Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:42

Susan, dat was bij mij ook ja. De zuster keek even met aanleggen en hup weg was ze weer. Ik heb het ook nog gepresteerd om bij beide kindjes op 1 van de drukste dagen te bevallen.
Bij Jelle was de begeleiding best goed. Maar ik was toen ook zo zwak/ziek door veel bloedverlies dat ik hem zelf niet kon pakken om te voeden. Dus of mijn man deed dat, of ik belde de verpleegster. Die keek dan meteen mee en hielp.
Maar bij een 2e gaan ze er denk ik vanuit dat je het wel weet. Terwijl ik bij Jelle op dag 4 al met BV ben gestopt.
Maar Emma pakte ik zelf, ik vond het dan onzin om te bellen om mee te kijken met aanleggen eigenlijk. De eerste keer keek ze mee, toen zei ze, nou je kan het al, en liep weg. Daarna keken ze dus niet meer mee. Terwijl ik dus in het zkh een giga kloof heb ontwikkeld, dus het zou wel fijner zijn als ze er iets meer tijd voor maken of iemand extra voor in dienst nemen of iets.

Gistermiddag ben ik om half 5 met de kindjes gaan wandelen. Emma had ik om 14u gevoed, en om 15u nog een flesje na. Toen we terug kwamen sliep ze nog, en om 21u heb ik haar maar wakker gemaakt... Gevoed, flesje na weer, en naar bed, ze sliep tot half 8! Net weer gevoed en tot nu toe nog geen flesje na.
Ga nu nog even nakolven.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:44

Hier ook hele slechte begeleiding gehad in het ziekenhuis. Maar ook de begeleiding van de kraamhulp (ja dat die slecht was wisten we al. :D) vond ik niet goed achteraf gezien. Yasemin kreeg KV via de fles (en daarna nog BV via de fles, alles wat ik gekolft kreeg, kreeg ze) terwijl ik liever bijvoorbeeld fingerfeeding ofzoiets had gedaan. Gelukkig is het allemaal nog goedgekomen met veel moeite. Maar bij een tweede weet ik wel precies hoe ik het wil.
Sowieso duurde het 4 uur voor ik Yasemin voor het eerst aan de borst kreeg en de 2e x pas midden in de nacht (zo'n 14 uur na de geboorte) en daarna pas de volgende ochtend met een lactatiekundige die me ook slecht hielp vind ikzelf.
Bij een tweede laat ik wel horen hoe ik het wil, nu was ik gewoon te onervaren om er wat van te zeggen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:50

Ja in de fles is niet zo goed he, alhoewel wij Emma ook gekolfde melk in de fles hebben gegeven hoor.

Emma kreeg zelfs in het zkh een cupje KV de eerste ochtend. Ze was om 18:15 geboren, en eigenlijk ben ik die avond en nacht de hele tijd aan het voeden geweest. Erg goed voor de produktie natuurlijk, dat is ook de bedoeling de eerste dag/nacht. Maar ik herkende het niet zo van bij Jelle, want die sliep best veel die eerste nacht. Dus ik vroeg het 'smorgens aan de verpleegster, die keek en zag dat ik heel veel had gevoed. Toen kwam ze dus met een cupje KV aan. Toen ik dat later aan de kraamhulp en LK vertelde, vonden ze dat heel slecht!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:59

Ik had wel door de fles gewoon meer problemen om haar uiteindelijk weer aan de borst te krijgen. Ze heeft in eerste instantie maar 2 dagen KV gehad en daarna zijn we weer gaan proberen haar aan de borst te krijgen maar dat ging dus gewoon niet goed. Daarom zou ik de volgende keer liever fingerfeeding of cupfeeding doen.

Waarom gaf ze dan een cupje KV eigenlijk? Beetje raar wel.
Hier zeiden ze telkens in het ziekenhuis dat ze 48 uur zonder voeding kon, maar toen de kraamhulp er was was er halve paniek omdat ze zo aan het fladderen was door te lage bloedsuikerspiegel. Dus toen moest er snel KV komen. Mijn productie was ook helemaal niet op gang gekomen. Die heb ik met de kolf op gang geholpen. Gelukkig heeft ze wel echt iedere druppel melk van mij binnen gekregen, maar dat was dus lang niet genoeg voor haar de eerste dagen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:06

Ja dat vroegen wij ons ook af. En ik wist niet dat er ook nog andere mogelijkheden waren. Terwijl je lijkt mij niet zo snel een cupje KV geeft bij een mama die BV geeft?
gelukkig spuugde Emma bijna alles uit. :P

Ja door de fles gaat het moeilijker he, maar dat zeggen ze ook met een speen toch?
Je hebt ook zo'n set die je om je nek hangt, dan ligt je kindje wel aan de borst en komt er KV/gekolfde melk via een slangetje in de mond nog.

