Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 00:28

Little_Gift schreef:
En het vervolgens uitleggen hoe je het bedoelde als je het verkeerd verwoordde zoals ik dus reeds meermaals deed betreffende die kwestie en vervolgens elkaar vergeven, bestaat niet blijkbaar hé..

Men noemt dat verbitterd en zuur...

Die verbitterde zure houding hoort ook gewoon bij het chronische vaak hé, ik moet er zelf ook vaak voor waken er niet in te vervallen.

Die laatste zin is een waarheid als een koe. Na de komma dan.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 00:42

Ik lees hier een boel misverstanden weer. DP zegt iets wat ook niet lekker kan overkomen (ik moest het ook een paar keer lezen), net als Little Gift een tijd geleden, was ook een misverstand. En nu blijft iedereen wat Little Gift zegt op een negatieve manier interpreteren. Dat is ook jammer.

Ik heb het gevoel dat LG wat vaker onhandig uit de hoek komt, verkeerd wordt begrepen misschien en dat iedereen daar op blijft hakken. Daardoor ontstaat voor LG een soort kliekjes gevoel, waarbij iedereen het met elkaar eens is. Terwijl LG het volgens mij helemaal niet zo bedoelt. In dit topic in elk geval. Ik lees het in elk geval niet als een chronisch zieken competitie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 00:44

Wellicht. Ik zal het eens herkauwen.

Edit: iemand quoten en dan 80 procent weglaten. Zinnen achter elkaar plakken die nooit achter elkaar geschreven zijn heeft niets met “verkeerd overkomen” te maken. Dat is gewoon niet juist en is een ingrediënt voor misverstanden.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 26-10-24 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 00:46

Wel trouwens met enigszins een wrok van "ik kreeg jullie toen op mijn dak, hoezo zeg jij nu dit", wat ook niet perse hoeft. Maar niet begrepen worden kan ook wel heel frustrerend zijn.

Edit voor de edit: Nouja, het ging voornamelijk om de uitspraak "anderen die minder ziek lijken". DP bedoelt het niet zo, maar dat is inderdaad wel 1 van de vooroordelen waar we mee te maken krijgen. "Je lijkt niet zo ziek". Dus in die zin snap ik de opmerking van LG wel.

En nog even Rien: je bleef wel lekker consequent met je koeien oneliners :=

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 01:13

Als ik iets niet ben is het wel verbitterd en zuur en bedankt. Dat slaat echt helemaal nergens op.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 02:12

Pfff, hoop gedoe en stress deze week en daardoor een ontzettend druk hoofd en slecht slapen.
Komt wel weer goed hoor, moet er ff doorheen en wat extra rust inplannen, afspraken en huishoudelijke klusjes zoveel mogelijk opschrijven tot in detail en hopen dat alles vlot weer kalmeert.
Dadelijk maar even een uitwaaironde doen met de honden, koptelefoon op, podcast/audioboek/playlist aan, blik op oneindig, verstand op nul en doorstappen.
Hondenpatiëntje gaat mee in zijn buggy, die hoeft alleen langs de uitlaatstroken korte stukjes te lopen. :)

Ook al voorbereidingen aan het treffen voor de feestdagen trouwens.
Nog geen idee wat ik ga doen maar ik eis iig 1 dag vd kerst voor mezelf op en haal de lang houdbare en invriesbare boodschappen rond deze tijd al in fases in huis.
Scheelt in december een hoop aan kosten voor het eten en een hoop stress in de winkel. :+
Vaak bestel ik mijn boodschappen rond de feestdagen zodat ik ook niet de drukke winkels in hoef.
Als ik naar mijn ex ga vraag ik of zij bijvoorbeeld vers stokbrood wil halen als de winkel die dag open is. :))
Maar afbakstokbrood meenemen is ook geen probleem ofzo. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:04

Ook goedemorgen...

Lor goed idee om lekker uit te waaien. Zou vandaag ook nog lekker weer worden toch?

Met kerst is hier altijd gedoe.
Begon vorige week al.
Iets met claimende ouders..

SansaS

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:28

Ik denk dat dit misschien ook wel is waar het hele topic om draait qua vooroordelen.

