten hoeveel verzadigd dat is en suikers
Maar ik ga um iets aanpakken wel kaneel die had ik nu niet en honingvervanger en ik begin met afbouwen olijfolie

Normaal is bedoeling dat ik op dat ontbijt 10-15km ga hardlopen

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:00

tita schreef:

Ik denk dat juist calorieën tellen de manier is. Het is nou eenmaal zo dat als je meer verbrand dan je binnen krijgt, je afvalt.
Alleen het gaat er om wat je eet en dat in balans. 1 mars vult natuurlijk minder dan 4 eieren, maar bevatten de zelfde hoeveelheid calorieën (en hele andere macro’s natuurlijk) Daar gaat het juist toch om? Dat het voedzaam is.
Dood gaan van de honger hoeft dus ook niet.

En als je eenmaal door hebt hoeveel kcal in de maaltijd zit die je naar binnen werkt, hoef je uiteindelijk niet meer te tellen.

Ik eet 1800 kcal verdeeld over de dag in 6 tot 7 eetmomenten.
Tijd om honger te hebben, heb ik dus niet. En ik eet echt niet alleen maar appels en sla en pak gerust een biertje of een lunch op het terras. Dat betekend niet meteen dat ik ben aangekomen; dat gebeurd pas na meermaals een calorie overschot. Niet 1 patatje extra.

En wat jouw calorie behoefte is , hoeft niet bij een ander te passen.

En vergeet niet dat een lijf soms schreeuwt om voedsel terwijl het water nodig heeft. Ons lijf haalt dat nog wel eens door elkaar.
Of het is verveling en een gewoonte. Meer zin in snacks als je op de bank zit dan als ik diezelfde tijd aan het werk ben.
Laatst bijgewerkt door Vliendertje op 31-03-22 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:05

Afbeelding

Apple crumble kan op verschillende manieren.
Instagram heeft veel mensen die hun recepten delen incl de hoeveelheid macro’s die het bevat.
Hier een voorbeeldje van 1 Apple crumble. (Alhoewel ik zelf schuddebuikjes lekkerder vind dan speculoos ).

Loseweightwen geeft mij veel inspiratie!

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:26

Gisteren toch nog afspraak diëtiste gemaakt en gelijk maar ook gewoon basic fit lid geworden. No more excuses...

Voor nu, tot ik de begeleidingsintro gehad heb, lekker op de loopband wat km maken en wandelen. Gisteren 200kcal verbrandt en vandaag net geen 300kcal. Geen idee of dit veel/weinig is? :') morgen rust en zondag rijden.
Probeer tot dat ik bij de diëtiste geweest ben 'gewoon' een beetje op te letten met wat ik eet, en 2x nadenken voor ik naar zoetigheid snak :')

Angie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:32

Melewel94 wat knap mooie eerste zet *\o/*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:36

Goed bezig Melewel!

Ik ben een jaar of 4 geleden een tijdje bij een diëtist geweest, die was zo makkelijk in alles, of je nu afviel of niet :'). Mijn diëtiste in het ziekenhuis was wat duidelijker ten tijde van mn zsdiabetes

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:40

Dan heeft dat toch ook niet veel nut, wel? :')

Ik heb zelf geen idee wat ik van de diëtiste moet verwachten. Ik laat het op me afkomen. :)

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:16

Een goed begin is het halve werk! Mooie stappen heb je gezet!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:26

Nee had weinig nut, uiteindelijk wel wat afegvallen maar dat zat er vervolgens ook heel snel weer aan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:42

Ik meld me als een soort “stok achter de deur”.
Ik zit sinds januari met een knie blessure thuis en de enige beweging die ik nu heb is een kwartiertje fietsen per dag. Als het goed is word ik eind vd maand geopereerd en kan ik na een week of 6 weer wat meer.
Nou ik veel thuis zit is het dan ook heel verleidelijk om links en rechts wat uit de kast te pakken O:)
Ik weet heus wel wat gezond is en wat niet maar vind het lastig om er af te blijven.
Hoop uit dit topic wat meer inspiratie te halen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:25

Welkom nieuwe mensen, alleen maar fijn dat we elkaar wat kunnen motiveren en stimuleren hier!

Ik eet zelf helemaal geen dieetgerechten. Gewoon gevarieerd en lekker en genoeg. Ik lust graag groente, maar mn stuk vlees is net zo belangrijk voor mij en aardappels met jus ook :). Maar ik tel wel mn caloriën (met mijn app) en laat daardoor een gebakje, koekje, paaseitje, stukje worst of kaas staan als daar geen ruimte meer voor is die dag. Voor mij werkt dit goed. Ik heb vandaag weer een hele mooie mijlpaal bereikt, nu op een rond getal en alles wat daar onder komt, dat is hele mooie winst. -12 staan we nu op.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:53

Door mijn boterham met pasta te laten staan
Zit ik op 1.6 kilo verlies in een werk

Wel snel zeg ik te snel
Maar ben meer nieuwsgierig of het gezonde eten meer energie en mooie haren oplevert

Angie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:06

Ben nu in 2 weken 1.3kg kwijt. Doe niet aan een dieet probeer wel minder te snaaien en toch iets op de koolhydraten te letten. Merk al wel dat ik me opgeblazen gevoel kwijt ben.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:23

Zo een kleine veranderingen en toch resultaten :D

Ik ga zo even op de weegschaal staan want heb ik nog niet gedaan :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:45

Goed bezig allemaal, kleine veranderingen kunnen al veel verschil maken. Ikzelf meet eigenlijk vnl, dat maakt nl veel meer verschil als gewicht. 1x per 6 weken en dan ook even op de weegschaal.ik kan nl 2kg schommelen wat betreft bv hormonen, rond mn ongesteld zijn hou ik veel vocht vast dat kan zo meer dan een kg schelen, weinig motiverend :')

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:44

Ik was tot op heden nog niet veel afgevallen 3kg, maar nu gingen er een paar collega's een challenge doen op het werk met oefeningen en geen traktaties meer nemen en thuis ook zo min mogelijk snoepen. Daar heb ik me nu dus ook bij aangesloten en merk dat mijn mindset daardoor wat veranderd.
Dinsdag begonnen en niet meer gesnoept (gister wel lekker uit eten geweest bij het zusje), braaf elke dag zo goed mogelijk mijn oefeningen gedaan. Motiveert echt wel op deze manier. Hopelijk helpt het me om het vol te houden en eindelijk een echt dalende lijn in te zetten.

Ik hou jullie op de hoogte ;)