Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:51

Fijn jesito!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 23:12

Goed om te horen jesito!

De scopie zegt bij iedereen wat anders. Ik had wel 2 "vlammetjes" naar boven en een naar onderen waar ze biopt van heeft genomen. Ze deed er rustig over maar bij mij voelt het niet ok en vorige x zat mijn gevoel er ook niet naast. Ik ga ook nog eens in de alernatieve sector kijken wat die te zeggen hebben.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:25

Fijn, Jesito!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:10

Blijkbaar werd hier meegelezen, kreeg vandaag de oproep in de bus ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:35

sMieke schreef:
Goed om te horen jesito!

De scopie zegt bij iedereen wat anders. Ik had wel 2 "vlammetjes" naar boven en een naar onderen waar ze biopt van heeft genomen. Ze deed er rustig over maar bij mij voelt het niet ok en vorige x zat mijn gevoel er ook niet naast. Ik ga ook nog eens in de alernatieve sector kijken wat die te zeggen hebben.

Wat een serieuze optie kan zijn is een orthomoleculaire arts (of eventueel therapeut). Die weten erg veel van wat je dmv simpele dingen als voeding en voedingssupplementen kunt doen om je weerstand te verhogen.
(Om de gedachte te bepalen: waar een gewone arts antibiotica geeft bij een keelontsteking, krijg je het advies om eventueel naast de abkuur zink te slikken, darmflora preparaten, vitamine C en D of hoe het maar blijkt uit het onderzoek. )

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:35

Hoi Janneke! ja inderdaad. mijn broer zit een beetje in die wereld en heeft wat artsen die mij verder zouden kunnen helpen. raar eigenlijk he.. wij als boeren mogen dieren niet zomaar ab spuiten maar wij krijgen het wel zomaar haha.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:08

Mag ik iets vragen.. Een standaard uitstrijkje, kijken ze daarbij naar of je baarmoederhalskanker hebt of kunt hebben? Heb namelijk al een tijdje veel pijn maar heb ook vvf gehad.. Ik ga volgende donderdag naar het ziekenhuis maar ik en toch een beetje ongerust. Echter heb ik nog niet zo lang geleden een uitstrijkje gehad.. dus vraag me nu af of ze daarbij erop checken..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:02

gabyfedde schreef:
Ik ben vorig jaar in NL voor het eerst geweest. Moest 2x, want eerste keer was het mislukt. Maar gelukkig was alles goed.
Ben ondertussen verhuisd naar Zweden. Hier doen ze het anders, je krijgt geen oproep maar er wordt gewoon een afspraak voor je gepland en je krijgt dan een brief met info en wanneer je moet komen. Ben, ondanks dat ik pas net geweest ben en alles 100% goed was, gewoon maar gegaan. Liever een keer extra gecontroleerd (niet dat ik het prettig vind ofzo...) dan een keer te weinig. Ging er een stuk professioneler aan toe dan bij mijn huisarts in Nederland (dit was in het ziekenhuis). Uitslag laat max. 10 weken op zich wachten, dus ik moet nog even geduld hebben.

Geen 10 weken, maar 4. Hier geen uitslagen in Pap waarden, maar gewoon: Normaal. Had niet anders verwacht, maar toch fijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:58

Cowgirltjuh schreef:
Mag ik iets vragen.. Een standaard uitstrijkje, kijken ze daarbij naar of je baarmoederhalskanker hebt of kunt hebben? Heb namelijk al een tijdje veel pijn maar heb ook vvf gehad.. Ik ga volgende donderdag naar het ziekenhuis maar ik en toch een beetje ongerust. Echter heb ik nog niet zo lang geleden een uitstrijkje gehad.. dus vraag me nu af of ze daarbij erop checken..

In principe gaat 'een uitstrijkje' over de cellen van de baarmoederhals, of er ontstekingen, "onrustige" cellen zijn of idd kanker.
In principe om de 5 jaar is voor Nederlandse vrouwen voldoende, tenzij de gynaecoloog of huisarts tussendoor, vanwege klachten een extra onderzoek wil doen. (Heb je een "tussentijds" uitstrijkje gehad dat helemaal goed was, schuift de datum van het bevolkingsonderzoek gewoon op.)

Naar, dat je veel pijn hebt en je ongerust maakt!
Hopelijk kunnen ze in het ziekenhuis iets, of nee: veel voor je doen.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:22

Ok Janneke, dus normaal gezien zou dat tijdens het uitstrijkje getest zijn? Ik weet dat ze getest hebben op schimmels etc.. Maar wist niet of er ook standaard op kanker getest werd.. Ga straks nog even naar de HA bellen ter bevestiging.. Zou al een hele geruststelling zijn als het geen kanker is..

