Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:47

Otti1977 schreef:
Yeah -2.2 kilo

Rena ik ben begonnen met calorieën tellen. Ik gebruik daar My Fitness Pal voor. Je schrikt er soms van wat je opeet.. Als ik tussendoor trek heb drink ik 2 glazen water en dan is de trek weer beetje weg. Je kan snoeptomaatjes, komkommer of appeltje pakken. Savonds eet ik bijna geen aardappels meer maar sla daarvoor in de plaats.

Wat goed Otti!

Ik kan het iedereen aanraden om inderdaad een tijdje je kcal bij te houden. En dan ook echt alles afwegen, niet gokken!! Het is even wat werk, maar het geeft zo'n goed inzicht in wat je naar binnen duwt. Er wordt zó snel onderschat wat je eet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:03

__Sannne schreef:
Otti1977 schreef:
Yeah -2.2 kilo

Rena ik ben begonnen met calorieën tellen. Ik gebruik daar My Fitness Pal voor. Je schrikt er soms van wat je opeet.. Als ik tussendoor trek heb drink ik 2 glazen water en dan is de trek weer beetje weg. Je kan snoeptomaatjes, komkommer of appeltje pakken. Savonds eet ik bijna geen aardappels meer maar sla daarvoor in de plaats.

Wat goed Otti!

Ik kan het iedereen aanraden om inderdaad een tijdje je kcal bij te houden. En dan ook echt alles afwegen, niet gokken!! Het is even wat werk, maar het geeft zo'n goed inzicht in wat je naar binnen duwt. Er wordt zó snel onderschat wat je eet.

Ja inderdaad. :j

Iedereen denkt vaak dat het wel mee valt, tot je gaat wegen en opschrijven, dan valt t vaak helemaal niet mee. :=

Maar het geeft echt heel veel inzicht en het wordt denk ik dan ook steeds iets makkelijker om gezonde keuzes te gaan maken.

Mjetterd

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:06

Het werkt niet voor iedereen :) Voor mij helemaal niet namelijk.
De hele dag zo met eten bezig zijn (afwegen, kcal tellen e.d.) zorgt er alleen maar voor dat ik bijna obsessief word door eten en daardoor veel sneller drang naar (ongezond) eten krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:11

Idd, voor mij werkt het ook niet hoor..

Otti, mooi resultaat +:)+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:51

Ik heb eerste 3 weken calorieën geteld en nu weet ik het wel een beetje dus laat ik dat los. Heb een beetje vast ritme met:
Ochtend smoothie, smiddags boterham of crackers(ligt aan mijn avond eten) en dan savonds gewoon net waar ik zin in heb maar wel 1 of 2x vis en savonds pak ik nu vaak een smoothie met yoghurt om meer vol te zitten.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:01

Ik zeg ook nergens dat je het altijd zou moeten doen. Ik geef alleen aan dat het een tijdje bijhouden tot veel inzichten kan leiden. Vooral broodbeleg porties worden imo flink onderschat. Ik zeg ook niet dat het moet, ik kan het enkel aanraden om te doen. :)

Klinkt goed Dustinlover!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:20

Ik ben ook zeker niet van plan om de rest van mijn leven kcal te tellen :+ Maar ook ik vind het veel inzichten geven om dat te voor een tijdje te doen. Al kan ik me zeker voorstellen dat het op die manier ook een obsessie kan worden, dan moet je het zeker niet doen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:23

Ik tel al calorieën sinds November. Nog steeds, om te zien of ik niet te weinig of juist teveel heb binnen gekregen. Soms zit ik om 20uur nog maar op 900 calorieën, en heb ik dat geeneens door. Dan eet ik dus nog wat..

DL, het zijn in de Bossche bol niet alleen de calorieën (Ik vind 300 calorieën echt veel :oo ) maar vooral de suikers die er in zitten, zorgen ervoor dat je na een tijdje weer drang krijgt naar suiker. Na het eten van zo'n suiker bom, krijg je een bloedsuiker piek..
Voor 300 calorieën kun je ook 4 boterhammen eten zonder hoog in de suikers te komen..

