(Ex)- burnout lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goldie

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:22

Hoe was je interne traject Leandra?

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:49

@Leandra, dat is inderdaad jammer. Vooral omdat in mijn ervaring zo'n houding van werkgevers alleen maar zorgt voor langer verzuim. Lekker de druk erop leggen. Als de werkgever begrijpend is en zegt neem je tijd is mijn ervaring dat iemand met meer rust kan reïntegreren en sneller beter is.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:13

Goldie schreef:
Hoe was je interne traject Leandra?

Het was erg zwaar maar heeft me ook veel gebracht. 4 dagen intern met alle dagen exposure (terug naar je trauma) en EMDR. Ook alle dagen gemiddeld 5 uur sport en beweging en psycho educatie.

Ik ben er wel beter uit gekomen.
Maar ik ben nu op het punt dat mijn PTSS aardig onder controle is alleen nu komen de persoonlijkheidsstoornissen boven die ik heb ontwikkeld in mijn jeugd door de PTSS.
Daar ga ik waarschijnlijk schematherapie voor krijgen.

Ik merk wel dat ik er nog niet ben maar het gaat wel steeds wat beter. Inmiddels ben ik ook met een opleiding begonnen (Kynologisch Instructeur) met als uiteindelijk doel instructeur hulphond te worden. Voor mensen met psychische problemen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:22

Ik zit er echt weer even doorheen.. Ik ga maar weer een afspraak maken met de praktijkondersteuner denk ik. Op werk maken ze het me echt lastig nu. Was bijna weer op volle uren, maar die laatste paar gaan gewoon echt niet. Er is geen gezonde werkomgeving en nog samenwerken met een collega die grensoverschrijdende dingen doet/heeft gedaan bezorgd me bij voorbaat al bijna een paniekaanval. Ben er zo klaar mee. Ik moet daar gewoon écht weg. Ik functioneer weer prima, maar niet bij mijn huidige werkgever. Inmiddels is het hele team op mijn afdeling aan het bezwijken ook, alleen word ik daarvan beschuldigd omdat ik de eerste was die weg viel en zo de rest meer werk heeft gegeven. |o

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:25

Pfff dat schiet niet op celebi....

Fijn dat het interne traject veel gebracht heeft leandra

Vandaag een heftige dag gehad. Vanmorgen ziek gemeld en vanmiddag afspraak bij de huisarts. Morgen bloedprikken en ik heb net een vragenlijst ingevuld.
En voor de rest vooral rustig aandoen.
Wel lekker richten op wandelen met mijn hond.

Afbeelding

We hebben nog een hond maar die is me te lastig met wandelen. Dus ga ik quality time geven aan mijn meisje. Wel eerst maar een normale (15 tot 30 min) ronde.

De honden hebben het tr ook lastig. Ze spiegelen enorm en de ene wil constant op mijn benen zitten en de ander rent eerder hard weg en geeft stresssignalen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:50

Ik had vanmorgen mijn brief binnen met mijn ontslag, eindelijk van dat bedrijf af. Moest van opluchting een potje huilen.

Kan me nu bij de Franse uwv inschrijven en vervolgens mijn bedrijf starten :)

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:51

@Jes wat fijn voor je zeg! Ben je daarvan af en kun je verder.

Ik heb school tot September op pauze gezet. Een grote stap voor mij, want ik ben iemand die er dan wel over na denkt maar stug doorgaat. Deze keer dacht ik nee, voor wie doe ik het dan? Mezelf maak ik er niet gelukkig mee, ik heb een pauze nodig. Helaas vanuit school wel wat eisen omtrent het stoppen. Het is letterlijk een vervelend dat het niet gaat, maar je moet nog wel even x, y en z doen. Zonder te vragen of ik dat op het moment wel trek. Maar goed, het zal.

Alleen dan nu een vraag aan jullie. Ik merk dat ik nu echt even flink last heb van mijn lichaam. Ik slaap veel, voel me op momenten niet lekker, wat zwak.. Mijn lichaam voelt ook gewoon moe.
Opzich wel verwacht, maar ik vroeg me af of jullie dit herkennen en zo ja hoelang dit bij jullie heeft geduurd?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 01:36

Firefly289 schreef:
Alleen dan nu een vraag aan jullie. Ik merk dat ik nu echt even flink last heb van mijn lichaam. Ik slaap veel, voel me op momenten niet lekker, wat zwak.. Mijn lichaam voelt ook gewoon moe.
Opzich wel verwacht, maar ik vroeg me af of jullie dit herkennen en zo ja hoelang dit bij jullie heeft geduurd?