Ik snap dat niemand met mij zou willen ruilen dan denkt dan maar chronisch mijn eigen pijnen.

Maar ik denk er een heel stuk onbegrip zit in dat stukje. Mijn zusje heeft inmiddels al 3 jaar long covid. Herstel gaat moeizaam. Reïntegratie is mislukt, wordt nu een 2e spoor. En toch he.. ze wordt niet begrepen. Familieleden etc vinden dat het een kwestie is van even doorzetten en schop onder de kont.

Terwijl daarentegen bij mij iedereen nog net niet de rode lopen uitlegd om je te helpen en iedereen (bedrijfsarts Familie ) zij vol begrip.

En toch komen een deel van de klachten ontzettend overeen. Het extreme moe zijn, wazig in hoofd, overprikkeld. Alleen zij moet vechten om gezien te worden en ik niet.

Natuurlijk heb ik nu het zwaard van damocles de rest van mijn leven in de nek hijgen. Maar dat betekend ook niet dat andere klachten er niet mogen zijn. Mijn zusje haar leven zou ik ook niet mee willen ruilen ook al ga je daar niet perse dood aan....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:36

Sansa dat is gewoon waar.

De intense vermoeiend bij diverse ziektes is niet uit te leggen.

En met die schop onder de kont lijkt het voor een ander wel van zie je wel dat het gaat.
Maar dat iemand dan totaal op karakter en wilskracht aan het doen is en daarbij het lijf sloopt word niet gezien.
En uiteindelijk valt men uit.
Met ongeloof bij familie.

Met dan weer ongeloof van het uwv want je hebt de afgelopen jaren toch ook gewerkt? Dus nee ga maar weer lekker aan de gang. En belangrijke medische stukken raken we kwijt of leggen we naast ons neer...

En zo gaat het cirkeltje weer verder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:39

Dat herken ik wel Sansa. Het is ongrijpbaar, dus stel je je aan ofzo.
Ik ben er vrij open over. Maar heb al een aantal keer gehoord: “Long Covid, daar maken veel mensen misbruik van. Zijn wat moe en kunnen meteen niets meer. Maar ik zeg niet dat jij dat ook doet hè, bij jou is het vast anders.”
Je staat al 1-0 achter zeg maar.
Ik zeg nu standaard maar dat ik elke ochtend opsta met griepverschijnselen. Koorts, spierpijn, snotteren, hoesten. En dat dat in de loop van de dag wegtrekt. Dat je daar vooral heel moe van wordt, maar dat de moeheid dus een gevolg is van een niet goed functionerend lijf. Dat geeft enig begrip, want iedereen weet wel wat het is om griep te hebben.

Is je prognose wel positief Sansa? De behandelingen lijken me verschrikkelijk. En inderdaad, je bent de rest van je leven patiënt, ook al ben je schoon. Dat lijkt me ook heel moeilijk.
Succes/sterkte in het traject.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:49

Ja heel herkenbaar! Mijn zusje heeft die klachten ook. De koorts enzo.

Ik heb me ook nu al hard gemaakt dat zij de molen in mag voor erfelijke borstkanker. Ook als er bij mij geen gen word gevonden, omdat er nog altijd on ondekte zijn. Haar lijf zou mijn behandelingen niet trekken. Dus zo belangrijk zij preventief gezien gaat worden.

Ja ik heb gelukkig wel een goeie prognose. Ik wordt curatief behandeld omdat er gelukkig geen uitzaaiingen op afstand waren. Maar ik heb wel de variant die roby en kitty ook hadden.. de triple negatief. Dus liggend in die pet scan op zoek naar uitzaaiingen spookte dat wel gigantisch door mijn hoofd heen.

Dankjewel!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:19

Little_Gift schreef:
En het vervolgens uitleggen hoe je het bedoelde als je het verkeerd verwoordde zoals ik dus reeds meermaals deed betreffende die kwestie en vervolgens elkaar vergeven, bestaat niet blijkbaar hé..

Men noemt dat verbitterd en zuur...

Die verbitterde zure houding hoort ook gewoon bij het chronische vaak hé, ik moet er zelf ook vaak voor waken er niet in te vervallen.

