Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 00:50

Dit filmje is geen bedreiging, al ben je wel ver heen, als je eieren naar je TV gooit, denk ik.

Op Twitter worden veel berichten en filmpjes gedeeld waar anti-vaxxers politici, journalisten en zorgpersoneel worden bedreigd.
Het is een trend om de namen en adressen van politieagenten te delen en deze of het gezin thuis lastig te vallen en te bedreigen.

Ik vind dat echt bizar en dat zijn toch echt wappies die dat doen. En er zijn veel rechts-extremisten aanwezig bij de demonstraties, net als FvD.

https://twitter.com/wappiehoekje?t=JLK4 ... MFS2w&s=09

En dit zit dan in de Tweede Kamer:
https://twitter.com/wappiehoekje/status ... 73wWQ&s=19

Ze kopiëren gewoon Trump.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 07:54

Electra63 schreef:
Dit filmje is geen bedreiging, al ben je wel ver heen, als je eieren naar je TV gooit, denk ik.

Op Twitter worden veel berichten en filmpjes gedeeld waar anti-vaxxers politici, journalisten en zorgpersoneel worden bedreigd.
Het is een trend om de namen en adressen van politieagenten te delen en deze of het gezin thuis lastig te vallen en te bedreigen.

Ik vind dat echt bizar en dat zijn toch echt wappies die dat doen. En er zijn veel rechts-extremisten aanwezig bij de demonstraties, net als FvD.

https://twitter.com/wappiehoekje?t=JLK4 ... MFS2w&s=09

En dit zit dan in de Tweede Kamer:
https://twitter.com/wappiehoekje/status ... 73wWQ&s=19

Ze kopiëren gewoon Trump.

Nou dit inderdaad. Te bizar voor woorden en gevaarlijk..

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:23

Ibbel schreef:
Maar kennelijk vindt iedereen het een bizar idee dat je misschien wel jaarlijks zou moeten enten. Terwijl het overgrote deel van de bokkers dit ieder jaar gewoon doet bij hun paard. Waarom zou het dan voor mensen zo'n raar idee en een no-go zijn?

Precies! Daar verbaas ik me al sinds het gedoe over de vaccinatie over! En weer een groot deel van dat overgrote deel accepteert ook zonder enig probleem dat je, vanwege die vaccinaties, het paspoort van je paard moet laten zien als je op wedstrijd gaat. Geen probleem dat je verplicht het paspoort van paardlief bij je moet hebben als je hem/haar vervoert. Geen probleem als je -om bijv in Duitsland te kunnen starten- allerlei papieren moet aanvragen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:14

Ibbel schreef:
OleJon schreef:
Dat is waar de "wappies" voor waarschuwden. Dat het niet bij 1 of 2 prikkies blijft. Dus nog maar 1

Ik snap dat onbegrip van boosteren/herhalen vooral hier op bokt niet.

...

Waarom zou dat nou zo'n raar idee zijn bij Corona?

Omdat er tegen de mensen gezegd is dat ze beschermd zouden zijn met 1 set van 2 vaccinaties en daarmee alles goed was. Niet dat ze na 6 maanden al boosters zouden moeten gaan halen en ze anders hun rechten/vrijheden weer zouden verliezen. Het is niet "neem nu deze prik en dan krijg je je vrijheid terug", het is "schrijf je in op ons vaccinatieabonnement en dan krijg je je vrijheid (tijdelijk) terug".
Op de koop toe zijn het vaccins waar veel mensen toch pittige bijwerkingen van hebben, dus mensen die die gehad hebben kijken er denk ik niet naar uit om dat nog een keer te moeten doen. Als het er maar één of twee zijn heb je een soort 'einde in zicht'. Als het elk jaar tot elk half jaar hetzelfde liedje is wordt dat wel net iets anders natuurlijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:18

Inderdaad Haiti.
Hier in belgie waren zelfs vaccinatiecentra met grote spandoeken boven de ingang met
DE WEG NAAR DE VRIJHEID op. :+
Dat sommige mensen zich dan een beetje in 't zak gezet voelen, vind ik niet zo heel gek eerlijk gezegd :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:20