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:46

De eerste 3 kg zijn eraf hier! Eindelijk *\o/*.
Het duurt bij mij op de een of andere manier altijd 3 weken waarin eerst niks gebeurt. Gelukkig gaat het daarna gestaag eraf. Heel lastig om dan de eerste 3 weken streng te blijven, motivatie is dan ver te zoeken.
Ik tel ook weer calorieën nu, heb het al vaker gedaan maar het inzicht is altijd goed en geeft mij persoonlijk veel houvast. Moet opletten om niet door te slaan, maar in de loop van de tijd vind ik daar vast een manier op. Persoonlijk denk ik dat het inderdaad altijd goed is om in het begin calorieën te tellen, puur voor het inzicht. Gisteren bijvoorbeeld 4 amandelen met pure chocola op, daar zitten dus gemakkelijk 175 kcal in! Dat is echt veel :Y).
Verder vind ik het heel moeilijk om aan genoeg eiwitten te komen, omdat ik dus zo weinig mag. Koolhydraten hebben hier de overhand en ik kies dan wel altijd voor fruit, groentes etc.
Gisteren een beloningsschema voor mezelf gemaakt *\o/*. Het eerste waar ik mezelf mee wil belonen is een ijsmachine. Klinkt misschien gek, maar ik hou van ijs en zo kan ik heel makkelijk zelf 'gezond' ijs maken. De overige beloningen zijn bijvoorbeeld een keer een dag vrij om met de hond te wandelen, een nieuwe sportlegging keertje een mountainbike huren om te kijken of ik het leuk vind, haren doneren en laten verven, nieuwe tattoo etc. Als eindbeloning wil ik heel graag een mooie fotoshoot met mijn paard. Dus dat is wel iets om naar toe te werken.

Verder iedereen best redelijk bezig hier?

@Rena100, *ik kan nu even niet al je berichtjes terug lezen, dat doe ik zo even*, maar ik werd even getriggerd door 'Ik zie er nu al tegenop om eraan te beginnen'. Waarom begin je niet nu? Het is nooit te laat, je hoeft er niet tegenop te zien. Waarschijnlijk voel je je alleen maar slechter als je er nu nog even 'van geniet' (is het genieten? Denk het niet, want dit vind je ook niet prettig) en pas maandag bijvoorbeeld begint. Dan heb je toch al weer 4,5 dag 'gemist' waarin je misschien al mooi een halve kilo kwijt kunnen zijn. Begin met makkelijke aanpassingen, wokken met groente en een (soja) sausje s'avonds, kost letterlijk 10 minuten werk maar is ontzettend lekker en gezond! Geen reep chocola als tussendoortje maar een appel, banaan, druiven. Mij part eet je een hele komkommer op. Ook ontzettend makkelijk en veel gezonder! Verder kan ik me voorstellen dat het voor je makkelijk kan zijn om voor 2 dagen te koken. Kost ongeveer even veel tijd als voor 1 dag, maar je hebt er 2 dagen plezier van! Dan kun je de tijd die je overhebt gebruiken om bijvoorbeeld een lekker rondje te wandelen met je kindje.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:06

Waar ik van schrok.. hoeveel calorieën er in rijst zitten...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:06

Amyyy schreef:
De eerste 3 kg zijn eraf hier! Eindelijk *\o/*.
Het duurt bij mij op de een of andere manier altijd 3 weken waarin eerst niks gebeurt. Gelukkig gaat het daarna gestaag eraf. Heel lastig om dan de eerste 3 weken streng te blijven, motivatie is dan ver te zoeken.
Ik tel ook weer calorieën nu, heb het al vaker gedaan maar het inzicht is altijd goed en geeft mij persoonlijk veel houvast. Moet opletten om niet door te slaan, maar in de loop van de tijd vind ik daar vast een manier op. Persoonlijk denk ik dat het inderdaad altijd goed is om in het begin calorieën te tellen, puur voor het inzicht. Gisteren bijvoorbeeld 4 amandelen met pure chocola op, daar zitten dus gemakkelijk 175 kcal in! Dat is echt veel :Y).
Verder vind ik het heel moeilijk om aan genoeg eiwitten te komen, omdat ik dus zo weinig mag. Koolhydraten hebben hier de overhand en ik kies dan wel altijd voor fruit, groentes etc.
Gisteren een beloningsschema voor mezelf gemaakt *\o/*. Het eerste waar ik mezelf mee wil belonen is een ijsmachine. Klinkt misschien gek, maar ik hou van ijs en zo kan ik heel makkelijk zelf 'gezond' ijs maken. De overige beloningen zijn bijvoorbeeld een keer een dag vrij om met de hond te wandelen, een nieuwe sportlegging keertje een mountainbike huren om te kijken of ik het leuk vind, haren doneren en laten verven, nieuwe tattoo etc. Als eindbeloning wil ik heel graag een mooie fotoshoot met mijn paard. Dus dat is wel iets om naar toe te werken.

