De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:20

Nikass schreef:
Karl66 schreef:
Het verschilt van jaar tot jaar, maar met de griepprik is de kans op griep volgens het RIVM gemiddeld 40% kleiner. Dat betekent dat 40 van de 100 mensen geen griep krijgen. Maar dus 60 van de 100 wel. Dat maakt het griepvaccin in vergelijking met andere vaccins niet erg effectief.

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/griepprik/werking

Als je dus denkt dat je vanwege de griepprik geen voorzorgsmaatregelen hoeft te nemen, dan vergis je je. Voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet tegen de griepprik en ik denk dat je de risico's voor risicogroepen zeker verkleint. Maar dat wil niet zeggen dat de griepprik een vergelijkbare immuniteit biedt als de vaccins tegen kinderziektes.

Dus al die mensen die zich de afgelopen jaren, ondanks de griepepidemieën, "normaal" gedroegen en nu opeens zichzelf allerlei extra beperkingen opleggen, die verder gaan dan er geadviseerd wordt, houden zichzelf echt voor de gek als ze nou opeens denken dat ze de zwakke groepen in de samenleving moeten beschermen.

Oh maar ik vergelijk het niet met de vaccins tegen kinderziektes. Mij is verteld dat je met de griepprik inderdaad nog wel griep kan krijgen, maar dat die dan wel wordt afgezwakt.
En dat is volgens mij wèl in alle gevallen zo.

Nee, in de door mij gegeven link staat het volgende:
Citaat:
De griepprik beschermt dus niet 100%. Maar als u toch griep krijgt, zorgt de griepprik er wel vaak voor dat u minder ernstig ziek wordt.

Het wordt dus niet in alle gevallen afgezwakt en als het afgezwakt is, dan is nog steeds de vraag of het voldoende afgezwakt is om geen ernstige gevolgen te krijgen. Een griepprik heeft zeker zin, maar het heeft niet zoveel zin om zwakkeren wel tegen het coronovirus te beschermen als je dat niet tegen het griepvirus doet. En daar maakt het dus niet veel uit of iemand wel of niet de griepprik gehad heeft. je weet namelijk niet hoe die individuele persoon op de griepprik gereageerd heeft.

germie

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:24

Dingen die je je afvraagt: moet je nu gaan beleggen? Is het verstandig om 1000 tot 1500 euro in te leggen als je geen verstand van beleggen hebt? Je ziet namelijk dat alle beurzen nu enorm kelderen. Dus loop je wel een risico?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:26

germie schreef:
Dingen die je je afvraagt: moet je nu gaan beleggen? Is het verstandig om 1000 tot 1500 euro in te leggen als je geen verstand van beleggen hebt? Je ziet namelijk dat alle beurzen nu enorm kelderen. Dus loop je wel een risico?

Ik snap echt jouw hersenen niet ..
Heb je niks beters te doen dan dit soort domme vragen te stellen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:27

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:29

little_birdy schreef:
germie schreef:

Ik snap echt jouw hersenen niet ..
Heb je niks beters te doen dan dit soort domme vragen te stellen

Wat is hier dom aan? Even serieus, je mag je toch gewoon dingen afvragen? Je moet doorgaan met leven. Ik vind dit echt geen rare vraag. Het is gewoon het nieuws volgen en mensen zeggen altijd 'je moet eens gaan beleggen'. Nou, ik heb daar geen verstand van en blijf daar in principe van weg, maar ja, je ziet nu wel dat beurzen kelderen. Ik ben wel blij dat ik jaren terug niet de bijna niets meer waard zijnde aandelen van Fokker gekocht heb, want daar werden ook gouden bergen beloofd. En toen ging Fokker failliet.
Je mag je wel afvragen wat corona kost, dus dit zit gewoon in het verlengde daar van. Economie volgen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:29

germie schreef:

Nou moet eerlijk zeggen dat ik daar ook over nadacht. Nog een tijdje wachten denk ik. Had jij nog een ticket geboekt?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:31

germie schreef:
Covid19 is ook gewoon een coronavirus zoals wel meer verkoudheidsvirussen zijn, daarom wordt 'human coronavirus' ook gewoon genoemd op Lysol en Chemgene hdl4l. Maar deze variant is nieuw. Virussen zijn heel gemakkelijk op oppervlakten te doden, hoe gladder hoe eenvoudiger, beetje alcohol en klaar. Handen hebben poriën dus wat lastiger. Maar wat er bovenop zit was je er dus ook af zeg maar, wel een schone handdoek gebruiken natuurlijk.