Niemandd heeft ooit beweerd dat je er met 1 setje vaccinaties van af zou zijn. Eén van de redenen voor het voortgaande 'post marketing' onderzoek is nu net om te onderzoeken hoe lang het vaccin werkt. Dat weet geen hond.
De kans dat 'een griepachtig nieuw virus' met 1 keer immuniseren weg te werken zou zijn was niet groot, dat wist iedereen van te voren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:29

Ibbel schreef:
Niemandd heeft ooit beweerd dat je er met 1 setje vaccinaties van af zou zijn. Eén van de redenen voor het voortgaande 'post marketing' onderzoek is nu net om te onderzoeken hoe lang het vaccin werkt. Dat weet geen hond.
De kans dat 'een griepachtig nieuw virus' met 1 keer immuniseren weg te werken zou zijn was niet groot, dat wist iedereen van te voren.

Nou dat is niet waar. Het is misschien niet letterlijk gezegd, maar elke keer begin van de pandemie is er gebruik gemaakt van de "als we dit .. vanaf maand x dan" techniek. Of het nu om vaccinatie, de lockdown, groepsimmuniteit of mondkapjes plicht gaat.

En natuurlijk niemand heeft de wijsheid in pacht, maar hierdoor is de rek er wel uit gegaan. Iets met mensen een worst voorhouden.

BigOne

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:33

Klopt, vanaf het begin van het vaccineren is inderdaad aangeven dat wanneer 70 % gevaccineerd zou zijn wede crisis onder controle hadden. Bij de eerste variant was dat ook zo geweest. Nu er Delta heerst, zes keer zo besmettelijk is dat niet meer zo dus is een vaccinatiegraad van 95 % vereist om zonder verdere maatregelen de maatschappij weer redelijk op te starten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:36

bigone schreef:
Klopt, vanaf het begin van het vaccineren is inderdaad aangeven dat wanneer 70 % gevaccineerd zou zijn wede crisis onder controle hadden. Bij de eerste variant was dat ook zo geweest. Nu er Delta heerst, zes keer zo besmettelijk is dat niet meer zo dus is een vaccinatiegraad van 95 % vereist om zonder verdere maatregelen de maatschappij weer redelijk op te starten.

En dan nog de rest van de beloftes en daarna weer terugtrekking. Ik snap beide kanten. En stiekem is het toch wel bijzonder dat het elke keer voor bijzondere gelegenheden ineens weer "helemaal mis" is, maar voor dingen als verkiezingen kon alles wel doorgaan. Dat wekt weerstand op. Zoals ik zei. Falend overheidsbeleid in bepaalde punten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:39

Pandora2 schreef:
Inderdaad Haiti.
Hier in belgie waren zelfs vaccinatiecentra met grote spandoeken boven de ingang met
Dat sommige mensen zich dan een beetje in 't zak gezet voelen, vind ik niet zo heel gek eerlijk gezegd :=

Omdat de overheid niets anders doet dan loze beloften. De wetenschappers waren toch iets genuanceerder en die hadden het hper vorig jaar al over dat Covid waarschijnlijk nooit meer weg zal gaan.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:40

Dat wat Elin_ zegt. De doelpalen worden constant verzet terwijl het spel gespeeld wordt. In België is er verschillende keren vanalles beloofd en als puntje bij paaltje komt is het noppes. "Als er zoveel mensen gevaccineerd zijn mag dan en dan het mondmasker weg." We naderen die datum: "Ah nee, toch niet." Dat van die 70% groepsimmuniteit is er inderdaad nog zo één. Nu kan je wel doodleuk zeggen "jamaar de Deltavariant", eerlijk, dat boeit mensen niet meer. Als het de Deltavariant niet is, is het wel weer wat anders.