Weet je wat ik jammer vind; zodra jij je weer eens komt melden in dit topic dat het dan verzuurd en negatief wordt…..

Ik snap dan ook echt niet waarom je steeds die knuppel hier rond gooit, zo jammer….

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:34

Waarmee de voordelen van een ander format (WA, FB, Discord) wel duidelijk zijn: het is vrij makkelijk mensen te weren of te verwijderen uit een besloten groep.

Daar raak je dan wel weer andere mensen mee kwijt - vooral de 'gezonde' mensen die wat meer begrip willen krijgen, want die zoeken dergelijke groepen niet actief op, maar haken hier op bokt uit nieuwsgierigheid makkelijk aan.

Maar wel heel erg jammer dat mensen zich niet (meer) herkennen en/of niet meer gewenst/veilig voelen hier door een paar ongenuanceerde uitspraken. Of die nu bewust of onbewust gedaan zijn.

Sorry zeggen voor een onbewust stomme opmerking lijkt me echter ook niet zo moeilijk.

En daarna beter op je woorden letten ook niet. Zeker niet als je zelf chronisch ziek bent.
De truc? Lees je eigen woorden even alsof ze door je buurman of een onbekende op straat tegen jou er uit worden geflapt. Doen ze zeer? Niet posten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:07

Voor mij is dit nu eigenlijk wel klaar.

GF bedoelde het niet zo, mooi, zand erover.
Hup en weer verder.
Niet meer over beginnen op welke manier dan ook.

Van mij hoeft zij hier niet geweerd te worden of wie dan ook... zoals bij WA, FB, Discord wel kan.
Het is hier bokt.

Ik begrijp dat ze het zelf ook heel moeilijk heeft zich staande te houden.
Zoals vele van ons hebben gehad of nog steeds hebben als ze toch moeten werken terwijl dat eigenlijk niet kan, of althans niet dat aantal uren.
Maar minderen ook geen optie is, financieel nu, of later als je toch helemaal uitvalt en je dan genaaid word door de instanties.
En ja dan is het zuur als je ziet dat een ander wel leuke dingen kan ondernemen, ook al is dat maar af en toe en met veel maatregelen vooraf en later boete doen.
Als je eigen energie ook zo laag is maar door werk ook die leuke dingen vervallen.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:32

Wat ik een nadeel vind aan Discord of andere soortgelijke: het is meer een soort chatbox dan echt converseren met elkaar. Je kan wel terug lezen maar vind dat niet zo fijn/handig als bij een forum. En ik denk dat je dan veel meer krijgt dat iedereen daar z'n dagelijkse troubles of hoogtepunten dropt en het daarbij blijft, nog meer dagboekidee dus.
Of misschien is dat vooral zo omdat de discords waar ik in zit over gamen gaan, en dat een veel sneller bewegende wereld is, of een grotere groep, kan misschien ook.

Proberen kan altijd, maar denk dat je dan toch inderdaad wel veel mensen uitsluit (want hoe vinden ze de discord? Dan blijft het echt bij het groepje van nu voor wie wil denk ik) terwijl hier toch iets makkelijker aan te haken is als iemand daar behoefte aan heeft.

SansaS schreef:
Ik denk dat dit misschien ook wel is waar het hele topic om draait qua vooroordelen.

Ik snap dat niemand met mij zou willen ruilen dan denkt dan maar chronisch mijn eigen pijnen.

Maar ik denk er een heel stuk onbegrip zit in dat stukje. Mijn zusje heeft inmiddels al 3 jaar long covid. Herstel gaat moeizaam. Reïntegratie is mislukt, wordt nu een 2e spoor. En toch he.. ze wordt niet begrepen. Familieleden etc vinden dat het een kwestie is van even doorzetten en schop onder de kont.

Terwijl daarentegen bij mij iedereen nog net niet de rode lopen uitlegd om je te helpen en iedereen (bedrijfsarts Familie ) zij vol begrip.

En toch komen een deel van de klachten ontzettend overeen. Het extreme moe zijn, wazig in hoofd, overprikkeld. Alleen zij moet vechten om gezien te worden en ik niet.