Overigens kom ik al weer een geintje tegen dat er slechts een handjevol ziek is van corona en iedereen een mondkapje wil, maar dat er veel meer HIV voorkomt en niemand aan het condoom wil.

Ik denk dat met mensen minder in contact komen met onveilig sexueel gedrag. Tenminste niet zomaar naast je op de werkplek, in de supermarkt etc. Jij moet in de meeste gevallen een aktie ondernemen door het te krijgen ( bloedtransfusie etc.. uitgezonderd ) en daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Toen de AIDS uitbraak begon was de paniek enorm. Ik herinner het me nog goed. TV media etc stonden er bol van. Toen hadden we nog geen fora om van de gedachten te kunnen wisselen. Dan was de informatie sneller gegaan, en onwaarheden sneller ontzenuwt. Laten we er lering uit trekken en voorzichtig zijn, een beetje rekening met elkaar houden en elkaar niet de tent uit vitten!

Informeer elkaar, vraag waar nodig, wissel van mening. Maar gebruik dit virus niet om je gelijk te halen, een punt te scoren of elkaar belachelijk te maken. Voor het geval jullie het nog niet wisten, er vallen doden door dit virus. Laten we hopen dat het slechts een fractie is van de AIDS uitbraak van de jaren 80tig en 90tig.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:33

Pareltjes schreef:
Voor het geval jullie het nog niet wisten, er vallen doden door dit virus.

Nee, dat wisten we absoluut nog niet. Er vallen elke dag doden, door heel veel verschillende dingen. Ook gewoon de griep.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:34

Whale schreef:
Pareltjes schreef:

Nee, dat wisten we absoluut nog niet. Er vallen elke dag doden, door heel veel verschillende dingen. Ook gewoon de griep.

Nou he, ik wist dat ook nog niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:41

imaudy schreef:
germie schreef:

Nou moet eerlijk zeggen dat ik daar ook over nadacht. Nog een tijdje wachten denk ik. Had jij nog een ticket geboekt?

Ik had net voor de 'echte' uitbraak een ticket geboekt. De anderen hadden 1 week eerder geboekt en ik kon niet meteen mee boeken omdat ik in het buitenland zat en niet zo goed bereikbaar was. Normaal zit er niet meteen 180 euro verschil in een ticket, nu wel. Op het moment dat ik boekte was er net een land buiten China met corona. En nu? Hetzelfde ticket kost nu weer 120 euro meer. Je kunt zeggen dit is normaal, want ticketprijzen fluctueren, maar het is nu wel extreem over de gehele linie.

Ik wil namelijk ook nog graag in het najaar naar Midden Amerika en ook daar zie je nu dat het stijgt. En de prijzen t.o.v. vorig jaar liggen daar echt 400 euro hoger, en ook hoger dan eind december.

Ik heb alleen nog geen stijging gezien naar Malta of naar Mallorca. Maar de verre vluchten buiten Europa dus wel. En ik hou het gedrag redelijk goed in de gaten.

In 2004 was ik na de aanslagen op Bali, ik had overigens voor de aanslagen al geboekt voor het geval mensen denken dat ik juist er van wil profiteren, maar de bestemming was al vastgelegd. En alles was toen echt spotgoedkoop. Er was geen negatief reisadvies, maar mensen wilden toen niet en dus kelderden de prijzen. Nu lijkt het juist andersom, terwijl je zou verwachten dat vraag en aanbod op elkaar inspelen.
Ik heb dus ook nog geen aanbieding gezien voor de Italiaanse wintersport. En ook dat is niet dat ik daar meteen naartoe ga, maar ik ken iemand die net afgelopen weekend thuisgekomen is uit 1 van die Italiaanse skigebieden, dus toen hebben we even naar de prijzen gekeken. Frankrijk is nog steeds gemiddeld genomen het goedkoopst.

Hier nog een stukje nieuws, heisa overdreven zegt een viroloog:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/7760500 ... overdreven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:07

Pareltjes schreef:
Joman schreef:

Je denkt nog steeds zo individualistisch. Dat lijkt me een lastig uitgangspunt. Als corona daadwerkelijk een probleem wordt, gaan ze echt niet mevrouw of meneer mvdende op zijn/haar wenken bedienen. Zo werkt het niet. Jammer dat je berichten steeds zo individualistisch en negatief blijven. Dat lijkt me vooral erg vervelend voor jezelf.