Ik heb hier op bokt verschillende mensen gezien die zeiden dat ze specifiek Janssen wouden 'want dan waren ze er in één keer vanaf', zelfs toen al geweten was dat de bijwerkingen bloedklonters konden zijn. Dan denk ik dat die persoon niet in zijn hoofd heeft dat hij 6 maand later er nog eens een Pfizer mag laten bijsteken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:42

Loretta schreef:
Pandora2 schreef:
Inderdaad Haiti.

Omdat de overheid niets anders doet dan loze beloften. De wetenschappers waren toch iets genuanceerder en die hadden het hper vorig jaar al over dat Covid waarschijnlijk nooit meer weg zal gaan.

Klopt. Ik heb ondertussen geleerd om goed te luisteren wat wetenschappers ervan denken als de overheid maatregelen versoepelt. :D
Kom je ook al een heel eind mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:43

Zouden meer mensen moeten doen, waren we allemaal al gevaccineerd }> ipv te luisteren naar sommige politici.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:48

xHaithi schreef:
Dat wat Elin_ zegt. De doelpalen worden constant verzet terwijl het spel gespeeld wordt. In België is er verschillende keren vanalles beloofd en als puntje bij paaltje komt is het noppes. "Als er zoveel mensen gevaccineerd zijn mag dan en dan het mondmasker weg." We naderen die datum: "Ah nee, toch niet." Dat van die 70% groepsimmuniteit is er inderdaad nog zo één. Nu kan je wel doodleuk zeggen "jamaar de Deltavariant", eerlijk, dat boeit mensen niet meer. Als het de Deltavariant niet is, is het wel weer wat anders.

Ik heb hier op bokt verschillende mensen gezien die zeiden dat ze specifiek Janssen wouden 'want dan waren ze er in één keer vanaf', zelfs toen al geweten was dat de bijwerkingen bloedklonters konden zijn. Dan denk ik dat die persoon niet in zijn hoofd heeft dat hij 6 maand later er nog eens een Pfizer mag laten bijsteken.

Nou, ik heb al genoeg gehoord die gewoon een Pfizer bij willen laten prikken.

De doelpalen moeten wel verzet worden, het virus houdt zich niet bepaald aan de standaard spelregels. Het is steeds de afweging op welk moment welke maatregelen te nemen. Is het te vroeg? Iedereen boos. Is het te laat? Iedereen boos.

Ik denk dat je niet namens 'de mensen' moet gaan spreken. Spreek namens jezelf. Ik haal met liefde een booster, zet weer een mondkap op en als het nodig is, zal ik ook gewoon weer in lockdown gaan. Je kunt je er wel mega tegen verzetten, maar daar heb je alleen jezelf mee. Daarnaast indirect ook nog weer anderen.

Een pandemie is vrij lastig te voorspellen. Ik weet het niet, maar ik ken weinig plekken in de wereld waar ze het virus goed aangepakt hebben zonder enige schade door lockdowns.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:49

Sakura789 schreef:
xHaithi schreef:

De doelpalen moeten wel verzet worden, het virus houdt zich niet bepaald aan de standaard spelregels. Het is steeds de afweging op welk moment welke maatregelen te nemen. Is het te vroeg? Iedereen boos. Is het te laat? Iedereen boos.

Ik denk dat je niet namens 'de mensen' moet gaan spreken. Spreek namens jezelf. Ik haal met liefde een booster, zet weer een mondkap op en als het nodig is, zal ik ook gewoon weer in lockdown gaan. Je kunt je er wel mega tegen verzetten, maar daar heb je alleen jezelf mee. Daarnaast indirect ook nog weer anderen.

Een pandemie is vrij lastig te voorspellen. Ik weet het niet, maar ik ken weinig plekken in de wereld waar ze het virus goed aangepakt hebben zonder enige schade door lockdowns.

+:)+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:51

bigone schreef:

Voor een hoop ziekten is het rond de 70% à 75%. Ik weet dat er een hoop onderzoek en cijferwerk achter zit, maar ik neem ze toch stiekem met een korreltje zout. (Vaccins worden IETSJE minder effectief, de ziekmaker muteert en er kunnen ook nog andere dingen meespelen.)

En idd: covid-19 variant delta: 'bingo'.
En we gaan het hele Griekse alfabet nog door...