Heb namelijk sinds een tijdje ook heel veel last van mn darmen/buik en omdat dat vaak gepaard gaat.. Maar heb ook niet zo'n goede darmen, daarvoor ga ik vanaf volgende week naar de dietist..

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:40

Nee, ze testen niet op 'kanker'. Waar ze op testen zijn of er onrustige cellen zijn, die mogelijk in de toekomst zouden kunnen uitgroeien tot kanker. Maar niet alle onrustige cellen worden kankercellen.
Lees anders even hier : http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... halskanker daar staat alles denk ik goed uitgelegd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:08

Cowgirltjuh schreef:
Ok Janneke, dus normaal gezien zou dat tijdens het uitstrijkje getest zijn? Ik weet dat ze getest hebben op schimmels etc.. Maar wist niet of er ook standaard op kanker getest werd.. Ga straks nog even naar de HA bellen ter bevestiging.. Zou al een hele geruststelling zijn als het geen kanker is..

Heb namelijk sinds een tijdje ook heel veel last van mn darmen/buik en omdat dat vaak gepaard gaat.. Maar heb ook niet zo'n goede darmen, daarvoor ga ik vanaf volgende week naar de dietist..

"Goede darmen" hebben een goede darmflora. - Daar kan een diëtist een beetje bij helpen (op goede voeding gedijen de goede bacteriën beter) - maar het beste is om ook goede darmflora preparaten te slikken.
En je kunt idd als vrouw een vaginale infectie met/door schimmels krijgen, omdat je in je darmen te veel schimmels "aan boord" hebt. Met goed eten plus goede darmbacterien verdwijnen de schimmels weer.

En de meeste huisartsen gebruiken een speculum als ze op schimmels onderzoeken, dus of er daadwerkelijk 'een uitstrijkje zoals bij het bevolkingsonderzoek' is gedaan, dat kan de assistente je zo vertellen - maar als vrouw die dat onderzoek laat doen, merk je dat soort dingen niet echt op.

(En schimmel is een prachtige kleeur paard - maar als we het over microscopen en zo gaan hebben "wil ik. ze niet in mijn box hebben" en ook niet in mijn lijf.)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:46

Nou mijn uitstrijkje moet weer opnieuw, de dame had het niet goed gedaan. Ik vond het al zo vreemd dat ik er helemaal niks van voelde, het doet normaal altijd zeer. Maar ik dacht: zohee, die is handig! :D
De assistent vertelde me dat je het uitstrijkje niet binnen 6 weken mag herhalen dus dan zou het ergens in de zomervakantie uitkomen, dat gaat hem niet worden. Dus in september nog maar een keer proberen.
Ontzettend vervelend dit. -O-

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:25

Pap 0 is altijd vervelend. Mijn aller eerste die ik deed was een 0. Daarna wel eens een moeilijk uitstrijkje gehad waarbij ik bang was een pap 0 te hebben, maar gelukkig altijd dan toch gewoon een pap 1 binnen.

Gaf ze aan waarom het niet binnen 6 weken mocht? Kan dat niet zo goed plaatsen....

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:05

Nee dat heeft ze niet gezegd, ik vond het zo vreemd, maar was een beetje te verbouwereerd om te vragen waarom niet. Ze heeft niks geraakt met dat wattenstaafje van d'r, dus er kan ook niks stuk zijn.

Ik denk dat ik mijn volgende afspraak maar bij de gynaecoloog doe. Ik vind deze arts ook vrij laks met dit gebeuren. Het is zo anders dan bij mijn vorige huisarts.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:01

Maar heeft je huisarts of de assistente het uitstrijkje gemaakt?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:31

Een dokter in opleiding. En zij was echt heel lief.
Mijn vorige huisarts belde zelf met de uitslag (de assistente mocht nooit de uitslag geven) en wilde altijd dat ik het liet controleren door de gynaecoloog. De huisarts die ik nu heb belt niet met de uitslag maar ik moet zelf bellen en dan gaat de assistente opzoeken wat de uitslag is. En dan weet de assistente verder ook niet zo goed wat de procedure is volgens mij, dus dan ben je gauw uitgepraat.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:25

wat vervelend Cookies! moeten we beide tot september wachten (ik word daar echt gek van met tijden)

