Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 20:26

En studeren bij je paard? Dat deed ik vroeger altijd. Zat ik in de hoek van de paddock of box te lezen en te schrijven.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:13

Jah dat zou ik kunnen doen, of proberen... Maar moet t eerst ff wat rustiger worden op stal, er is momenteel nog wat spanning :'( maar bedankt voor het mee denken :-)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:16

Hoi hoi, was ik weer met een vraag aan jullie... Hoe zijn jullie ervaringen met een homeopaat?? Ik zit erover te denken om hier naar toe te gaan... Ben zo moe, kan gewoon niet uitgerust wakker worden! Kan helemaal niet uitrusten lijkt t...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:46

Homeopaat heeft bij mij miniaal gewerkt. Het haalde wel heel even de scherpe kantjes eraf. Je kan het in elk geval proberen! Ik had zelf gewoon niet voldoende geduld omdat ik door de onrust steeds meer last kreeg van mn paniekstoornis. Wellicht als ik eerder was begonnen, dat ik beter resultaat had gehad.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:50

Oké bedankt voor je reactie!

Bij wie hebben jullie het meeste baat gehad om erover te praten? Ik ben namelijk echt intens moe, gevoel alsof ik in stort... Sleep mezelf voort, zelfs naar mijn paarden gaan zie ik tegen op! En wil er graag vanaf

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:22

Ik ben bij de huisarts geweest om bloed te laten prikken, zodat ik uit kon sluiten of het iets lichamelijks was (ik dacht dat ik misschien een hogere dosering Vitamine D pillen moest gaan slikken, of dat ik misschien iets onder de leden had ofzo). Maar ik bleek helemaal in orde, dus toen naar een psycholoog gegaan, mede ook door de paniekaanvallen. Ik kan je dus ook zeker aanraden om naar je huisarts te gaan en eventueel met een coach of psycholoog-achtig iemand te gaan praten. Zo krijg je meer inzicht in jezelf en krijg je ook handvatten hoe je anders met bepaalde situaties om zou kunnen gaan.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik door omstandigheden privé en op de werkvloer meer last heb gekregen van de paniekaanvallen (ondanks dat ik bij een psycholoog loop), waardoor het een stoornis is geworden en daar heb ik sinds kort medicijnen voor. Ik heb heel lang de medicijnen afgeslagen, ik wou het allemaal "zelf" doen (medicijnen gebruiken zag ik als een soort van falen), maar ik ben heel blij dat ik toch die stap heb genomen. Ik heb in de afgelopen weken al meer vooruitgang geboekt, dan in praktisch het hele voorafgaande jaar! Niet dat ik nu vind dat je aan de medicijnen moet gaan hoor, maar het is fijn om gewoon je situatie voor te kunnen leggen en daar professionele ondersteuning bij te krijgen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:57

Ik ben jaren naar een homeopathe geweest. Tot ze mijn vermoeidheid niet serieus nam en ik een week later bijna dood in het ziekenhuis lag.
Maar, dat zegt niets over homeopathie, eerder over de dokter zelf.

Verder zijn er zeker dingen waar een goede homeopathie dokter bij kan helpen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:43

Ik heb ook al bloed geprikt, en daar kwam uit dat ik kern gezond ben.. maar ook mijn eetlust is weg, heb gewoon geen zin in eten! :-( huisarts snapt er niks van, ik heb al s eerder bij de huisarts gelopen, en toen was ik volgens hem of depressief, of burn out! Ook bij de psych terecht gekomen, zij zei idd burn out.. maar dat was mn 2de al, en heb er toen even gelopen maar kon weinig voor mij doen, omdat ik alles wel wist ( wist mijn valkuilen etc etc) dus dacht misschien nu maar s verder kijken dan de huisarts..