Ik heb mij gisteren toch maar tegen griep laten enten.

Er is namelijk geen enkele garantie dat na de Spaanse griep van 1919 en nu covid-19 de volgende pandemie pas in 2121 zal komen...

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:04

Sakura789 schreef:

Er staat dan ook "denk ik". In mijn vorige stuk staat ook "denk ik". Ik heb enkel over "de mensen" gesproken in de context van "dat boeit mensen niet meer". Er staat nota bene 'mensen', niet hoeveel, en niet wie. Voor iemand die mij op zo'n woordkeuze pakt is "iedereen boos" ook een nogal voorbarige uitspraak, nietwaar? Ik ben namelijk nooit boos. Het interesseert mij allemaal al lang geen zier meer wanneer ze welke maatregelen afkondigen en waarom.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:19

Als het je allemaal niet meer uitmaakt, waarom schrijf je dan nog berichten als bovenstaand?

Ik mag hopen dat je de context begrijpt van de 'iedereen boos'. Namelijk dat er geen oplossing is, die voor iedereen even prettig is. Geen maatregelen/beperkte maatregelen > zorg gaat eronder lijden. Wel maatregelen > andere sectoren die eronder lijden.

Was het maar zo eenvoudig, een pandemie vergt continu aanpassingen. Niemand kan in zijn glazen bol voorspellen hoe het gaat zijn. Toen de vaccins werden gemaakt, was de Delta variant nog niet eens in beeld. Ook nu zullen er genoeg bedrijven/wetenschappers zijn om de vaccins verder door te ontwikkelen.

Klagen over dat de doelpalen verzet worden tegen een tegenstander waarvan je niet weet dat ie zich niet aan regels gaat houden, is een beetje gemakkelijk. We zitten er allemaal voor het eerst in en moeten roeien met de riemen die we hebben. Zijdelings kunnen we kijken naar landen met een andere insteek, maar ook daar gaat het niet vlekkeloos en zijn er mitsen en maren aan het beleid.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:30

Sakura789 schreef:
Als het je allemaal niet meer uitmaakt, waarom schrijf je dan nog berichten als bovenstaand?

Ik mag hopen dat je de context begrijpt van de 'iedereen boos'. Namelijk dat er geen oplossing is, die voor iedereen even prettig is. Geen maatregelen/beperkte maatregelen > zorg gaat eronder lijden. Wel maatregelen > andere sectoren die eronder lijden.

Was het maar zo eenvoudig, een pandemie vergt continu aanpassingen. Niemand kan in zijn glazen bol voorspellen hoe het gaat zijn. Toen de vaccins werden gemaakt, was de Delta variant nog niet eens in beeld. Ook nu zullen er genoeg bedrijven/wetenschappers zijn om de vaccins verder door te ontwikkelen.

Klagen over dat de doelpalen verzet worden tegen een tegenstander waarvan je niet weet dat ie zich niet aan regels gaat houden, is een beetje gemakkelijk. We zitten er allemaal voor het eerst in en moeten roeien met de riemen die we hebben. Zijdelings kunnen we kijken naar landen met een andere insteek, maar ook daar gaat het niet vlekkeloos en zijn er mitsen en maren aan het beleid.

Citaat:

Oke begrijp ik. Je spreekt voor jezelf, maar daarnaast zeg je wel dat we moeten roeien met de riemen die we hebben, maar ergens bij enkele mensen (zal het dichtbij mezelf houden, dus mensen die ik ken) zijn de riemen weg of bijna gebroken. Geen inkomsten meer of emotioneel om wat voor reden dan ook op. En dan heb ik het niet over Greta die met festivals iedereen wil tongen en hierdoor boos is dat dat niet zo verstandig is, maar de "gewone" mens zoals jij en ik die ook de impact en moeilijke situatie begrijpen, maar waar het huidige systeem en falende beleid gewoon averechts werken. Of wat dacht je van alle uitgestelde operaties?