Zal de leeftijd wel zijn. Is tenminste een alles behalve volwassen houding. Als je wat minder had geschreeuwd dat het je nu niets doet en het allemaal niet zo’n vaart loopt, had je allang vooruit kunnen denken in het belang van je hond. Die is namelijk afhankelijk van JOU! En als goede “ baas” zorg je voor je dier en leg je die verantwoording niet bij anderen neer. Dát is het verschil tussen dénken dat je volwassen bent en het daadwerkelijk zijn. We hebben het geprobeerd om het je duidelijk te maken, je wilt maar niet horen.

Ik hoop dat je hond niet de dupe wordt van jou gedrag.

Stay safe allemaal! Denk dat ik hier kan afsluiten. Vanavond en komende dagen zal er wel genoeg informatie komen via TV en Inet.

Je kunt het prima niet eens zijn met mvdende, dat ben ik ook niet. Maar steeds maar ook iemand inhakken is niet oké en ik vind jullie toon en berichten veel vervelender dan die van haar. Wat een nare neerbuigende en veroordelende berichtjes plaatsen jullie in dit topic zeg. Bah!

Ik hoop dat het topic gewoon weer de goed kant op kan, want alleen maar op elkaar afgeven omdat een ander niet dezelfde keuzes maakt vind ik niet erg interessant.

On topic: ik ben heel benieuwd naar het programma van de NOS vanavond. Ik bekeek vandaag die kaart weer eens met de verspreiding van het virus, maar we zijn echt ingesloten :D . Best bijzonder dat het hier nog niet is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:07

cursebreaker schreef:
Er wordt altijd advies gegeven om wat dingen op voorraad te hebben dus dat is niks nieuws.
Mensen die dat nog niet in huis hadden, zich zorgen maken over dit virus en de huidige situatie er rondom, gaan dat nu doen - sommige misschien wat meer dan als anderen - en dat is idd niet gek vind ik. Dat is inderdaad echt niet meteen paniek zaaien - er zitten zeker mensen bij die meteen iets 'overboard' gaan, maar om wat extra's in huis te halen nu is idd niet meteen paniekzaaien vind ik. Hier hebben we dus altijd wel genoeg op voorraad qua verzorging en eten voor zeker een week a 2 weken en voor de dieren langer, maar sommige dingen waar ik wat minder van had momenteel zoals WC papier, heb ik dan wel weer besteld voor de volgende boodschappen bestelling om weer wat extra's te hebben bv. En ook voor de dieren nu Iets eerder voer besteld.

Ik heb extra medicijnen besteld. Misschien overdreven, maar ik ga echt het risico niet lopen dat is straks zonder zit, met alle gevolgen van dien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:12

Tiggs schreef:
cursebreaker schreef:
Er wordt altijd advies gegeven om wat dingen op voorraad te hebben dus dat is niks nieuws.
Mensen die dat nog niet in huis hadden, zich zorgen maken over dit virus en de huidige situatie er rondom, gaan dat nu doen - sommige misschien wat meer dan als anderen - en dat is idd niet gek vind ik. Dat is inderdaad echt niet meteen paniek zaaien - er zitten zeker mensen bij die meteen iets 'overboard' gaan, maar om wat extra's in huis te halen nu is idd niet meteen paniekzaaien vind ik. Hier hebben we dus altijd wel genoeg op voorraad qua verzorging en eten voor zeker een week a 2 weken en voor de dieren langer, maar sommige dingen waar ik wat minder van had momenteel zoals WC papier, heb ik dan wel weer besteld voor de volgende boodschappen bestelling om weer wat extra's te hebben bv. En ook voor de dieren nu Iets eerder voer besteld.

Ik heb extra medicijnen besteld. Misschien overdreven, maar ik ga echt het risico niet lopen dat is straks zonder zit, met alle gevolgen van dien.

