milou123 schreef:Ik heb in samenspraak met de docent besloten om na de tentamenperiode een college te gaan geven over autisme.
Nu zou ik graag jullie hulp willen.
Zouden jullie willen helpen door enkele vragen te beantwoorden?
- Hoe oud was je toen je een diagnose kreeg?
Zeven volgens mij, maar wel al langer vermoedens.
- Waaraan was het te herkennen dat je een vorm van ASS hebt?
Met stress merk je het het meest, vertrouwde zaken gaat het wel. Maar bij vreemde dingen zie je het overduidelijk.
Heb ook heel lang me toch afwijkend gevoeld doordat ik dingen niet helemaal begreep sociaal gezien.
De overprikkeling is erg onder controle nu, maar dat afsluiten van de buitenwereld heb ik lang gehad.
- Welke vorm heb je?
Asperger.
- Waar heb je 'last' van/moeite mee? Waarmee en hoe kunnen anderen jou ondersteunen?
Vermoeidheid, maar dat heb ik tot mijn Lyme nooit gehad dus die kun je skippen.
- Wat vind je de kwaliteit van je ASS?
Ik leerde vrij makkelijk altijd, en elke asperger heeft zo zijn ding waar hij/zij goed in is.
Dat leren is nu lastiger gezien ik nu ook ADD klachten heb sinds de Lyme, gaat wel steeds beter.
- Hoe kunnen hulpverleners ASS eerder signaleren in jou ogen?
Geen idee, geen ervaring mee.
- Wat moet er veranderen in de hulpverlening m.b.t. ASS, maar ook in de kinderopvang/het onderwijs van regulier onderwijs etc?
Meer begrip, meer kennis over alternatieve behandelingen, ook vanuit de wetenschap. Dan praat ik niet over homeopathie maar gewoon waar alles op draait, bijvoorbeeld voeding die imo met geluk toch dingen flink kan verminderen. (Al geloof jij dat niet, maargoed je vraagt mijn mening)
Ook de werking van het lichaam van een autist, en hoe het op bepaalde punten meer belast wordt door o.a. chronische stress zou denk ik zeker een verhoogde levenskwaliteit kunnen geven. Als je dit weet kun je er wat mee, want o.a. een bijnieruitputting kan autistische trekken flink verergeren.
Dit is niet alternatief, maar echt iets wat bekend is, maar waar niets mee gedaan wordt tot nu toe, en dat is jammer.
Dat zou een enorme winst zijn op het systeem, bij veel meer aandoeningen trouwens.
- Wat wil je hulpverleners (in opleiding) verder nog meegeven (over je ASS)?
Leer de psyche van een autist kennen!
Leer het systeem en de manier van denken kennen.
Dwarse reacties zijn vaak reacties uit onmacht, gewoon even de druk er af halen kan soms wonderen doen.
Dan zeg ik niet alles toelaten, maar even de druk er af, en niet in het heetst van de strijd iemand in the ''red zone'' duwen.
Daarmee bedoel ik dus echt paniek en niet meer bereikbaar.
Ze mogen uiteraard ook per PB beantwoord worden.
Alvast bedankt.
Het doel is overigens dat er meer bekendheid komt, zodat kinderen met ASS beter begeleid worden en/of het ook eerder opgemerkt worden.
Zodat ook zij een fijne, veilige jeugd hebben.
Al wordt het maar bij 2 kinderen eerder opgemerkt, of op een juiste manier met ze omgegaan, dan zijn het al 2 kinderen die een fijnere jeugd hebben.
Uiteraard ga ik voor alle kinderen.
Mijn visie hier.. Botst misschien tegen alles wat je leert op maar who knows wat voor kwartje er ooit valt.