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:41

grappig eigenlijk, herkenbaar dat je je valkuilen etc. al weet. Mijn dochter wist zo ook verschillende therapeuten te "bespelen". Daarom nu maar ff geen therapie meer. Mijn dochter heeft het trouwens ook, die vermoeidheid. Kan misschien ook komen omdat het in je hoofd nooit rustig is. Nu, na de vakantie en alles weer in ritme draait is het energie verbruik weer vreselijk hoog. Ik verwacht dan ook richting herfstvakantie weer een dipje...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:11

Het heeft niets met bespelen te maken. Het heeft er meer mee te maken dat je eigenlijk weinig positief naar je zelf kijkt. Dus als je ze vraagt naar valkuilen. Ja, dat zijn meestal geen grote plussen van jezelf. Of het zijn wel plussen, maar dan herken je ze niet.
Ga je mensen vragen 20 positieve dingen over zichzelf te zeggen, dan vallen ze veel sneller door de mand.

Overigens blijf ik vinden dat voor mensen die nooit rust in hun hoofd hebben en weinig van zichzelf overtuigd zijn, sport de beste oplossing is. De juiste sport geeft je een enorme afleiding en focus. Dan staat dus 2/3x in de week je hoofd even stil en is je geheugen leeg. Geeft enorme rust.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:37

Veulen84 schreef:
Het heeft niets met bespelen te maken. Het heeft er meer mee te maken dat je eigenlijk weinig positief naar je zelf kijkt. Dus als je ze vraagt naar valkuilen. Ja, dat zijn meestal geen grote plussen van jezelf. Of het zijn wel plussen, maar dan herken je ze niet.
Ga je mensen vragen 20 positieve dingen over zichzelf te zeggen, dan vallen ze veel sneller door de mand.

Overigens blijf ik vinden dat voor mensen die nooit rust in hun hoofd hebben en weinig van zichzelf overtuigd zijn, sport de beste oplossing is. De juiste sport geeft je een enorme afleiding en focus. Dan staat dus 2/3x in de week je hoofd even stil en is je geheugen leeg. Geeft enorme rust.

Ik rijd meerdere keer per week paard en fiets daarna veel (MB) en ik heb maar geen rust in mijn hoofd. Iedereen blért door elkaar heen en ik wordt er enorm zenuwwachtig van. Sporten heeft hier geen zin tegen, als ik in een goeie periode zit heb ik wel minder last van. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik nu depressief ben?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:59

Dat zou wel kunnen, eclair! Als ik me heel slecht voel, helpt sport ook niet altijd. Terwijl nu sporten heerlijk is! Zeker de pittige paardrijtrainingen die ik heb op het z-niveau dat ik nu rijdt. Als ik even met mijn gedachten weg ben, dan reageert mijn paard daar op en krijgt mijn trainer mij wel weer terug. Maar soms ben ik juist zoveel bezig met het moment dat zijn opmerkingen ("voorwaarts"/"terug") niet doorkomen haha.

Probeer anders eens lekker een keer alleen te gaan fietsen of paardrijden, dat werkt waarschijnlijk veel beter, aangezien je aangeeft dat iedereen door elkaar heen praat en dat je daar last van hebt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:04

Nou ja, ik rijd standaard alleen op de fiets en op het paard, maar in het hoofd gaat alles door elkaar heen. Ik was niet helemaal duidelijk :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:42

Het heeft ook iets te maken met focussen op de taak die je hebt. Dus bij fietsen, alleen maar zo hard mogelijk op de pedalen duwen. Of bij paardrijden alleen maar op het netjes op de letter rijden of ene zo net mogelijke overgang.
Heb je te weinig om te focussen dan is de taak/opdracht te eenvoudig. Zo ga ik bij wandelen juist altijd op hol in me hoofd. Dat kan ik al jaren. Daar hoef ik toch niet over na te denken.

Hoe meer je iets hebt om te focussen, hoe meer de dingen op de achtergrond verdwijnen. Soms komen ze daarna dan weer terug, maar een deel is ook weer vervaagd. Daarom probeer ik altijd te gaan rijden voor ik ga slapen 's avonds. Daarna probeer ik dan geen contact meer te leggen met mensen (geen visite/email enzo) dan heb ik de rust mee naar bed.

Natuurlijk is het lastiger om je te focussen als je overspannen bent of een burn-out hebt. Maar juist die focus kan je wel weer attenderen op de mooie dingen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:47

Bedankt voor de tips, als ik me beter focus gaat het ook beter. Maar ik kan mij niet zo goed focussen, dan moet ik me daar maar mee bezig gaan houden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:11

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:22

Geinig, link nummer 2 heeft weg van wat je doet als je gaat mediteren. Dan kan je ook werken met tellen en visualiseren.