En zeg maar tegen die mensen "sorry we zeggen elke keer iets, maar komen het niet na. We hopen dat de * ziekte * zich nog even koest houdt, want als we nog even *maatregel* dan.. * belofte* (komt ie weer) hebben we weer plek"

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:33

Ik vraag me nog steeds af wanneer mensen het nut van natuurlijke immuniteit eens gaan inzien. Helemaal top dat Bep van 68 met diabetes, obesitas en astma een prikje haalt, maar om jonge mensen die allang corona zonder enig probleem doorgemaakt hebben, te dwingen om alsnog een prikjes abonnement te nemen, slaat gewoon helemaal nergens op. Alsof alle mensen die afgelopen jaar of het jaar daarvoor probleemloos corona hebben doormaakt, volgend jaar ineens de IC gaan bezetten *\%/*

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:40

Ibbel schreef:

Dat is hier wel beweerd. Zelfs nog met het meeste nadruk op die van Johnson: 1 prikje en je bent er voor de rest van je leven.

Redelijk wat kennissen van mij zijn van die vaccinaties toch goed ziek geweest. Niet als in lange bijwerkingen, maar toch 2 dagen hun bed in als een soort griep. Dat doe je echt niet vrijwillig ieder (half) jaar.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:41

Maar wat is dan de oplossing Elin_?

Geen maatregelen en maar zien waar het schip gaat stranden?

Of een overheid die niets meer gaat zeggen en ter plekke dan maar ineens de maatregelen gaat bedenken? Volgens mij wordt er altijd aangegeven dat de omstandigheden leidend zijn en dat er dan ingegrepen gaat worden? Of dat er dan pas versoepelingen zijn.

Ik denk dat een deel ook zit in exponentiele groei, daar kun je moeilijk als maatschappij op voorbereid zijn. We hebben geen IC bedden die exponentieel kunnen groeien helaas. Dat is wat een pandemie brengt. Alles loslaten is geen oplossing, alles dichtgooien ook niet. Ergens tussenin ligt wellicht de meest gunstige mogelijkheid. We hebben nu genoeg data vanuit verschillende werelddelen, met verschillende type maatregelen, alleen de perfecte zit er nog steeds niet tussen. Dan kan ik het vooral nog bij mezelf houden. Zo weinig mogelijk contact, gezond leven, testen bij klachten, afstand houden, handen wassen en als het weer mogelijk is een prik halen. Is het leuk? Niet echt, maar wel de realiteit waar we in leven. Blij zijn met de dingen die nog kunnen, aanpassen naar de omstandigheden op het huidige moment.

Volgens mij heeft iedereen de drang om uit deze pandemie te willen komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:09

Dorine92 schreef:
Ik vraag me nog steeds af wanneer mensen het nut van natuurlijke immuniteit eens gaan inzien. Helemaal top dat Bep van 68 met diabetes, obesitas en astma een prikje haalt, maar om jonge mensen die allang corona zonder enig probleem doorgemaakt hebben, te dwingen om alsnog een prikjes abonnement te nemen, slaat gewoon helemaal nergens op. Alsof alle mensen die afgelopen jaar of het jaar daarvoor probleemloos corona hebben doormaakt, volgend jaar ineens de IC gaan bezetten *\%/*

Die jonge mensen allemaal getest ? Hadden ze namelijk weinig te klagen, en Corona doorgemaakt en een groen vinkje, maar ja, dan moet je wel eerst getest zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:11

Sakura789 schreef:
Maar wat is dan de oplossing Elin_?

Geen maatregelen en maar zien waar het schip gaat stranden?

Of een overheid die niets meer gaat zeggen en ter plekke dan maar ineens de maatregelen gaat bedenken? Volgens mij wordt er altijd aangegeven dat de omstandigheden leidend zijn en dat er dan ingegrepen gaat worden? Of dat er dan pas versoepelingen zijn.