Emma heeft nu 2,5 maand via de fles gehad, ik vind het nog steeds bizar dat ze gewoon in 1 keer nu de borst pakt. Soms heeft ze wel moeite met wachten op de TSR, dus ik denk dat ik die neusspray bij de HA ga vragen. Moet toch morgen bellen tijdens telefonisch spreekuur voor Jelle z'n gewicht.

Heb net hele gave foto's gemaakt van de kindjes, zal ze hier nog wel posten. Hopelijk zijn ze goed genoeg om er eentje aan de muur te hangen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:10

Echt super dat je haar aan de borst gekregen hebt hoor. :j
Vaak zit het er wel in! Gek eigenlijk he.
Ik heb een vriendin waarvan haar dochtertje prematuur geboren is (met 33,5 week) en die was te zwak om aan de borst te drinken dus zij kolfde ook. Maar toen het kindje 3 maand oud was gingen ze samen douchen en hapte ze ineens aan de borst. Terwijl zij het eigenlijk al opgegeven had. Zij heeft haar toen gewoon weer aan de borst gekregen. :j

Ik heb het hier eerst met een tepelhoedje gedaan. Het was ook extra moeilijk omdat ik héle vlakke tepels heb, dus die kon ze al niet goed pakken.

Ben benieuwdf naar je foto's! :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:15

Dat is gewoon heel slecht bv beleid als ik dat zo lees. Waarom heeft ze kv gehad? Juist daardoor kwam jouw bv waarschijnlijk slecht op gang. Een kindje kan bv veel beter gang helpen als een kolf. En een kindje wat vol zit van voeding gaat echt niet meer bij de moeder drinken. En idd fles/speen de eerste dagen is ook beter van niet. Helaas kiezen ze meestal daarvoor omdat dit voor hun denk ik makkelijker is als steeds erbij blijven met aanleggen, etc etc. Dan is het zeker knap dat jullie beiden ( Samantha en Nathalie) nog bv geven, want al die kunstgrepen zorgen er juist voor dat de productie niet op gang komt, of dat je later in de bv periode flinke dips kunt krijgen in je productie.

Marinde wilden ze de eerste nacht van mijn opname ook kv uit een cupje geven. Ik ben geloof ik niet zo lief geweest tegen de zuster toen, maar de boodschap was duidelijk. Bovendien, ik was toch al wakker gemaakt door haar dus kon ze ook net zo makkelijk mijn dochter even helpen aanleggen.

Samantha: ik was ook bevallen op een topdag, heb nog zo'n 4 uur op de verloskamer gelegen nadat ik gehecht was, voor ik naar de afdeling kon, da KA moest Marinde nog controleren. En dat bedje lag echt beroerd.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:02

nou de foto's, ik kon niet kiezen, welke is nou leuk om uit te vergroten?

Emma alleen

Afbeelding

Afbeelding

Met Jelle samen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Welke is nou leuk om uit te vergroten, want Jelle staat op bijna alle foto's met een gek gezicht.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:00

Aahhhh wat een popjes!!!!

Sja kunstvoeding word bij ons alleen bijgegeven op medische indicatie, als het kindje bijvoorbeeld te ver onder geboortegewicht is gezakt.
Verder: in principe hebben ze echt genoeg aan wat er uit de borst komt ( ja zelf aan een paar druppels de eerste paar x ).

Een goede begeleiding bij aanleggen ( ook in het zh ) is erg belangrijk, zo verminder je de kans op kloven en bortsontsteking.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:05

Ja ik vind het nu ook raar dat ze het gaven. Toen wist ik het niet, ik dacht ja doe maar, ik ging ervan uit dat zij het wel wist.
In de kraamweek op dag 8 was Emma ook teveel afgevallen, toen hebben we idd ook KV bijgegeven.

Wat zouden jullie doen. Ik ben nu sinds maandag weer aan het aanleggen. Gaat redelijk, soms duurt de TSR haar te lang.
Maar ze zat ervoor op 4 voedingen, 8-12-16-20u. nu wil ik graag dat ze aan de borst drinkt natuurlijk. Maar vind het ook wel lekker dat ze zo goed doorsliep. Om mijn produktie omhoog te krijgen kan ik natuurlijk het beste aanleggen aanleggen aanleggen, en niet nakolven en in de fles geven en zeker geen KV. Maar ja, dan weet ik al dat ze de nachten ook niet meer doorslaapt. En dat ik overdag om de 1-2 uur aan het voeden ben.
Wat is nou wijsheid he, ik ga ook over ruim een week weer aan het werk. Vind het niet erg dat ze overdag wat vaker komt, maar die nachten zijn wel fijn zo, zeker als ik weer werk.
Zal ik haar gewoon overdag laten komen op verzoek, en dan de avond een flesje nageven?
Laatst bijgewerkt door Samantha_ op 04-11-10 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:06