Alleen bij mediteren is het niet erg als er gedachten opkomen, als dat gebeurt moet je proberen ze er gewoon te laten zijn (dus niet oordelen, door bijv. over die gedachte te zeggen "Sjezus, wat irritant, komt het alsnog omhoog" of als je aan de boodschappen denkt, dat je je daar niet op gaat richten). Je neemt waar dat die gedachten er is en vervolgens laat je hem weer gaan, door te gaan focussen op je ademhaling, de meditatiemuziek, of wat je dan ook doet tijdens mediteren.

Mij heeft het echt geholpen om rustiger te worden in mijn hoofd en soms lukt het me inmiddels om 15 minuten te mediteren, zonder ergens aan te denken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:27

Mediteren is natuurlijk gewoon een vorm van concentreren. Alleen voor veel mensen klinkt dat zweverig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:36

Ik dacht dat vroeger ook, maar voor iedereen die dit nog steeds denkt: mediteren is (als je het eenmaal een beetje hebt geoefend) een relax momentje voor jezelf! Je doet niets zweverigs, je gaat gewoon zitten of liggen en je concentreert je inderdaad. Het is ook heel handig in te zetten in situaties waarin je wat gespannen bent!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:39

Bedankt voor alle tips, hiermee ga ik oefenen!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:29

Bedankt voor alle antwoorden, en tips.. Ik fiets iedere dag, ga naar mn paarden wandel met ze, maar ik blijf in mijn hoofd malen.. maar ik wil rust!! Wbt de psycholoog, als zij mij vragen stelt dan krijgt ze eerlijk antwoord, maar ze heeft meer om me gelachen, omdat een van mn valkuilen is dat ik altijd voor andere klaar sta, en mezelf altijd voorbij loop.. en dat kost mij veel energie! Ze zei ook, je weet wat je verkeerd doet.. en alleen jij kan ze oplossen.. dat weet ik , maar makkelijk is anders.

Ik zal eens gaan oefenen op mediteren... Misschien krijg ik dan wat rust. Want wil zo graag van deze voort slepende vermoeidheid af! En de huisarts kan niks vinden

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:58

Hallo
Ik ben ook HSP..
Ik ben mezelf er bewust van maar vind het regelmatig lastig om mee te dealen. Vooral werk levert regelmatig de nodige stress en vermoeidheid op.
Ik heb steeds het gevoel dt ik iets anders moet gaan doen..lmaar wat..
Ik heb 2 prachtige kindjes en geweldige paarden.. Ben 29 en ben het zo zat om steeds maar moe te zijn en niet te kunnen zijn wie ik ben aaargg... Ik trek ook zo aan wat andere vinden.

Wellicht hebben jullie tips

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:03

Iets gaan doen waar je je wel goed bij voelt! Maarja, dat is natuurlijk makkelijk praten in deze tijd...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:43

Ik ben ook altijd zo bezig met geen fouten maken en aan verwachtingen van anderen voldoen, dat ik er moe van wordt, letterlijk. Mijn vriendinnen gaan weleens een avondje kletsen. Geen drukte, gewoon gezellig bij elkaar op de koffie. Ik wil graag mee, het geeft me psychisch een boost, maar eigenlijk kan ik niet. Een avond laat naar bed en ik loop de volgende dag met dikke wallen onder m'n ogen en hoofdpijn... ik wil zo graag leuke dingen doen naast mijn werk, maar dat kan gewoon niet! Als ik een fulltime baan heb, (en momenteel zijn mijn uren verdeeld over zes dagen, echt niet prettig!) leef ik voor die baan en kan er verder niets bij. Mijn energie is dan gewoon op!
Ik herken je situatie dus wel, phietje

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:23

Jah..idd iets doen waar je goed bij voelt. .

Ik weet alleen ook niet goed wat...ik kan slecht knopen doorhakken en ben ik mis daarin wat zelfvertrouwen. Om gewoon in het diepe te springen...

oh een avond/weekend moet ik ook ontgelden. .oeff.. kab dan ook vaak niet slapen .