nog een vraag aan jullie.
ik werd aangeraden om weer met de pil te starten omdat ik pap3a2 had icm met pcos (polycysteus ovaria syndrom) wat ervoor zorgt dat ik met de 21 cysten niet ongesteld word. de wanden van baarmoeder zouden daarom verhoogd kans op bmhk hebben... maar ik heb nu last van z'on hormonale disbalans dat ik met tijden letterlijk doordraai en van ellende alleen maar kan janken.. over de buikpijn maar te zwijgen... er zijn dagen bij dat ik gewoon altijd koorts heb. en ik denk dat de pil mijn disbalans juist versterkt... ik heb nog geen contact gehad met de orthomoleculair arts.. dat staat op to do lijstje van maandag... mijn vriend zegt ook dat ik zonder pil een stuk vrolijker en krengerig was.. :(
ik wil gewoon kost wat kost die hormonale disbalans kwijt... ondanks dat ik onvruchtbaar ben en de pil gebruik toch al 2x een zwangerschapstest gedaan omdat mijn buik en borsten opzwollen en ik echt zwaar emotioneel in de oliebol was.. ik kan gerust in 5 minuten hyper vrolijk, depressief, gevoelloos en weer naar hyper vrolijk gaan.

dit onderzoek helpt dan ook niet echt geruststellend:
''Tussen 1985 en 2001 werd langzaam maar zeker duidelijk dat het Human Papilloma Virus (HPV) de voornaamste oorzaak is van baarmoederhalskanker. HPV is een seksueel overdraagbare ziekte. Rond 2001 werd bekend gemaakt dat dit virus voor 99,7% van de gevallen van baarmoederhalskanker verantwoordelijk is. Het lichaam van de vrouw kan zich van nature beschermen tegen dit HPV. Twee zeer belangrijke nieuwe onderzoeken in Engeland tonen echter aan dat het gebruik van de pil deze natuurlijke afweer sterk aantast. '' bron: De onderzoeken staan in dit boek: No More Periods?: The Risks of Menstrual Suppression and Other Cutting-Edge Issues about Hormonesand Women's Health by Susan Rako (Hardcover - April 2003)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:36

sMieke ik ben het helemaal met je eens dat de pil rotzooi is. Ik ga m nooit meer slikken wat ze ook zeggen.

In jouw geval zou ik eens kijken naar een goede acupuncturist. Ik ken meerdere meiden die er baat bij hebben gehad en ook kruiden kregen voor hun cyclus en hormoonbalans. Verder zijn er ook supplementen die je kunnen helpen. Prime rose oil en tarwekiemolie bijvoorbeeld. Als je wilt kan ik het voor je opzoeken, pm me dan even en ook waar je woont wellicht zit er een goede acupuncturist vlakbij dat ik weet.

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 00:19

Interessant topic. Hier ben ik al jaren onder controle ivm afwijkende uitstrijkjes.
Vorig jaar pap 1, moest nu op controle komen indien weer pap1 was ik er voor 5 jaar vanaf.
Helaas nu weer pap3B. Vorige week weer een colposcopie gehad. Aardig wat witte plekjes te zien onder jodium. Dit was een eerdere keer met 3b niet. Toen had ik cin1. 2 juli verdere uitslag er zijn 2 biopten afgenomen.
Waarschijnlijk moet ik wel voor een lisextie verwacht de gyn. Iemand hier ervaring mee?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 00:58

Ja, ik had pap3b met cin3 en kreeg een lis. Ik heb het onder narcose laten doen. De ingreep zelf viel me enigszins mee, na een dag of 2 voelde ik me weer vrij goed. Maar psychisch heb ik het wel zwaar gehad in die periode.

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 01:10

Is er een reden dat er bij jou voor narcose is gekozen? Bij mij had ze het over plaatselijke verdoving.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:12

Ik heb ook een lisexcisie onder volledige narcose gehad. Was mijn keuze omdat ik geen behoefte had om 'erbij' te zijn. Ingreep viel verder mee, heb alleen een tijdje gevloeid.
Vervelend, een 3B, maar ik zou de lis altijd laten doen. Dan is het iig weg.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:30

Mijn gyn zei dat bij 3b nog maar de vraag was of ze wat ging doen. Ze vond me (24) nog erg jong.. kan me voorstellen dat je kiest voor narcose. In Tilburg is plaatselijk volgens mij gangbaar..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:31

Ja ik heb erom gevraagd en ik adviseer het ook als iemand het vraagt. Nou heb ik al heel wat gynaecologische ellende gehad dus mijn emmertje zit vol wat dat betreft. Maar ik vond het heel fijn om het niet mee te krijgen. Ze houden toch een soort bbq in je doos... en die prikken enzo... nee niks voor mij maak me maar weg. En die keuze moet je altijd krijgen!! Sommige ziekenhuizen beginnen er niet over maar je hebt daar echt recht op.

Bij 3B moet volgens de NVOG standaard volgens mij altijd een lis volgen. Dus dat vind ik een gekke uitspraak. Misschien als het cin1 is dat dat nog kan, maar ik vind het tricky.