Nikass schreef:Karl66 schreef:Het verschilt van jaar tot jaar, maar met de griepprik is de kans op griep volgens het RIVM gemiddeld 40% kleiner. Dat betekent dat 40 van de 100 mensen geen griep krijgen. Maar dus 60 van de 100 wel. Dat maakt het griepvaccin in vergelijking met andere vaccins niet erg effectief.
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/griepprik/werking
Als je dus denkt dat je vanwege de griepprik geen voorzorgsmaatregelen hoeft te nemen, dan vergis je je. Voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet tegen de griepprik en ik denk dat je de risico's voor risicogroepen zeker verkleint. Maar dat wil niet zeggen dat de griepprik een vergelijkbare immuniteit biedt als de vaccins tegen kinderziektes.
Dus al die mensen die zich de afgelopen jaren, ondanks de griepepidemieën, "normaal" gedroegen en nu opeens zichzelf allerlei extra beperkingen opleggen, die verder gaan dan er geadviseerd wordt, houden zichzelf echt voor de gek als ze nou opeens denken dat ze de zwakke groepen in de samenleving moeten beschermen.
Oh maar ik vergelijk het niet met de vaccins tegen kinderziektes. Mij is verteld dat je met de griepprik inderdaad nog wel griep kan krijgen, maar dat die dan wel wordt afgezwakt.
En dat is volgens mij wèl in alle gevallen zo.
Nee, in de door mij gegeven link staat het volgende:
Citaat:De griepprik beschermt dus niet 100%. Maar als u toch griep krijgt, zorgt de griepprik er wel vaak voor dat u minder ernstig ziek wordt.
Het wordt dus niet in alle gevallen afgezwakt en als het afgezwakt is, dan is nog steeds de vraag of het voldoende afgezwakt is om geen ernstige gevolgen te krijgen. Een griepprik heeft zeker zin, maar het heeft niet zoveel zin om zwakkeren wel tegen het coronovirus te beschermen als je dat niet tegen het griepvirus doet. En daar maakt het dus niet veel uit of iemand wel of niet de griepprik gehad heeft. je weet namelijk niet hoe die individuele persoon op de griepprik gereageerd heeft.