Ik denk dat een deel ook zit in exponentiele groei, daar kun je moeilijk als maatschappij op voorbereid zijn. We hebben geen IC bedden die exponentieel kunnen groeien helaas. Dat is wat een pandemie brengt. Alles loslaten is geen oplossing, alles dichtgooien ook niet. Ergens tussenin ligt wellicht de meest gunstige mogelijkheid. We hebben nu genoeg data vanuit verschillende werelddelen, met verschillende type maatregelen, alleen de perfecte zit er nog steeds niet tussen. Dan kan ik het vooral nog bij mezelf houden. Zo weinig mogelijk contact, gezond leven, testen bij klachten, afstand houden, handen wassen en als het weer mogelijk is een prik halen. Is het leuk? Niet echt, maar wel de realiteit waar we in leven. Blij zijn met de dingen die nog kunnen, aanpassen naar de omstandigheden op het huidige moment.

Volgens mij heeft iedereen de drang om uit deze pandemie te willen komen.

Ik persoonlijk denk dat de oplossing in gelijke behandeling ligt, zoals iedereen vaccineren. De regels voor mensen met QR code aanscherpen (je kunt alsnog corona hebben namelijk en zonder testen weet je dat niet) en vooral dingen gelijk trekken, zoals festivals en concerten en sportwedstrijden. Zandvoort met 10K mensen per dag mocht wel, maar theater shows eerst niet.

Ik snap prima dat de oplossing moeilijk is, de overheid ook maar wat doen, want corona dat ook doet. Alleen de huidige ongelijke behandeling en belofte met wederom weer niet nakomen. Hier ook geen verantwoordelijkheid voor nemen (ik heb hier geen actieve herinnering aan)
Die bullshit, want dat is het inmiddels. DAAR zit zeker een deel van de weerstand in. En natuurlijk gaat bep met aluminium hoedje alsnog protesteren, maar de mensen die wel meewerkend zijn, maar ook het gevoel hebben in een grote oliebol beland te zijn, zullen zich hier iig meer serieus genomen door voelen.

Ik heb namelijk het gevoel alsof we in die 2 jaar geen stap vooruit gekomen zijn. Virologen kant misschien en de vaccins, maar de rest? Lockdown geruchten volgen alweer. Corona kan klokkijken, want na 00.00 in de kroeg komt corona ineens om de hoek. We mogen wel met zijn allen naar voetbal toe. Inclusief Bert met QR maar geen idee of ie corona heeft.

Strengere regels zijn niet erg, maar stop met het wankelen, stotteren en beloftes maken. Het is gênant. En het wordt moeilijker en moeilijker om Wappies of twijfelenden te overtuigen wanneer je zelf goed redeneert, maar het beleid zo scheef als de toren van Pisa is. Want hoe leg je dat uit?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:17

Sakura789 schreef:

Ibbel vraagt waarom mensen geen 3de willen. Ik geef redenen die ik zie rond mij en geschreven, hier, op andere fora of op social media, waarom mensen geen 3de willen.

Ik begrijp de context van 'iedereen boos' prima, maar als jij het zo nodig vindt om mij te pakken op mijn woordkeuzes, krijg je die terug. Jij kan namelijk zelf ook zien dat ik een voorbeeld geef van redenen waarom mensen geen booster zouden willen, niet dat alle mensen in alle (mogelijk zelfs ongerelateerde) situaties dat vinden.

Wat die doelpalen betreft, zet ze er dan niet enkel en alleen om mensen in een bepaalde richting te duwen, bv. een vaccin gaan halen. Misbruik dat dan niet op die manier als je als overheid eigenlijk nog niets weet over de vaccins. Nu opeens komen met "dat kon je toch verwachten" of "we weten nog niet veel over hoe lang de vaccins werken" is heel gemakkelijk, maar communiceer daar dan heel eerlijk over van bij het begin in plaats van een gigantische propagandacampagne te lanceren die enkel focust op de positieve punten en de rest vakkundig achterwege laat. Hang dan geen spandoek met "hier herwinnen wij onze vrijheid" op een vaccinatiecentrum. Dan zullen mensen zich niet bekocht voelen en krijg je ook minder weerstand. Diegenen die dan voor het vaccin kiezen weten dan heel goed waar ze aan beginnen.