Natuurlijk heb ik nu het zwaard van damocles de rest van mijn leven in de nek hijgen. Maar dat betekend ook niet dat andere klachten er niet mogen zijn. Mijn zusje haar leven zou ik ook niet mee willen ruilen ook al ga je daar niet perse dood aan....

Dit vind ik een heel mooi vergelijk en inderdaad ook voor een stuk waar het om draait denk ik. Wel jammer dat jullie allebei zo zitten te knokken tegen verschillende dingen op dit moment :knuffel:

Het zijn ook echt wel klachten die je enkel kan begrijpen als je er zelf mee te maken hebt, de vermoeidheid is niet hetzelfde als moe zijn na een zware dag, want die laatste staat de volgende ochtend doorgaans min of meer ok terug op, de eerste niet .. Etc. Maar dat weten jullie hier allemaal wel, het is alleen moeilijk om uit te leggen aan "de buitenwereld".

Ik zeg maar altijd dat mijn lichaam constant ruzie maakt met zichzelf, en dan krijg je vaak al de reactie van "dat moet vermoeiend zijn, toch?". Ja, inderdaad, stikop ben ik, en slapen helpt niet (altijd).

Anyway, even een gericht vraagje .. Hebben jullie ervaring met vitamines bijslikken?
Ik zit wat te klooien met de basisdingen, vitamine D neem ik sowieso al bij en daar heb ik na lang proberen iets voor gevonden wat werkt, maar B12 en Foliumzuur blijven kwakkelen. Ik kan daarvoor een kuur bijnemen en dan is het wel een tijdje ok, maar het zakt altijd op een bepaald moment wel weer. Dus ik heb voor nu met de reumatoloog besproken dat ik het eens met algemene vitamines ga proberen, en kijken of dat misschien ook wat wil doen tegen de vermoeidheid en het energiegebrek.

Ben er alleen nog niet aan begonnen :o
Er is zoveel keuze .. Ga ik gewoon voor een algemeen preparaat waar sowieso B12 en Foliumzuur inzitten, aangevuld met andere dingen? Of ga ik voor iets wat meer gericht is tegen vermoeidheid, maar daar ontbreekt vaak wel 1 van de 2 (weet nu even niet meer welke).
Hebben jullie ervaringen met iets?

Ivm de tekorten is er een gastroscopie gedaan om te kijken of er opnameproblemen in de maag konden zijn, maar buiten een chronische maag/slokdarmontsteking en kleine maagbreuk was alles ok. Tegen de ontsteking neem ik nu standaard de hoogste dosis Pantomed om het zoveel mogelijk rustig te houden, maar het is ook weer iets wat erbij hoort zeg maar :7

Dus iemand ergens ervaring mee wat goed opneemt en misschien wat helpt?

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:38

Rohesia, ik neem de smelttabletjes van Vista DB Folin. Ze zijn ook nog lekker ;-) Werkt goed, maar echt laten smelten onder de tong.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:40

Goed plan om al rekening te gaan houden met de feestdagen Lor, ik had er nu nog niet aan gedacht dit jaar. Mijn boodschappen laat ik sowieso altijd thuis bezorgen maar vaak zit het vol rond de feestdagen dus dat moet ik ook echt even voor zijn. Thanks voor de goeie reminder!

Sansas ik weet eigenlijk niet wat ik kan zeggen, ik vind het wel heel droevig om te lezen dat jij hetzelfde hebt als Roby en Kitty, en ook heel droevig om te lezen over je zus en dat zij tegen zo veel onbegrip aan loopt. Ergens een geruststellende gedachte denk ik dat zij ook in de gaten gehouden gaat worden voor borstkanker, en tegelijkertijd ook heel naar en beangstigend. Sterkte en liefs

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:52

Tieneke schreef:
Rohesia, ik neem de smelttabletjes van Vista DB Folin. Ze zijn ook nog lekker ;-) Werkt goed, maar echt laten smelten onder de tong.