Ik wil dat ook nog doen. Juist omdat er vorige keer al problemen waren met de bestelling en ik dus zonder kwam te zitten. Niet fijn met medicijnen waar je niet zomaar mee kan of mag stoppen vanwege afkickverschijnselen. Plus dat ik ze gewoon nodig heb. (hoewel ik die keer daarvoor een discussie had omdat ik te vroeg weer bestelde, dus ik moet nog even bellen om te overleggen wanneer het dan wel goed is)

Ook voor de hond heb ik iets eerder nieuw voer besteld. Juist omdat hij speciaal voer nodig heeft wat je niet overal kan halen.
Ik heb trouwens altijd een voorraad eten in huis, ik heb wel vaker dat ik onverwachts een aantal dagen de deur niet uit kan voor boodschappen :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:15

Ik kan morgen meeste van medicatie ophalen. Ik hoop dat allergiepillen er ook al bij zitten. Die heb ik vaker misgegrepen al. Pijnstilling meer dan voldoende op voorraad en met de rest kan ik maand of 3 mee vooruit al. Hondenvoer genoeg voor week of 6

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:22

Ik krijg qua pijnstilling helaas telkens maar voor maximaal 1,5 maand mee. Meer geven ze niet en vorige keer bestelde ik na een maand alvast (vanwege feestdagen) en toen kreeg ik op mijn kop. :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:22

MyWishMax schreef:
Tiggs schreef:

Ik wil dat ook nog doen. Juist omdat er vorige keer al problemen waren met de bestelling en ik dus zonder kwam te zitten. Niet fijn met medicijnen waar je niet zomaar mee kan of mag stoppen vanwege afkickverschijnselen. Plus dat ik ze gewoon nodig heb. (hoewel ik die keer daarvoor een discussie had omdat ik te vroeg weer bestelde, dus ik moet nog even bellen om te overleggen wanneer het dan wel goed is)

Ook voor de hond heb ik iets eerder nieuw voer besteld. Juist omdat hij speciaal voer nodig heeft wat je niet overal kan halen.
Ik heb trouwens altijd een voorraad eten in huis, ik heb wel vaker dat ik onverwachts een aantal dagen de deur niet uit kan voor boodschappen :')

Mijn huisarts heeft m'n herhaalreceptaanvraag goedgekeurd, nu hopen dat de apotheek ook alles in 1x levert.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:25

Ik krijg meestal voldoende mee. Gebaseert op maximaal nodig wat goddank niet vaak nodig is. Met de normale dosis nu nodig red ik maand of 2. En omdat vorig jaar heel lang (een jaar) niet leverbaar was heb ik zelf moeten kopen via de apotheek. Dat ging per 200 stuks of zo :+ houdbaar tot eind 2020. Zou ik bij maximaal verbruik dus ruim 3 maanden redden, nu denk ik 5 maand of zo. En schildklier pillen houd ik bewust ruim aan. Als die niet leverbaar zijn heb ik een probleem. Overstappen kan niet want het is het enige waar ik tegen kan. -O- Ook voor de hond medicatie gister extra meegenomen. De redt het nu ook maand of 2?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:29

Eten hebben wij zowieso altijd genoeg op voorraad, grote kelder :o en ben een beetje van de "hamsterweken". Medicatie wil ik idd ook morgen regelen.

Ik werk bij een Duits bedrijf in NL dicht bij de uitbraak in Gangelt, blijkbaar zit een van de collega's bij ons nu bij die mensen die in quarantaine moeten :(
Gelukkig iemand van een andere afdeling/etage.

Waar ik eerder deze week nog grapte tegen iemand "woon jij in Heinsberg, dan mag je ons kantoor niet meer in", kregen we vandaag een mail van de directie met protokoll wat te doen (en laten).
Ik heb nu weekeind, maar te zien of we vanaf volgende week niet vanaf thuis moeten werken, voor wie dat gezien de functie kan.
Krijgt ict het nog druk als ze dat allemaal moeten gaan inregelen.

Vooralsnog staan wij als NL collega's er nog redelijk nuchter in...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:32

Destination schreef:
mvdende schreef:
Hoe bedoel je vooruit kijken.

Op voldoende voer na, is er echt niets dat je nu al kan doen hoor.

En een goede baas wil juist dat de hond gewoon lekker hond kan zijn, ipv 2 weken opgesloten zitten in huis en zn behoefte in een kleine betegelde binnenplaats moet doen.

Kleine betegelde binnenplaats? Heb je geen fatsoenlijke tuin voor je hond dan? Als ik kijk naar hoe wij eerder onze hond hielden, zou het echt geen probleem voor haar zijn geweest om voor 2 weken haar behoefte in de tuin te moeten doen. Daar was ruimte zat.

Ik heb een beste tuin. Maar wat denk je dat er van het gras overblijft als daar 2 weken continu een hond op zit te plassen en poepen?

Ook al ruim je ontlasting direct op, er gaan lelijke gele plekken ontstaan.