In het ziekenhuis grijpen ze wel sneller naar de kv als de kraamzorg heb ik het idee...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:49

Samantha! Ik zag de eerste foot van je dochter en werkelijk waar, het had mijn dochtertje kunnen zijn! :j Dat gezicht, dat haar! Het lijkt zo erg dat als ik het aan mijn moeder zou laten zien dat ik denk dat ze mijn dochter is! :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:57

Samantha ik denk dat wij daar jou niet mee kunnen helpen. Dat is echt een keuze die je zelf moet maken.
Ik zou voor mezelf zeggen, volledig op BV en gewoon mee gaan met het ritme dat ze dan krijgt.
Waarom denk je dat ze dan niet meer door gaat slapen? Je weet het nooit. Het ritme van doorslapen zit er gewoon in bij haar toch? Het kan natuurlijk dat ze wakker wordt maar het kan ook goed zijn dat ze door slaapt. :j Maar ik zelf zou gewoon over gaan op volledige BV. Maar ik voed nu ook meestal nog 1 x per nacht, sommige nachten slaapt ze door en soms komt ze weer voor een voeding.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:06

Ik zou het ook doen hoor samantha: wist je dat er in de borstvoeding een slaapverwekkend middeltje zit waar ze zo lekker rozig van worden ;)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:26

nou nu weer een flesje omdat ze bleef huilen gillen spartelen trappen...
het begon vd week zo goed. ;(

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:34

Niet druk om maken en doorzetten hoor! Het kan soms even minder goed gaan toch! Was het omdat de TSR niet kwam?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:37

Nathalie schreef:
Niet druk om maken en doorzetten hoor! Het kan soms even minder goed gaan toch! Was het omdat de TSR niet kwam?

ja dat denk ik wel.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:41

Een tip:

Leg haar naast je en zet even 3 minuutjes de kolf erop...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:44

Idd hele goede tip denk ik.
Ze zou denk ik toch moeten leren om de TSR aan te zuigen.... doet ze dit wel? Of wil ze net zoals bij de fles gewoon meteen drinken?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:56

Beccz schreef:
Een tip:

Leg haar naast je en zet even 3 minuutjes de kolf erop...

Ja dat lukte vd week wel maar kreeg nu helemaal geen TSR meer?
Nathalie, ene keer pikt ze het wel dat het even duurt, meestal 'smorgens wel, maar overdag vaak niet?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:00

Ja ze is natuurlijk gewend dat de melk meteen komt.
Je zou oxytocine spray kunnen proberen. Misschien dat als ze door heeft dat de melk vanzelf komt aan de borst dat het steeds beter gaat. Maar op de 1 of andere manier moet ze toch weten dat het niet meteen komt zeg maar, en of dat kan met die spray weet ik niet...
Al zou je daarmee misschien steeds iets sneller aan kunnen leggen, dus dat het steeds ietsje langer duurt voor de TSR komt?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:06

Ja, die is alleen op recept te krijgen toch?
Zie mijn HA in staat om dat onzin te vinden...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:10

Ja, dat wel. Sommige doen er heel moeilijk over en sommige niet.. Ik kreeg hem zo, nog wel bij een vervangende arts.
Ik zou 't gewoon proberen.

Al zat ik net te denken, als het meestal wel goed gaat, is het gewoon iets dat moet wennen denk ik. Misschien als ze teveel honger heeft dat ze niet zolang wil wachten? Misschien ietsje eerder aanleggen dan? Zit maar een beetje te denken hoor hihi, misschien heeft iemand anders nog goede tips.

En anders misschien een lactatiekundige? Die worden vaak vergoed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:16

Ja maar het gekke is, 'smorgens pakt ze het wel, lijkt mij dat ze 'smorgens meer honger heeft dan in de middag zo?

Jelle had haar wakker gemaakt. :o
Ik was beneden, hij was z'n bed uit gegaan, en lag in mijn bed naast Emma met al z'n speelgoed erbij, armpje om haar heen. Ze begon toen ook pas net te huilen, dus weet niet hoe ze nou wakker werd, van hem of van honger.

LK kan ja, maar ik heb die al eens gehad in de kraamweek, en er wordt maar 115 euro vergoed, dat bezoekje was al 95 euro. We zitten nu nog even krap bij kas dus wil het eigenlijk liever niet.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:18

Maar met 1 consult heb je toch een maand hulp. (hier wel tenminste)

's Ochtends is ze misschien gewoon meer ontspannen en rustiger door het slapen. Ik weet ook niet hoe dat kan.

Wat ik zelf denk ik zou doen was gewoon de spray halen (iig even bellen, en je HA moe thet wel geven hoor) en die dan alleen gebruiken als ze echt boos wordt. Of idd de kolf als dat werkt.
Ik zou wel altijd eerst proberen zonder de spray.