B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:21

MarjanB

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:33

Ja neem dat mee naar dokter dinsdag. Had ergens gelezen dat folium juist weer hoog is?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:37

Foliumzuur is volgens mij precies goed :) Mijn Foliumzuur is 17, dat was geloof ik tegen het hoge aan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:51

Ok mooi :-) ga ik dinsdag wel met dokter bakkeleien.. Vraag me ook af of die pillen toch voor een hogere waarde hebben gezorgd.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:52

Volgens mij moet de waarde tussen 150 en 700 ofzo in zitten. Maar ook bij een laag/normaal waarde kun je klachten hebben en heel ziek zijn. Ieder persoon heeft weer een andere waarde. De een is ziek bij een waarde van 250 de ander is pas ziek bij een waarde van 80.

http://stichtingb12tekort.nl/paper_refw ... 2dec07.pdf print dit maar uit en neem het maar mee.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:44

KellyG; al een reactie gehad? http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php?topic=15963.0

Ik had me weer laten prikken op alles omdat het allemaal bergafwaards gaat.
Toevallig had de HA al een prikformulier klaar liggen want hij wilde de waarde van B12 weten.. Kansloos!
Maar goed vandaag gebeld voor een afspraak, en kreeg de mededeling dat ik ijzertabletten krijg voor 3maanden, dus er zal wel een ijzertekort zijn. Meteen maar een afspraak gemaakt dat die torenhoge B12 waarde niet betekend dat ik niet meer ga prikken *zucht*

Maar goed ik ben wel blij dat ik ijzer tekort heb want d\at zou zomaar eens kunnen verklaren waarom ik niet verbeter. Wel ga ik vragen om onderzoek waar die tekorten vandaan komen aangezien ik gewoon netjes elke dag vlees en groentes eet :/

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:56

Ik moet nu de eerste drie maanden blijven doorprikken (om de drie dagen) en daarna moet ik terug naar de huisarts, gaan we stoppen met prikken en dan word ik doorgestuurd naar de diëtist om te kijken hoe we een geschikt dieet voor mij op kunnen stellen om uit mezelf het b12 hoog te houden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Als ik de verhalen hier lees ben ik bang dat het niet gaat werken, maar ik heb niet zulke erge klachten als een stel van jullie hier.

En iemand ervaring met zelf prikken en dan op stage in het buitenland gaan? Mag je spuiten ed meenemen in je koffer/handbagage? Dat vraag ik me toch af :')...

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:13

Misschien een tip voor een heleboel mensen met vitamine B12 tekort: Laat je eens behandelen door een osteopaat. Hij of zij kan er voor zorgen dat je lichaam meer in balans komt en de vit B12 beter wordt opgenomen. Zeker het proberen waard!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:16

Jen, vervelent dat het steeds slechter gaat :(:) Zou het ook van de methyl kunnen komen? Prik je nu om en om? Zo niet dan zou ik weer om en om gaan prikken. Voor mij is alleen methyl te zwaar. Het kost te veel energie omdat er zoveel gebeurd.

Rebecca, wat is de oorzaak van je b12 tekort? Als je lichaam het niet opneemt heeft een diëtist ook geen zin. Die kan daar niets aan veranderen. Je kunt je naalden en b12 gewoon mee nemen naar het buitenland. Je moet het wel aangeven en volgens mij moet de huisarts daar iets voor tekenen.

Nillie, denk dat dat niet voor een opname probleem werkt. Tenminste bij mij werkt het niet. Anders was ik al lang van die rot injecties af.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:08

Ja ik prik beide 1 keer in de week :)

Rebecca als je te weinig vlees eieren melk enz eet/drinkt dan zou een diëtist kunnen helpen. Is dat niet de oorzaak dan heeft het niks met je voeding te maken. Succes!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:39

Ik heb de uitslag van mijn bloed gehad..