Dat herken ik zeker! Ik heb de eerste weken elke dag een middagdutje moeten doen. Hoe lang dat exact aanhield weet ik niet meer, maar zeker wel een aantal weken. Het houdt natuurlijk langer aan als je langduriger of zwaarder in een burnout zit. Geef je lichaam echt even de ruimte om moe te mogen zijn en luister daar goed naar. Er komt een moment dat je dat langzaam om voelt draaien. In mijn geval hoefde ik geen middagdutjes meer te doen en werden uiteindelijk de uren 's nachts ook weer wat korter. Komt goed. :(:)

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:32

Ik dacht dat het wel mee viel toen ik stopte. Dat ik het nog een beetje voor was, maar nu realiseer ik me wel dat ik dit toch harder nodig had dan ik dacht.
Dan ga ik proberen er zoveel mogelijk mee te gaan in wat mijn lichaam aan geeft en dan zal het vanzelf wel af nemen.

Bedankt voor je reactie. Het doet goed om te horen van anderen en bevestiging te krijgen dat wat je voelt erbij hoort.

Hoe is het nu met jou dan @Celebi ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 00:41

Pfoe, ja officieel ben ik wel aardig door de burnout heen. Ik werk weer, heb het eindelijk zover kunnen krijgen dat ik weg ga bij mijn huidige werkgever en begin binnenkort ook al bij een bedrijf waar de energie hopelijk niet uit me gezogen gaat worden. Ik merk wel dat het nog steeds wat littekens heeft achtergelaten qua snel overprikkeld zijn, mijn concentratie is niet meer wat het geweest was en ben nog steeds vrij gevoelig voor stress (maar dat was ik sowieso al en het is dan ook niet gek dat mijn werk me over het randje geduwd heeft). Of ik echt helemaal 100% uit de burnout ben vraag ik me natuurlijk ook af, maar ik kon weer meedraaien in het werkritme en kon beter gemeld worden. Het was voor mij ook heel situatief bij mijn werkgever dus ik zal het pas echt merken als ik weer ergens anders fris en fruitig begin. Iedereen zegt dat ik daar klaar voor ben, maar toch is het een beetje spannend.

Verder heeft het me ook een heleboel gebracht (naast een soort gigantische vakantie, wat natuurlijk een onwijs pittige periode was, maar wel met heel veel 'vrije' dagen). Ik kan nu beter mijn grenzen aanvoelen en die durf ik ook harder te bewaken en de praktijkondersteuner helpt me nog maandelijks met wat tools om stress in mijn leven algeheel te verminderen. Super waardevol!

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 00:01

Sorry een late reactie @Celebi

Wat fijn dat je nu echt aan het einde bent van de burn out. Wat moet dat een opluchting zijn, maar tegelijkertijd lijkt het mij ook spannend. Kan mij voorstellen dat het 'littekens' achterlaat en dan vraag je je toch af of het echt wel beter bent, het aan gaat kunnen etc. Een verandering van baan klinkt daarbij wel goed, dan krijg je echt de kans om een nieuwe start te maken. Ik hoop heel erg dat je een fijne start kunt maken daar en het naar je zin gaat hebben.

Dat is iets dat ik mijzelf ook voorhou. Wanneer ik hier doorheen ben ga ik vaardigheden hebben, zoals het aangeven van grenzen, die mij de komende jaren nog veel gaan helpen. Een goede praktijkondersteuner is goud waard ja. Gelukkig heb ik die ook gevonden, geeft toch net even die extra steun om ook daadwerkelijk dingen te leren om je situatie te veranderen en ook zo te houden.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:40

Celebi schreef:
Ik merk wel dat het nog steeds wat littekens heeft achtergelaten qua snel overprikkeld zijn, mijn concentratie is niet meer wat het geweest was en ben nog steeds vrij gevoelig voor stress (maar dat was ik sowieso al en het is dan ook niet gek dat mijn werk me over het randje geduwd heeft). Of ik echt helemaal 100% uit de burnout ben vraag ik me natuurlijk ook af..

Dit herken ik ook heel erg idd..Ik heb vanaf zomer 2020 10 maanden thuis gezeten met heftige burn-out klachten.

Toch, waarschijnlijk, destijds te snel weer, te veel uren gaan werken. Heb van juni 2021 tot half januari fulltime gewerkt en toen was het weer mis. Niet zo erg als toen omdat ik nu veel eerder aan de bel heb getrokken maar toch.