Die kende ik niet, combineren wel de 3 vitamines (al denk ik dat in mijn geval de D er voor spek en bonen bij zit, maar kwaad kan het niet) dus dat is wel interessant. Je vult verder niks van vitamines aan dan? Ik dacht eerder aan een algeheel vitamine-preparaat zeg maar, om eventueel andere tekorten ook aan te vullen (want die worden niet getest, geen idee of er ergens nog wat zit).

Feestdagen moet ik gelukkig niks mee, ik ben verwend :o Ik ga gewoon naar mijn moeder, blijf daar slapen en zij voorziet alles :o We brainstormen er wel samen over, maar verder dan dat moet ik niks doen.

Dat zijn ook van die dingetjes, als ik zo'n dingen lees dan denk ik: stel je voor dat dit ook nog allemaal moest.. Dan denk ik aan een gezin, kinderen, een volledig huishouden .. Ik ben alleen (heb ook geen behoefte aan een partner, laat staan kinderen, dus het is prima) en mijn moeder doet mijn was en strijk. Dus wat zit ik eigenlijk te klagen :o

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:55

Ik zou persoonlijk altijd gericht aanvullen op effectieve tekorten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:08

Och ik doe ook niks met de feestdagen hoor, daarom vergeet ik ook die dingen zoals op tijd bezorgmomenten voor de boodschappen inplannen. Koken kan ik vrijwel niet meer, voor mijzelf niet maar voor een groep kan ik al helemaal niet koken, bij mij is dat dus ook geen ding met de feestdagen. Voor mij is het een kwestie van: oppassen dat ik in die periode op tijd extra voorraad insla aan houdbare producten, zodat ik zeker weten niet zonder boodschappen kom te zitten.

Als dat zou gebeuren dan is het ook niet direct nood, want dan kan ik mijn ouders nog vragen of zij met de auto voor mij willen rijden, maar als ik dingen zelf kan regelen dan doe ik dat liever zelf. Zelf kan ik niet tillen en niet autorijden, ik kan wel lopend naar de supermarkt maar dan kan ik een pak melk en een brood tillen ofzo. Dan terug naar huis lopen, terug naar de winkel voor broodbeleg en fruit, weer naar huis om het thuis af te gooien, terug naar de winkel voor een fles drinken, terug naar huis, and so on _O- ik ben echt zo blij dat supermarkten thuis bezorgen
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 26-10-24 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:08

Rohesia schreef:
Die kende ik niet, combineren wel de 3 vitamines (al denk ik dat in mijn geval de D er voor spek en bonen bij zit, maar kwaad kan het niet) dus dat is wel interessant.

Hier haak ik even op in: Vit D is een vetoplosbaar vitamine, dat dus bij overdosering wel degelijk kwaad kan en zich in je huidvet opstapelt. Net als Vit A, daar moet je ook niet teveel van slikken.
Overdosis van Vit B (en C) is niet erg, dat plas je weer uit, want die zijn wateroplosbaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:12

Telpeva: is zo'n ouwewijven boodschappenkarretje wat je mee trekt met je geen oplossing voor je?
Ja, het is een ouwewijvenkarretje :P :+ , maar als het je leven wat makkelijker maakt, why not?

Of je koopt een oude kinderwagen. die zijn ook handig om boodschappen in mee te nemen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:25

Heb ik, dit is mijn Ferrari :+ Expres een genomen met 4 wielen zodat vooruit duwen ook een optie is, maar ik heb er kort plezier van gehad ik kan hem al niet meer gebruiken, mijn armen zijn al te slecht hiervoor.

Hij staat braaf in de gang te niksen
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:29

SansaS schreef:

Kanker is zichtbaar/duidelijk medisch, longcovid en andere vermoeidheidsproblemen minder tot niet.
Dat is het hele eieren eten voor de buitenwereld.
Je kunt beter kanker hebben ofzo, dan is er meestal alle begrip vd wereld, ook als je straks na je behandelingen vermoeid blijft.
Al neemt dat begrip uiteindelijk wel af want 'je bent toch weer beter?'.

Telpeva schreef:
Och ik doe ook niks met de feestdagen hoor, daarom vergeet ik ook die dingen zoals op tijd bezorgmomenten voor de boodschappen inplannen. Koken kan ik vrijwel niet meer, voor mijzelf niet maar voor een groep kan ik al helemaal niet koken, bij mij is dat dus ook geen ding met de feestdagen. Voor mij is het een kwestie van: oppassen dat ik in die periode op tijd extra voorraad insla aan houdbare producten, zodat ik zeker weten niet zonder boodschappen kom te zitten.