Verder iedereen best redelijk bezig hier?

@Rena100, *ik kan nu even niet al je berichtjes terug lezen, dat doe ik zo even*, maar ik werd even getriggerd door 'Ik zie er nu al tegenop om eraan te beginnen'. Waarom begin je niet nu? Het is nooit te laat, je hoeft er niet tegenop te zien. Waarschijnlijk voel je je alleen maar slechter als je er nu nog even 'van geniet' (is het genieten? Denk het niet, want dit vind je ook niet prettig) en pas maandag bijvoorbeeld begint. Dan heb je toch al weer 4,5 dag 'gemist' waarin je misschien al mooi een halve kilo kwijt kunnen zijn. Begin met makkelijke aanpassingen, wokken met groente en een (soja) sausje s'avonds, kost letterlijk 10 minuten werk maar is ontzettend lekker en gezond! Geen reep chocola als tussendoortje maar een appel, banaan, druiven. Mij part eet je een hele komkommer op. Ook ontzettend makkelijk en veel gezonder! Verder kan ik me voorstellen dat het voor je makkelijk kan zijn om voor 2 dagen te koken. Kost ongeveer even veel tijd als voor 1 dag, maar je hebt er 2 dagen plezier van! Dan kun je de tijd die je overhebt gebruiken om bijvoorbeeld een lekker rondje te wandelen met je kindje.

Je hebt absoluut gelijk hoor, maar dit is een van die persoonlijke dingen waar ik mee worstel. Eventueel in pb wil ik het wel uitleggen. Ik verzin continu excuses voor mezelf, en ik probeer dat wel in te zien en ook te ventileren, zoals ik dus hier ook aangaf. Ik merk dat ik daardoor beter merk wat ik mezelf 'aan' doe zeg maar.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:19

Vulina schreef:
Ik tel al calorieën sinds November. Nog steeds, om te zien of ik niet te weinig of juist teveel heb binnen gekregen. Soms zit ik om 20uur nog maar op 900 calorieën, en heb ik dat geeneens door. Dan eet ik dus nog wat..

DL, het zijn in de Bossche bol niet alleen de calorieën (Ik vind 300 calorieën echt veel :oo ) maar vooral de suikers die er in zitten, zorgen ervoor dat je na een tijdje weer drang krijgt naar suiker. Na het eten van zo'n suiker bom, krijg je een bloedsuiker piek..
Voor 300 calorieën kun je ook 4 boterhammen eten zonder hoog in de suikers te komen..

Ik vind het echt alles meevallen met 300 calorieën. Ik mag er tussen de 1750-2000 per dag dus die kan ik wel ergens tussen doen. Ik heb nu de helft op dus zo'nn 6,5 gram suiker. Nou dat valt wel mee en kan je toch eventjes "meedoen". Ik hou dan wel rekening met de rest van de dag want ze hebben ook lekker belegde broodjes en ik zit netjes aan de crackers haha.

900 calorieën vind ik zelf persoonlijk wel heel erg weinig, deed het 5 jaar geleden ook met 12-1300 calorieën maar dat kwam er heel hard en extra bij(ben 1.82). Ik wil een levenstijl aanpassen dus die bossche bol moet er ook een keer in passen :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:48

Daarom eet ik dan dus ook nog wat, want dat vind ik ook te weinig. De kilo's komen er met een 1800 calorieën of 1300 calorieën dieet beide keren weer bij als je meer gaat eten dan je onderhoudt. Daarom heb je ook levenslang.. Als ik 2000 calorieën per dag zou eten, val ik zo langzaam af, dat het me demotiveert. Ik moet wel resultaat zien, anders kap ik er mee. Daarbij heb ik geen moeite met 13-1500 calorieën, ik eet best veel, maar met weinig calorieën :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:34

Ja ik heb mezelf 1 jaar gegeven voor 31 kilo ongeveer dus heb geen haast en is er dan 20/25 af nou ook prima haha. Ik heb het snel gedaan en snel eraf was weer snel erbij.