Het is gewoon echt klote en vraag me soms ook wel eens af of je ooit helemaal weer de oude word. ik merk ook nu dat mijn concentratie niet best is en ik veel heftiger reageer op drukte en prikkels als voorheen. Mijn lijf trekt de onrust soms letterlijk niet en dat is op bepaalde momenten iets wat ik maar moeilijk kan accepteren. Helaas, het is wat het is. Toch is het wel lastig omdat je het aan de buitenkant niet altijd ziet..

Maar ik houd mezelf dan voor, ik ben niet al zo ver gekomen om nu bij de pakken neer te gaan zitten. Het pad is lang en voelt soms echt wel als 2 stapjes vooruit en 3 terug. Zolang je er zelf maar vertrouwen in hebt dat het wel weer goed komt, komt dat ook echt wel. Uiteindelijk.. :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:33

Prikkelbaarheid en concentratie zijn wel te verbeteren, maar het is geen psychologie, dus de meeste mensen worden er niet in begeleid.
Aan de andere kant is het geen officiële medische diagnose, burn out, dus ook van die kant laat 'men' je vaak wat zwemmen.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:05

Dikke knuffel voor iedereen :knuffel:

Het is inderdaad een lange weg, zo'n burnout... Het lijkt soms nooit meer over te gaan. En in principe is dat ook wel zo - onderdeel van het herstel is inzien dat je niet verder kan op de oude weg, omdat je dan teveel van jezelf en je lijf vraagt. En je leven, je werk etc anders indelen. En je daarmee niet minder waard voelen dan een ander, maar dat het juist goed is dat je je eigen keuzes maakt.

Maar voordat je daar eens bent :+

Hier wel een 'succesverhaal'. Ik heb 7 jaar geleden een burnout gehad, en daarna nog een paar keer een terugval. De laatste terugval was twee jaar terug, toen ik net begon bij een nieuwe baan. Maar inmiddels werk ik weer 32 uur en doe ik daarnaast een post HBO opleiding. Dat is 1x in de 2 weken ongeveer een dag op 2 uur reizen met de trein, met daarnaast nog huiswerk opdrachten.

Ik moet wel zeggen dat het thuiswerken mij enorm geholpen heeft. Om rustig te kunnen werken zonder al de prikkels om me heen van bellende collega's bijvoorbeeld. En de mogelijkheid om thuis even wat anders tussendoor te doen, zoals de wasmachine aanzetten, zodat ik niet na thuiskomst ook al het huishouden nog moet doen. Gelukkig blijft het thuiswerken ook in de toekomst mogelijk dus dat is fijn! Ik heb ook een fijne teamleider en collega's die me hierom niet raar aankijken, dat scheelt ook een hoop.

Maar nog steeds moet ik echt wel rekening houden met het feit dat ik niet alles kan doen, tegelijkertijd. Ik kan niet de zaterdag én de zondag vol plannen met van alles. Ik heb echt tijd in mijn eentje nodig. Het grote verschil is dat ik nu grotendeels geaccepteerd heb dat dat onderdeel van mij is en dat ik zo in elkaar zit. En dat ik, door lief voor mezelf te zijn en rekening met mezelf en mijn snel geprikkelde zenuwstelsel te houden, wel 'normaal' kan functioneren. Mijn gevoeligheid is eigenlijk niet anders dan voor de burnout, alleen nu dender ik niet meer door 'omdat het moet'. Meestal :+ Ik heb nog steeds weken dat het minder gaat en het huishouden bv wat blijft liggen maar dat is ook menselijk.

Lang verhaal geworden haha. Maar wat ik dus wilde zeggen is dat het inderdaad een lange weg is die soms eindeloos lijkt, maar dat het absoluut mogelijk is om weer 'gewoon' te leven zonder constant het gevoel van stress en gehaast zijn, en niet kunnen voldoen aan de verwachtingen :(:)

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:25

Ik zit er middenin
Heel eerlijk ik zie op dit moment geen licht aan het einde van de tunnel

Mijn hoofd wil maar mijn lijf zegt op de meest vreemde manieren heel duidelijk NEE

Mijn werk belt om de week (erg veel vind ik) en elke keer dezelfde vraag of ik in de toekomst nog door wil
(Voor mij nu niet relevant)
Elke keer na een gesprek val ik weer in die kuil

Anyway ik heb hulp nodig maar hoe en wat kan ik doen/inschakelen

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:37

Dat is inderdaad veel GekOpFjorden. Heb je contact met de bedrijfsarts? Kun je daarmee misschien afspraken maken over de hoeveelheid contact met je werkgever? En heb je al met de huisarts gesproken over bijvoorbeeld een afspraak bij de praktijkondersteuner?
:knuffel:

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:05

Moirin schreef:
Dat is inderdaad veel GekOpFjorden. Heb je contact met de bedrijfsarts? Kun je daarmee misschien afspraken maken over de hoeveelheid contact met je werkgever? En heb je al met de huisarts gesproken over bijvoorbeeld een afspraak bij de praktijkondersteuner?
:knuffel:

Ik heb 26 april weer een afspraak, de vorige BA is er niet meer en ze moesten even op zoek naar een vervanger.
Ik ga dat zeker bespreken want het vele contact en aandringen op een contact moment benauwd me nu heel erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:57

Ik wil me ook graag melden hier. Ik zit nu in het traject van de 'nasleep' van de burn-out, en helaas is het dan nog steeds niet voorbij (gaat het uberhaupt ooit voorbij?).

GekOpFjorden, ik had dit precies hetzelfde! Ze zullen het destijds vast goed bedoeld hebben maar dat bellen de hele tijd met vragen zorgde ervoor dat ik me alleen maar onbegrepen voelde en druk ervaarde om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk weer te gaan werken. Ik heb dit toen inderdaad ook aangegeven bij de bedrijfsarts en toen heeft die in het verslag gezet dat contact over het werk word gezocht via haar en niet via de werkgever. Hopelijk kan jouw bedrijfarts je ook helpen! :(:)
Hulp zoeken heb ik via de huisarts gedaan. Nu had ik wel het geluk dat die mijn klachten heel serieus nam. Ik ben toen naar de praktijkondersteuner geweest en die heeft mij ingeschreven bij een psycholoog. Zat ongeveer 6 weken wachttijd op destijds. In die 6 weken ging ik nog wel naar de praktijkondersteuner als overbrugging zeg maar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:06

Oef als ik jullie verhalen lees vind ik het zo spannend om nu te gaan starten bij m'n nieuwe baan. Het kan super goed gaan nu de nare omstandigheden achter me kan laten, maar het stemmetje in mijn achterhoofd maakt me ook bang voor als het weer teveel wordt allemaal. 8)7

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:08

Celebi schreef:
Oef als ik jullie verhalen lees vind ik het zo spannend om nu te gaan starten bij m'n nieuwe baan. Het kan super goed gaan nu de nare omstandigheden achter me kan laten, maar het stemmetje in mijn achterhoofd maakt me ook bang voor als het weer teveel wordt allemaal. 8)7

Ik heb zelf ook last hiervan. Vertrouwen moet weer terugkomen maar is knap lastig hè..

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:09

Ik werd elke week gebeld, na overleg met de bedrijfsarts werd dat iig om de week. Dat scheelde al ontzettend qua druk vond ik..

Verder even geen energie om te reageren, ik ben er ook nog steeds niet helemaal...

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:28

Allemaal een dikke knuffel!

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:39

Ik heb nu 10 sessies gehad bij psyned (via werkgever) ik heb nog geen stappen gemaakt maar de vraag die ik dan heb (moet dat dan?)
Ik heb het idee dat ik maar op moet schieten en die gedachte maken me echt niet beter.

Ik heb wel al geleerd nee te zeggen en mijn eigen behoefte op de 1e plek te zetten dat geeft wel wat rust

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:05

Gek op fjorden, ik zou daar inderdaad ook druk van ondervinden en dat heel moeilijk kunnen verwerken achteraf.

Ik kon inderdaad ook alles behoorlijk vol proppen en nu moet ik gewoon bijkomen.
Zoals de zaterdagochtend, alle drie de kinderen rijden maar in twee verschillende lessen (wel achter elkaar) maar na zijn les moet ik die van 4 dus een uur bezig houden (neem wel een tablet oid mee maar ondanks dat wil hij toch aandacht) en dat zuigt mij leeg. Ik kan de zaterdagmiddag bijna niets meer hebben.

Na een hele drukke dag ben ik de twee dagen erna gewoon echt op.....

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:13

Ik heb er heel veel moeite mee dat mijn hoofd echt wel wil maar mijn lijf niet.

Vandaag bijv les gehad (aan de hand) en ik ben nu echt kapot

Vorige keer ohz (na 3 jaar geen paard gezien tw hebben) en ook echt moe

Ik baal daar wel van wil graag wat afvallen en in mijn gezonde situatie sporte ik 2 a 3 keer per week dat zie ik mezelf nog niet doen.
Dat is voor mij wel een leidraad zolang mijn hobby's nog teveel energie kosten hoef ik aan werk al helemaal niet te denken