B12 staat op 220..
Rest was allemaal goed en het zit dus tussen mijn oren.
Moet er maar gewoon mee door gaan en de klachten zullen waarschijnlijk gewoon weer verdwijnen als mijn leven in rustig vaarwater zit..
(Nou als dat nog rustiger wordt dan vaar ik achteruit...)
Maandag ga ik eens informeren bij de HA van mijn vriend of die nog plek heeft en hoe ze tegen mijn klachten aan kijken...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:42

Woestein schreef:

B12 staat op 220..
Moet er maar gewoon mee door gaan en de klachten zullen waarschijnlijk gewoon weer verdwijnen als mijn leven in rustig vaarwater zit..
Maandag ga ik eens informeren bij de HA van mijn vriend of die nog plek heeft en hoe ze tegen mijn klachten aan kijken...

Tussen je oren? Volgens mij is jou waarde toch echt te laag hoor... :=
Zou idd maar eens een andere huisarts zoeken...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:16

Artsen houden zich vaak aan de waardes. En bij b12 betekent dat dat je pas beneden 150 een tekort hebt. Je waarde is laag/normaal. Een tekort is niet uitgesloten. Ik vraag me alleen af of je wat aan een andere huisarts gaat hebben, ik hoop het wel. Hier boven heb ik een link geplaatst, print deze uit en neem hem mee.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:55

Ik weet niet waardoor het komt. Het zou kunnen komen doordat ik vegetarier ben geweest voor een aantal jaar, maar ondertussen eet ik al zeker driekwart jaar weer (bijna) elke dag vlees.

Enige wat een beetje lastig is, is dat ik geen zuivel en tarweproducten mag hebben vanwege allergieën. Eieren eet ik dagelijks, zelfs meer dan volgens mij goed is voor een mens := Maargoed, ik ga het wel zien! In elk geval fijn dat de naalden en b12 gewoon mee kan naar het buitenland, mocht het nodig zijn :).

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:11

Daphne__ schreef:
Woestein schreef:

B12 staat op 220..

Tussen je oren? Volgens mij is jou waarde toch echt te laag hoor... :=
Zou idd maar eens een andere huisarts zoeken...

Leuk he, die huisartsen.... Die van mij vind een waarde van 168 prima en dat terwijl ik er iedere dag B12 bijslik (2000x zoveel als dat je nodig hebt).
Moet trouwens echt heeel nodig weer eens naar de dokter. Merk dat het steeds slechter gaat. Gelukkig nog niet zo erg als ik bij sommige hier lees, maar goed is anders. Denk dat ik eerst maar eens vraag voor bloed te prikken (waarde is van een jaar terug) zonder afspraak. Eens kijken wat het nu is.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:34

Daphne__ schreef:
Nou... niet zo goed nieuws voor degene die geprikt worden door de huisarts/assistent :\

Heb vandaag de andere huisarts gebeld en hij vertelde me dat ongeveer alle huisartsen gaan stoppen met injecteren, net als hechtingen verwijderen als die in het ziekenhuis gezet zijn. Omdat ze daar geen geld meer voor krijgen zijn hij...

Waar betaal je straks nog voor... :?

Bij mij zet de assistente ze.. zal volgende keer eens vragen of die er ook mee stoppen of niet..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:38

Zou ik mij hier mogen melden?!
Vanmorgen te horen gekregen dat ik B12 tekort heb. Moet vrijdagvoor een vervolgafspraak.

Symptomen waar ik last van heb:
Geheugenproblemen
Niet op juiste woorden kunnen komen
Ergens tegen aan vallen
Onhandig zijn (altijd achter draden blijven hangen op stal bijv en mestvork met mest erop steeds tegen rand kruiwagen knallen zodat mest er weer af valt etc)
Depressie (had ik al wel en heb hier medicijnen voor, maar merk dat het wel weer erger word)
Verwardheid
Veel ontstoken tong/blaren
Hele erge vermoeidheid
Duizeligheid
Soms hartkloppingen
Veranderingen Gezichtveld
Dramklachten
Hoofdpijn

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:53

_Jen schreef:
KellyG; al een reactie gehad? http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php?topic=15963.0

Ik had me weer laten prikken op alles omdat het allemaal bergafwaards gaat.
Toevallig had de HA al een prikformulier klaar liggen want hij wilde de waarde van B12 weten.. Kansloos!
Maar goed vandaag gebeld voor een afspraak, en kreeg de mededeling dat ik ijzertabletten krijg voor 3maanden, dus er zal wel een ijzertekort zijn. Meteen maar een afspraak gemaakt dat die torenhoge B12 waarde niet betekend dat ik niet meer ga prikken *zucht*

Maar goed ik ben wel blij dat ik ijzer tekort heb want d\at zou zomaar eens kunnen verklaren waarom ik niet verbeter. Wel ga ik vragen om onderzoek waar die tekorten vandaan komen aangezien ik gewoon netjes elke dag vlees en groentes eet :/

ja heb al van een medebokker het een en ander aan info ontvangen........
bedankt iig........