Toch wel leuk dat er zoveel verschillen zitten hier qua manier.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:43

[quote="Rena100]
Je hebt absoluut gelijk hoor, maar dit is een van die persoonlijke dingen waar ik mee worstel. Eventueel in pb wil ik het wel uitleggen. Ik verzin continu excuses voor mezelf, en ik probeer dat wel in te zien en ook te ventileren, zoals ik dus hier ook aangaf. Ik merk dat ik daardoor beter merk wat ik mezelf 'aan' doe zeg maar.[/quote]

Neehoor, je heft me geen pb te sturen met uitleg. Misschien hard, en zo bedoel ik het ook niet, maar het klinkt als weer een excuus. Jij bent degene die uit moet zoeken wat voor jou het beste werkt. We zitten hier allemaal met hetzelfde doel uiteindelijk en weten niet wat voor jou het beste werkt, we kunnen alleen maar tips geven en ons eigen verhaal vertellen. Zoals je hier ook kan lezen heeft iedereen een eigen manier. Maar uiteindelijk ben jij degene die het moet gaan doen en zullen we je hier allemaal aanmoedigen *\o/*. Voor andere persoonlijke dingen is het misschien goed om een keer te praten met iemand die ervoor geleerd heeft.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:45

Amyyy schreef:
Voor andere persoonlijke dingen is het misschien goed om een keer te praten met iemand die ervoor geleerd heeft.

Ben ik ook absoluut mee bezig. Je hebt weer, volkomen gelijk.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:49

Dustinlover schreef:
Vulina schreef:

Ik vind het echt alles meevallen met 300 calorieën. Ik mag er tussen de 1750-2000 per dag dus die kan ik wel ergens tussen doen. Ik heb nu de helft op dus zo'nn 6,5 gram suiker. Nou dat valt wel mee en kan je toch eventjes "meedoen". Ik hou dan wel rekening met de rest van de dag want ze hebben ook lekker belegde broodjes en ik zit netjes aan de crackers haha.

900 calorieën vind ik zelf persoonlijk wel heel erg weinig, deed het 5 jaar geleden ook met 12-1300 calorieën maar dat kwam er heel hard en extra bij(ben 1.82). Ik wil een levenstijl aanpassen dus die bossche bol moet er ook een keer in passen :D

Ik had bij een Bosche bol ook veel meer dan 300 kcal verwacht :D!
Met een halve heb je eigenlijk al wel genoeg gehad, en dan heb je maar 150 kcal op.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:36

justkid schreef:
Als ik de verhalen lees zijn er eigenlijk twee soorten vreetbuien;

1.) ik vind het lekker, ik eet tot ik niet meer kan, kan mij het schelen, ik heb het verdiend, je kan niet altijd diëten, morgen weer streng zijn.

2.) ik voel me poedersuiker, ik eet omdat ik me poedersuiker voel en daarna is het nog erger maar ik moet toch nog meer eten.

Klopt dat ongeveer?

Of is er ook nog een combinatie van deze twee.

Ik kwoot mezelf maar eens :')
Ik heb zo eens nagedacht en wil mijn gedachtes hier delen.

Om te beginnen met 1.)
Eigenlijk is het maar gek, het lijkt alsof er twee personen in je bezig zijn; de ene (verstandige volwassene) die graag gezond wil eten en wil afvallen en de ander (de zeurende kleuter) die gewoon NU SNOEP WIL of vul voor snoep alle andere ongezonde dikmakers in en anders op de grond gaat liggen krijsen (dit voor het beeld :D )
Zou dit helpen om naar jezelf te kijken bij vreetbuien en die zeurkleuter gewoon in het gangpad laten liggen krijsen? En troosten wanneer je het hebt genegeerd? Want je bent het beide, hoe meer je die kleuter wegstopt hoe harder die gaat zeuren, misschien wanneer je die visualiseert en accepteert maar niet (altijd) toegeeft. maar gewoon ook lief bent voor die kleuter in jezelf dat het dan gemakkelijker wordt?

2.) Ben je als kind getroost met snoep/eten? kan het zijn dat je wanneer je je poedersuiker voelt, jezelf troost met eten? Tip ook voor de moeders hier; troost je kind met een knuffel en met serieus nemen maar niet met snoep/ ijs etc. (dit zeg ik ff als leerkracht)
Heb je jezelf beschermd met een laag vet? een letterlijk dikke beschermlaag? Ik denk dat je dan, wanneer je veel afvalt moet weten dat die laag dus wegvalt en dat je dan onbeschermd staat, ik kan me heel goed voorstellen dat dit heel erg moeilijk is en dat daardoor het afvallen ook niet lukt, je hebt die laag nodig totdat je je hebt bevrijd van de onderliggende thema's. Wees dan ook zeker lief voor dat verdrietige kind/meisje dat je ook bent en bij je hoort. kun je die troosten en misschien helen.