Als dat zou gebeuren dan is het ook niet direct nood, want dan kan ik mijn ouders nog vragen of zij met de auto voor mij willen rijden, maar als ik dingen zelf kan regelen dan doe ik dat liever zelf. Zelf kan ik niet tillen en niet autorijden, ik kan wel lopend naar de supermarkt maar dan kan ik een pak melk en een brood tillen ofzo. Dan terug naar huis lopen, terug naar de winkel voor broodbeleg en fruit, weer naar huis om het thuis af te gooien, terug naar de winkel voor een fles drinken, terug naar huis, and so on _O- ik ben echt zo blij dat supermarkten thuis bezorgen

Is het voor jou geen optie om een karretje mee te nemen?
Ik kan meer tillen en sjouwen dan wat jij beschrijft maar mijn rug neemt me dat niet altijd in dank af. :+
Dus ik neem de hondenbuggy mee en sta bij thuiskomst op mijn gemakje de boodschappen op te ruimen.

Voor ik de buggy had, had ik zo'n boodschappentrolley waar ik de tas vanaf had gehaald en met tiewraps een boodschappenkrat op had bevestigd.
Voor meer boodschappen zette ik er een tas op of een tweede krat.

DuoPenotti schreef:
Ook goedemorgen...

Lor goed idee om lekker uit te waaien. Zou vandaag ook nog lekker weer worden toch?

Met kerst is hier altijd gedoe.
Begon vorige week al.
Iets met claimende ouders..

Wordt vandaag en komende nacht wat warmer dan de afgelopen dagen zo te zien.
Graadje of 19 staat hier aangegeven en droog, beetje zonnig.

Oef, geclaim is waarom ik de feestdagen een aantal jaar heb afgeschaft.
Was elk jaar nog net niet letterlijk slaande ruzie, om dan de deur uit te gaan en gezellig te moeten doen voor de familie.
Had echt een schurfthekel aan de feestdagen op een gegeven moment.
Daar was ik zo klaar mee dat ik ben gaan weigeren de feestdagen te vieren en ondanks veel protest heb ik mijn poot stijf gehouden.
En toen ik weer wat tot rust kwam ben ik het op mijn eigen manier gaan vieren, in mijn uppie lekker films kijken, makkelijk maar wat luxer eten halen of gewoon de eettafel in de woonkamer slepen, daar het gourmetstel opzetten en tijdens het film kijken gourmetten. :))
Oftewel; er voor mezelf een feestje van maken.
Inmiddels ga ik vaak 1 dag naar mijn moeder, 1 dag op/rond de feestdagen (plus oudjaarsavond) naar mijn ex en ik eis van ±22-12 t/m ±3-1 voor mezelf op:
Geen afspraken of wat dan ook, lekker relaxen, bijkomen vd feestdagen en vooral even niets moeten buiten de dieren verzorgen en een paar huishoudelijke klusjes.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:31

Ibbel schreef:
Rohesia schreef:
Die kende ik niet, combineren wel de 3 vitamines (al denk ik dat in mijn geval de D er voor spek en bonen bij zit, maar kwaad kan het niet) dus dat is wel interessant.

Hier haak ik even op in: Vit D is een vetoplosbaar vitamine, dat dus bij overdosering wel degelijk kwaad kan en zich in je huidvet opstapelt. Net als Vit A, daar moet je ook niet teveel van slikken.
Overdosis van Vit B (en C) is niet erg, dat plas je weer uit, want die zijn wateroplosbaar.

Ok, slecht verwoord.
Even een nieuwe poging, er zit cholecalciferol in (zelfde als in D-cure die vaak gebruikt wordt) en dat neem ik niet op, dus kan verder in principe ook geen kwaad.

@Telpeva: Als je armen niet mee willen werken lijkt me dat echt een hel := Dan ben je echt zo beperkt in dingen, die voor anderen gewoon vanzelfsprekend lijken.