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:56

Tamadine schreef:
Zou ik mij hier mogen melden?!
Vanmorgen te horen gekregen dat ik B12 tekort heb. Moet vrijdagvoor een vervolgafspraak.

Symptomen waar ik last van heb:
Geheugenproblemen
Niet op juiste woorden kunnen komen
Ergens tegen aan vallen
Onhandig zijn (altijd achter draden blijven hangen op stal bijv en mestvork met mest erop steeds tegen rand kruiwagen knallen zodat mest er weer af valt etc)
Depressie (had ik al wel en heb hier medicijnen voor, maar merk dat het wel weer erger word)
Verwardheid
Veel ontstoken tong/blaren
Hele erge vermoeidheid
Duizeligheid
Soms hartkloppingen
Veranderingen Gezichtveld
Dramklachten
Hoofdpijn

Natuurlijk mag dat! :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:09

Kan dit ook nog opgelost woren of blijf ik hier leven lang last van houden?
En krijgt iedereen alleen maar shots, of kan het ook nog anders 'opgelost' worden?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:16

Tamadine schreef:
Kan dit ook nog opgelost woren of blijf ik hier leven lang last van houden?
En krijgt iedereen alleen maar shots, of kan het ook nog anders 'opgelost' worden?

Als er geen reden word gevonden (Zoals gewoon te weinig eten waar b12 in zit bijv.) dan moet je doorgaan met de injectie's. Aan een opnamestoornis is niks te doen :n

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:21

En ik moet dus vrijdag weer naar de dokter, maar is er op het moment iets wat ik kan doen om te zorgen dat ik niet de hele tijd zo moe ben?!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:27

@tamide: ik ben er ook nog niet heel erg van op de hoogte allemaal, weet zelf ook pas sinds kort dat ik een tekort heb, maar van die moeheid blijf je denk ik nog wel lang last houden........
ik heb nu zelf 4 weken injecties erop zitten, maar ben nog steeds zo verschrikkelijk moe.......
ben wel opgewekter de afgelopen 2 weken, en overdag ook wel wat fitter, maar het opstaan enzo gaat zo verschrikkelijk moeizaam........ lijk wel of ik echt moet ontwaken uit een narcose........

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:31

Ja idd, dat heb ik ook heel erg in de morgen. Ben zelfs paar dagen zo naar en moe geweest dat ik me ziek heb moeten melden.
Ik heb sinds 4 weken een eigen weilandje met mn paard en moet nu dus 2x per dag heen. Dus ik dacht eerst dat de vermoeidheid daar door kwam. Maar helaas toch niet...
Vermoeidheid vind ik echt het lastigste symptoom wat ik heb, terwijl ik toch wel van best wat last heb, maar ik werk achter pc en moet veel denken en valt me allemaal zwaar moet ik zeggen...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:35

Ik zou zo niet iets weten...
Vooral rust nemen als je merkt dat je het nodig hebt, áls dat op dat moment mogelijk is natuurlijk.

Ik ben ook elke dag doodop en eigenlijk heb ik nog niks gevonden wat helpt om minder moe te zijn... het enige wat helpt is bij mij eigenlijk, gewoon niks doen. Slijt dus ook heel wat dagen op bed of op de bank.

Als ik m'n pony gevoerd heb dan is het wel weer mooi geweest, dan heb ik m'n tong ergens rond m'n knieën en kan ik de rest van de dag weer niks.

Je kunt nog heel lang last houden van vermoeidheid... ik had er al meer dan 50 injectie's opzitten, maar was nogsteeds moe. Zonder wel erger, maar met injectie's was ik er niet meteen vanaf...