Ik ben geen psycholoog he, misschien is dit wel dikke onzin of sla ik de plank helemaal mis, laat het dan vooral voor wat het is. Y;(

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het vooral een probleem is dat zich in je hoofd afspeelt. het is meer dan alleen een slechte gewoonte.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:37

Een Bosche bol weegt ook niet zoveel toch? Is eigenlijk voornamelijk opgeklopte slagroom!

Ik zit nu rond de 1650 kcal per dag. Vind dat aardig streng maar met 2000 per dag kom ik aan terwijl ik veel sport en beweeg. Ach, laten we maar denken dat ik ten tijde van honger het langste overleef ;') Mijn lichaam kan gewoon heel efficiënt met energie omgaan. :+

Zag dat iemand moeite had met voldoende eiwit, dat klinkt herkenbaar. Hier nog 1. Eet al mijn leven lang vega en mag ook nog eens geen kaas dus heel veel zuivel eet ik ook niet. Eet nu bewust wel cottage cheese en drink karnemelk en magere kwark.

Gisteren had ik een mooie dag qua kcal en macro's:

1620 Kcal
152 gram koolhydraten
109 gram eiwit
53 gram vet
30 gram vezels

Ik heb 2 paarden en 2 honden die ik dagelijks wandel/uitmest/verzorg etc. Verder loop ik 3x per week hard, doe ik het huishouden en heb ik een baan waarbij ik vrijwel niet zit. Wel ga ik met de auto naar werk. :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:19

Gemiddelde Bossche bol weegt 75 gram en inderdaad met een halve zit je al vol!
Doel is om deze week in de 115 te komen al is het 115.9

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:24

Na 1/8e Bossche bol zit ik vol. :') ik zou echt iemand mee moeten nemen om zo een op te kunnen krijgen.

Pffff ik snap niet waarom wij vrouwtjes zoveel buikvet op kunnen bouwen. Ergens is er in dat bouwpakket iets niet goed gegaan. Frustrerend. Mijn benen, taille etc gaan lekker. En dan hebben we nog die buik. Nee. PENS. Blegh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:28

Nou die krijg ik in mijn eentje wel op hoor :')

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:36

_Nelleke_ schreef:
Een Bosche bol weegt ook niet zoveel toch? Is eigenlijk voornamelijk opgeklopte slagroom!

Ik zit nu rond de 1650 kcal per dag. Vind dat aardig streng maar met 2000 per dag kom ik aan terwijl ik veel sport en beweeg. Ach, laten we maar denken dat ik ten tijde van honger het langste overleef ;') Mijn lichaam kan gewoon heel efficiënt met energie omgaan. :+

Zag dat iemand moeite had met voldoende eiwit, dat klinkt herkenbaar. Hier nog 1. Eet al mijn leven lang vega en mag ook nog eens geen kaas dus heel veel zuivel eet ik ook niet. Eet nu bewust wel cottage cheese en drink karnemelk en magere kwark.

Gisteren had ik een mooie dag qua kcal en macro's:

1620 Kcal
152 gram koolhydraten
109 gram eiwit
53 gram vet
30 gram vezels

Ik heb 2 paarden en 2 honden die ik dagelijks wandel/uitmest/verzorg etc. Verder loop ik 3x per week hard, doe ik het huishouden en heb ik een baan waarbij ik vrijwel niet zit. Wel ga ik met de auto naar werk. :)

Ik zit qua beweging en kcal ongeveer gelijk met jou, en val daar gemiddeld een halve kilo per week van af. Tot en met het avondeten hier vandaag 1428 kcal, 97 koolhydraten, 155 eiwitten en 39g vet. Lukt me niet vaak om nu al aan mijn eiwitten te komen, want eet niet zoveel vlees. Maar ik smokkel wat met eiwitpoeder en inderdaad veel kwark en cottage cheese.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:42

Ik ontbijt ook met eiwitpoeder. Ik val nu ook af hoor, maar 1650 per dag vind ik niet heel veel. Ach ja, voor het goede doel!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:45

Of dat "veel" is ligt ook aan andere factoren, zoals lengte, gewicht, beweging etc. Altijd goed om dat even te berekenen :))