Karl66 schreef:Wat een ongelofelijke onzinreactie. De slippery slope fallacy is wel een werkelijk probleem. Nee niet omdat we dan straks bestialiteit of pedofilie goedkeuren. Al was het alleen maar omdat een grondwet over de verhoudingen tussen burger en overheid gaan. En als je naar de afgelopen decennia kijkt, dan zie je dat die verhoudingen al behoorlijk veranderd zijn en niet ten goede. De verhouding is heel erg veranderd van de overheid is er voor de burger naar de burger is er voor de overheid. De burger wordt steeds meer gezien als iemand die verdacht is, die onbetrouwbaar is en die iets te verbergen heeft. Het gevolg is je als burger steeds vaker je onschuld moet bewijzen i.p.v. dat jouw schuld bewezen moet worden. Een voorbeeld daarvan is de huidige rel bij de belastingdienst, die mensen kortte op hun toeslagen omdat ze volgens de belastingdienst fraudeerden. Dat hoefde de belastingdienst niet te bewijzen, nee die mensen moesten bewijzen dat het niet zo was. Als je morrelt aan de verhoudingen tussen burgers en de staat, dan is dat wel een probleem. Wat je dan doet is een bijl aan de wortel van de rechtstaat zetten. Grondrechten zijn belangrijk om te beschermen, want als je één keer begint om er aan te morrelen, omdat je een goede reden denkt te hebben, dan wordt het steeds gemakkelijker om er aan te blijven morrelen.
Maar goed, nu weer ontopic.
Ho, wacht even.
Het is een beetje jammer (maar ook typisch iets van deze tijd) dat een toenemend aantal mensen falend of gebrekkig beleid van overheidsinstanties (zoals bekend is het een redelijke puinhoop bij de Belastingdienst) aanzien voor een bewuste strategie van de overheid om meer macht te krijgen op de burger. Dit zie je ook terug in de stikstofdiscussie. Er wordt van alles bijgesleept om maar aan te tonen hoe onbetrouwbaar en anti-burger de overheid wel niet is.
Feitelijk vertoon je hiermee m.i. dezelfde manier van complotdenken als de antivaxbrigade. Een kritische houding tegenover overheidsbeleid lijkt me op zich gezond, en dat er momenteel genoeg is om de huidige regering op aan te spreken lijkt me ook duidelijk, maar dat wantrouwen tegen de overheid an sich begrijp ik niet. Ik bedoel, we leven niet in de voormalige DDR.
En dan nu weer on topic.
Nog een vraagje voor Maxima: stel, er zou een vaccin ontwikkeld worden dat (een) bepaalde kankersoort(en) in de kiem kan smoren, dus kan genezen zonder dat er bestraling of chemo bij te pas komt, zou jij dat dan weigeren, ook voor je kind?
De discussie over de vraag aangaande de integriteit van je eigen lichaam vs het maatschappelijk belang van het voorkomen van een epidemie van ernstige ziekten is een interessante. Ik vind verplicht enten ook best ver gaan en alleen aan de orde bij een dramatische daling van de vaccinatiegraad en navenant gevaar voor de volksgezondheid. Andere middelen zoals korting op kbs vind ik wel geoorloofd.
Ik vind op basis van hetzelfde principe (nl. het belang van het waarborgen van de integriteit van het eigen lichaam) dat ouders verplicht kunnen worden hun kind op de reguliere wijze voor kanker te laten behandelen. Zij kunnen m.i. niet over het lichaam van het kind beslissen in een voor het kind potentieel levensbedreigende situatie. Dat moeten ze aan de artsen overlaten, ook al geloven ze niet in de reguliere geneeskunde, simpelweg omdat deze objectief gezien een veel betere kans op genezing biedt.
Alternatieve behandelingen kunnen in dat geval hooguit aanvullend op de reguliere behandelingen plaatsvinden.
Het wordt al een ingewikkelder verhaal als het een ouder kind betreft (zeg: 14+), het kind zelf heel duidelijk aangeeft dat het geen reguliere behandeling (meer) wil, en het geen zaak van leven en dood is, hetzij omdat het kind sowieso een grote kans heeft op herstel, hetzij omdat de kans op herstel/overleven minimaal is. Maar ook dan zou het niet de keuze van de ouder moeten zijn.