Ik gooi geen €100en per jaar aan onderhoud in het gras door het te laten vernaggelen omdat er paniekvoetbal is vanwege een redelijk onschuldig virus.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:36

Sowieso lijkt me de kans klein het virus op te lopen wanneer je buiten loopt (met de hond). Zeker niet in het bos waar je nauwelijks een mens ziet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:39

Het ging niet om oplopen, maar als je al in quarantaine moet...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:41

Hannanas schreef:
Sowieso lijkt me de kans klein het virus op te lopen wanneer je buiten loopt (met de hond). Zeker niet in het bos waar je nauwelijks een mens ziet.

Inderdaad. Maar als je quarantaine opgelegd krijgt is het natuurlijk alsnog niet de bedoeling dat je de deur uitgaat - ging dan om de situatie waarin je dan in quarantaine gezet zou worden.

Maar hier staat de auto voor de deur altijd. Hond wordt ingeladen en ik stap idd bij het bos/heide uit - ken genoeg plekken waar nauwelijks tot geen mensen komen bv. Dus voorlopig kan ik wel genoeg mensen vermijden als ik met de hond loop. Wordt alleen voor de 'snelle' rondjes 's morgens vroeg en 's avonds laat wat lastiger met een hele drukke 'hondenwijk' als het echt serieuzer zou worden met een eventuele quarantaine. Al beginnen steeds meer mensen ons wel te vermijden want het gros heeft kleine hondjes en onze herder van bijna 8 maanden ziet er opeens dan wel heel groot en eng uit natuurlijk :') Theoretisch gezien zou ik prima met de hond kunnen wandelen zonder andere mensen tegen te komen, maar als je quarantaine opgelegd krijgt is het natuurlijk alsnog niet de bedoeling dat je die voordeur uitloopt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:43

Pareltjes schreef:

De griep loopt nog flink voor op dit virus qua dodental en daar maakt de hele wereld toch echt grapjes over. Lachen is gezond hoor. ;)

Andere ziekte, zelfde verhaal
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:54

Marie_Anne schreef:
Ik hoop dat het topic gewoon weer de goed kant op kan, want alleen maar op elkaar afgeven omdat een ander niet dezelfde keuzes maakt vind ik niet erg interessant.

On topic: ik ben heel benieuwd naar het programma van de NOS vanavond. Ik bekeek vandaag die kaart weer eens met de verspreiding van het virus, maar we zijn echt ingesloten :D . Best bijzonder dat het hier nog niet is.

Zolang we blijkbaar tijd en energie hebben om op te gaan in verhitte discussies over wat we zouden doen en laten in vaak heel erg fictieve situaties ("stel dat je ziek wordt en stel dat je dan thuis in isolatie moet, in hoeveel vierkante meter tuin kan je hond dan poepen voor je gras stuk gaat", manmanman :') ), gaat het in ieder geval nog hartstikke goed met ons. :D

On topic: ik ga ook kijken vanavond. Ik vind het machtig interessant wat er allemaal gebeurt en welke strategieën worden gevolgd om met deze uitbraak om te gaan. Boeiend ook om te zien hoe op allerlei expertisegebieden wordt samengewerkt, van virologen tot epidemiologen tot specialisten in risicocommunicatie tot diplomaten etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:37

safina schreef:
Marie_Anne schreef:

Zolang we blijkbaar tijd en energie hebben om op te gaan in verhitte discussies over wat we zouden doen en laten in vaak heel erg fictieve situaties ("stel dat je ziek wordt en stel dat je dan thuis in isolatie moet, in hoeveel vierkante meter tuin kan je hond dan poepen voor je gras stuk gaat", manmanman :') ), gaat het in ieder geval nog hartstikke goed met ons. :D

On topic: ik ga ook kijken vanavond. Ik vind het machtig interessant wat er allemaal gebeurt en welke strategieën worden gevolgd om met deze uitbraak om te gaan. Boeiend ook om te zien hoe op allerlei expertisegebieden wordt samengewerkt, van virologen tot epidemiologen tot specialisten in risicocommunicatie tot diplomaten etc etc.

True :')

Ik heb ook een deel van de podcast De Dag geluisterd, en daar was een hoogleraar Besturen van Veiligheid en die heeft weer hele andere ideeën over hoe dit aan te pakken. Bijv het afsluiten en isoleren van wijken of dorpen vindt hij geen goed idee. Ik werd halverwege afgeleid door iets dus heb het niet af kunnen luisteren. Maar wel interessant, een heel andere invalshoek.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-dag